Kertokaa hoitajaeroista
Sivistäkää tietämätöntä että mikä ero on lähi-, apu- ja perushoitajalla?
Lisäksi mikä ero on sairaanhoitajalla ja Erikoissairaanhoitajalla?
Kommentit (17)
Erikoissairaanhoitajia ei enää ole, yksi askel hoitajien aliarvostukseen.
Apu, perus, lähi. Kolutuksen nimet muuttuneet, aikajärjestys.
Vierailija kirjoitti:
Voiko rinnastaa putkimies vs. erikoisputkimies?
Lähihoitajan työtehtäviin kuuluu esim. perushoito, lääkehoito ja ohjaus. Sairaanhoitajan pääsääntöinen työtehtävä on korostaa lähihoitajille omaa paremmuuttaan, ylemmyyttään ja tärkeämmyyttään.
Olen joskus miettinyt, miksi ihmiset kysyy täältä kysymyksiä, jotka selviäisivät heti googlettamalla.
Oisko se jonkinlainen tarve olla kontaktissa toisen kanssa tai nähdä, että joku reagoi minuun? Vai onko niin, ettei ihmiset vaan ole tottunut googlaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Apu, perus, lähi. Kolutuksen nimet muuttuneet, aikajärjestys.
Noin se varmasti on, mutta nähtävästi tällä hetkellä on sekä perus että lähihoitaja koska Aamu-tv:ssä oli haastateltavana Superin puheenjohtaja joka tittelin mukaan edustaa molempia em. ammatteja.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt, miksi ihmiset kysyy täältä kysymyksiä, jotka selviäisivät heti googlettamalla.
Oisko se jonkinlainen tarve olla kontaktissa toisen kanssa tai nähdä, että joku reagoi minuun? Vai onko niin, ettei ihmiset vaan ole tottunut googlaamaan.
Miksi googlesta katsominen olisi mielestäsi parempi vaihtoehto? Aivan samalla tavalla voisi ajatella, että miksi kysyä googlesta kysymyksiä, joihin saisi hetkessä vastauksia keskustelupalstoiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko rinnastaa putkimies vs. erikoisputkimies?
Metsuri ja ammattimetsuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi googlesta katsominen olisi mielestäsi parempi vaihtoehto? Aivan samalla tavalla voisi ajatella, että miksi kysyä googlesta kysymyksiä, joihin saisi hetkessä vastauksia keskustelupalstoiltakin.
Olisko vaikka vastausten luotettavuuden suhteen. Keskustelupalstalla vastataan mitä sattuu ja hakemalla saa sellaisia tuloksia mitkä pitää paikkansa. Toki tulee muutakin mutta sitten on omaa hölmöyttä jos valitsee vääriä linkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Nimike on poistettu työ ja tehtävänimikkeistä mutta silti erikoissairaanhoitajan " titteliä" saa käyttää he ( me ) jotka olemme käyneet erillisen vuoden kestävän erikoistumisjakson sairaanhoitajaksi valmistumisen jälkeen. Silloin tällöin näkee mediasta mm. lehdistä jokin haastattelu, jossa on erikoissairaanhoitaja. Tämä asia on varmistettu.
Erikoistuminen ennen antoi myös mm osastonhoitajan pätevyyden ja varsin moni omista kollegoista päätyi osastonhoitajiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko vaikka vastausten luotettavuuden suhteen. Keskustelupalstalla vastataan mitä sattuu ja hakemalla saa sellaisia tuloksia mitkä pitää paikkansa. Toki tulee muutakin mutta sitten on omaa hölmöyttä jos valitsee vääriä linkkejä.
Aivan samalla tavalla keskustelupalstoilta kuin googlen kauttakin voi saada sekä vääriä että oikeita vastauksia, kummassakinhan se on omaa hölmöyttä jos uskoo niihin vääriin. Keskustelupalstoilla ei tarvitse avata uutta linkkiä jokaisen vastauksen tai näkökulman kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan samalla tavalla keskustelupalstoilta kuin googlen kauttakin voi saada sekä vääriä että oikeita vastauksia, kummassakinhan se on omaa hölmöyttä jos uskoo niihin vääriin. Keskustelupalstoilla ei tarvitse avata uutta linkkiä jokaisen vastauksen tai näkökulman kohdalla.
Mutta siitä ekastakin linkistä voi päätellä jo lähes varman luotettavuuden esim oppilaitoksen infon koulutuksista tai Wikipedia jota voi pitää melko luotettavana.
Kun taas keskustelupalstalta ei välttämättä tule oikeaa vastausta ollenkaan, tai sitten vähän sinne päin. Ja vaikka vastaaja olisi tuore sh niin tietääkö hän menneisyyden kuviot.
Jos minulta joku kysyy niin olen perushoitaja, en lähihoitaja. Mun toikkareissa lukee perushoitaja se nimike minulle annettu ja perushoitajamerkki.
Perushoitajien koulutus oli erilainen kuin nykyään lähihoitajien, ainakin meillä opetettiin enemmän sairaanhoitoa ja vähemmän vanhusten hoitoa, ja työharjoittelut sairaalassa sisuksilla ja kirralla tk:n vuodeosastoilla. Itse olen kyllä käynyt lisäksi 6kk vanhusten hoidon jatkokoulutuksen ja 6kk ammatinhallintakoulutuksen. Lisäksi työssä perehtynyt muihin erityisjuttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta siitä ekastakin linkistä voi päätellä jo lähes varman luotettavuuden esim oppilaitoksen infon koulutuksista tai Wikipedia jota voi pitää melko luotettavana.
Kun taas keskustelupalstalta ei välttämättä tule oikeaa vastausta ollenkaan, tai sitten vähän sinne päin. Ja vaikka vastaaja olisi tuore sh niin tietääkö hän menneisyyden kuviot.
Keskustelupalstalta saa asiaan erilaisia näkökulmia, googlesta yleensä vain puolueettoman faktatiedon. Riippuen toki myös kysymyksestä. Toiset ihmiset tahtovat ennemmin näkökulmia, toiset taas faktatietoa.
Mulla on rakennusalalta perus-ammatti ja erikoisammattitutkinto.
Ihan pelkkää niplausta nuo nimikkeet, tittelin vaatima osaamistaso on ihan höpöhöpöä. Näillä yritetään vain pönkittää amiksien itsetuntoa, kun saat nimikkeen ja todistuksen koulusta. Olet muka olevinaan enemmän ammattilainen kun olet muutaman kurssin käynyt enempi.
Omakohtainen kokemus, noiden lisäksi olen käynyt yliopiston ja insinööritutkinnon.
Miksi et laita suoran kysymystä hakukoneellesi ,saisit heti vastaukset.