Kuinka usein teillä on lapsivapaata?
Ajatus tästä lähti, kun olen viikonloppuisin parvekkeella tupakalla ollessani huomannut monia lapsia lähtevän mm isovanhempiensä yms kanssa. Sitten illemmalla väki lähtee omiin menoihinsa. Itsellä kerran lapset kuukaudessa yksi vkl tukiperheessä. Mites muilla? entä riittääkö vai toivoisitko enemmän?
Kommentit (60)
Meillä lapset on hoidossa 2x vuodessa. Mutta toinen näistä kerroista on koko viikonlopun. Näin on ollut kokoajan, paitsi kun toistani odotin niin esikoinen meni mummille lomailemaan viikoksi kun verenpaineeni oli koholla ja piti lepäillä.
Olen itseasiassa ihan tyytyväinen tähän :) Meillä on 2 lasta kotihoidossa 4 ja 2 vuotiaat. Mies 29 ja minä 25.
Meillä lapsi (11kk) on mummolassa 2-4 päivää viikossa, aika usein viikonloppuisin. Silloin minä menen töihin (keskimäärin 25 h/vko).
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 07:00"]
Ei koskaan. En edes tupakoi parvekkeella, perheelläni ei ole tukiperheitä. Hoidan omat 2 lastani itse yksin.
[/quote]
Entä toivoisitko että olisi joskus lapsivapaata?
Aina, koska ei lapsia paitsi kylässä ollessa. Kjäh kjäh!!!
Kaksi lasta ja mies. Lapsivapaata on päivisin, kun olen töissä. Muutoin joudun hoitamaan lapset itse, mies hoitaa joskus iltaisin jos on pakko esim. mun töiden takia. En oikeastaan edes kaipaa lapsivapaata, sillä erinäisistä syistä ei kiinnosta lähteä viettämään mitään aikuisten välistä laatuaikaa miehen kanssa.
Pakko vielä lisätä, että miehen vanhemmat asuvat noin 5 km päässä eikä heiltä pahemmin liikene lastenhoitoapua. En tarkoitakaan, että heidän pitäisi lapsia aina hoitaa, mutta joskus kun on ollut joku pakollinen meno esim. pienemmän vienti lääkäriin Helsinkiin ja olen apua hyvissä ajoin pyytänyt, niin ei ole onnistunut. Miehen siskojen lapset taasen on anoppilassa aika usein viikonloppuisin yökylässä. Ei se mua nyt niin haittaa, kyllä mä omat lapseni hoidan, mutta jotenkin lasten kannalta tuntuu epäreilulta, että serkku on yökylässä mummilassa lähes kerran kuussa ja omat ehkä kerran vuodessa, jos silloinkaan. Ja vähän tietty sekin, että serkut kyllä otetaan yökylään sen takia että sen vanhemmat pääsee baariin, mutta mun toista lasta ei voida koskaan ottaa päivällä hoitoon pienemmän lääkärireissun ajaksi...
Joka toinen viikonloppu ja neljä viikkoa kesällä. Ei riitä, voisin olla lapsivapaalla koko loppuelämäni.
Lapsi 1,5v ja ollut pari kertaa muutaman tunnin hoidossa. Ei meillä ole kuin yksi kiireinen mummo, jolle voisi hoitoon jättää, joten turha toivoa enempää.
Aika usein. Välillä toivoisin että lapsi oli enemmän kotona. Lapsi on isällään 1-2vkl/kk, yleensä olen ne viikonloput töissä. Sitten on mun sisko sekä mummo ja ukki jotka haluat lasta yökylään. Esim. lapsi lähtee tänään isälleen, käy tossa viikolla yhden yön olemassa kotona ja lähtee toiseen mummolaan 500km päähän. Me nähdään sit juhannuksena, kun menen lapsen perässä, mutta tulen ennen lasta takaisin kotiin. Sit onkin jo heinäkuu ja kummitäti vie lapsen pariksi päiväksi luokseen toiseen kaupunkiin. Sit lapsi on viikon isänsä kanssa lomalla ja viikon mummon ja ukin kanssa mökillä. Ehkä mä vihdoin ja viimein tänä kesänä ehdin käydä treffeillä, johan tässä on kohta kahdeksan vuotta sinkkuäitinä pyöritty :D
1-2 x vuodessa, yleensä käydään erikseen. Joudutaan käyttämään lastenhoitajia, joten aika kallista touhua.
Meillä on lapsivapaata noin 1-2 krt kuukaudessa, mennään silloin yleensä elokuviin, teatteriin, keikalle tai standup-esitykseen. Tullaan heti tilaisuuden jälkeen kotiin päästämään isovanhemmat nukkumaan :). Tämä riittää meille oikein hyvin. Kerran tai pari vuodessa esikoinen 5 v. on myös yökylässä joko isovanhemmilla tai kummilla, pienempi menee sitten isompana (on nyt 2).
Vietetään miehen kanssa vuorotellen lapsivapaita muutaman kerran vuodessa. Yhdessä päästään käymään jossain muutaman vuoden välein. Ei ole ollut ongelmaa. Tiedettiin jo lapsia "hankkiessa" että ei ole liiemmin kuvioissa ketään jolle lapset voisi laittaa hoitoon. Suvussa alko-ongelmia ja mielenterveysongelmia ja osa sukulaisista kaukana.
Kahdesti, joskus kolmesti vuodessä yhden yön kerrallaan :) Enemmän kaipais, mutta eipä ole valinnanvaraa..
Mun lapsivapaa aika on silloin kun olen töissä. Lapsen isä ei ole tekemisissä lapsensa kanssa. Mummit ja kummit ei ikinä ole hoitoon ottanut. Olis kiva joskus saada edes päivä omaa aikaa..
26 päivää kuussa vapaata, olettaen että kuussa on 31 päivää. T: etä-äiti
Ennen oli useammin, mutta nykyisin pari kertaa vuodessa on kaikki lapset yhtäaikaa pois kotoa. Mutta ei se haittaa, nuorin on jo 9v. Omaa aikaa on riittävästi vaikka lapset on kotona. Pienten kanssa sitä kaipasi paljon enemmän lapsivapaata kuin isojen lasten kanssa, nyt viikonloppu tai yksi yö pari kertaa vuodessa on ihan sopiva.
Lapset menevät mummilaan yökylään viitisen kertaa vuodessa. Lisäksi meillä käy silloin tällöin mll:n hoitaja iltamenojen, esim. teatterireissun ajan hoitamassa.
Ehkä kerran vuodessa lapset ovat miehen vanhemmilla yökylässä. Silloinkin itse kysytään (yleensä joku tapahtuma, johon halutaan mennä). Jos omat vanhempani eläisivät, "lapsivapaata" olisi varmasti paljon useammin.
Miten teillä mielenterveys kestää tuota, ettei omaa aikaa ole kuin muutaman kerran kuussa (tai vielä harvemmin)? Minun täytyy saada olla omissa oloissani joka päivä ainakin pari tuntia.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2015 klo 10:40"]Miten teillä mielenterveys kestää tuota, ettei omaa aikaa ole kuin muutaman kerran kuussa (tai vielä harvemmin)? Minun täytyy saada olla omissa oloissani joka päivä ainakin pari tuntia.
[/quote]
En laske lapsivapaaksi sitä kun käyn salilla tai lenkillä ja lapsi on isän kanssa kotona. Mutta jos sellaisetkin lasketaan, niin sitten on lapsivapaata joka päivä.
Lapsi nyt puolotoistavuotias, , eikä ainakaan vielä ole ollut kertaakaan. Ja tuskin tulee vielä moneen vuoteen. Ei vain ole sellaisia sukulaisia/tuttavia, joita edes kehtaisi pyytää hoitamaan.
Mutta ei se haittaa. Kyllä tämä elämä on näin oikein mukavaa. :)