Nyt se pomo otti poikansa töihin
Aika nopeasti tajusin, ettei kyseessä ole tavallinen tapaus. Olisipa sen sanonut etukäteen, niin olisin osannut asennoitua paremmin ja vähän neuvoa hoitamaan asioita, miten olisi saanut töitä muualta, koska vajaakuntoisena olisi ollut eri mahdollisuudet. Nyt tämä aiheuttaa sen, että omat työni lisääntyivät, joudun käytännössä tarkistamaan hänen työnsä. En taida jaksaa kovin pitkään, en saa keskittyä omiin töihini. Pomo ei näytä hyväksyvän, että poikansa ei ole tavis, koska yrittää saada tälle liian vaikeita töitä heti saman tien ja suunnitelmat on taitoihin nähden ihan liian utopistisia. Mulle sanoi, että kesätöhin, mutta ilmeisesti päin naamaa valehteli, ei kuulemma aiokaan enää jatkaa koulua. Multa lähtee tänään 20 hakemusta muihin paikkohin, en vastusta sitä että meillä on joku erityistapaus töissä vaan sitä, ettei tämän vajaakuntoisuutta oteta huomioon ja työnnetään mulle lisävastuuta. Meillä on aika pieni firma.
Kommentit (9)
No on hyvä, että pomo pääsee susta eroon. Ei se sua varten ole firmaansa perustanut, vaan omaa perhettään varten.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 09:02"]
Vammainenko on?
[/quote]
Ei varsinaisesti, mutta uskoisin että joku dysfasia ja lievä kehityksen viivästymä. Olen ollut käsityksessä, että on käynyt tavallisen koulun kuitenkin. Mielestäni vastuu on niin iso, että tästä pitää kirjata erikseen työsopimukseen. Hän mm. eti tunnu ymmärtävän ohjeita, ellei niitä sano todella selvästi ja moneen kertaan. Myös jonkinlainen oman toiminnan ohjauksen puute, lähtien ihan siitä, että pomo joka päivä neuvoo erikseen, mitkä eväät jääkaapista ovat pojan, monta kertaa piti neuvoa astioista, ennen kuin oppi muistamaan mistä otetaan ja mihin laitetaan, eikä oma-aloitteisuutta ole mihinkään asiaan työtehtävissäkään.
Raskasta, kun vastuu on työnnetty lähes yksin minulle, ilman että asiasta on sovittu. Minulla on silloin tällöin ollut perehdyttäviä, harjoittelijoita yms. aiemmillakin työpaikoilla ja ei näistä ole mitään vaivaa ollut, vaan suurin osa oppii perusasiat nopeasti ja monella sitä osaamista on jo tullessaan. Verrannollisena esimerkkinä voisi sanoa, että pomo olisi vaikkapa päättänyt, että poika kirjoittaa romaanin, mutta osaa vasta kirjaimet ja ehkä muutaman sanan, muuten minun pitää opettaa ensin lukemaan. Näin ei toki ole, mutta ammattiasioissa aika kuvaava vertaus, en halua alaa tarkemmin sanoa. Paljon parempi olisi, jos olisi sanonut rehellisesti, että tukea tarvitseva ja olisi otettu vaikka muutamaksi tunniksi päivässä, eikä aamusta iltaan.
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 10:02"]
No on hyvä, että pomo pääsee susta eroon. Ei se sua varten ole firmaansa perustanut, vaan omaa perhettään varten.
[/quote]
No tuskinpa firma kauan pystyssä pysyy, jos pienessä firmassa maksetaan normaalia palkkaa tuottamattomalle tapaukselle. Uuden palkkaaminen pienessä paikassa on aina isompi juttu kuin pienessä, varsinkin kun omat hommani ovat aika itsenäisisä ja meillä on itse tehtyjä sovelluksia, jotka oppii vain paikan päällä.
Varmaan on ollut aikoinaan toiveissa että pojastaan tule jatkaja, mutta ei hän voi. Sanottakoon, että alalla pitää jo lainkin mukaan olla alan koulutus, eli kuka tahansa ei saa tämän alan toimintaa harjoittaa.
eti=ei tuossa ylempänä.
Lisään vielä, että eipä tuo tunnut ollenkaan ajattelevan, että voisin joskus olla muuallakin, kun suunnittelee asioita vuosien päähän sillä ajatuksella, että minä olen mukana. Yksi firmasta oli lähtenyt jo kauan sitten muualle ja tuntuu olevan katkera siitä. Muut ovat lähteneet vasta eläkkeelle, eikä tässä monta olekaan kerralla ollut.
Mulla aika sama tilanne, pomon pojan kanssa teen töitä, kaveri on +40v ja koko ikänsä luuhannut nurkissa,mitään ei osaa pysty kykene tekemään, on kuin joku apupoika, ojentelee työkaluja, ei minkäänlaista oma aloitteisuutta, ajelee firman pakettiautolla pillurallia jatkuvasti ym.ym.
Mutta ei se ole mun ongelma, en ole ottanut stressiä sen tekemisistä enää vuosiin.
Aika huvittavaa että se pitää tupla lomat aina, omat lomansa ja kun mulla on loma sen ei tarvitse tehdä mitään, luuhaa mökillä tai jossain.
Miksi ap otat stressiä sen tekemisistä?
Anna sen tehdä työnsä miten huvittaa ja jos jää aikaa voit vähän jeesata.
Minä kirjoittelenkin mitä sattuu. Siis tuollainen tuottamaton tapaus on isommassa pienempi paha, varsinkin kun niistä aina jotain hanttihommaa löytyy. Pitänee olla ottamatta stressiä, mutta kun pomo suunnittelee tälle ihan utopistisia hommia, ei jotenkin tajua, ettei taidot riitä. Otan vielä toisen esimerkin, jossa ehkä vaikeustaso voisi olla samaa luokkaa: Pomo päättää, että poika pitää talvella pianokonsertin ja vie tämän musiikinopettajalle että opeta nyt, hän osaa soittaa ukko Nooan ja Satu meni saunaan, mutta ei tunne nuotteja, opeta nuotit ensin.
eti vaan uus työpaikka! ties kuinka pian saammekaan lukea lehdestä pienyrittäjästä jolla on vaikeuksia löytää pitkäaikaista ja sitoutuvaa työvoimaa.. haukkuu sosiaalietuudet tms. liian hyviksi :P
Vammainenko on?