Milloin pyörällä töihin kulkemisesta tulee työmatkapyöräilyä?
Musta on niin huvittavaa, kun nykyisin muutaman kilsan pyörällä kulkemisesta sanotaan muka niin hienosti työmatkapyöräilyksi ja välineet ja varusteet pitää olla kuin olisi tour de franceen menossa. Esim. mun äiti (kuten muutkin sitä ikäluokkaa olevat tuttavani) on kulkenut iät ja ajat pyörällä töihin hameen helma vain tuulessa lepatellen. Ikinä sitä ei ole sanottu työmatkapyöräilyksi. :D Nyt sitten, kun kuljet 3 km töihin pyörällä, niin sulla pitää olla pyöräilykengät, pyöräilyhousut, pyöräilytakki, kypärä, vaihtovaatteet, tekninen alusasu, sykemittari, matkamittari, juomapullo ja kuva somessa.
Ymmärrän tämän, jos matkaa on yhteen suuntaan joku 30 km, mutta muutama kilsa.. Come on! Se on vain menemistä töihin ja sen matkan voi tehdä vaikka se hame päällä!
Kommentit (16)
Silloin kun sulla on tiukat trikoot, neon-oranssia takki, kypärä ja oranssit pyöryilylasit. Poljet töihin tuhattaja sataa liikenteen seassa ja kiroat kaikki muut kulkijat jotka eivät ymmärrä väistää sinua. Puit nyrkkiä autoilijoille joiden seassa puikkelehdit, ja sadattelet jalankulkijoille.. nämä kriteerit kun täyttyvät, sinusta on tullut työmatkapyöräilijä.
Normi farkuissa töihin pyörällä kulkeva on aloittelija joka ei ymmärrä hyödyntää työmatkapyöräilyn iloja
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:05"]
Silloin kun sulla on tiukat trikoot, neon-oranssia takki, kypärä ja oranssit pyöryilylasit. Poljet töihin tuhattaja sataa liikenteen seassa ja kiroat kaikki muut kulkijat jotka eivät ymmärrä väistää sinua. Puit nyrkkiä autoilijoille joiden seassa puikkelehdit, ja sadattelet jalankulkijoille.. nämä kriteerit kun täyttyvät, sinusta on tullut työmatkapyöräilijä.
Normi farkuissa töihin pyörällä kulkeva on aloittelija joka ei ymmärrä hyödyntää työmatkapyöräilyn iloja
[/quote]
Eli iloja on se, kun saat raivota kanssa kulkijoille?
Jatkan Jopolla leppoisasti rullailua.
Kypärähän nyt on ihan laissa sanottu että pitää olla...
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:11"]
Kypärähän nyt on ihan laissa sanottu että pitää olla...
[/quote]
Ei ole sanottu. Siellä on vain sanottu, että kypärää pitää yleensä käyttää. Lakikielessä "yleensä" tarkoittaa sitä, että kyseessä on puhdas suositus.
ap, ero ei tule matkan pituudesta. Se tulee siitä päivästä, kun sataa ja tullee räntää ja SILTI lähtee pyörällä töihin. Ihan takuuvarmaa on, että äitisikään ei lähtenyt räntäsateeseen helmat hulmuten, vaan yritti parhaansa mukaan vetää päälleen jotain vähän järkevämpää ja säähän sopivampaa.
[/quote]
Normipyöräilijä on sitten se, joka ajaa kitisevin ketjuin ja ilman lamppua pitkin jalkakäytävää.
Työmatkapyöräilyä on matka kotoa työpaikalle ja takaisin, välineet eivät ratkaise, eivätkä kilometrit. Jos tarkkoja ollaan... Itse käytän normaaleja työvaatteita matkalla eli hame/mekko ja korkkarit. Matka on pari kilsaa.
Sitten kun olisi mahdollisuus mennä omalla autollakin mutta valitsee pyörän.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:20"]
[/quote]
Normipyöräilijä on sitten se, joka ajaa kitisevin ketjuin ja ilman lamppua pitkin jalkakäytävää.
[/quote]
Ei vaan normi pyöräilijä ajaa tavallisella huolletulla pyörällä sopuisasti liikenteen mukana. Kunnioittaa toisia kulkijoita ja on varovainen. Valot on ja pyörä toimii.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:19"]
ap, ero ei tule matkan pituudesta. Se tulee siitä päivästä, kun sataa ja tullee räntää ja SILTI lähtee pyörällä töihin. Ihan takuuvarmaa on, että äitisikään ei lähtenyt räntäsateeseen helmat hulmuten, vaan yritti parhaansa mukaan vetää päälleen jotain vähän järkevämpää ja säähän sopivampaa.
[/quote]
Näin on. Tiedän tän tunteen kun pitää lähteä pyöräilemään kaatosateeseen ja ekan kilsan jälkeen on tuulipuku läpimärkänä. Se tunne on kyl niin syvältä kun painaa menemään märissä vaatteissa hytisten ja toivoo että olis jo perillä että sitä voi jo kutsua työmatkapyöräilyksi koska kaatosateeseen ei muuten taatusti lähtisi.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 11:19"]
[/quote]
Ei vaan se on ihan normihommaa. Se on edelleen sitä, kun vaan mennään töihin tekemättä asiasta mitään erikoista "lajia".
Mä en kyllä tiedä ketään, joka pukisi kolmen kilsan pyörämatkalle pyöräilyvaatteet... Mutta sinänsä mua ei haittaa vaikka joku tekisi niin vaikka kilometrin pyörämatkalle. Pääasia, että liikkuu!
Mä puen mun vaivaista neljän kilsan pyörämatkaa varten ihan eri vaatteet kuin mulla on töissä. Tämä siksi, että olen huonokuntoinen, matkalla on ylämäkiä ja en viitsi hikisissä kamoissa olla töissä.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 12:16"]
Näin on. Tiedän tän tunteen kun pitää lähteä pyöräilemään kaatosateeseen ja ekan kilsan jälkeen on tuulipuku läpimärkänä. Se tunne on kyl niin syvältä kun painaa menemään märissä vaatteissa hytisten ja toivoo että olis jo perillä että sitä voi jo kutsua työmatkapyöräilyksi koska kaatosateeseen ei muuten taatusti lähtisi.
[/quote]
Jokainen työmatkapyöräilijän tittelin ansaitseva ajaa niin kovaa, että hiki on pinnassa täysin ilman lämpötilasta riippumatta. Työmatkapyöräilijälle kylmyys ei ole koskaan ongelma, pikemminkin vähäinen vaatetus on etu, koska se mahdollistaa entistä kovemman vauhdin ilman, että kastuu hiestä litimäräksi.
Tuulipukua työmatkapyöräilijä ei koskaan käytä, koska sen lepattava luonne lisää ilmanvastusta ja siten heikentää vauhtia.
Työmatkapyöräily on töihin menemistä pyörällä, työmatka-autoilu autolla. Mikähän ap:n ongelma on? Itse poljen kesät talvet 7km ja todellakin vaihdan vaatteet: kuka haluaa olla hikisellä paidalla tai märillä farkuilla koko päivän töissä? Talven viimassa ja pakkasessa ei paljon hameenhelmat huömuten ajella. Ja itselläni tulee polkiessa ainakin niin lämmin, että esim. sortseilla on kiva ajaa, mutta ihmissuhdetyötä ei viiti koko päivä urheilushortseissa tehdä.
Kuinkahan out mä olen, kun kuljen kesät talvet pyörällä 9km suuntaansa, kesällä uimashortseissa ja talvella lämpökalsareilla ja tuulihousuilla.. Hienosti olen tähän mennessä pärjännyt ilman sykemittaria ja juomapulloa.