Onko kukaan ollut asunnoton?
Missä asuit tai oleskelit silloin? Oliko lapsia? Kuinka kauan olit asunnoton? Miten sait sitten kämpän?
Kommentit (6)
Niin, ja siis oleskelen ystävän luona, lapsi on isällään
-2
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 22:51"]Niin, ja siis oleskelen ystävän luona, lapsi on isällään
-2
[/quote]
Kun jouduit asunnottomaksi asuitko lapsen kanssa kahdestaan?
Minä olin yhden kesän asunnottomana. Se oli mielenkiintoinen kokemus, mutta vain ja ainoastaan sen takia, että tein sen vapaaehtoisesti. Se oli vain sellainen päähänpisto, et kokeilen miten selviän.
Ostin nimittäin kämpän, mut pääsin muuttamaan siihen vasta syksyllä. Kesäkuussa kuitenkin irtisanoin vuokrakämppäni, pistin kamat varastoon. Elokuu meni lomaillessa, mut kesä- ja heinäkuun olin ilman asuntoa. Olin päivätöissä ja tein näin: minulla oli aina mukana hyvin pakattu reppu, jossa oli vaatteita, pesuvälineet ja muuta kosmetiikka ja tarvekalua, lähdin töistä siinä klo 5 iltapäivällä, vietin kavereiden kanssa aikaa kaupungilla, kävin ehkä leffassa, syömässa jne. Sitten iltayhdeksältä otin bussin lentoasemalle ja kävin iltapesulla ja sit menin odotushallin penkille nukkumaan. Olin varannut itselleni ilmatyynyn ja kevyen viltin. Aluksi odotin, että minut tullaan häätämään, mut yhtenäkään yönä, jonka lentoasemalla nukuin, minua ei häiritty. Mikä siihen oli syynä: ehkä se, et olin siisti, nuori nainen, jolla oli 'matkatavaraa', joten vartijat olettivat minut matkailijaksi ja jättivät rauhaa. Vaihtelin nukkumapaikkaa, ettei minua hokattaisi DDD. Nukuin lentoasemalla 2-3 yötä viikossa.
Aamulla lähdin aikaisin takaisin stadiin ja menin kuntosalille, jossa olin jäsenenä. Treenasin, kävin ehkä saunassa, peseydyin, meikkasin, huolsin päivän vaatteet ja lähdin töihin.
Toinen yöpymispaikka olikin sitten tuo kuntosali. Illalla vietin aikaa kaupungilla, kirjastossa jne., mut sitten menin tekemään iltatreenin. Paikka sulkeutui iltakymmeneltä, mut jäsenillä oli omat kulkukortit. Jäin salille, katselin telkkua, kuuntelin musaa ja sitten menin nukkumaan sohvalle. Aamulla esitin vasta salille tullutta. Näin vietin muutaman yön koko kesän aikana.
Pari kertaa viikossa jäin nukkumaan töihin. Ei mulla siihenkään ollut lupaa, mut kukaan ei tiennyt asunnottomuudestani ja töihin jääminen oli varsin helppoa. Aamulla heräsin aikaisin ja poistuin salille ja tulin töihin kuin normiaikaan.
Parina viikonloppuna sain asustaa sukulaisten kämpässä, kun he olivat lomalla tai mökillä. Muutama viikonloppu olin itsekin mökillä tai veneilemässä. Joka tapauksessa vaatteiden pesu hoitui viikonloppuisin, vaikka olin ajatellut, et joudun mahdollisesti turvautumaan pesulaan.
Kaiken kaikkiaan: aina löytyi nukkumapaikka, kun vain suunnitteli jutun hyvin. Kukaan ei arvannut mitään, enkä jäänyt kiinni. En alkanut näyttää resuiselta tai likaiselta DDD, päinvastoin, taisin peseytyä tavallista useammin. Aika meni nopeasti ja olihan siinä vähän jännitystäkin. Pystyin lukemaan ja tekemään käsitöitä, läppäriin löytyi aina virtaa.
Kuten jo mainitsin, asiaa helpotti varmasti se, että oli nuori, siisti nainen. Minulla oli duunipaikka eli siis rahaa, ystäviä ja sukulaisia kaupungissa eli jonkinlainen turvaverkko. Minulle asunnottomuus oli vain jännittävä kokeilu, kun se tosiasiassa on vttumainen rako niin sanoakseni, niille, jotka siihen pakosta ajautuvat.
Vitoselle: Paljonko säästit rahaa? Pari tonnia? Olen itsekin joskus ajatellut näin opiskelijana, et kesällä saattaisi pärjätä ilman kämppääkin.
Ei ole lapsia. Oli kesä niin asuin metsässä, ison kuusen alla. Sateella hiippailin ystäväni perheen puuvajaan yöksi. Olin 16. Asuntolaan pääsin kun koulu syksyllä jatkui.
Minä olen, juuri nyt. On yksi lapsi. Seuraaviin kysymyksiin vastaukset; en tiedä.