Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko 10v & 12v liian nuoria kotitöihin?

Vierailija
08.06.2015 |

Kaveri vaahtosi kun hänen lapsensa olivat isällään käymässä ja isä oli ohjeistanut nuoria tekemään kotitöitä. Lapset eivät olleet suostuneet ja valittaneet tästä äidilleen (eli tälle kaverilleni). Sanoin että ei ne kotityöt varmaan pahitteeksi ole tuossa iässä ja kaverini suutahti ja syytti minua "natsimeiningistä".. :D Kuulemma lapset ovat ihan liian nuoria vielä.

Minkä ikäinen on sopiva tekemään kotitöitä? Minusta 10v ja 12v eivät todellakaan ole liian nuoria! Kyllä minun lapsuudessani aloitettiin jo paljon aikaisemmin, eikä ole jälkikäteen kaduttanut.

Kotityöt tarkoittavat tässä tapauksessa esim. imurointi, pölyjen pyyhinta, roskien vieminen, tiskikoneen tyhjennys/täyttö, oman huoneen siivoaminen, pyykkien viikkaus...

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella lapset siinä 15-16v iässä ja tilanteen kun yhtään eivät ole eläessään kotitöitä tehneet.. jää äidille paljon hommaa!

Vierailija
22/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:16"]

Mun äitin mielestä pikkuveljen ei vielä 25-vuotiaanakaan tarvitse tehdä kotitöitä.

[/quote]

No ei tietenkään miesten kuulu tehdä naisten töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Rätti käteen heti kun se siinä pysyy. Hehheh!

Tyttö 1,5v mielellään tulee ripustamaan pyykit, ravistelee ne jo paremmin kuin isänsä koskaan. Lelut kerätään illalla yhdessä, imuroi ja pyyhkii pölyjä. Haluaa aina kantaa toisen roskapussin itse kun viemme roskat. Ja sanoo sitten huss rokka!

Tapa juurtuu jo pienenä, mikäs sen parempi.

10 ja 12v ovat oikein sopivan ikäisiä siivoamaan omat huoneensa ja hoitamaan roskat ja muut pikkuaskareet.

Vierailija
24/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienille lapsille kotitöiden teosta voi tehdä myös hauskaa, vaikka leikin avulla. Siten se ei ole niin pakkopullan tuntuista. Vanhemman lapsen luulisi jo tietävän että kotityöt kuuluu elämiseen.

Vierailija
25/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vähän katkera äidilleni, kun mun ei ikinä tarvinnut tehdä kotitöitä. Ei pitänyt siivota omaa huonetta, ei laittaa edes ruokalautasta astianpesukoneeseen. Ainoa homma mikä toisinna piti tehdä oli laittaa vettä kattilaan, jossa oli valmiiksi pestyt perunat ja laittaa ne kiehumaan vähän ennen kuin vanhemmat tulivat töistä.

Ja siis katkera olen siksi, koska luulen, että juuri tuon takia en saa tehtyä nyt aikuisiälläkään mitään kotitöitä kuin suuren ponnistelujen jälkeen. Ei jaksa eikä kiinnosta, kun alitajunnassa ajattelen, että eiköhän joku (eli mieheni) ne tee ennen pitkää kuitenkin. Olen yrittänyt opetella reippaammaksi, mutta vaikeaa se on, kun ikänsä on vain saanut makoilla hotellissa.

Huomaan siirtäväni tätä omiin lapsiini. En vaadi heiltä oikeastaan mitään kotitöiden tekoa ja voitelen heille jopa leivät valmiiksi vaikka ovat jo sen verran isoja, että osaisivat tehdä sen itse.

Vierailija
26/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan liian nuoria! :)

Vierailija
27/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 10v on siinä ja siinä, sen ikäinen on kuitenkin aika pieni vielä. 12-vuotiaan kohdalla ihan toisin.

Vierailija
28/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisaikaan aloitettiin varmasti aiemmin ja raskaampia kotitöitä joten en sanoisi että ovat liian nuoria. Taitaa olla vain liian lellittyjä jos ei edes 6.luokalla osaa roskia viedä =D

Vierailija
29/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liian nuoria ovat, ainakin 10-vuotias. Antaa lasten olla lapsia. Äkkiä se aika menee. Jossain 13 tai 14 ikäisenä voi jo olettaa osallistuvan enemmän!!! Korkeintaan joku roskien vienti on sopiva homma. Riippuu tietysti lapsesta. Oma 8-vuotias raivaa lelunsa lattialta, että saan imuroitua. Ja käyttää koiran ulkona koulun jälkeen, nyt kesälomalla myös aamulla. Se ei ole mikään kotityö ja riittää ihan hyvin 8-vuotiaalle.

Vierailija
30/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat aina osallistuneet ikätason mukaisesto kotitöihin. Pienille vaikka lelujen keräämistä paikoilleen, omien vaatteiden ripustamista naulakkoon yms. Isommille omien pyykkien viikkausta, omien jälkien siivousta ja jonkin verran yleisiä töitä. Annan yleensä aina pari vaihtoehtoa tyyliin haluatko imuroida vai pestä vessan tai jos on tietty työ mikä pitää tehdä, esim omienpyykkien viikkaus, annan valita itse ajankohdan jolloin sen tekee. kotitöitä muutamalle päivälle viikossa. ja esim kipeänä ei tietenkään tarvitse tehdä.

Vierailija
31/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko todeta että jos äiti ja isä ovat eronneet ja isä opettaa lapsille kotitöitä niin pahin virhe mitä äiti voi tehdä on lähteä vaatimaan ettei isä saa tehdä niin :D Koska tosiaankaan mitään haittaa ei noista kevyistä kotitöistä ole. Jos joku katsoo että ihminen on vasta 15v:nä valmis niihin hommiin, niin katsokoon. Mut ei ny herranjestas ainakaan lähdetä kieltämään tekemästä jos isä on sellasta lähteny lapsille opettamaan :)

Vierailija
32/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole liian nuoria, opetetaanhan taaperoikäiset jo päiväkodissa hoitamaan oma osansa ja koulussakaan ei tule kaikki valmiina eteen eikä opettaja siivoa oppilaiden jälkiä. Kaverillasi voi olla pian ongelmia, kun yrittää saada teininsä tekemään kotitöitä, eivät he saavutetuista eduista (=täysi hoito ja taskurahat päälle) tule niin vain luopumaan.

Vierailija
33/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:18"]

Meillä jo 5v. tekee kotitöitä. Rahaa tosin lapset eivät kotitöistä saa, ei minulle tai miehellekään niistä makseta.

[/quote]

Viisivuotiaana muistan isoäidilleni pilkkoneeni polttopuita (ja kerran isovarvasta), ja käyneeni 2 kilometrin päässä kaupassa isän pyörää rungon välistä polkien.

Marjapuskat ja harava tulivat tutuksi nuoresta pitäen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän