Päästäisitkö nuoresi ulkomaille nettituttavuutta tapaamaan?
meillä tämä on nyt totta. Nuori lähtee kesällä viikoksi nettituttavuuden luo. Ovat jutelleet netissä jo aika kauan ja lomalla on sopiva aika tavata. Kavereita ovat kuulemmma.
Kommentit (40)
Iästä riippuis, mutta jos kerran jo 18 niin mun puolesta joo. Oon itse nyt 25 ja mulla on paljon nettituttuja ympäri maailmaa. Osan oon päässy tapaamaan, osaa en vielä. Paras ystäväni esim. on netissä tapaamani virolainen tyttö.
Netissä toki on helppoa esittää jotain muuta ku on, mutta kyllä suurin osa on ihan omana itsenään. Varsinkin jos kaveri on löytynyt yhteisten kiinnostuksen kohteiden kautta. Skype, Snapchat, Instagram, Twitter, tumblr, Facebook, WhatsApp... Näistä jos edes osaa käyttää niin aika nopeasti tulee ilmi jos on valehdellut siitä kuka on. Jos tyttäresi on jo vuoden päivät tämän kaverinsa kanssa jutellut niin todennäköisesti kaveri on kuka sanookin olevansa.
Netissä on tosi helppo nykyään löytää samankaltaista seuraa ja luoda ystävyyssuhteita. Älypuhelimilla ystäviin voi olla yhteydessä pitkin päivää. Nettitutusta tulee helposti yhtä läheinen ja tärkeä kuin "oikean elämän" ystävistä.
Vai että kavereita netin välityksellä? Netissä voi teeskennellä olevansa kuka tahansa. Tiedä vaikka olisi joku Isis-rekrytoija saanut tyttösi lähtemään. Tyttäreltäsi sitten amputoidaan kädet ja tehdään suihinottoautomaatti taistelurintamalle, sitäkö haluat?
Päästäisin. Lähdin itsekin 19-vuotiaana ulkomaille festareille melkein viikoksi netissä tapaamani miehen kanssa. Nyt ollaan naimisissa.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:49"]
Voisin päästää. Mutta olisin itse mukana ja tapaaminen julkisessa paikassa.
[/quote]
Tässä vaiheessa se nuoresi tuskin enää haluaa lähteä. Mamma vieressä kyttäämässä. kyllä on hauskaa :D
Antakaa nyt lastenne itseänäistyä, saakelin maalaiset.
[/quote]
Itse olen asunut (vaimo ja perhe mukana) 7v ulkomailla, viidessä eri maassa, Aasiassa ja Euroopassa joten olen jonkin verran maailmaa nähnyt.
En missään tapauksessa antaisi nuoren lähteä jos minulle olisi ainoastaan kerrottu toisen osapuolen nimi, ikä ja asuinpaikkakunta. Kyllä taustoja pitää tietää paljon enemmän. Ja tietää varmasti, ei uskoa toisen osapuolen väitteitä
No en todellakaan päästäisi mun nuorta. Täyttää kesän lopussa 16 v. 18-vuotiasta ei voi estää, mutta en suosittelisi silloinkaan. Jos menisi, niin ei ainakaan yksin.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 11:46"]
Eräs nettituttuni tuli toiselta puolelta maailmaa minua katsomaan, mukava tyyppi oli ja on. Itsekin kävin tyyppiä hänen kotimaassaan tapaamassa muutamaankin otteeseen. Mutta tosiaan kannattaa nuorten tapaamista ennen olla jutellut skypessä kameralla, puhelimessa puhuen, sosiaalisessa mediassa (lisää todennäköisyyttä että tyyppi on "oikea")[/quote]
Päästäisin kyllä poikani, ainakin 16-vuotiaasta ylöspäin, jos nämä yllämainitut seikat olisi hoidettu. Kohdemaasta riippuen toki. Skandinavia/Eurooppa/Yhdysvallat jne. alueet ok.
Saisi luotto olla melkoisen korkealla että päästäisin. Noissa kun voi olla _ihan_ mitä tahansa. Ootko jutellut Skypessä tämän kyseisen kaverin sekä hänen vanhempiensa kanssa? Mistä maasta?
Voisin päästää. Mutta olisin itse mukana ja tapaaminen julkisessa paikassa.
Antamillasi tiedoilla en pysty vastaamaan.
Sehän voi olla vaikka joku vähemmän kiva setä. En päästäisi jos en olisi satavarma henkilöllisyydestä.
Minkä ikäinen. Nuori on hyvin väljä käsite. Auttaisi arvioimaan, jos kertoisit nuoren iän, sukupuolen ja myös nettituttavuuden iän ja sukupuolen. Kuinka kauan matkalla on tarkoitus viipyä, miten yövytään? Jos kyseessä on päiväristeily Tallinnassa on tilannen toinen kuin kuukaudeksi Lagosiin...
Jos ei nyt tällaiset perusasiat edes tule mieleen aloitusta tehdessä, niin tuskin nuoresikaan kovin ajattelevainen persoona on.
En ole jutellut, nuoreni vain. Kuvan olen nähnyt. Nuori täytti just 18 , joten päättänee itse. Tukena olin varaamisessa, kun kyseli. Tiedän kuitenkin sen, että tuo ihminen siellä on oikeasti olemassa ja kuka hän on iältään ja missä asuu.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:49"]
Antamillasi tiedoilla en pysty vastaamaan.
[/quote]
Näinpä juuri!
Miten joku voi suoralta kädeltä sanoa, ettei päästäsi. En tajua tasoa täällä. Aika paljon pitää tietää koordinaatteja, jotta tähän voi muodostaa kannan.
Ehkä nämä "en päästäisi" -tyypit ovat jostain Tuupovaarasta ja eivät koskaan ole nähneet paikallista huoltoasemaa ilsompi ympyröitä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:54"]
En ole jutellut, nuoreni vain. Kuvan olen nähnyt. Nuori täytti just 18 , joten päättänee itse. Tukena olin varaamisessa, kun kyseli. Tiedän kuitenkin sen, että tuo ihminen siellä on oikeasti olemassa ja kuka hän on iältään ja missä asuu.
[/quote]
Voisit kyllä vielä jutella vähän itsekin tälle uudelle kaverille. Myös suunnitelmat olisi hyvä olla valmiina: missä on yötä ja kuka tulee vastaan jne.
Näin tekisin minäkin. Yksin en missään nimessä.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:59"]
Vain kuolleen ruumiini yli.
[/quote]
Nuoresi puolesta toivon, että kuolet pian. Mikä idea on rajoittaa nuoren, aktiivisen ja rohkean ihmisen elämää?
Ihan tarpeeksi on niitä kotona nyhvääjiä äidin pullapitkon ääressä elämässä pelkkää virtuaalitodellisuutta.
Vastaukseni alkuperäiseen kysymykseen on, että totta kai täysi-ikäinen nuori voi lähteä ulkomaille ihan siten kuin haluaa.
Eri asia on, olisinko maksumiehenä. Sitähän minun ei tarvitse olla.
Ihan uusi tuttavuus tämä ei ole, ovat jutelleet netissä pari vuotta. Majoitus kaverin luona. Nuoreni menee lentäen ja junalla kyseiselle paikkakunnalle. Ikä näillä lähes sama.
Missä vaiheessa ap. Sanoi, että kyseessä on tyttö, joka menee miehen/pojan luo?