Neljäs vuosi raittiina - Vaimo ilmoitti ettei halua elää absolutistin kanssa!
Täydentävätkö vastakohdat toisiaan? Ei jos on suomalaisten asenteisiin alkoholinkulutusta kohtaan! Jouluna tuli neljä vuotta täyteen juomattomana, ja siitä sain kyllä kuulla ankaraa kritiikkiä etten suostunut hänen kanssaan edes viinilasillista nostamaan juhlan kunniaksi. Olen valintani tehnyt. No, eihän ihmisen ole pakko elää kenenkään toisen kanssa, mutta kovasti tätä ihmettelen, että suomessa se muka kuuluu toisille, mitä toisen suusta menee sisään.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
provo
Heidän ystävänsä hylkäsivät heidät, "koska tämä absolutistipariskunta nyt on olevinaan niin paljon parempi, että ei voi paria viinilasia ottaa".
Niin kuin täälläkin heti ekassa kommentissa oletetaan, että absolutisti katsoo pahalla jos joku ottaa lasin viiniä. Tehdään ihme oletuksia absolutistista vain siksi, että tämä ei juo. Eihän se tarkoita automaattisesti mitään muuta kuin juomattomuutta, ei se kerro asenteista tai edes syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa absolutisteista ei kyllä meuhkaa sitä juomattomuuttaan mitenkään. Tämä on vaan tämmöinen vauva-palstan yleismantra jolla ihmisten erilaisuutta pyritään mustamaalaamaan.
Varmaan suurin osa absolutisteista ei edes koe olevansa absolutisteja. Ne ei vaan juo, kun niitä ei kiinnosta. Eikä kiinnosta edes kokeilla, kun eivät näe siinä alkoholissa mitään vetovoimatekijöitä.
Tosiaan, en itse nimitä itseäni absolutistiksi koska voin kyllä sinänsä juoda ja joskus hyvin harvoin juon vähän, mutta muiden silmissä varmaan olen absolutisti. Syyni juomattomuuteen on juuri tuo kiinnostuksen puute, ei mikään ideologia.
Minusta on kyllä niin harmi, kun ihminen päättää parantaa elintapojaan ja joku muu ei kestä sitä.
Ymmärrän jos muuttuu sietämättömäksi, puhuu vaikka jatkuvasti ruoan terveellisyydestä ja liikuntaintoilee tai jauhaa muiden juomisesta, mutta en tajua painostusta juomiseen tai vaikka sitten kakun syömiseen.
Suomessa ei saa rauhassa olla juomatta. Täällä jopa ryyppääminen on niin tavallista, että juomattomuus herättää kysymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoista yleistämistähän tämä on kaikkiin suomalaisiin naisiin. :D Sen takia löyhkää trollilta.
MUTTA tottahan tuo on, en mäkään jaksais alkoholistia, jos hän mököttäisi viiniä juovan seurassa tai ei pystyisi enää käymään missään, missä voi olla alkoholia tarjolla.
esim lintsillä en kaipaa alkoholia, mutten siitä mököttävää ihmistäkään. Tai jos mä haluan lätkämatsissa juoda oluen, niin mä voin ilman, että kumppani alkaa kiukuttelemaan siitä.
Mun veli ei ole edes lopettanut juomista, mutta kun vaimonsa kanssa vuorottelevat kuskin roolissa. Meille kun tulevat, ovat useamman päivän. Mielelläni tarjoilisin viiniä välillä ja ne saunaoluet. Vaan pitää olla tarkkana, että tarjoilut osuu veljen "vapaalle". Pari kertaa olen tarjonnut vaimon "vapailla" tälle alkoholia, niin alkoi aikuisen miehen aivan järjetön kiukuttelu ja sodan lietsonta. Ei vaan kestä olla selvinpäin, kun toiset juo, vaikkakin vaan yhdet.
ps. oma mieheni on absolutisti, ei vaan juominen nappaa. Silti rento seuramies, eikä ketään häiritse hänen juomattomuutensa. Osaa olla tarpeeksi rento ja hälläväliä.
Jos juodaan oikeasti vain yhdet niin mikä estää kuskia juomasta myös sitä yhtä? Vai onko se yksi joku Long Island Ice Tea?
Miksi kuskin tai kenenkään pitäis juoda edes sitä yhtä?
Se on oikeastaan samantekevää juoko ihminen kohtuudella vai runsaasti vai ei ollenkaan. Ahdasmielinen törppö saa kyllä aiheutettua harmia ympärillään kaikilla noilla tavoilla.
Minun mieheni ei ole elämässään juonut lasillistakaan. Syynä sukurasite alkoholismiin, hänen lapsuudenkodissaan ongelmajuomista ei kuitenkaan ollut. Minä itse taas tykkäsin ottaa välillä enemmänkin. Siitä ei ikinä koitunut meille ongelmaa. 12 vuoden yhdessäolon jälkeen aloin minäkin täysraittiiksi, syynä syöpätietoisuuden kasvu. Suhteemme ei muuttunut mitenkään, ja ihan yhtä toivottuja vieraita olemme tuttavapiirissä edelleen, jos ei pandemiaa oteta lukuun.
Mun mutsi oli alkoholisti, mutta raitistui vanhemmiten. Sehän sitten tarkoitti sitä, että alkoholia ei voitu tarjoilla missään juhlissa ikinä tai mutsi veti ensin marttyyrivaihteen päälle ja sen jälkeen kolmen viikon rännin, jippii.
Tule minulle Aviomieheksi 😊. Minä haluan raittiin miehen.
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin täälläkin heti ekassa kommentissa oletetaan, että absolutisti katsoo pahalla jos joku ottaa lasin viiniä. Tehdään ihme oletuksia absolutistista vain siksi, että tämä ei juo. Eihän se tarkoita automaattisesti mitään muuta kuin juomattomuutta, ei se kerro asenteista tai edes syistä.
Niin se on. Tiukkapipoisuudesta syyllistävät tulisivat pyytää anteeksi. AP
Ap, jos vaimosi haluaa muista syistä erota ja tuo absolutismisi on vaan tekosyy?
Vierailija kirjoitti:
Tule minulle Aviomieheksi 😊. Minä haluan raittiin miehen.
Mitä jos raittius on AP:n ainoa ansio?
Ei kyse ole siitä, että se kuuluisi toiselle mitä kurkustasi alas kaadat ja mitä et. Kyse on elämäntapojenne erilaisuudesta.
En itsekään haluaisi olla absolutistin kanssa suhteessa, vaikka itse absolutismia vastaan minulla ei tietenkään ole mitään. Rakastan silti niitä iltoja, kun miehen kanssa hörpitään olutta ja jutellaan ja pelaillaan lautapelejä. Ja kosteita illanistujaisia mieheni ja ystäviemme kanssa. Ja niitä vuosipäiviä kun aloitamme päivän skumppa-aamiaisella. Ja laivareissuja, kun bailataan aamuun asti ja vedetään seuraavana päivänä bingossa vielä seitinohuet päiväkännit.
Jokaiselle jotain. Veikkaan että raivoraitis ja alkoholia käyttävä harvoin sopivat kovin hyvin yhteen. Kai se voi toimiakin.
Löydät kyllä vielä uuden naisen, joka ymmärtää ettet halua juoda ehkä samanhenkisen kuin itse olet alkoholin suhteen. Tsemppiä elämään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole siitä, että se kuuluisi toiselle mitä kurkustasi alas kaadat ja mitä et. Kyse on elämäntapojenne erilaisuudesta.
En itsekään haluaisi olla absolutistin kanssa suhteessa, vaikka itse absolutismia vastaan minulla ei tietenkään ole mitään. Rakastan silti niitä iltoja, kun miehen kanssa hörpitään olutta ja jutellaan ja pelaillaan lautapelejä. Ja kosteita illanistujaisia mieheni ja ystäviemme kanssa. Ja niitä vuosipäiviä kun aloitamme päivän skumppa-aamiaisella. Ja laivareissuja, kun bailataan aamuun asti ja vedetään seuraavana päivänä bingossa vielä seitinohuet päiväkännit.
Jokaiselle jotain. Veikkaan että raivoraitis ja alkoholia käyttävä harvoin sopivat kovin hyvin yhteen. Kai se voi toimiakin.
Kaksi ahdasmielistä ainakin sopii yhteen, jos vain ovat yhtä mieltä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Niin, se että ei tykkää juoda alkoholiahan tarkoittaa että on ahdasmielinen. Juntti-suomessa näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, se että ei tykkää juoda alkoholiahan tarkoittaa että on ahdasmielinen. Juntti-suomessa näin.
Ohis, mutta ikävä kyllä itselläni on kokemusta monestakin absolutistista joita voi kuvailla nimenomaan sanoilla ahdasmielinen. En epäile etteikö Suomessa pitäisi selitellä juomattomuuttaan monissakin tilanteissa, mutta kyllä moni kuivakurkku myös todellakin tuo sitä omaa elämäntapaansa esille juhlissa. Miksi pitää juoda? Hauskaa voi olla ilmankin! Ajattele, mullapa ei ole huomenna krapulaa! Aamulla lähden lenkille ja sitten avantoon, mites te, makaatte sohvalla koko päivän? Pitäiskö sun vaihtaa toi kokikseen?
Toki on niitäkin jotka aidosti osaavat pitää hauskaa myös juomatta.
Varmaan suurin osa absolutisteista ei edes koe olevansa absolutisteja. Ne ei vaan juo, kun niitä ei kiinnosta. Eikä kiinnosta edes kokeilla, kun eivät näe siinä alkoholissa mitään vetovoimatekijöitä.