Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

+50 vuotiaat eivät enää pääse uudelleenkoulutukseen

Vierailija
06.06.2015 |

Te-toimisto on jo kuuleman mukaan laittanut jarrun päälle. Ministeriön mukaan viiskymppisiä ei kannata kouluttaa enää koska niin harva niistä enää työllistyy.   Mitä niille sitten käy? Tämäkö on meidän tulevaisuus? 

Kommentit (115)

Vierailija
21/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 12:28"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 12:26"]

Saat opiskella omaehtoisesti mitä haluat kaikki ne päivät jotka sinulla on jäljellä työttömyyskorvauksella ja jos ne loppuu kesken voit hakea opintotukea ja opintolainaa (joka on vapaaehtoinen) 

Tähän pitää lisätä, että melkein kaikilla paikkakunnilla pääsee ammattikouluun aikuinen OPO n kautta suoraan kakkoselle.. nytkin on 56 vuotias ja 52 vuotias opiskelija opiskelemassa uutta ammattia - toinen vakuutusyhtiön kautta ja toinen vaan koska halusi työtön tehdä muuta kuin olla kotona työttömänä... 

Ei siihen työkkärin lupaa tarvitse ja opintotuessa oli muistaakseni ikäraja 61 - 62 vuotta.. kelan sivuilta löytyy

[/quote] Tilanne on siis muuttunut 

[/quote]

Edelleen omaehtoiseen opiskeluun työttömyysetuudella vaaditaan työkkärin hyväsyntä.

Voit saada työttömyysetuutta opiskelun ajalta, jos olet

ilmoittautunut TE-toimistoon työnhakijaksi ja työnhakusi on voimassa
vähintään 25-vuotias
TE-toimiston arvion mukaan koulutuksen tarpeessa ja opiskelu parantaa ammattitaitoasi ja mahdollisuuksiasi työmarkkinoilla.

Vierailija
22/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:14"]Te-toimiston kautta ei pääse. Eivät siis puolla. Vaikeeta ihmisen on ilman tuloja opiskella eivätkä kaikki saa toimeentulotukea. 
[/quote]

Laitatko linkin missä näin sanotaan. Jos jollekulle viiskymppiselle ei ole myönnetty omaehtoisen opiskelun tukea, ei se sitä tarkoita että asiasta ois joku linjaus tehty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 13:02"]Älkää nyt puhuko paskaa! Yo-tutkinto ei vanhene! [/quote] Täällä oli ketju aiheesta.

[/quote]

Mitähän tuo tarkoittaa. Ainakin voisin hakea aalto-yliopistoon omalla vanhalla yo-paperillani. Tuskin kuitenkaan pääsisin suoraan ilman valintakoetta mutta mitä väliä. Terv 83 kirjoittanut.

Vierailija
24/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 13:23"]

Saat opiskella omaehtoisesti mitä haluat kaikki ne päivät jotka sinulla on jäljellä työttömyyskorvauksella ja jos ne loppuu kesken voit hakea opintotukea ja opintolainaa (joka on vapaaehtoinen) 

Tähän pitää lisätä, että melkein kaikilla paikkakunnilla pääsee ammattikouluun aikuinen OPO n kautta suoraan kakkoselle.. nytkin on 56 vuotias ja 52 vuotias opiskelija opiskelemassa uutta ammattia - toinen vakuutusyhtiön kautta ja toinen vaan koska halusi työtön tehdä muuta kuin olla kotona työttömänä... 

Ei siihen työkkärin lupaa tarvitse ja opintotuessa oli muistaakseni ikäraja 61 - 62 vuotta.. kelan sivuilta löytyy

[/quote]

Edelleen omaehtoiseen opiskeluun työttömyysetuudella vaaditaan työkkärin hyväsyntä.

ilmoittautunut TE-toimistoon työnhakijaksi ja työnhakusi on voimassa vähintään 25-vuotias TE-toimiston arvion mukaan koulutuksen tarpeessa ja opiskelu parantaa ammattitaitoasi ja mahdollisuuksiasi työmarkkinoilla. [/quote] 

ja johon jokaista hakijaa ei hyväksytä enää eteenkään ne jotka ovat +50. Se on siis se ongelma vaikka haluja ja intoa olis vaikka kuinka 

Vierailija
25/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 13:33"][quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 13:23"]

[/quote]

ilmoittautunut TE-toimistoon työnhakijaksi ja työnhakusi on voimassa vähintään 25-vuotias TE-toimiston arvion mukaan koulutuksen tarpeessa ja opiskelu parantaa ammattitaitoasi ja mahdollisuuksiasi työmarkkinoilla. [/quote] 

ja johon jokaista hakijaa ei hyväksytä enää eteenkään ne jotka ovat +50. Se on siis se ongelma vaikka haluja ja intoa olis vaikka kuinka 
[/quote]

Onko sulla tilastoa asiasta? Työkkärin tukea ei myönnetä ellei koulutus paranna työllistymismahdollisuuksia. Iästä viis, mutta floristiks tai artesaaniksi on turha hakea. Iällä ei ole merkitystä paitsi jos valmistuessa on vaikka enää vuosi eläkeikään.

Vierailija
26/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi linjaus ja kohta siitä uutisoidaan laajemmin 

Vierailija
27/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen parhaillaan ammattiin ensimmäistä kertaa elämässäni, 46-vuotiaana. Opiskelin kyllä tutkinnon silloin parikymppisenä, mutta en ole päivääkään tehnyt koulutustani vastaavaa työtä. Töitä minulla on riittänyt, olen vaihtanut työpaikkaa noin 5 vuoden välein ja oppinut jokaisessa työpaikassa jotain uutta ja erilaista. Uudella alalla vaikuttaa siltä, että ainakin määräaikaisuuksia löytyy, vaikka palkkataso ei päätä huimaa. 

Ihmettelen kuitenkin, että moni ikäiseni ei ole mitenkään varautunut työelämän epävarmuuteen, eikä siihen, että se oma tuttu ja turvallinen työpaikka saattaa lähteä alta. Monet oman ikäiseni eivät edes halua tehdä mitään muuta työtä kuin sitä, mitä ovat koko työikänsä tehneet ja johon ovat joskus kultaisella 80-luvulla kouluttautuneet. Silloinkin kun se ammatti/työtehtävä on käytännössä hävinnyt maailmasta. Ollaan oltu töissä, mutta ei olla oikeasti opittu mitään sellaista osaamista/taitoa, jolle olisi käyttöä muuallakin. Menneestä halutaan pitää kiinni kynsin ja hampain ja ajatuskin työpaikan vaihtamisesta on stressaava ja vastenmielinen. Ammatti ja työ on heille osa omaa identiteettiä. Monelle työpaikan yt:t ovat olleet elämän suurin kriisi, eikä osata toimia ollenkaan. 

Vierailija
28/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverini pyrki ja pääsi yliopistoon lukemaan matikkaa viime syksynä. 1966 syntynyt.
.
Toinen kaverini syntynyt 1970 ja kävi just puheopettajan pääsykokeissa. Logopedia.

Vierailija
29/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihalaisen loppukaudella tuntuu muutenkin että on vedetty kaikki hanat kiinni ja määrärahat nollille. Esim. oman alan koulutukset tuntui loppuvan kuin seinään tuossa kesken kevättä ja ennen vaaleja. Just oli myös lehdessä yksi yrittäjäksi halunnut jolle oli sanottu että tämänvuoden starttirahat on loppu, kesken kevättä.

Mikä hitto tässäkin sitten oli ihalaisella ideana? Saada seuraavan hallituksen työministeri heti kärkeen ongelmiin? Ihalainen ei tainnut uskoa omiensa voittoon jos näin piti tehdä :)

Vierailija
30/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 13:45"]

Mikä hitto tässäkin sitten oli ihalaisella ideana? Saada seuraavan hallituksen työministeri heti kärkeen ongelmiin? Ihalainen ei tainnut uskoa omiensa voittoon jos näin piti tehdä :)

[/quote]

Nykyinen työministeri on ongelmissa ihan kaiken kanssa, täysin kuutamolla, ja vie pitkän ajan ennen kuin hän yltää edes Ihalaisen tasolle. 

Vierailija
31/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 13:45"]

[/quote]

Nykyinen työministeri on ongelmissa ihan kaiken kanssa, täysin kuutamolla, ja vie pitkän ajan ennen kuin hän yltää edes Ihalaisen tasolle. 

[/quote]

Ihalainen oli kirvesmies, tää paperimies. Puualalla molemmat.

Vierailija
32/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:42"]

Tunnen yhden, joka aloitti lääkiksessä 47-vuotiaana. Jäi eläkkeelle 71-vuotiaana.

[/quote]

Hieno homma! Koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella, jos intoa löytyy. Olen itse jo yli 50v. ja suunnittelen uutta uraa. Ehkä teen töitä vielä 80v. Tapana meidän suvussa.

Vierailija
33/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:51"]

Jotka viiskymppisinä (tai jo nelikymppisinäkin) joutuu työttömiksi kohtaavat karun tulevaisuuden. On kuin elämä ilman tulevaisuutta. 

[/quote]

Vain sellainen on ilman tulevaisuutta, jolle palkkatyö on koko tulevaisuus. Nykyisin ei kannattaisi ajatella niin. 

Vierailija
34/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole töitä missään niin eikai silloin kannatakaan kouluttautuakaan? 

Vierailija
35/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 13:55"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:51"]

Jotka viiskymppisinä (tai jo nelikymppisinäkin) joutuu työttömiksi kohtaavat karun tulevaisuuden. On kuin elämä ilman tulevaisuutta. 

[/quote]

Vain sellainen on ilman tulevaisuutta, jolle palkkatyö on koko tulevaisuus. Nykyisin ei kannattaisi ajatella niin. 

[/quote] 

ja mistä saa tuloja? 

Vierailija
36/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:43"]

Kertokaa nyt fiksut mitä esim. tuo 57 vuotias työttömäksi joutunut voisi tehdä. Näette kohta mikä on elämän realiteetti 

[/quote]

Minä siis olen juurikin tuo 57-vuotias YT-menettelyssä kenkää saanut. Enkä todellakaan tiedä mitä tehdä. Ansiosidonnaisella kituutellen jotenkin selviän. Mutta tosiaan, jos sitäkin nyt lyhennetään, en tiedä mitä tehdä. Kallioleikkaus? Yksinaruinen keinu? Ja siis en ole eläissäni koskaan ollut työttömänä päivääkään aikaisemmin. 35 vuotta yhtäjaksoista työuraa takana. Meinaa vähän masentaa.

[/quote]

Mutta tavallaan olet hyvässä asemassa, kun sinulla on noin pitkä työura takana. Itse olen tehnyt koko elämäni pätkää, mutta minulle työ ei ole kyllä ollutkaan koko elämää määrittävä tekijä. 

Vierailija
37/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki ketjuun?

Vierailija
38/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:43"]

Kertokaa nyt fiksut mitä esim. tuo 57 vuotias työttömäksi joutunut voisi tehdä. Näette kohta mikä on elämän realiteetti 

[/quote]

Minä siis olen juurikin tuo 57-vuotias YT-menettelyssä kenkää saanut. Enkä todellakaan tiedä mitä tehdä. Ansiosidonnaisella kituutellen jotenkin selviän. Mutta tosiaan, jos sitäkin nyt lyhennetään, en tiedä mitä tehdä. Kallioleikkaus? Yksinaruinen keinu? Ja siis en ole eläissäni koskaan ollut työttömänä päivääkään aikaisemmin. 35 vuotta yhtäjaksoista työuraa takana. Meinaa vähän masentaa.

[/quote]

Mutta tavallaan olet hyvässä asemassa, kun sinulla on noin pitkä työura takana. Itse olen tehnyt koko elämäni pätkää, mutta minulle työ ei ole kyllä ollutkaan koko elämää määrittävä tekijä. 

[/quote] 

Mistä tuo 57 saa sellaiset tulot jolla elää? 

Vierailija
39/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 12:14"]

Lopettakaa noi itsemurha-kehottelut. Työttömyys ei ole mikään syy tappaa itseään.

[/quote]

Sanos muuta. Ei ole nykypäivää joutua epätoivoon työn puuttumisen takia. Minulla ei ole ollut työtä muutamaan vuoteen ja olen onnellisempi kuin koskaan ennen.

Vierailija
40/115 |
06.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo 57 aatteli asian näin, hän on 57 vuotias ja joutunut työttömäksi. Töihin ei enää pääse eikä eläkeputkeen. Ansiosidonnaista lyhennetään ja se olis muutenkin vain 2 vuodelle. Millä sitten elää?

Työmarkkinatuella ei elä. Silloin pitäisi realisoida asunto, kesämökki tai mitä on. Sitten kun se raha on eletty sitten vasta voi hakea toimeentulotukea. Tämä 57 on ehkä lapsille säästänyt kaiken ja nyt hän jolla ei ole mitään tulevaisuutta eläis sen rahan pois. Hyvin voi ymmärtää sitä toteamusta mitä ei saanut sanoa ääneen.