Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko 10v & 12v liian nuoria kotitöihin?

Vierailija
08.06.2015 |

Kaveri vaahtosi kun hänen lapsensa olivat isällään käymässä ja isä oli ohjeistanut nuoria tekemään kotitöitä. Lapset eivät olleet suostuneet ja valittaneet tästä äidilleen (eli tälle kaverilleni). Sanoin että ei ne kotityöt varmaan pahitteeksi ole tuossa iässä ja kaverini suutahti ja syytti minua "natsimeiningistä".. :D Kuulemma lapset ovat ihan liian nuoria vielä.

Minkä ikäinen on sopiva tekemään kotitöitä? Minusta 10v ja 12v eivät todellakaan ole liian nuoria! Kyllä minun lapsuudessani aloitettiin jo paljon aikaisemmin, eikä ole jälkikäteen kaduttanut.

Kotityöt tarkoittavat tässä tapauksessa esim. imurointi, pölyjen pyyhinta, roskien vieminen, tiskikoneen tyhjennys/täyttö, oman huoneen siivoaminen, pyykkien viikkaus...

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kai perheestä mut meillä lapset alotti tollaset pienimuotoiset kotityöt 8-vuotiaana suunnilleen. On perusteena kuukausirahalle. Oppivat samalla ettei raha kasva puussa, ainakaan tässä perheessä.

Vierailija
2/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos. Ei vielä 12-vuotiaanakaan tarvi mitään tehdä niin turha varmaan kuvitella että sitten teini-ikäisinä alkavat tekemään niitä kotitöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan jos isä laittaa lapset kuriin (jos äiti ei ole saanut aikaiseksi)

Vierailija
4/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitin mielestä pikkuveljen ei vielä 25-vuotiaanakaan tarvitse tehdä kotitöitä.

Vierailija
5/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo 5v. tekee kotitöitä. Rahaa tosin lapset eivät kotitöistä saa, ei minulle tai miehellekään niistä makseta.

Vierailija
6/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen hetki opastaa lapset tekemään oma osuutensa kotitöistä. Eihän se tartte nykyään olla halonhakkuuta eikä paskanlevitystä, vaan sellaista paikkojen siivoilua. Kannattaa koulata lapsen silma havaitsemaan tehtäviä hommia ihan oma-aloitteisesti. Eli esim. raivaamaan pöydän käskemättä, yäyttämään / tyhjentämään tiskikoneen, viemään roskapussin ...

Vierailija
7/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kotityöt tulee opettaa jo pienestä pitäen ihan "normaalina" asiana. Teini-ikäisenä saattaa olla jo liian myöhäistä.

Vierailija
8/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kysyt mun mieheltä, niin on. Sen mielestä on hirveää laiskuutta, jos joskus pyydän lapsia käymään lähikaupasta (150 m matka) hakemassa meille maitopurkin.

Vierailija
9/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä jokaisen pitäis ainakin 8vuotiaana aloittaa kotityöt. sitten jos vasta teini-iässä käskee alkaa tekemään kotitöitä, niin nuori ei jaksa tai halua tehdä niitä ja niistä kotitöistä tulee hirvee riita ja lopulta vanhemmat joutuu tekemään kaikki hommat.

Vierailija
10/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pienestä lähtien meillä on aloitettu kotityöt. Pienin on saanut valita ensin, mitä sillä viikolla tekee. Kun kolmevuotiaalta kysyttiin, haluaako hän koota iltaisin lelut koreihin vai pestä lasten vessan, niin valinta oli aina lelut.

Nykyään lapset hoitavat koulun jälkeen tiskikoneen käytön ja tyhjennyksen, valmiiksi ladatun pyykkikoneen käytön, kuivaajan ja lajittelun, välipalan tekemisen, kaupassa käynnin(maitoa, leipää tai vast). He huolehtivat myös omien huoneittensa siivouksesta, lasten kylppäristä ja autotallista, joka on muutettu "musiikkitilaksi".

Kotitöiden jakaminen on itsestäänselvyys, kun molemmat vanhemmat ovat töissä. Meillä mies hoitaa aamiaisen ja katsoo, että koti on kunnossa ennen kuin lähtee töihin. Minä taas hoidan päivällisen ja käyn pääosin kaupassa. Yhdessä siivotaan torstai-iltana.

Vierailija
11/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo 1v.kin osasi aina iltaisin kerätä lelut lelukoreihin...siitä se lähtee.

Jo ihan pienetkin auttelee mielellään kotihommissa...kattaa pöytää, ripustaa pyykkiä ja pyyhkii pölyjä.

Teini-ikäisiä joutuu pakottamaan hommiin.

Kouluikäiset osaa siivota jo itse oman huoneen...tai muuten ei tipu kk-rahaa.

Vierailija
12/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin väittää että aikuisena siivoaminen on tuplasti helpompaa jos sen on oppinut lapsena. Sellaiset joiden äiti on siivonnu niiden puolesta siihen lapsen poismuuttoon saakka, ei yleensä tiedä miten usein pitäs siivota tai miten se tapahtuu.

Vierailija
13/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin, niin niistä tulee luonnollinen osa arkea, ilman suuria valtataisteluja. Toki lapsen kehitystaso huomioiden. Kyllä meillä jo n. 4-vuotias on saanut siivota lelut paikoilleen ja siitä sitten eteenpäpin. 

Vierailija
14/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lapset pitää ottaa ihan pienestä pitäen mukaan kaikkiin kotitöihin ikätason mukaisesti, siinähän niitä kotitöitä oppii kun tekee. Toki se vaatii jonkinverran viitseliäisyyttä vanhemmilta. Meillä 3 vuotiaskin vie oma-aloitteisesti ruokailun jälkeen astiansa tiskipöydälle tai suoraan tiskikoneeseen ja 12 vuotias siivoaa koko talon mikäli niin sovitaan.

Vierailija
15/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaveri voi ihan rauhassa itse pyörittää täysihoitala "passaus&palvelua" lapsillensa mutta onneksi lasten isä on järkevämpi ja vaatii normaaleja asioita kuten kotitöiden tekemistä.

Vierailija
16/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä "kotityöt" alkaa jo suunnilleen kaksivuotiaasta. Jokainen osallistuu omien kykyjensä mukaan siivoamiseen, lapsikin osaa laittaa lelujansa takaisin lelukoriin ja viedä roskan roskikseen. Opetetaan pienestä asti, että kotona jokainen pitää huolta siitä että on siistiä ja tavarat paikoillaan. Natsikuri.

Vierailija
17/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on taaperosta asti auttaneet kotitöissä.
Ovat auttaneet pyykkien kanssa, tyhjentäneet astianpesukonetta, vieneet roskat, imuroineet, pesseet mattoja (on lapsista kivaa), pyyhkineet pölyjä yms. Omat lelut ovat aina itse saaneet siivota.

Vierailija
18/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän se "natsi" vasta olenkin, kun 1,5-vuotiaskin auttelee tiskikoneen tyhjentämisessä ja pyykkien laitossa! :) njoo, hommissa menee aika paljon kauemmin, mutta jos vaikka joku tapa juurtuisi pikkuisiin aivoihin samalla.

Vierailija
19/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3-vuotiaan kotitöihin kuuluu lauantaisin tyynyjen vienti ulos tuulettumaan, koiran vesikupin täyttiminen, lelujen keräys ja tuollaiset pienet työt sitä mukaa kun niitä tulee. Usein lapsi kysyy itse saako auttaa. Ihan pienestä asti pitää osallistua, yhdessä sotketaan ja siivotaan. Jos 8-vuotias ei ole ikinä koskenut imuriin tai ripustanut pyykkejä niin jotain on tehty väärin.

Vierailija
20/33 |
08.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihan ensimmäisiä kotitöitä tehtiin, kun oltiin 1v.
Ei nyt tietenkään mitään imurointeja eikä yksin tehty mitään. Mutta esim. pyykkikoneesta otettiin vaate ja annettiin äidille ripustettavaksi ja omat lelut laitettiin yhdessä koriin tms.
Ei ole olemassa varsinaisesti sitä "oikeaa" ikää. Jokainen pystyy jotakin tekemään. Kyllä 8 v pystyy jo imuroimaan oman huoneensa ja kodin koosta riippuen muitakin huoneita, pyyhkimään pölyjä ja tyhjentämään ainakin osan astianpesukoneesta. 12 v pystyy tekemään lähes kaikkia kotitöitä.
Niitä ei tietenkään kuulu liikaa teettää, mutta jokaselle jotakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme