Onko synnytys aina käynnistettävä, kun on raskausdiabetes?
Tällaista vaan mietin... Itselläni viides raskaus, ja joka raskaudessa minulla on ollut raskausdiabetes. Kaksi edellistä synnytystä on käynnistetty siksi, ettei vauva kasvaisi kovin isoksi. Käynnistettyjen synnytysten jälkeen vauvat ovat olleet keltaisia, on ollut imetysongelmia jne. Kohtu on ollut laiska supistelemaan jne.
Mietinkin nyt, että onko välttämätöntä käynnistää taas? Synnytys ehkä etenisi luonnollisemmin, jos lähtisi itsestään käyntiin? Eikä olisi tuota supisteluheikkoutta? Kaksi ekaa synnytystä (luonnostaan lähteneet) olleet tosin imukuppisynnytyksiä, ekassa vauva oli melko iso (4,4kg), toisessa virhetarjonta (vauva 3,9kg).
Kommentit (5)
Mulla on ollut 4 kertaa radi. Kaksi kertaa on käynnistetty, eka tuon koon vuoksi ( oli sit lopulta 4200g). Toka oli spontaani, kolmas käynnistettiin yliaikaisuuden takia (rv 42+3) ja neljäs oli spontaani. Jos on insuliinihoito, niin sillon ei lasketa yliaikaiseksi ettei istukan toiminta lopu yht'äkkiä. Muuten kai painoarvio ratkaisee. Itsellä ei ollut koon takia tarvetta käynnistää, kun sujuvasti on syntyneet noi kaikki yli neljäkiloisina.
Voisithan käydä kokeilemassa vyöhyketerapiassa, lähtiskö synnytys sillä käyntiin niin ei tarttis lääkkeillä käynnistää. Tosin vyöhyketerapeutit yleensä käynnistää vasta laskettuna aikana. Jos sulla on käynnistetty ennen laskettua aikaa, se selittää keltaisuuden ja varmaan osan imetysongelmistakin.
2 kertaa dieettihoitoinen radi eikä kertaakaan käynnistetty.
3, on tosiaan käynnistetty muutamaa päivää ennen laskettu aikaa, olikohan viimeksi n. 5 pv aiemmin. Ja oli todella hankalaa aluksi vauvan kanssa, kun imetys ei meinannut lähteä sujumaan ja vauvalle tuli vielä keltaisuuskin kotona :( Hän oli todella unelias ja olisi vain nukkunut, pissaa ei meinannut olla vaipoissa ollenkaan ja kakka oli mustaa, oli todella ahdistavaa. Sitten vielä rinnatkin (nännit) kipeytyi todella kipeiksi ja sitä kesti aikansa jne. En haluaisi sitä stressiä uudestaan!
ap
Mulla taas radi ja käynnistää ei voi, koska sektio tehty viimeksi, joten nyt aion vaatia sektion, enää en edes halua yrittää alakautta. Viimeksi lähti spontaanisti rv39 ja vauva joutui sinivalohoitoon, kiireelliseen sektioon jouduin istukan osittaisen irtoamisen takia. Nyt siis haluan ajoissa sen sektion, mutta en liian ajoissa ettei tule ihan kamalan keltaista vauvaa (verensiirtoa pelkään). Huoh, rankkaa kun stressaan näitä asioita koko ajan :(
Ei ole pakko. Ruokavaliohoitoisessa radissa annettiin mulla käynnistyä itse (lasketun ajan jälkeen). Jos on epäilys makrosomiasta (ylikasvanut vauva, arvioitu syntymäpaino yli 4,5kg), silloin käynnistävät.