toisen henkilön luottotietojen tarkistus
Voiko mennä tarkistamaan toisen ihmisen luottotiedot noin niinkun huvikseen?
Kommentit (9)
Ihan uteliaisuudesta... Miksi, mitä teet sillä tiedolla?
Teoriassa et. Luottotiedot saat vain jos henkilö pyytää sinulta lainaa tai luottoa. Tai esim. aikoo vuokrata sinulta jotakin. Mutta käytännössä pikku filungilla saat melko varmasti tiedot.
Itse asiassa ei voi tarkistaa ihan vain huvikseen vaan pitää olla henkilön itsensä lupa. Suullinenkin lupa riittää. Noista tarkistuksista jää myös merkintä ja henkilöllä itsellään on oikeus tietää, onko tietoja tarkistettu.
En olekaan menossa tarkistamaan, pelkään vain, että joku menee tarkistamaan minun tietoni huvikseen :D ap
Voit mennä, mutta sinun kyselystäsi jää jälki. Eli asianomainen saa halutessaan tietää kaikki tahot, jotka ovat kyselleet hänen luottotietojaan.
Mistä sen saa tietää, jos joku on ne tarkistanut? Jostain luin, että salaa toisen tietojen tarkistaminen ilman pätevää syytä on rikos.
Voit, mutta se näkyy hänen tiedoissaan ja hän voi vaatia siitä sinulta selitystä. Mulla on käytössäni omiin luottotietoihini liittyvä tietojentarkistus-hälytys, jonka kautta saan aina meiliini tiedon kun tietojani on käyty katsomassa. Hälytyksen voi hankkia omatieto-palvelun kautta.
Tietojen katselemisesta jää jälki, jonka voi nähdä 3 vuoden ajan siitä kun tieto on katsottu.
Tuolta löytyy infoa: http://www.luottokortti.org/luottotietojen-tarkistus.html
Eli voit itse maksuttomasti kerran vuodessa tarkistaa, onko tietojasi tarkistettu ja kuka niin on tehnyt.
Joo, mutta se maksaa.