Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö puheen nouseva intonaatio?

Vierailija
31.01.2022 |

Se ei ole suomen kieltä!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen että äänenkorkeus nousee lauseen loppua kohden. Se on varmaan adaptoitu englannin kielestä.

Vierailija
2/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ahdistaa. Kimeä laulaminen on vaikeaa kuulla muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla kuulee ainakin hesassa.

Rasittavan kuuloista on!

Vierailija
4/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on hyvä esimerkki vaikka muuten onkin kiva video ja söpö koiranpentu. Mutta tuo naisen äänen intonaatio on juuri se mistä puhutaan

Vierailija
5/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää suomen kielen halventamista!

Vierailija
6/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastikään tutustunut henkilöön, jonka äänen korkeus nousee koko ajan lauseen loppua kohti. Hän puhuu tosi pitkiä lauseita ja loppuvaiheessa puhe on ihan naurettavaa kimittämistä. Kun kuuntelen häntä, kaikki huomioni menee siihen kun seuraan, kuinka älyttömän pitkän aikaa hän taukoamatta nostaa ääntään korkeammalle. Tuskin kuulen/ymmärrän lainkaan, mitä hän oikein sanoo.

Vierailija
7/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää se, kun etu- ja sukunimi niputetaan yhdyssanaksi, kun yleisölle esitellään itsensä tai toinen henkilö . Tyyliin, "Minä olen LIIsasuvio, ja tässä vierelläni on RAIjapeltola."

Arrrrghh!!! 😖

Vierailija
8/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti ärsytä, mutta kyllähän se typerältä kuulostaa. Siskon parikymppiset tytöt puhuvat noin.

Vierailija
9/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ns. aspa-puhetta, ollaan kuin yliystävällisiä asiakaspalvelijoita.

Vierailija
10/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä yleistyi naisopiskelijoilla 2000-luvun alkupuolella. Ihme kiekumista ja yhtä huvittavaa kuin Suomi-filmien sopraanot.

Vierailija
11/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teilläkin ongelmat

Vierailija
12/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuuko pojatkin noin? Vai onko tuo tyyli tyttöjen "söpöilyä"? Vrt. kawaii, cuteness.

Vierailija
13/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudun ominaispiirre yhdessä hieman pehmeämmän s-kirjaimen kera. Ette nyt yhtään ala haukkumaan toisten murretta. :(

Vierailija
14/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on hyvä esimerkki vaikka muuten onkin kiva video ja söpö koiranpentu. Mutta tuo naisen äänen intonaatio on juuri se mistä puhutaan

Ja tuon naisen (Siiri?) koiravalinta on juuri tyypillinen itselleen.

Shiba on otettu, kun se on niiii ihkq.

Vierailija
15/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran rotu ei liity aiheeseen mitenkään. Varmaan tämä aksentti tarttuu oli koiraa tai ei.

t.ap

Vierailija
16/25 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran rotu ei liity aiheeseen mitenkään. Varmaan tämä aksentti tarttuu oli koiraa tai ei.

t.ap

Söpis on tuo Shiba!

Vierailija
17/25 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t.ap

Koirakin voi saada intonaatiotartunnan.

Vierailija
18/25 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tuota kuullut pääkaupunkiseudulla nuorten (no, alle viisikymppisten trendikkäämpien) miesten puheessa. En juurikaan ole tekemisissä teinien kanssa siellä, niin voi olla, että kaikki teinit puhuvat noin. Mutta on todella rasittavaa kuunnella pidemmän päälle jossain Teams-palaverissa tuota kiekumista, minulle tulee siitä kurkku kipeäksi, kun ajattelen sitä puhumista. En pysty siihen itse?

Mulla ei ole nuottikorvaa eikä lauluääntä, johtuu varmaan siitä?

Vierailija
19/25 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo muuten tarttuu. Asumme siis Helsingissä ja mieheni huomasi minun puheessani tuon ilmiön. Itselläni ei ollut asiasta mitään havaintoa. Nyt sitten opettelen - aina kun muistan - puhua lauseen loputkin kiekumatta Ja, en työskentele aspana.

Vierailija
20/25 |
21.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkaveri puhuu noin

ihan helvetin ärsyttävää kuunnella sen kiekunaa, jokainen lause loppuu nousevalla nuotilla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi