Exän uusi lisäsi Facebookkiin kuvan lapsestani
Olemme eronneet exän kanssa jo ennen lapsemme syntymää, nyt exän uusi muija (yhdessä ovat olleet noin 4 kuukautta) lisäsi Facebookkiin kuvan lapsestani. Oli ollut isällään ja muijakin ilmeisesti siellä. Minulle on se ja sama kenen kanssa exä seurustelee, jos hän antaa uuden muijan olla lapsemme kanssa - on se minulle myös ok. En kuitenkaan ymmärrä ja hyväksy sitä, että uusi nainen laittaa lapseni kuvan sosiaaliseen mediaan! Ei hän lasta tunne, saatika ole edes mikään äitipuoli 4 kuukauden seurustelun jälkeen. Lupaa kuvaan ei ollut kysynyt minulta, en tiedä onko exältä mutta minusta molempien suostumus tarvitaan. Enkä ylipäätään ymmärrä miksi pitää lisätä nettiin uuden poikaystävän lapsen kuva?! Laitoit naiselle ystävällisen viestin, jossa pyysin poistaan lapseni kuvan netistä. Hän poisti kuvan muttei vastannut viestiin mitään, ei edes pahoitellut. Olenko mielestänne kohtuuton vai olisiko vastaavanlainen tilanne sinulle ok? En halua heittäytyä hankalaksi mutta pinna paloi.
Kommentit (55)
Mua taas ihmetyttää, että miten on edes viittinyt laittaa vieraan lapsen kuvan Facebookkiin? On meinaan aika vieras 4kk tuntemisen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 18:02"]Mua taas ihmetyttää, että miten on edes viittinyt laittaa vieraan lapsen kuvan Facebookkiin? On meinaan aika vieras 4kk tuntemisen jälkeen.
[/quote]
Reviirinmerkkausta...
En tajua näitä uusperhekuvioita. Sitte just tälläsiä ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 17:42"][quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 17:38"]ENTÄ jos lapsi antoi luvan
[/quote]
On tai ei, lapsi täyttää vasta 3-v. Lupa pitää tulla siis vanhemmilta.
[/quote]
Ymmärsin, että isä oli antanut luvan...
Eiköhän lapsien kuvia ole netti pullollaan. Mielestäni oman lapsen kuvan voi laittaa nettiin, jos itse haluaa. Ja jos exäni uusi tyttöystävä laittaisi nettiin kuvan lapsestani se olisi minulle ihan okei, jos kuva on asiallinen. Ettei sinua vain mustasukkaisuus vaivaa, koska lapsesi saa muiltakin naisilta rakkautta kuin sinulta. Anna exäsi ja hänen naisen sekä etenkin lapsesi jatkaa elämäänsä ilman tuollaista turhanpäiväistä mustasukkaisuutta. Ei lapsikaan olisi varmaan antanut ottaa kuvaa jos ei se olisi hänelle ok.
En hyväksy lasten kuvien nettiin laittamista ollenkaan joten nainen teki väärin. Toisaalta, mistä sait tietää siitä? Kävitkö kuitenkinkatsomassa vieraan naisen facebook profiilia vaikka sua ei muka kiinnosta exän naiset?
Tuota se nykypäivänä on, kun nussitaan ristiin rastiin ja kumppanit vaihtuu muutaman kukkauden välein ja lapsia on myös ristiin rastiin.
M26
Jos perheen linja on se, ettei lapsen kuvia laiteta nettiin, niitä ei laiteta. Sen sijaan en ymmärrä, jos sinä, miehesi, mummot ja kummit saavat julkaista lasten kuvia, mutta miehen kumppani (joka ilmeisesti viettää lapsen kanssa säännöllisesti aikaa ja kuuluu lähipiiriin, itseasiassa ihan perheeseen jos asuvat miehen kanssa yhdessä) ei. Tossa tapauksessa kuvien kieltäminen kuulostaa ihan vittuilulta ja vallankäytöltä uutta kumppania kohtaan.
Jos lapsen kuvia jo on netissä, tämä "muija" ei mielestäni suurta rikosta tehnyt. Varsinkin, jos kysyi lapsen isältä ensin luvan? Jos isä on sanonut, että kuvan saa julkaista, eikä kysynyt/käskenyt kysymään myös lapsen äidiltä, kuvan laittaminen oli todellakin ok. Toimi asiallisesti, kun kuitenkin pyynnöstäsi otti kuvan pois.
Sopikaa nyt, miten kuvien kanssa tehdään jatkossa. Jos jokaisen ei-vanhemman täytyy teiltä molemmilta erikseen pyytää lupaa, että saa julkaista lapsen kuvan, myös miehen kumppanilta voi pyytää luvan kysymistä, mutta jos mudenkaan läheisten ei tarvotse joka kuvaa varten pyytää lupaa, olisi lähinnä noloa laittaa exän kumppanille jotkin erilaiset säännöt. Kohtele exän kumppania tässä asiassa samalla tavalla kuin muita exäsi läheisiä kohtelisit.
en nyt ota kantaa tuohon kuva-asiaan mut mun mielestä ainakin olisi kiva huomata että exän siippaehdokas tykkäisi lapsestamme. On nimittäin niitäkin jotka ei osaa millään sulattaa niitä menneisyyden rakkauden hedelmiä.
Kyllä mä ainakin ymmärrän ap:n suuttumuksen. Mutta en mä suuttuisi sen enempää kun kerran kuva poistettiin heti pyynnöstä. Voi olla vähän blondimpi tapaus ja ei varmaan tarkoittanut yhtään mitään ikävää asialla. Ehkä halusikin tehdä sen vaikka siksi, että näyttäisi lapsen olevan "ok heidän suhteensa kannalta" yms. Jokainen tekee virheitä, ja jos tätä "muijaa" vaikka nolotti eikä kehdannut edes pyytää anteeksi
Mulla on taas kaveri joka lisäsi kuvan miehensä lapsesta pelkissä alkkareissa pihalla. Vaikka kaverillani ja miehellänsä on aika "vakiintunut" suhde (asuu yhdessä) enkä usko,että se haittaa edes sitä sen miehen exää, mutta se oli hieman asiaton kuva ja en ymmärtänyt koko kuvan pointtia sekä syytä miksi se piti julkaista kaikille ihmiselle hänen sivuilla koska en usko,että kaverini kaverit hirveesti edes tuntee tätä lasta.
Lasten kuvien julkaseminen netissä on muutenkin vähän omituista puuhaa.
Tuskin poisti, piilotti sen vaan varmasti.
Olen äitipuoli ja olen kysynyt sekä mieheni eksältä että mieheltäni että saako kuvia laittaa. Niin teen aina, jos satun jonkun lapsesta kuvan laittamaan (esim siskoni lapsen ristiäisistä tms). Toki mielestäni se että lapsen isä on antanut luvan, on lieventävä asiahaara. Sinun tulisi keskustella eksäsi kanssa, ja päätttää yhdessä mitä saa jakaa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 17:49"]
Ihan ohis, mielenkiinnosta kysyn että mihin se raja vedetään, minkä ajan seurusteltua uusi kumppani on ns. äitipuoli?
[/quote]
Ei minkään ajan jos lapsella on elossa oleva äiti.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 17:38"]
ENTÄ jos lapsi antoi luvan
[/quote]
:---DD lapsi ymmärtkääkin mitä kaikkea some meinaa ja se, jos kuva lähteekin leviämään ei toivotulla tavalla!!11
Ja teit oikein. En minäkään pistä tytärpuolestani nettiin kuvia ja suuttuisin jos eroaisin ja mieheni uusi pistäisi lapsestamme kuvan nettiin. Mummo ei saa laittaa, niin ei saa myöskään uusi muijakaan.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2015 klo 17:50"]Selvästi ongelma ei ole pelkkä kuva, vaan tää "muija" kuten itse sanot. Painotus siitä ettei todellakaan ole äitipuoli ja muijittelu kertoo paljon. Et ole tilanteen kanssa muutenkaan ihan sujut. Kun kerran sinun ja eksäsi omat kaverit saavat julkaista lapsesta kuvia, tunteeko eksäsi kaikki omat kaverisi jotka lisäävät kuvia vai onko se mielestäsi eri asia? [/quote] Kaverit ovat kohteliaasti yleensä kysyneet exältä luvan, kun tietävät minulle asian olevan ainakin ok. Nainen ei ole ongelma, hänen käytöksensä oliZ
[/quote]
Niin, todennäköisesti nainen on kysynyt eksältäsi kuvan ja olettanut että sinullakaan ei olisi asian kanssa ongelmaa kun eksäsi ei osannut sellaista sanoa.