Mitä tehdä kun lapsi ei millään usko että sisällä ei saa juosta?
Kuukausia ja kuukausia tolkutettu lapselle että sisällä ei saa juosta vaan pitää kävellä. Joka päivä toistetaan samaa asiaa kymmeniä kertoja. Ja aina vaan juoksee. Lyhyenkin matkan. Ja usein teloo itsensä kun meillä on sokkeloinen ja ahdas koti. Ei opi siitäkään.
Ulkona saa juosta niin paljon kuin sielu sietää, oma pihakin on. Mutta ulkonapa ei juoksekaan, ei vaikka miten kannustaisi tai käskisi tai muut juoksisi. Pääni hajoaa pian kun mikään käsky tai kielto ei mene perille tässä.
Send help.
Kommentit (92)
Pitäisikö teidän karsia tavaraa ja tehdä kodistanne enemmän lapsen koti?
Olen aika varma ettei se enää eskari-ikäisenä juokse sisällä. Anna juosta sen ajan kun juoksee. Vai oletko nähnyt montakin sisällä juoksevaa aikuista?
Jos juokseminen ei onnistu, niin sitten kannattaa miettiä millä muulla tavalla lapsi voisi purkaa energiaa kotona.
Me laitettiin eteiseen Ikean köysitikkaat. Meillä oli pitkä eteiskäytävä ja niitä tikkaita pystyi käyttää myös keinuna. Lapsi taisi olla parivuotias kun nuo hankittiin ja alussa pystyi hädin tuskin seisomaan niissä. Mutta hän oppi ajan kanssa niissä kiipeilemään ja keksi vaikka mitä temppuja.
Siinä oli tilaakin sen verran, että pystyi keinumaan kunnolla, eikä tarvinnut pelätä että osuu johonkin. Vähän isompana otti niin hurjia vauhteja, että ylettyi varpaalla kattoon.
Vielä joskus kuudennella luokalla kun pidettiin kotisynttärit, nuo oli ihan kova juttu synttärivieraiden keskuudessa ja munakellolla otettiin aikaa ja vaihdettiin keinujaa 2 min välein.
Tärkeintä olisi, että siellä kotona voi jotenkin touhuta ja purkaa energiaa sellaisella tavalla, mistä lapsi itsekin tykkää ja mitä lapsi voi tehdä myös itsekseen, eikä tarvitse aikuista avuksi.
Erikoisia vastauksia saanut ap. Ei meilläkään saa sisällä juosta.
Vierailija kirjoitti:
Saako teidän muiden ahtaassa kodissa sitten jatkuvasti juosta huoneesta toiseen? Vaikka siinä on monta kertaa sattunut, kerran jopa päivystyksessä jouduttiin käymään.
Mitä on sattunut? Mikä on ollut se erityinen vaaran paikka?
Periaatteessa tietysti kävely olisi turvallisempaa, mutta minä olen ollut aikuinen, kun olen lapseni hankkinut. Minun velvollisuuksiini kuuluu tietää ikätyyppisestä liikkumisesta. 4-vuotiaalla lapsella se on juoksemaan pyrähtämistä. Kyse on enemmänkin sisäsyntyisestä pakosta kuin tavasta. Kävelyn vaatiminen tuonikäiseltä olisi sama kuin vaatia minulta aikuiselta juoksua takaperin aina kun liikun paikasta toiseen.
Siksipä meiltä lähti muutama huonekalu pois, kun ahtaasti asuttiin lapsen ollessa pieni. Kulmat oli pehmustettu ja kotona oli aina varmuuden vuoksi kylmää jääkapissa ja pakastimessa.
Enemmän kuin siitä juoksemisesta kotona sisällä olisin huolissani siitä, että lapsesi ei juokse ollenkaan ulkona. Juokseeko muuten sisätiloissa esim kaupoissa, kauppakeskuksissa, sisäliikuntapuistoissa? Onko oppinut kulkemaan epätasaisessa maastossa? Miten esim. kävelee metsässä poluilla tai muualla kuin poluilla? Kiipeääkö kiville tai yrittääkö edes kiivetä kiville? Jos ei ole koskaan juossut ulkona, niin oletko puhunut tuosta neuvolassa?
Tuntuu oudolta ajatukselta, ettei kotona saisi sisällä juosta, ja toisaalta, jos on todella pieni ja tukkoinen asunto, eika kai siellä kovin kummoisiin pyrähdyksiin edes pysty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako teidän muiden ahtaassa kodissa sitten jatkuvasti juosta huoneesta toiseen? Vaikka siinä on monta kertaa sattunut, kerran jopa päivystyksessä jouduttiin käymään.
Periaatteessa tietysti kävely olisi turvallisempaa, mutta minä olen ollut aikuinen, kun olen lapseni hankkinut. Minun velvollisuuksiini kuuluu tietää ikätyyppisestä liikkumisesta. 4-vuotiaalla lapsella se on juoksemaan pyrähtämistä. Kyse on enemmänkin sisäsyntyisestä pakosta kuin tavasta. Kävelyn vaatiminen tuonikäiseltä olisi sama kuin vaatia minulta aikuiselta juoksua takaperin aina kun liikun paikasta toiseen.
Siksipä meiltä lähti muutama huonekalu pois, kun ahtaasti asuttiin lapsen ollessa pieni. Kulmat oli pehmustettu ja kotona oli aina varmuuden vuoksi kylmää jääkapissa ja pakastimessa.
Enemmän kuin siitä juoksemisesta kotona sisällä olisin huolissani siitä, että lapsesi ei juokse ollenkaan ulkona. Juokseeko muuten sisätiloissa esim kaupoissa, kauppakeskuksissa, sisäliikuntapuistoissa? Onko oppinut kulkemaan epätasaisessa maastossa? Miten esim. kävelee metsässä poluilla tai muualla kuin poluilla? Kiipeääkö kiville tai yrittääkö edes kiivetä kiville? Jos ei ole koskaan juossut ulkona, niin oletko puhunut tuosta neuvolassa?
Ei juokse kaupoissa. Haluaisitteko että lapseni juoksisi kaupoissa?
Ei ihme, että kerrostaloissa jytisee, kun herrantertut jytistävät oikein luvan kanssa ja kannustettuna tukka putkella menemään.
Täällä sama ongelma 5-vuotiaan kanssa. 1-vuotiaan kanssa villiinnyttävät toinen toisiaan. Syy miksi en halua juoksevan on se että alakerran naapureita häiritsee ja ei munkaan mielestä sisällä kuulu juosta (pl. ihan pienet jotka ei asiaa vielä ymmärrä, esim. tuo meidän 1v).
Mikä ihmeen pakko sisällä olisi juosta jos kerran ulkona pääsee juoksemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako kämppä täyttää hajoavilla koriste-esineillä jos siellä ei sitten saa elää?
Ei ole koriste-esineitä.
Mikä on sitten se syy miksi ei saa juosta ja elää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako kämppä täyttää hajoavilla koriste-esineillä jos siellä ei sitten saa elää?
Ei ole koriste-esineitä.
Mikä on sitten se syy miksi ei saa juosta ja elää?
Sisällä riehuminen on sinusta sitä oikeaa elämistä vai?
Vierailija kirjoitti:
Jos juokseminen ei onnistu, niin sitten kannattaa miettiä millä muulla tavalla lapsi voisi purkaa energiaa kotona.
Me laitettiin eteiseen Ikean köysitikkaat. Meillä oli pitkä eteiskäytävä ja niitä tikkaita pystyi käyttää myös keinuna. Lapsi taisi olla parivuotias kun nuo hankittiin ja alussa pystyi hädin tuskin seisomaan niissä. Mutta hän oppi ajan kanssa niissä kiipeilemään ja keksi vaikka mitä temppuja.
Siinä oli tilaakin sen verran, että pystyi keinumaan kunnolla, eikä tarvinnut pelätä että osuu johonkin. Vähän isompana otti niin hurjia vauhteja, että ylettyi varpaalla kattoon.
Vielä joskus kuudennella luokalla kun pidettiin kotisynttärit, nuo oli ihan kova juttu synttärivieraiden keskuudessa ja munakellolla otettiin aikaa ja vaihdettiin keinujaa 2 min välein.
Tärkeintä olisi, että siellä kotona voi jotenkin touhuta ja purkaa energiaa sellaisella tavalla, mistä lapsi itsekin tykkää ja mitä lapsi voi tehdä myös itsekseen, eikä tarvitse aikuista avuksi.
No hei... luuletko, että ap joka ei anna lapsen juosta sisällä, antaisi lapsen keikkua joillakin tikkailla niin hurjilla vauhdeilla että jalat osuu kattoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, en tietenkään. Kyse on vain siitä, että missä tilanteissa lapsesi ylipäätänsä juoksee tai lähtee juoksemaan. Luonnollista nimittäin on, että tuon ikäinen joskus pyrähtäisi kaupassakin, ja lopettaa toiminnan heti, kun vanhempi siitä sanoo. Jos lapsesi juoksee vain teillä kotona, niin siitä voi ainakin päätellä sen, että ota hyvä ihminen yhteyttä neuvolaan. Se, että lapsesi ei juokse ulkona eikä edes muissa rakennetuissa sisätiloissa kuin teillä kotona, voi johtua monenlaisesta ongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Kolhut on osa lapsen päivittäistä arkea, kun hän vasta harjoittelee sinä kehon hallintaa.
Aloittajan lapsihan saattaa olla vaikka 17-vuotias.
Meidän yksi poika oli hyvin liikunnallinen , eloisa. Juoksi kotona ja ulkona. Oli paljon ohjatussa liikunnassa myös. Vieläkin kuulen korvissani tepsuttelevat askeleet ja iloisen hymyn.. portaissa juoksu oli kielletty, muuten sai kulkea toivomallaan tavalla. Juoku sisällä Jäi joskus nelosluokalla, siirtyi kävelyyn :). Nyt on aikuinen opiskelijanuorukainen, ja kävelee.
Vierailija kirjoitti:
Kolhut on osa lapsen päivittäistä arkea, kun hän vasta harjoittelee sinä kehon hallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitse ketjussa lapsen olevan 4-vuotiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen sitten puutuit. Miten nuo muut liikkumisen paikat?
Lapsi joka ei saa juosta on kuin koira, joka on kytketty ketjuun. Tekisin heti lasun, jos tietäisin kuka olet.