Painon hallinta ja väsymys
Olen aikuisiän jojoilija. Pituus 165 cm ja paino vaihdellut viimeiset 20 vuotta 59-83 kg. Laihduttaminen on minulle helppoa, mutta painon pitäminen samassa ei. Viimeksi kun laihdutin noin 80 kg:sta terveydenhoitajan ohjeiden mukaan ja saavutin 64 kg, mikä oli tavoite, olin ihan poikki. Jatkuva flunssa, särkyjä, uniongelmia ja väsymystä monta kuukautta, vaikka söin normaalia ruokaa, paljon kasviksia ja kalaa sekä ruisleipää. Eu kauan mennyt, kun alkoi TAAS maistua pulla ja maito. Lounassalaatin koko kasvoi. Sitten tulin raskaaksi ja nyt synnytyksestä 8 kk ja olen laihtunut 65 kiloon. Väsy vaivaa. Koko ajan nälkä. Imetän lastani edelleen. Miten saan painon nousun estettyä???? Mitä pitää tehdä? Miksi olen niin väsynyt, kun syön terveellisesti? Olen 20 vuoden aikana kokeillut kromit ja sinkit ja vitamiinit. Kun hurahdin karppaamiseen, aluksi paino lasku ja sitten lähti nousuun ja olin lihavampi kuin ennen karppaamista. Antakaa hyviä neuvoja!
Kommentit (55)
Minä tiedän sen verran tuosta kuntoremontista, että joko työnantaja maksaa palkkaa siltä ajalta tai sitten kelalta itse hakee korvausta (joka on palkkaa pienempi, kuten kelan etuudet). En ole ollut, kun ei ole tullut edes mieleen. Ammattilehdessä joskus näin mainoksen, ei ainakaan siinä ollut mitään maksuja itselle, siis osallistujalle. Jos joku tietää paremmin ja on kokemusta, niin voisi selittää. Minua kiinnostaa erityisesti se hakeminen niihin.
-ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 08:42"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:14"]Mulla on aina ollut tuo, että jos on miinuskaloreilla kulutukseen nähden, olo on aivan järkyttävän energiaton ja uupunut. Mutta mulla se onneksi menee ohi sitten kun painoa ei enää tarvitse pudottaa lisää vaan saa keskittyä pitämään samassa. [/quote] Saako kysyä, oletko jojoilija, kuten minäkin? Vai onko sinulla onnistunut se painon pitäminen samassa? -ap
[/quote]
Olin jojoilija kymmenisen vuotta. Koko paino-ongelmani alkoi hassusti: olin aina ollut luonnostaan laiha, mutta jossain iässä tapasin miehen, jonka kanssa seurustelin. Mies oli perso viinalle ja tuli istuttua paljon baareissa. Lihoin 6 kg normaalista juomisen ja mässyn takia. SUhteen loputtua päätin poistaa kilot äkkiä, nutrilett-kuurilla. Se onnistuikin, mutta tapahtui jotain kamalaa: minulla heräsi valtava ahmimishimo. Lihoin takaisin ne 6 kg ja muutaman kaupan päälle lisää. Tähän sitten reagoin uudella vähän erilaisella kuurilla, mutta aina lopputulos oli sama: laihduin -lihoin taas - laihduin. Lopulta painoin 82 kg, kun se alkuperäinen paino mistä lähdin pudottamaan oli 56 kg....
Lopulta lähes nelikymppisenä sitten sain jojoilun poikki. Syy oli terveysongelmien pelko. Verensokerit alkoi olla aikuisiän diabeteksen rajoilla, verenpaine korkea. Tuli usein omituisia tulehduksia, eli ilmeisesti heikko vastustuskyky. Nämä terveysasiat motivoivat riittävästi että sain pudotettua painon 60 kiloon ja olen myös pitänyt siinä vuosia. Jatkuvaa työtä se kyllä vaatii, on pakko tarkkailla painoa ja syömisiä jatkuvasti koska jos syön vaistojeni mukann, syön liikaa ja alan lihoa. Ihan kuin kroppa haluaisi takaisin 80-kiloiseksi.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:49"]Olen aikuisiän jojoilija. Pituus 165 cm ja paino vaihdellut viimeiset 20 vuotta 59-83 kg. Laihduttaminen on minulle helppoa, mutta painon pitäminen samassa ei. Viimeksi kun laihdutin noin 80 kg:sta terveydenhoitajan ohjeiden mukaan ja saavutin 64 kg, mikä oli tavoite, olin ihan poikki. Jatkuva flunssa, särkyjä, uniongelmia ja väsymystä monta kuukautta, vaikka söin normaalia ruokaa, paljon kasviksia ja kalaa sekä ruisleipää. Eu kauan mennyt, kun alkoi TAAS maistua pulla ja maito. Lounassalaatin koko kasvoi. Sitten tulin raskaaksi ja nyt synnytyksestä 8 kk ja olen laihtunut 65 kiloon. Väsy vaivaa. Koko ajan nälkä. Imetän lastani edelleen. Miten saan painon nousun estettyä???? Mitä pitää tehdä? Miksi olen niin väsynyt, kun syön terveellisesti? Olen 20 vuoden aikana kokeillut kromit ja sinkit ja vitamiinit. Kun hurahdin karppaamiseen, aluksi paino lasku ja sitten lähti nousuun ja olin lihavampi kuin ennen karppaamista. Antakaa hyviä neuvoja!
[/quote]
Sisätautilääkärille, kilpirauhanen. ja joo, mene suoran ja vain spesialistille
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:49"]Olen aikuisiän jojoilija. Pituus 165 cm ja paino vaihdellut viimeiset 20 vuotta 59-83 kg. Laihduttaminen on minulle helppoa, mutta painon pitäminen samassa ei. Viimeksi kun laihdutin noin 80 kg:sta terveydenhoitajan ohjeiden mukaan ja saavutin 64 kg, mikä oli tavoite, olin ihan poikki. Jatkuva flunssa, särkyjä, uniongelmia ja väsymystä monta kuukautta, vaikka söin normaalia ruokaa, paljon kasviksia ja kalaa sekä ruisleipää. Eu kauan mennyt, kun alkoi TAAS maistua pulla ja maito. Lounassalaatin koko kasvoi. Sitten tulin raskaaksi ja nyt synnytyksestä 8 kk ja olen laihtunut 65 kiloon. Väsy vaivaa. Koko ajan nälkä. Imetän lastani edelleen. Miten saan painon nousun estettyä???? Mitä pitää tehdä? Miksi olen niin väsynyt, kun syön terveellisesti? Olen 20 vuoden aikana kokeillut kromit ja sinkit ja vitamiinit. Kun hurahdin karppaamiseen, aluksi paino lasku ja sitten lähti nousuun ja olin lihavampi kuin ennen karppaamista. Antakaa hyviä neuvoja! [/quote] Sisätautilääkärille, kilpirauhanen. ja joo, mene suoran ja vain spesialistille
[/quote]
Höpöti. Kilpirauhasarvot voi kannattaa kyllä tutkituttaa kun on väsymysoireita, mutta ei siihen nyt heti mitään spesialistia tarvita. Ihan yleislääkäri riittää.
Ja on kyllä aika todennäköistä ettei mitään kilpirauhasperäistä syytä löydy. Tuollaiset oireet kuin ap:llä, ovat erittäin tavallisia jojolaihduttajilla ilman mitään lääkkeillä hoidettavissa olevaa tilaa. Ne ovat iso syy miksi ihminen niin tavattoman helposti lihoo takaisin vaikka hoikempana tuntuu että ikinä en päästä itseäni enää lihomaan. Mutta jos vaivaa jatkuva jäytävä nälkä, väsy jne niin helpostihan sitä helpottaa syömällä ja sitten taas lihoo.
Valitettavasti monella kroppa on sellainen että se haluaa pyrkiä maksimaaliseen varastorasvan määrään, minkä se on joskus saavuttanut, siis ylimpään painoon mikä ihmisellä on elämänsä aikana ollut. Liian alhaisesta painosta (joka voi siis olla merkittävää ylipainoakin, mutta alempi kuin elämän korkein paino) kroppa varoittelee juurikin nälällä, heikotuksella, vähemmällä energisyyden tunteella, näin painostaen syömään rasvavarastot täyteen taas.
Kannattaa ihan oikeasi selvittää ensin se paljonko niitä kaloreita tarvitsee päivässä, netissä hyviä laskureita. Ja laskea 100-500 kalorin vaje ja oikeasti ottaa selvää paljonko missäkin ruoassa on kaloreita. Mutta älä laske kalorimäärää missään tapauksessa alle 1500 kalorin tai muuten kehosi alkaa käydä säästöliekillä ja tarrautuu kiinni kaikkeen minkä saa. Itse olen normaalipainon rajoissa mutta tarkoitukseni on saada rasvaa poltettua ja syön päivässä 5 kertaa eikä olo ole lainkaan heikko, kaloreita suunnilleen 1600. Muista että tarvitset ruokavaliosta proteiineja, hyviä rasvoja (esim pähkinät, avokado) ja niitä hiilareita myös! En yhtään ihmettele jos on heikko olo näillä karppaajilla sun muilla. Syö siis päivässä aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala sekä 1-2 välipalaa.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:49"]Olen aikuisiän jojoilija. Pituus 165 cm ja paino vaihdellut viimeiset 20 vuotta 59-83 kg. Laihduttaminen on minulle helppoa, mutta painon pitäminen samassa ei. Viimeksi kun laihdutin noin 80 kg:sta terveydenhoitajan ohjeiden mukaan ja saavutin 64 kg, mikä oli tavoite, olin ihan poikki. Jatkuva flunssa, särkyjä, uniongelmia ja väsymystä monta kuukautta, vaikka söin normaalia ruokaa, paljon kasviksia ja kalaa sekä ruisleipää. Eu kauan mennyt, kun alkoi TAAS maistua pulla ja maito. Lounassalaatin koko kasvoi. Sitten tulin raskaaksi ja nyt synnytyksestä 8 kk ja olen laihtunut 65 kiloon. Väsy vaivaa. Koko ajan nälkä. Imetän lastani edelleen. Miten saan painon nousun estettyä???? Mitä pitää tehdä? Miksi olen niin väsynyt, kun syön terveellisesti? Olen 20 vuoden aikana kokeillut kromit ja sinkit ja vitamiinit. Kun hurahdin karppaamiseen, aluksi paino lasku ja sitten lähti nousuun ja olin lihavampi kuin ennen karppaamista. Antakaa hyviä neuvoja! [/quote] Sisätautilääkärille, kilpirauhanen. ja joo, mene suoran ja vain spesialistille
[/quote]
Höpöti. Kilpirauhasarvot voi kannattaa kyllä tutkituttaa kun on väsymysoireita, mutta ei siihen nyt heti mitään spesialistia tarvita. Ihan yleislääkäri riittää.
Ja on kyllä aika todennäköistä ettei mitään kilpirauhasperäistä syytä löydy. Tuollaiset oireet kuin ap:llä, ovat erittäin tavallisia jojolaihduttajilla ilman mitään lääkkeillä hoidettavissa olevaa tilaa. Ne ovat iso syy miksi ihminen niin tavattoman helposti lihoo takaisin vaikka hoikempana tuntuu että ikinä en päästä itseäni enää lihomaan. Mutta jos vaivaa jatkuva jäytävä nälkä, väsy jne niin helpostihan sitä helpottaa syömällä ja sitten taas lihoo.
Valitettavasti monella kroppa on sellainen että se haluaa pyrkiä maksimaaliseen varastorasvan määrään, minkä se on joskus saavuttanut, siis ylimpään painoon mikä ihmisellä on elämänsä aikana ollut. Liian alhaisesta painosta (joka voi siis olla merkittävää ylipainoakin, mutta alempi kuin elämän korkein paino) kroppa varoittelee juurikin nälällä, heikotuksella, vähemmällä energisyyden tunteella, näin painostaen syömään rasvavarastot täyteen taas.
[/quote]
Yleislääkärit ei yleensä ota kantaa juurikaan. Vedotaan ettäon raja-arvoissa, vaikka oireet on selvät. Nähty niin monta kertaa.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:05"]Kannattaa ihan oikeasi selvittää ensin se paljonko niitä kaloreita tarvitsee päivässä, netissä hyviä laskureita. Ja laskea 100-500 kalorin vaje ja oikeasti ottaa selvää paljonko missäkin ruoassa on kaloreita. Mutta älä laske kalorimäärää missään tapauksessa alle 1500 kalorin tai muuten kehosi alkaa käydä säästöliekillä ja tarrautuu kiinni kaikkeen minkä saa. Itse olen normaalipainon rajoissa mutta tarkoitukseni on saada rasvaa poltettua ja syön päivässä 5 kertaa eikä olo ole lainkaan heikko, kaloreita suunnilleen 1600. Muista että tarvitset ruokavaliosta proteiineja, hyviä rasvoja (esim pähkinät, avokado) ja niitä hiilareita myös! En yhtään ihmettele jos on heikko olo näillä karppaajilla sun muilla. Syö siis päivässä aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala sekä 1-2 välipalaa.
[/quote]
Kiitos, tarkoitus hyvä, mutta olen useita kertoja hurahtanut kalorimäärien laskentaan, kun olen laihduttanut. Elämä on helppo saada pyörimään laskureitten avulla. Sitä jaksaa ehkä puoli vuotta, sitten se tuntuu typerältä. Laihduttaessaan siinä on motivaatio, ja kun on ihannepainossa, jostain syystä motivaatio kalorin laskentaan vähenee.
-ap
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:05"]
Kannattaa ihan oikeasi selvittää ensin se paljonko niitä kaloreita tarvitsee päivässä, netissä hyviä laskureita. Ja laskea 100-500 kalorin vaje ja oikeasti ottaa selvää paljonko missäkin ruoassa on kaloreita. Mutta älä laske kalorimäärää missään tapauksessa alle 1500 kalorin tai muuten kehosi alkaa käydä säästöliekillä ja tarrautuu kiinni kaikkeen minkä saa. Itse olen normaalipainon rajoissa mutta tarkoitukseni on saada rasvaa poltettua ja syön päivässä 5 kertaa eikä olo ole lainkaan heikko, kaloreita suunnilleen 1600. Muista että tarvitset ruokavaliosta proteiineja, hyviä rasvoja (esim pähkinät, avokado) ja niitä hiilareita myös! En yhtään ihmettele jos on heikko olo näillä karppaajilla sun muilla. Syö siis päivässä aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala sekä 1-2 välipalaa.
[/quote]
Ei kaikki laihdu noin isoilla kaloreilla. Esim. itse olen liikuntaa harrastamaton keski-ikäinen konttorityöläinen. 1500 kcal:illa pysyn nykyisessä painossa, eli en todellakaan laihdu. JOs haluan laihtua, pitää kyllä laskea sinne 1200 kcal tienoille.
Tuokin on vähän yksilökohtaista miten kannattaa syödä. On paljon niitäkin joille juuri se karppaus on poistanut heikotukset ja muut ikävät muihin laihdutustapoihin liittyneet ongelmat. Itselleni taas sopii melko runsashiilarinen ruoka, mutta harvoin syöminen. Välipalojen syöminen ylläpitää minulla tarvetta syödä vähän väliä ja näläntunteita. Osapaasto, jolla syödään vain 8 h aikana päivässä ja paastotaan loput 16 h toimii minulla loistavasti.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:05"]Kannattaa ihan oikeasi selvittää ensin se paljonko niitä kaloreita tarvitsee päivässä, netissä hyviä laskureita. Ja laskea 100-500 kalorin vaje ja oikeasti ottaa selvää paljonko missäkin ruoassa on kaloreita. Mutta älä laske kalorimäärää missään tapauksessa alle 1500 kalorin tai muuten kehosi alkaa käydä säästöliekillä ja tarrautuu kiinni kaikkeen minkä saa. Itse olen normaalipainon rajoissa mutta tarkoitukseni on saada rasvaa poltettua ja syön päivässä 5 kertaa eikä olo ole lainkaan heikko, kaloreita suunnilleen 1600. Muista että tarvitset ruokavaliosta proteiineja, hyviä rasvoja (esim pähkinät, avokado) ja niitä hiilareita myös! En yhtään ihmettele jos on heikko olo näillä karppaajilla sun muilla. Syö siis päivässä aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala sekä 1-2 välipalaa.
[/quote]
Kiitos, tarkoitus hyvä, mutta olen useita kertoja hurahtanut kalorimäärien laskentaan, kun olen laihduttanut. Elämä on helppo saada pyörimään laskureitten avulla. Sitä jaksaa ehkä puoli vuotta, sitten se tuntuu typerältä. Laihduttaessaan siinä on motivaatio, ja kun on ihannepainossa, jostain syystä motivaatio kalorin laskentaan vähenee.
-ap
[/quote]
Jos tämä tapa tökkii niin toimiva tapa on myös että lounaalla ja päivällisellä lautaselle se 1/4 proteiinia eli kanaa, kalaa tai muuta lihaa, 1/4 riisiä/makaronia/perunaa ja 2/4 kasviksia. Aamupalalla puuro tai mysli ja vaikka raejuustoa. Välipalalla esim joku hyvä smoothie (rahkaa, mansikoita, hedelmiä) ja sitten vielä kevyt iltapala. Ja mikä tärkeintä, pidät tavoitteen kirkkaana mielessäsi vaikka tulisi heikko hetki. Ja jos tekee mieli makeaa niin koita etsiä vaikka netistä vinkkejä terveellisempiin herkkuihin!
-29
Minua ärsyttää elämä, jos ei saa nauttia mistään. Viime kesänä söin päivittäin herneitä ja mansikoita. Työkamu heti alkoi laskea, miten paljon voin syödä lihomatta, jos korvaan niillä lounaan. Prkl! Mitä elämää se on, jos pitää herneiden määriä laskea. Mieluummin lihon pari kiloa ja pudotan ne sitten syksyllä. Pätkäpaastoa olen harrastanut muutoinkin ennenkuin se tuli muotiinkaan.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:55"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 09:48"] [quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 16:49"]Olen aikuisiän jojoilija. Pituus 165 cm ja paino vaihdellut viimeiset 20 vuotta 59-83 kg. Laihduttaminen on minulle helppoa, mutta painon pitäminen samassa ei. Viimeksi kun laihdutin noin 80 kg:sta terveydenhoitajan ohjeiden mukaan ja saavutin 64 kg, mikä oli tavoite, olin ihan poikki. Jatkuva flunssa, särkyjä, uniongelmia ja väsymystä monta kuukautta, vaikka söin normaalia ruokaa, paljon kasviksia ja kalaa sekä ruisleipää. Eu kauan mennyt, kun alkoi TAAS maistua pulla ja maito. Lounassalaatin koko kasvoi. Sitten tulin raskaaksi ja nyt synnytyksestä 8 kk ja olen laihtunut 65 kiloon. Väsy vaivaa. Koko ajan nälkä. Imetän lastani edelleen. Miten saan painon nousun estettyä???? Mitä pitää tehdä? Miksi olen niin väsynyt, kun syön terveellisesti? Olen 20 vuoden aikana kokeillut kromit ja sinkit ja vitamiinit. Kun hurahdin karppaamiseen, aluksi paino lasku ja sitten lähti nousuun ja olin lihavampi kuin ennen karppaamista. Antakaa hyviä neuvoja! [/quote] Sisätautilääkärille, kilpirauhanen. ja joo, mene suoran ja vain spesialistille [/quote] Höpöti. Kilpirauhasarvot voi kannattaa kyllä tutkituttaa kun on väsymysoireita, mutta ei siihen nyt heti mitään spesialistia tarvita. Ihan yleislääkäri riittää. Ja on kyllä aika todennäköistä ettei mitään kilpirauhasperäistä syytä löydy. Tuollaiset oireet kuin ap:llä, ovat erittäin tavallisia jojolaihduttajilla ilman mitään lääkkeillä hoidettavissa olevaa tilaa. Ne ovat iso syy miksi ihminen niin tavattoman helposti lihoo takaisin vaikka hoikempana tuntuu että ikinä en päästä itseäni enää lihomaan. Mutta jos vaivaa jatkuva jäytävä nälkä, väsy jne niin helpostihan sitä helpottaa syömällä ja sitten taas lihoo. Valitettavasti monella kroppa on sellainen että se haluaa pyrkiä maksimaaliseen varastorasvan määrään, minkä se on joskus saavuttanut, siis ylimpään painoon mikä ihmisellä on elämänsä aikana ollut. Liian alhaisesta painosta (joka voi siis olla merkittävää ylipainoakin, mutta alempi kuin elämän korkein paino) kroppa varoittelee juurikin nälällä, heikotuksella, vähemmällä energisyyden tunteella, näin painostaen syömään rasvavarastot täyteen taas. [/quote] Yleislääkärit ei yleensä ota kantaa juurikaan. Vedotaan ettäon raja-arvoissa, vaikka oireet on selvät. Nähty niin monta kertaa.
[/quote]
Ja tietyt erikoislääkärit taas potilaan toiveesta laittaa sen vajaatoimintalääkityksen päälle vaikkei olisi minkään valtakunnan näyttöä siitä että kyse on oikeasti kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Näin he saavat asiakkaita yksityisvastaanotoilleen.
Ja kyllä se lääkitys "auttaa" myös silloin jos vajaatoimintaa ei ollut. Sehän tavallaan kääntää kehon kellon isommalle, nopeammalle, minkä ihminen kokee usein positiivisena: laihtuu, suoli toimii nopeammin, on nopeampi ja energisempi olo. Valitettavasti tällä on hintansa, nimittäin kroppa myös kuluu nopeammin loppuun ylikierroksille säädettynä. Jopa kuolemantapauksia turhasta hoidosta on olemassa. Täällä tietoa: http://www.studio55.fi/terveys/article/laakari-kilpirauhasoireista-turha-laakitseminen-jopa-vaarallista/4332402
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:05"]Kannattaa ihan oikeasi selvittää ensin se paljonko niitä kaloreita tarvitsee päivässä, netissä hyviä laskureita. Ja laskea 100-500 kalorin vaje ja oikeasti ottaa selvää paljonko missäkin ruoassa on kaloreita. Mutta älä laske kalorimäärää missään tapauksessa alle 1500 kalorin tai muuten kehosi alkaa käydä säästöliekillä ja tarrautuu kiinni kaikkeen minkä saa. Itse olen normaalipainon rajoissa mutta tarkoitukseni on saada rasvaa poltettua ja syön päivässä 5 kertaa eikä olo ole lainkaan heikko, kaloreita suunnilleen 1600. Muista että tarvitset ruokavaliosta proteiineja, hyviä rasvoja (esim pähkinät, avokado) ja niitä hiilareita myös! En yhtään ihmettele jos on heikko olo näillä karppaajilla sun muilla. Syö siis päivässä aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala sekä 1-2 välipalaa.
[/quote]
-ap
[/quote]
Jos tämä tapa tökkii niin toimiva tapa on myös että lounaalla ja päivällisellä lautaselle se 1/4 proteiinia eli kanaa, kalaa tai muuta lihaa, 1/4 riisiä/makaronia/perunaa ja 2/4 kasviksia. Aamupalalla puuro tai mysli ja vaikka raejuustoa. Välipalalla esim joku hyvä smoothie (rahkaa, mansikoita, hedelmiä) ja sitten vielä kevyt iltapala. Ja mikä tärkeintä, pidät tavoitteen kirkkaana mielessäsi vaikka tulisi heikko hetki. Ja jos tekee mieli makeaa niin koita etsiä vaikka netistä vinkkejä terveellisempiin herkkuihin!
-29
[/quote]
Mysliä ei suositella oikeasti kenellekään, jos ei tee sitä itse. Sokeria paljon, kuivatut hedelmät oikein räjäyttävät verensokerin pilviin. Yön paaston jälkeen ei mitään, millä verensokeri räjähtää. Smoothiessa on helposti kokonaisen lounaan verran kaloreita, kantsii välttää kokonaan!
Terv. terkkariopiskelija
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:05"]Kannattaa ihan oikeasi selvittää ensin se paljonko niitä kaloreita tarvitsee päivässä, netissä hyviä laskureita. Ja laskea 100-500 kalorin vaje ja oikeasti ottaa selvää paljonko missäkin ruoassa on kaloreita. Mutta älä laske kalorimäärää missään tapauksessa alle 1500 kalorin tai muuten kehosi alkaa käydä säästöliekillä ja tarrautuu kiinni kaikkeen minkä saa. Itse olen normaalipainon rajoissa mutta tarkoitukseni on saada rasvaa poltettua ja syön päivässä 5 kertaa eikä olo ole lainkaan heikko, kaloreita suunnilleen 1600. Muista että tarvitset ruokavaliosta proteiineja, hyviä rasvoja (esim pähkinät, avokado) ja niitä hiilareita myös! En yhtään ihmettele jos on heikko olo näillä karppaajilla sun muilla. Syö siis päivässä aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala sekä 1-2 välipalaa.
[/quote]
-ap
[/quote]
-29
[/quote]
Mysliä ei suositella oikeasti kenellekään, jos ei tee sitä itse. Sokeria paljon, kuivatut hedelmät oikein räjäyttävät verensokerin pilviin. Yön paaston jälkeen ei mitään, millä verensokeri räjähtää. Smoothiessa on helposti kokonaisen lounaan verran kaloreita, kantsii välttää kokonaan!
Terv. terkkariopiskelija
[/quote]
Myslejä on monenlaisia jos et tiennyt. Ja jos siihen smoothieen laittaa rasvattoman maitorahkan, mansikoita ja yhden banaanin niin sori mutta ei siinä kyllä liikaa ole kaloreita ellei tosiaan halua lähteä sille näännyttämislinjalle.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:15"][quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 10:05"]Kannattaa ihan oikeasi selvittää ensin se paljonko niitä kaloreita tarvitsee päivässä, netissä hyviä laskureita. Ja laskea 100-500 kalorin vaje ja oikeasti ottaa selvää paljonko missäkin ruoassa on kaloreita. Mutta älä laske kalorimäärää missään tapauksessa alle 1500 kalorin tai muuten kehosi alkaa käydä säästöliekillä ja tarrautuu kiinni kaikkeen minkä saa. Itse olen normaalipainon rajoissa mutta tarkoitukseni on saada rasvaa poltettua ja syön päivässä 5 kertaa eikä olo ole lainkaan heikko, kaloreita suunnilleen 1600. Muista että tarvitset ruokavaliosta proteiineja, hyviä rasvoja (esim pähkinät, avokado) ja niitä hiilareita myös! En yhtään ihmettele jos on heikko olo näillä karppaajilla sun muilla. Syö siis päivässä aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala sekä 1-2 välipalaa. [/quote] Kiitos, tarkoitus hyvä, mutta olen useita kertoja hurahtanut kalorimäärien laskentaan, kun olen laihduttanut. Elämä on helppo saada pyörimään laskureitten avulla. Sitä jaksaa ehkä puoli vuotta, sitten se tuntuu typerältä. Laihduttaessaan siinä on motivaatio, ja kun on ihannepainossa, jostain syystä motivaatio kalorin laskentaan vähenee. -ap [/quote] Jos tämä tapa tökkii niin toimiva tapa on myös että lounaalla ja päivällisellä lautaselle se 1/4 proteiinia eli kanaa, kalaa tai muuta lihaa, 1/4 riisiä/makaronia/perunaa ja 2/4 kasviksia. Aamupalalla puuro tai mysli ja vaikka raejuustoa. Välipalalla esim joku hyvä smoothie (rahkaa, mansikoita, hedelmiä) ja sitten vielä kevyt iltapala. Ja mikä tärkeintä, pidät tavoitteen kirkkaana mielessäsi vaikka tulisi heikko hetki. Ja jos tekee mieli makeaa niin koita etsiä vaikka netistä vinkkejä terveellisempiin herkkuihin! -29 [/quote] Mysliä ei suositella oikeasti kenellekään, jos ei tee sitä itse. Sokeria paljon, kuivatut hedelmät oikein räjäyttävät verensokerin pilviin. Yön paaston jälkeen ei mitään, millä verensokeri räjähtää. Smoothiessa on helposti kokonaisen lounaan verran kaloreita, kantsii välttää kokonaan! Terv. terkkariopiskelija
[/quote]
Voi hyvää päivää näitä ohjeita. Aika monessa maassa muuten aamulla syödään tarkoituksella lähinnä makeaa, koska yön "paaston" jälkeen sen verensokeri usein on alhaalla ja täytyy saada sitä ylös. Hyvin voivat esim. italialaiset ja ranskalaiset vaikka aamupala on leivonnainen tai keksejä tai voisarvi kahvin kanssa vaan.
Smoothieita voi tehdä myös monenlaisia, ja suuri osa niistä on aika kevyitä. Ei niitä janojuomaksi kannata juoda, siihen on liikaa kaloreita, mutta jos smoothieta käyttää ihan ruokana, esim välipalana, niin kyllä voi olla ihan hyvä vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 00:14"]Mulla on aina ollut tuo, että jos on miinuskaloreilla kulutukseen nähden, olo on aivan järkyttävän energiaton ja uupunut. Mutta mulla se onneksi menee ohi sitten kun painoa ei enää tarvitse pudottaa lisää vaan saa keskittyä pitämään samassa.
[/quote]
Saako kysyä, oletko jojoilija, kuten minäkin?
Vai onko sinulla onnistunut se painon pitäminen samassa?
-ap