Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Painon hallinta ja väsymys

Vierailija
08.06.2015 |

Olen aikuisiän jojoilija. Pituus 165 cm ja paino vaihdellut viimeiset 20 vuotta 59-83 kg. Laihduttaminen on minulle helppoa, mutta painon pitäminen samassa ei. Viimeksi kun laihdutin noin 80 kg:sta terveydenhoitajan ohjeiden mukaan ja saavutin 64 kg, mikä oli tavoite, olin ihan poikki. Jatkuva flunssa, särkyjä, uniongelmia ja väsymystä monta kuukautta, vaikka söin normaalia ruokaa, paljon kasviksia ja kalaa sekä ruisleipää. Eu kauan mennyt, kun alkoi TAAS maistua pulla ja maito. Lounassalaatin koko kasvoi. Sitten tulin raskaaksi ja nyt synnytyksestä 8 kk ja olen laihtunut 65 kiloon. Väsy vaivaa. Koko ajan nälkä. Imetän lastani edelleen. Miten saan painon nousun estettyä???? Mitä pitää tehdä? Miksi olen niin väsynyt, kun syön terveellisesti? Olen 20 vuoden aikana kokeillut kromit ja sinkit ja vitamiinit. Kun hurahdin karppaamiseen, aluksi paino lasku ja sitten lähti nousuun ja olin lihavampi kuin ennen karppaamista. Antakaa hyviä neuvoja!

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämän ketjun aloittajan oikea ongelma väsymyksen hallinta? Syödä osaat varmaan oikein, ainakin terveellisesti. Väsymys voi johtua myös pikkulapsivaiheesta. Jos ei saa koskaan kunnon yöunia, alkaa tehdä mieli herkkuja. Yötyö on myös sellaista, joka altistaa lihoamiselle ja uniongelmille ja mm. syöpäsairauksille ja sydänsairauksille. Voisitkohan pyytää isovanhempia ottamaan lapsia hoitoon muutamaksi yöksi? Päivällä kotiin tietysti.

Vierailija
22/55 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:08"]

Laihdutat liian nopeasti, syöt liian vähän proteiineja, nukut liian vähän.

[/quote]

Joo, mä veikkaisin, että joku 90% epäonnistumisista johtuu tästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:01"]Oletko aiemmin lihonut kilot takaisin herkuttelemalla? Vai millä vaan ruualla? Jos on herkkusuu, nykyisin voi tehdä terveellisempää raakasuklaata tai raakakakkuja. Nutrilettin pähkinäsuklaapatukka on myös hyvää kahvin kera. En tosin tiedä, valmistetaanko sitä enää, kun itse nykyisin suosin raakasuklaata, jota maustan esim,. Kuivatuilla karpaloilla, joita saa Tigeristä.
[/quot

Sen kun osaisikin sanoa, millä olen saanut kiloja. Alkaa väsyttää ja sitten on nälkää ja heikkoja yöunia ja tulee syötyä makkaraa tai pullaa tai karpatessani söin Lidlin ihanan kermaista turkkilaista jogurttia ja juustokuutioita viinirypäleiden kera. Jäätelö on myös ollut paheeni. Jos joku pystyy syömään tuutin/puikon joka päivä ilman painon nousua, niin minusta tuntuu, että jo 3 kertaa viikossa on liikaa. En ole oikeastaan pysynyt toivotuissa vaakalukemissa muutamaa kuukautta pidempään, aina se repsahtaa. Jos olen flunssassa ja kuumeessa, menee motivaatio mihinkään syömisten tarkkailuun, etenkin jos on monta flunssaa ja poskiontelotulehduskierre ollut.

Vierailija
24/55 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:08"]Laihdutat liian nopeasti, syöt liian vähän proteiineja, nukut liian vähän.
[/quote]

Aivan varmasti nukun liian vähän, lapset valvottaa. Mutta myös tämän 20 vuoden projektin aikana on ollut kausia, jolloin olisin saanut nukuttua hyvin ja uni ei tule tai herään aamuyöllä. Proteiineja söin karpatessani hyvin runsaasti ja aloin laihtumisen jälkeen lihoa, joten koin, että se ei ollut avain pysyvään painon hallintaan. En osaa sanoa, olenko sitten laihduttanut liian nopeasti, kun tulee sitten väsymystä. Olen siis toissa vuonna 2013 laihduttanut 80 kg:sta 64 kiloon terveydenhoitajan ohjauksessa, aikaa meni vajaat puoli vuotta, koska aloitin kesän lopulla, ja viimeinen punnitus ennen joulua. Niillä ruokaohjeilla ja joka toinen kuukausi punnituksilla se onnistui. Sitten kyllä alkoi sairastelu ja painokin nousi ja tulin raskaaksi.

Pitäisikö minun siis lisätä proteiineja vai mitä? En oikeastaan etsi syytä sille, että paino nousee laihduttamisen jälkeen, vaan pyydän vinkkejä, miten se ei nousisi!

Vierailija
25/55 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 14:19"]Onkohan tämän ketjun aloittajan oikea ongelma väsymyksen hallinta? Syödä osaat varmaan oikein, ainakin terveellisesti. Väsymys voi johtua myös pikkulapsivaiheesta. Jos ei saa koskaan kunnon yöunia, alkaa tehdä mieli herkkuja. Yötyö on myös sellaista, joka altistaa lihoamiselle ja uniongelmille ja mm. syöpäsairauksille ja sydänsairauksille. Voisitkohan pyytää isovanhempia ottamaan lapsia hoitoon muutamaksi yöksi? Päivällä kotiin tietysti.
[/quote]

Omat vanhemmat eivät pysty hoitamaan. Miehen vanhemmat asuvat kaukana ja ovat iäkkäitä. Ystäväni on ottanut yökylään, mutta vauva 8 kk ei ole ollut vielä missään. En vieraan hoitoon antaisikaan yöksi. Nukkuisin mielelläni pitkään, jos lapset eivät herättäisi, mutta minulla on ollut myös uniongelmia, etenkin stressitilanteissa. Mietin vielä, olisiko jotain tehtävissä parempien unien suhteen. Jos se auttaisi siinä, ettei mieliteko saisi valtaa.

-ap

Vierailija
26/55 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen iskulause, jota toitotin itselleni, kun lopetin tupakoinnin noin kymmenettä kertaa. Hoin, että kyllä sä tällä kerralla onnistut. Ja onnistuinkin, nyt 8 vuotta ilman tupakkaa.

Vierailija
27/55 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoremppaa suosittelen! Ei tietenkään nyt kun vielä imetät, mutta vaikka ensi keväänä! On hyvä. Olin Siuntiossa, ja tuli sellainen potku laihduttamiseen ja kunnosta huolehtimiseen, että uskon siitä olevan hyötyä pitkään. Suurin osa siellä meidän ryhmässä oli normaalipainoisia, kuten säkin tällä hetkellä :)

Vierailija
28/55 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2015 klo 15:00"]Tuli mieleen iskulause, jota toitotin itselleni, kun lopetin tupakoinnin noin kymmenettä kertaa. Hoin, että kyllä sä tällä kerralla onnistut. Ja onnistuinkin, nyt 8 vuotta ilman tupakkaa.
[/quote]

Tuo on vähän eri sarjaa, koska ihminen ei pysty olemaan syömättä. Hyvä iskulause kylläkin!

-ap

Vierailija
29/55 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehelläsi iso, ja ei osaa sitä käyttää oikein? Tai jos se kuitenkin onkin oikeasti vaan keskikokoinen tai perätä pieni... Ei ihme että olet aina vaan läski!!

Vierailija
30/55 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juoksen, juoksen, juoksen. Talvella otsalampun kanssa nastalenkkareilla 5-15 km lenkkejä, kesällä aina vähintään 8 km, usein jopa 20 km. Ei pysy aineenvaihdunta kunnossa, jos ei harrasta hikiliikuntaa. Olen suunnilleen normaalipainossa, enkä punnitse edes joka kuukausi. Jos juoksen 5 kertaa viikossa, laihdun vaatteiden koon mukaan ja jos juoksen 3-4 kertaa viikossa, pysyn tämän kokoisena. Pystyn myös olemaan juoksematta, jos olen vaikka kipeä. Ota säännölliset liikuntatreenit, niin pysyt siinä painossa, mikä sulle tulee (oli se sit vaiks 60 kg).

Vierailija
31/55 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä juoksemisesta. Jumpassa voisin käydäkin, mutta on se rasittavaa miettiä, miten ne kotona pärjäävät ja itkeekö vauva kovasti. Jumppiin menee paljon aikaa, matkoineen 2 tuntia. Keväällä kävin kerran viikossa, nyt kesätauko. Kuntoremontti kuulostaa ihan hyvältä. Kun nyt saisin sen painoni pidettyä kurissa sinne keväälle asti. Miten niihin haetaan? Ammattiliiton kauttako? Olen vielä äitiyslomalla ja jään hoitovapaalle nyt kesällä. Voikohan kuntoremonttiin hakea hoitovapaalta käsin ja tarvitseekohan työterveydestä todistuksen?

-ap

Vierailija
32/55 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksemisessa on se hyvä puoli, että kun kotiovelta lähtee, se liikunta alkaa heti. Juokseminen vie sinulta aikaa illasta ehkä 45 minuuttia, pidempi lenkki ehkä reilun tunnin. Jos jumppareissuun kuluu pari tuntia, juoksemiseen puolet siitä.

T.juoksijanainen

P.s. Käyn itsekin talvella ohjatulla tunnilla, spinningissä. Sekin on tehokasta.

Vierailija
33/55 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys iskee varmaan jokaiselle, kun laihduttaa. Aluksi käy kierroksilla ja tulee energiaa, pitkä laihdutus väsyttää. Sitten kun sekin loppuu, elimistö on jo tottunut käyttämän varastojaan. Sama se mihin ruokavalioon vaihdat, kroppa alkaa kerätä lisää energiaa tulevia "koitoksia" varten. Älä laihduta, niin painoa pystyy hallitsemaan. Jos 20 vuotta lihoo, laihtuu, taas lihoo ja laihtuu, ei kroppa enää tiedä, mikä on normaalitila.

Vierailija
34/55 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 22:48"]Kuntoremppaa suosittelen! Ei tietenkään nyt kun vielä imetät, mutta vaikka ensi keväänä! On hyvä. Olin Siuntiossa, ja tuli sellainen potku laihduttamiseen ja kunnosta huolehtimiseen, että uskon siitä olevan hyötyä pitkään. Suurin osa siellä meidän ryhmässä oli normaalipainoisia, kuten säkin tällä hetkellä :)
[/quote]

Kuinka kauan kesti ja mitä maksaa?

Vierailija
35/55 |
09.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut tuo, että jos on miinuskaloreilla kulutukseen nähden, olo on aivan järkyttävän energiaton ja uupunut. Mutta mulla se onneksi menee ohi sitten kun painoa ei enää tarvitse pudottaa lisää vaan saa keskittyä pitämään samassa.

Vierailija
36/55 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hyviä neuvoja, etkä haluaisi kuulla näitä huonoja. Jos on itselläkin säätämistä kilojen kanssa, ei uskalla alkaa besserwisseröimään.

Vierailija
37/55 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko raudan puutetta? Jos kalaa ja kasviksia paljon, ja punaista lihaa sitten vähemmän. Toki rautaa on ruisleivässäkin. Kasviksia voi syödä niin monella tavalla ja huomaamatta jäädä raudan määrä vähiin.

Vierailija
38/55 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on paino 65 kg, niin jotain kai olet tehnyt oikein? Vai olisko se imetys pitäny kilot kurissa? Aiotko vielä hoikistua vai ootko tyytyväinen? Itsellä se nälkä tahtoo kasvaa syödessä (ei kirjaimellisesti) ja haluu pudottaa vielä pari kiloo, kun imetys ei laihduta ihan itsestään.

Vierailija
39/55 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 19:53"]Jos on paino 65 kg, niin jotain kai olet tehnyt oikein? Vai olisko se imetys pitäny kilot kurissa? Aiotko vielä hoikistua vai ootko tyytyväinen? Itsellä se nälkä tahtoo kasvaa syödessä (ei kirjaimellisesti) ja haluu pudottaa vielä pari kiloo, kun imetys ei laihduta ihan itsestään.
[/quote]

Voi olla, että imetys pitänyt kilot kurissa tähän asti, olen kyllä ihan tietoisesti pudottanut raskauskilot. Lenkkeilytouhut ei kiinnosta, mutta kotona jumppaan ja arkiliikuntaa tulee. Minulle se painon nousu laihtumisen jälkeen on sellainen peikko, jota jännitän ennestään.

Vierailija
40/55 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Siis ennestään koetun perusteella.

-ap