Tiesittekö että Suomessa sallitaan pakkosterilisaatio?
Tuomioistuimen päätöksellä voidaan pakkosterilisoida esimerkiksi vajaamielisiä.
Kommentit (18)
Tiesitkö sinä, että termiä vajaamielinen ei ole käytetty kymmeniin vuosiin?
Steriloimislaki 24.4.1970/283: Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 1 § (31.1.1985/ 125) Steriloimiseen voidaan tämän lain säännöksiä noudattaen asianomaisen henkilön pyynnöstä ryhtyä.” Steriloimisasetus 24.5.1985/427 sanoo: ”Lupaa on haettava terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta omakätisesti allekirjoitetulla hakemuksella. 5.6.2008/395).”
Ei sallita pakkosterilisaatiota.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:01"]Steriloimislaki 24.4.1970/283: Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 1 § (31.1.1985/ 125) Steriloimiseen voidaan tämän lain säännöksiä noudattaen asianomaisen henkilön pyynnöstä ryhtyä.” Steriloimisasetus 24.5.1985/427 sanoo: ”Lupaa on haettava terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta omakätisesti allekirjoitetulla hakemuksella. 5.6.2008/395).”
Ei sallita pakkosterilisaatiota.
[/quote]
Tämä ei jostain käsittämättömästä syystä koske transsukupuolisia.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:01"]Steriloimislaki 24.4.1970/283: Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään: 1 § (31.1.1985/ 125) Steriloimiseen voidaan tämän lain säännöksiä noudattaen asianomaisen henkilön pyynnöstä ryhtyä.” Steriloimisasetus 24.5.1985/427 sanoo: ”Lupaa on haettava terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta omakätisesti allekirjoitetulla hakemuksella. 5.6.2008/395).” Ei sallita pakkosterilisaatiota. [/quote] Tämä ei jostain käsittämättömästä syystä koske transsukupuolisia.
[/quote]
Koskeehan se heitäkin siinä mielessä, että kukaan ei pakota tähän toimenpiteeseen.
Translaki piti muuttaa jo edellisen hallituksen aikana, mutta Räsäsenperkele ja muut kristillistalebanit esti sen toteutumisen.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/06/12/voiko-mies-synnyttaa-nainen-siittaa
Tässä vielä asiaa tuntemattomille linkki aiheesta.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:15"]
Translaki piti muuttaa jo edellisen hallituksen aikana, mutta Räsäsenperkele ja muut kristillistalebanit esti sen toteutumisen.
[/quote]
Räsäsen pitäis pyytää anteeksi kaikilta transsukupuolisilta, heidän elämänsä tarpeettomasta vaikeuttamisesta.
Toivottavasti tämä asia otetaan uudelleen käsittelyyn tällä kaudella. Surullista, että kaikki ihmiset eivät voi olla kokemaansa sukupuolta ilman, että heidän lisääntymiskykynsä tuhottaisiin. Ja tällainen on vielä laissa kirjattuna! Tietääkö joku onko lakimuutos tulossa uudelleen käsittelyyn vai onnistuttiinko se täysin torppaamaan viime kaudella?
Miten lisääntymiskyky yleensä voisi säilyä leikkauksen jälkeen? Miten mies voisi hedelmöittää ilman penistä ja nainen synnyttää ilman emättimen aukkoa? Tai mitä noissa leikkauksissa tehdäänkään. Johan elinikäinen hormonihoitokin vaikuttaisi lasten hankkimiseen.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:41"]Miten lisääntymiskyky yleensä voisi säilyä leikkauksen jälkeen? Miten mies voisi hedelmöittää ilman penistä ja nainen synnyttää ilman emättimen aukkoa? Tai mitä noissa leikkauksissa tehdäänkään. Johan elinikäinen hormonihoitokin vaikuttaisi lasten hankkimiseen.
[/quote]
Hormonihoidon voi tauottaa lasten saamisen ajaksi ja lapset voi hankkia ennen sukupuolenkorjausleikkausta. Transsukupuolisen sukupuolta ei voi virallisissa papereissa vaihtaa toiseksi niin kauan kuin häntä ei ole sterilisoitu. Näin lukee lainsäädännössä tällä hetkellä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:41"]Miten lisääntymiskyky yleensä voisi säilyä leikkauksen jälkeen? Miten mies voisi hedelmöittää ilman penistä ja nainen synnyttää ilman emättimen aukkoa? Tai mitä noissa leikkauksissa tehdäänkään. Johan elinikäinen hormonihoitokin vaikuttaisi lasten hankkimiseen. [/quote] Hormonihoidon voi tauottaa lasten saamisen ajaksi ja lapset voi hankkia ennen sukupuolenkorjausleikkausta. Transsukupuolisen sukupuolta ei voi virallisissa papereissa vaihtaa toiseksi niin kauan kuin häntä ei ole sterilisoitu. Näin lukee lainsäädännössä tällä hetkellä.
[/quote]
Mikä sitten on ongelma?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:41"]
Miten lisääntymiskyky yleensä voisi säilyä leikkauksen jälkeen? Miten mies voisi hedelmöittää ilman penistä ja nainen synnyttää ilman emättimen aukkoa? Tai mitä noissa leikkauksissa tehdäänkään. Johan elinikäinen hormonihoitokin vaikuttaisi lasten hankkimiseen.
[/quote]
Transnainen ei ole mies, vaikka hänellä olisi penis, tai transmies nainen, vaikka hänellä olisi vagina. Itse olen ratkaissut, että vaikka peniksen haluaisin, on leikkaustulokset varsinkin Suomessa niin onnettomia, että mieluummin pidän kyvyn virtsata normaalisti ja saada orgasmin edes yksin ollessani (seksiä en tällä hetkellä harrasta kenenkään kanssa, olen törmännyt liikaa idiootteihin, ehkä sitten joskus). Vaikka genitaalini ovat ehkä epätyypilliset, ei ole yhteiskunnan päätettävissä, että ne olisivat jotenkin vääränlaiset. Eikä genitaalini tee minusta yhtään vähemmän miestä. Kehoni on minun, ja minusta päätösvallan pitäisi olla minulla, ei jollain toisella.
Itse olen hormoneilla jo kolmatta vuotta, kukaan ei tajua minua transsukupuoliseksi. Joskus terveydenhuollossa joku on huomannut merkinnän trassukupuolisuudesta ja on kysynyt, että joko käytän estrogeeniä (eli ovat luulleet minun olevan biologisesti mies). Sikäli tyhmiä tuollaiset kysymykset, eivät ne tee oikeutta kenellekään. Tarkoituksenani olisi vaihtaa henkilötunnus, mutten ole vielä päättänyt mitä tehdä tämän dilemman kanssa vaikken lapsia ikinä tahdokaan, koen vain liian nöyryyttäväksi toimittaa mitään todistusta lisääntymiskyvyttömyydestä...
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:53"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:41"]Miten lisääntymiskyky yleensä voisi säilyä leikkauksen jälkeen? Miten mies voisi hedelmöittää ilman penistä ja nainen synnyttää ilman emättimen aukkoa? Tai mitä noissa leikkauksissa tehdäänkään. Johan elinikäinen hormonihoitokin vaikuttaisi lasten hankkimiseen. [/quote] Hormonihoidon voi tauottaa lasten saamisen ajaksi ja lapset voi hankkia ennen sukupuolenkorjausleikkausta. Transsukupuolisen sukupuolta ei voi virallisissa papereissa vaihtaa toiseksi niin kauan kuin häntä ei ole sterilisoitu. Näin lukee lainsäädännössä tällä hetkellä.
[/quote]
Mikä sitten on ongelma?
[/quote]
Transukupuolisen sterilisaation vaativa laki. Daa.
Haluaisin jonkun asiantuntijan mielipiteen siitä onko lapselle mitään riskejä siitä että vanhempi on käyttänyt hormoneja. Eikö bodaajaroinaajatkin ole saaneet vammasia laspia? Mielestäni koko hekilötunnuksen pitäisi olla sukupuoleton, sillä on kymmeniä kromosomimutaatioita, joista ei osata sanoa onko mies vai nainen; ja sitten on laitettu vain jompikumpi koska on joku sukupuoli oltava. Norjassa muistaakseni on ns. x-sukupuoli virallisissakin papereissa. Kerran luin hyvän artikkelin tehy-lehdestä asiasta.
Mielestäni sterilisaation pitäisi olla helpommin saatavilla, kunhan asianomainen maksaa itse peruutusleikkausyritykset. Moni nainen ei halua kehoonsa lisähormoneja ja kondomi tulee kalliiksi ja sen käytössä voi sattua virheitä. Lisäksi vammaisten elämä olisi parempaa jos olisi steriloitu (heilläkin voi olla seksielämää ja parisuhde) sillä monille vammaisille annetaan hormoneja jotka estää kuukautiset ja se ei voi olla tervettä pidemmän päälle.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:41"]
[/quote]
Transnainen ei ole mies, vaikka hänellä olisi penis, tai transmies nainen, vaikka hänellä olisi vagina. Itse olen ratkaissut, että vaikka peniksen haluaisin, on leikkaustulokset varsinkin Suomessa niin onnettomia, että mieluummin pidän kyvyn virtsata normaalisti ja saada orgasmin edes yksin ollessani (seksiä en tällä hetkellä harrasta kenenkään kanssa, olen törmännyt liikaa idiootteihin, ehkä sitten joskus). Vaikka genitaalini ovat ehkä epätyypilliset, ei ole yhteiskunnan päätettävissä, että ne olisivat jotenkin vääränlaiset. Eikä genitaalini tee minusta yhtään vähemmän miestä. Kehoni on minun, ja minusta päätösvallan pitäisi olla minulla, ei jollain toisella.
Itse olen hormoneilla jo kolmatta vuotta, kukaan ei tajua minua transsukupuoliseksi. Joskus terveydenhuollossa joku on huomannut merkinnän trassukupuolisuudesta ja on kysynyt, että joko käytän estrogeeniä (eli ovat luulleet minun olevan biologisesti mies). Sikäli tyhmiä tuollaiset kysymykset, eivät ne tee oikeutta kenellekään. Tarkoituksenani olisi vaihtaa henkilötunnus, mutten ole vielä päättänyt mitä tehdä tämän dilemman kanssa vaikken lapsia ikinä tahdokaan, koen vain liian nöyryyttäväksi toimittaa mitään todistusta lisääntymiskyvyttömyydestä...
[/quote]
Paha dilemma muuten, ja mun mielestä suomi laahaa niin tajuttomasti perässä näistä.
Oi hitto, aivan väärä paikka muuten avautua näistä, mutta näin baarissa aivan saatanan hyvännäköisen miehen. Hetken katseltuani tajusin, että se on ennen ollut nainen jolloin muut seurueesta olivat "...". Mutta ei se muuttanut sitä, että se oli ihan sielukas ja hyvännäköinen. Miksen kysynyt numeroa? ;___;
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 19:52"]Haluaisin jonkun asiantuntijan mielipiteen siitä onko lapselle mitään riskejä siitä että vanhempi on käyttänyt hormoneja. Eikö bodaajaroinaajatkin ole saaneet vammasia laspia? Mielestäni koko hekilötunnuksen pitäisi olla sukupuoleton, sillä on kymmeniä kromosomimutaatioita, joista ei osata sanoa onko mies vai nainen; ja sitten on laitettu vain jompikumpi koska on joku sukupuoli oltava. Norjassa muistaakseni on ns. x-sukupuoli virallisissakin papereissa. Kerran luin hyvän artikkelin tehy-lehdestä asiasta.
[/quote]
Transvanhemman hormonihoito ei vaikuta lapseen, jos (kun) sitä ei tehdä raskauden aikana. Kun transmies lopettaa testosteronin ja mikäli hänellä on munasarjat, kohtu ja vagina tallella, hedelmällisyys palautuu. Thomas Beatie nyt esimerkkinä. Kaikki muutokset, lähinnä parta, äänenmurros etc. eivät palaudu kun testot lopettaa.
En tiennyt että muutoin kuin transsukupuolisille. On kyllä todella epäinhimillinen tapa.