Ei-neitsyt ja valkoinen hääpuku... Miksi???
Miksi ei-neitsyt valitsee valkoisen hääpuvun? En vaan käsitä. Joku viininpunainen vaikka olisi rehellisempi valinta.
Kommentit (24)
2015 pitäisi vielä noudattaa jotain neitsyt-pukeutumista?
saman tien sitten leskille mustat mekot loppuelämäksi.
Aika vanhanaikainen ajattelutapa että valkoinen vain neitsyille. valkoinen nyt vaan on perinteinen/"normi" .
Perinteitä nyt yleensäkin on kiva noudattaa. Ne tuppaa muokkautumaan ajan hengen mukaisiksi.
Mä ihmettelen sitä samaa.
Hääpuku on valkoinen koska on on puhtauden väri. Häissä puhtaus tarkoittaa neitsyttä. Ja tämä on perinne.
itse valkoinen hääpuku ei ole perinne
Mun mummolla oli vuonna 1940 musta hääpuku ja voin lyödä pääni vetoa että oli neitsyt...
Siksi että provoilla on jotain kirjoitettavaa.
Mua ei muiden hääpukeutuminen kamalasti liikuta, mutta itse menin naimisiin sinisessä. Valkoinen olis tuntunut todella kornilta, olin 8. viikolla raskaana.
No miksi sitten huomenlahja pitää antaa vaan naiselle? Miksi toisessa kohdassa noudatetaan perinnettä niin kovin tarkasti ja toisessa kohdassa se unohdetaan täysin?
Aplle tiedoksi; siksi koska nyky-yhteiskunnassa voin ihan itse pukeutua häissä morsiammena miten itse haluan kysymättä lupaa keneltäkään. Miksi itse et kulje pää peitettynä, kuten säälliset naiset raamatun mukaan tekevät??? Tämä on ihan sama juttu! Ajat muuttuvat, ja kulttuuri muuttuu (luojan kiitos)
Eihän hääpuvun väri merkitse neitsyyttä tai ei-neitsyyttä, vaan huntu symboloi neitsyyttä. Mutta tuokin perinne on kadonnut jo aikaa sitten. Monella morsiamella voi olla jo useita lapsia, mutta käyttää silti huntua. Kuinka moni morsian enää nykyaikana on ylipäänsä neisyt vihille mennessään? Ehkä joissakin ahtaissa uskonnollisissa piireissä eikä aina niissäkään. Kertomuksia ketsupin käytöstä hääyönä kerrotaan!
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 22:04"]
Mä ihmettelen sitä samaa. Hääpuku on valkoinen koska on on puhtauden väri. Häissä puhtaus tarkoittaa neitsyttä. Ja tämä on perinne. itse valkoinen hääpuku ei ole perinne
[/quote]DDD Vai on se ihan perinne. Tiesitkö, et perinteellisesti morsiamen hääpuku oli musta. Valkoinen oli jotain erikoisuuden tavoittelua, kotkotuksia. No mut hei, onhan meillä nyt cocacola-joulupukkikin ihan jo 'perinteenä' ja halloweeniakin jotkut viettävät kurpitsalamppuja ostellen.
Perinteet muovautuvat ajan mukana ja nykyään puhtaus mielletään hygieniaan, ei neitsyyteen. Onhan se konservatiiveille kova paikka. Ihan hammasta vihloo.
En mä tunne itseäni epäpuhtaaksi, vaikka seksikumppaneita oli kertynyt ennen miestänikin. En koe seksiä likaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 22:15"]En mä tunne itseäni epäpuhtaaksi, vaikka seksikumppaneita oli kertynyt ennen miestänikin. En koe seksiä likaiseksi.
[/quote]
Oikein!
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 22:15"]En mä tunne itseäni epäpuhtaaksi, vaikka seksikumppaneita oli kertynyt ennen miestänikin. En koe seksiä likaiseksi.
[/quote]
Seksi on mielestäni kaunis asia.
Kyllä mä laitan valkoisen mekon joskus kun pääsen naimisiin. Huntua tosin en laita (olkoot se se mun kunnian osoitus perinteille). Pidän valkoisesta vaatteissa ja etenkin juhlamekoissa muutenkin, miksi en siis myös häämekossani. Mulla on yksi avioton lapsi (lienee siis selvää etten ole neitsyt :D)
Mistä tuo uskomus valkoisesta hääpuvusta neitsyyden merkkinä on peräisin? Jossain vaiheessahan nimenomaan hunnun käytöllä on viestitetty koskemattomuutta, vaikka toisaalta nimenomaan vaimojen on kuulunut peittää päänsä ja tytöt ovat kulkeneet paljain päin.
Valkoinen hääpuku ei symboloi neitsyyttä.
Myöskään huntu ei symboloi neitsyyttä. Morsiuskruunu lotilla symboloi sota-aikana ja vain sota-aikana neitsyyttä.
Hääpuvulla ja hunnulla on ihan oma ja erilainen historiansa.
Ap:lle sopisi sitten musta.