Ovatko kaikki psykologit päteviä tekemään älykkyystestejä?
Niin, otsikossa kysymys jo pääpiirteittäin tulikin... Eli perehdyttääkö psykologin peruskoulutus älykkyys- ja muiden kognitiivisten testien tekemiseen, vai vaaditaanko niiden käyttöön joku erillinen lisäkoulutus valmistumisen jälkeen? Asia kiinnostaa, koska olen pohtinut mahdollisuutta hakea yliopistoon opiskelemaan psykologiaa :)
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:56"]
Kyllä
[/quote]
Olisi ollut kiva saada vähän analyyttisempi vastaus...
Itselle testin teki eri psykologi kuin se, jolla tavallisesti yths:ssä kävin.
Ei. Huuhaa-humanistihommia tekevät. Jos oikea asiantuntijuus kiinnostaa, mene lääkikseen ja kouluttaudu psykiatriksi.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:50"]
Ei. Huuhaa-humanistihommia tekevät. Jos oikea asiantuntijuus kiinnostaa, mene lääkikseen ja kouluttaudu psykiatriksi.
[/quote]
Sanoo henkilö joka ei tiedä psykologiasta mitään. Psykologi on ammattinsa puolesta perehtynyt moniin sellaisiin asioihin, joista psykiatreilla ei ole hajuakaan!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 22:50"]
[/quote]
Sanoo henkilö joka ei tiedä psykologiasta mitään. Psykologi on ammattinsa puolesta perehtynyt moniin sellaisiin asioihin, joista psykiatreilla ei ole hajuakaan!
[/quote]
Niin, ne ovat juuri sitä huuhaata.
Miksi joku haluaa psykologiksi tehdäkseen äo- testejä? Outo motivaatio.
Moni psykologi ei ole pätevä tekemään oikein mitään, mukaan lukien exäni.
Täällähän on liikkeellä taas varsinaisia joka alan asiantuntijoita. :) Kognitiivisia testejä ja muidenkin testimenetelmien käyttöä opiskellaan laajasti yliopistossa ja ne kuuluvat ihan maisteritutkinnon opintokokonaisuuksiin.
T: Psykologi
Kokeeko psykologi kateutta jos testattava onkin älykkäämpi kuin itse on? Joutuvatko psykologit tekemään itse kokonaisen äo-testin? Mikä on psykologien keskimääräinen äo?
Psykologian opiskelijat sitten varmaan harjoittelevat testauskursseilla niiden menetelmien käyttöä tekemällä testejä toisilleen... Onko tästä pääteltävissä, että kaikki tai ainakin useimmat psykologit tietävät oman älykkyysosamääränsä? :D
kappas, jollain toisellakin oli näköjään samanlaisia ajatuksia kuin minulla :)
-14
Kyllä