Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten lelukaaos, miten teillä säilytetään lelut?

Vierailija
31.01.2022 |

Meillä on kaksi alle 5-vuotiasta lasta ja meille o kertynyt ihan hirveä määrä leluja. Kaipaisin vinkkejä säilytykseen ja karsimiseen. Omia tavaroitani olen hyvä karsimaan, mutta lasten lelujen pois laittaminen tuntuu vähän oudolta,nehän eivät ole minun. Vauvalelut on laitettu eteenpäin.

Tavara on peräisin innokkailta sukulaisilta. Lapsemme ovat sekä minun että mieheni suvun ainoat alaikäiset lapset. Jos lapseni kertoo tykkäävänsä vaikka spidermanista, meille ilmestyy muovihahmo, pehmolelu, kirja, muistipeli, pyyhe, muki ja hiekkalelusetti spiderman-teemalla. Ei tunnu olevan väliä, onko lelu ikätasoon sopiva. Varsinkin miehen suvussa tuntuu olevan tapana, että lahjoja lähetetään ihan muuten vaan jopa vähän kaukaisemmillekin sukulaislapsille.

Kun kyselen lapsilta, voisiko jotain leluja laittaa eteenpäin, kaikki lelut ovatkin tosi tärkeitä. Olen varmaan tosi lepsu, mutta tuntuu vähän julmalta laittaa pienen lapsen leluja pois vasten hänen tahtoaan. Muutenkin pienten lasten omien jälkien siivoaminen sujuu vähän vaihtelevalla menestyksellä. Emme asu mitenkään erityisen väljästi, lapset jakavat huoneen.

Miten teillä säilytetään lelut? Teemoittain? Miten karsitte leluja?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita aina osa (mitkä huomaat jäävän leikeistä ulkopuolelle) laatikkoon ja pois. Jos kukaan ei kaipaa pariin viikkoon/kuukauteen -> hävitä. Lapsi ei tosiaan tarvi ja osaa kaivata niitä kaikkia. Mutta jos kysyt niin tottakai on tärkeitä..

Vierailija
2/13 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaisit selville mitkä ovat lasten rakkaimmat ja parhaat lelut, paperille merkinnät kuvineen. Hyväkuntoisia voi jättää. Pahimmin riutuneet, etäiset ja pahimmat lelut pois? Laatikoita, bokseja, lipastoa jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kertaa vuodessa tehdään karsinta, millä ei ole leikitty puoleen vuoteen, lähtee kierrätykseen. Rikkinäiset roskikseen, vaikka pahaa tekeekin välillä, mutta rikkinäiselle ei vaan mitään tee. Ja lopuille teeman mukaan säilytyslaatkot: askartelutarvikkeet, kynät, autot, duplot, elgot, junaradan osat, vauvan vaatteet, jne jne. Eli sen kokoiset laatikot, että mahtuvat hyvin ja lapset osaa itse laittaa tavarat takaisin omiin laatikoihinsa. Kirjoille kunnon kirjahylly ja kirjat sinne järjestykseen, pelit omissa laatikoissaan samoin hyllyssä. Eli kunnon säilytysjärjestelmät on kaiken alku. Mulla on Ikean korkeita Pax-kaappeja lastenhuoneessa, joissa alaosassa on vetolaatikoita irtosälälle (siis teemoittain tosiaan), ylhäällä hyllyjä peleille jne omissa laatikoissaan oleville tavaroille. Ja johonkin muualle varastoon sellaiset, jotka halutaan säästää, mutta joilla ei enää leikitä.

Vierailija
4/13 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuisuusongelma. Itse olin juuri sellainen lapsi, jolla oli aivan käsittämätön määrä leluja ja muuta tilpehööriä, enkä halunnut heittää mitään pois. Vielä nykyäänkin tuntuu pahalta luopua tavaroista. Lapsuudenkodissani minulla oli onneksi oma huone, joka oli kyllä lähes aina kuin pommin jäljiltä. Mutta tuo on hyvä idea, että aloittaisi niistä rikkinäisistä leluista, että lähtisi tutkimaan kaipaako joku niitä.

Vierailija
5/13 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitettiin lelut teeman mukaan laatikoihin/pusseihin. Sitten vietiin suurin osa laatikoista ja pusseista varastoon. Lapsilla ei ollut lupa mennä varastoon lainkaan. Legot taisi olla aina tarjolla koska niillä leikittiin meillä todella paljon. Sitten jos lapset halusivat vaikka pienet muovieläimet leikkeihin niin keräsivät jonkun esillä olleen teeman ja vaihdettiin vaikka lääkärilelut varastoon ja haettiin eläimet leikkeihin. Jos minun piti tehdä enemmän omia juttuja jonain päivänä niin hain varastosta jotain pitkään poissa leikeistä olleita leluja ja lapset innostuivat niistä kuin ne olsivat olleet uusia leluja.

Lasten oli helppo siivota lelut kun niitä oli vähemmän kerrallaan huoneessa. Jos lapset eivät siivonneet pyynnöstä niin keräsin lattialta kaikki lelut jätesäkkiin ja vein varastoon. Lapset tienasivat ne sitten takaisin esim imuroimalla vintin jne.

Vierailija
6/13 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli useammankin mielestä olisi hyvä idea heittää pois leluja vaikka lapset sitä vastustaisivat?

Ap

Vierailija
7/13 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä heittäisit pois esim selkeästi rikkinäiset lelut joita ei voi korjata. Mutta toisaalta taas meillä kerättiin rikkimenneet pikkuautot yhteen laatikkoon ja niillä leikittiin aivan uskomattoman paljon. Pojat pitivät päiväkausia autokorjaamoa. Purkivat rikkimenneet autot palasiksi ja "tuunasivat" niistä uusia autoja maalarinteipillä. No nyt kummallakin omat harrasteautot ja ovat just purettuina ja hiekkapuhallettu ja maalauksen jälkeen pääsevät kasaamaan autot. Tienaavat välillä vähän taskurahaa kun korjaavat naapureiden autoista pikkujuttuja,

Vierailija
8/13 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kokeile laittaa jotain leluja joilla lapset ei ole leikkineet esille ja pyydä valitsemaan yksi joka annetaan vaikka johonkin keräykseen lapsille joilla ei ole leluja. Oppivat antamaan.

kohta lapset ovat siinä iässä että voitte myydä yhdessä lasten vanhoja leluja ja saaduilla rahoilla lapset voivat ostaa jotain mieleistään itselle. Ehkä se opettaisi luopumaan leluista joista ei enää piittaa.

Vierailija
9/13 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita aina osa (mitkä huomaat jäävän leikeistä ulkopuolelle) laatikkoon ja pois. Jos kukaan ei kaipaa pariin viikkoon/kuukauteen -> hävitä. Lapsi ei tosiaan tarvi ja osaa kaivata niitä kaikkia. Mutta jos kysyt niin tottakai on tärkeitä..

Meillä kuusivuotias itki juuri 1,5 vuotta sitten saadun julisteen perään, jota ei ole näkynytkään moneen kuukauteen. Varmaan raivattu joskus roskiin.

Vierailija
10/13 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkään 4,5v ei antaisi heittää mitään pois. Kaikkea ei voi kuitenkaan omistaa ja tavara ei maailmasta lopu. Meillä on kohtuullisesti tavaraa ja huoneessa olevat säilytetään erilaisissa rasioissa yms, sellaisissa jotka sopivat sisustukseen tai jotka saa kaappiin piiloon. Legoille oma rasia, pikkuautoille oma jne. Meillä ei onneksi ole sukua joka toisi roinaa jatkuvasti nurkkiin.

Vierailija
11/13 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli useammankin mielestä olisi hyvä idea heittää pois leluja vaikka lapset sitä vastustaisivat?

Ap

Asioista ja tavaroista on myös hyvä oppia luopumaan. Meillä keskustelu on käyty sitä rataa, että:

Ä: leikitkö sinä tällä?

L: Joo

Ä: milloin

L: no joskus

Ä: oikeasti et leiki, eikö tämän voisi antaa jollekulle, joka tällä oikeasti leikkii?

L: no joo

ja tämän jälkeen ei ole kukaan ko. tavaran perään itkenyt, eikä sitä kaivannut takaisin.

Vierailija
12/13 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saavat itse pitää rahat leluista, jotka myymme. Ja itse saavat päättää mitä ostavat tilalle vai säästävätkö rahat. Yhdessä käydään läpi leluja, lapset sanovatko kustakin lelusta onko tärkeä vai tarpeeton. Tarpeettomat lähtevät sitten myyntiin.

Vierailija
13/13 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä haluat opettaa lapsillesi tavaroista ja omistamisesta?

Lelut ovat lapselle tärkeitä, mutta kuten monessa muussakin asiassa, kohtuus kaikessa. Tuoko iso leluröykkiö lisäarvoa? Onko leikit sen parempia, jos nukkeja on viisi, autoja 20 ja Spiderman-pukuja 3. Vai voisiko vähemmälläkin olla onnellinen.

Ehkä voisitte yhdessä lapsen kanssa tutustua esimerkiksi lahjoituskohteisiin, joissa lahjoitetaan vähävaraisille tai niille, ketkä eivät elä yltäkylläisyydessä. Samalla lapsi oppii jakamista ja antamista, toisten huomiomista, rahan arvoa yms.

Meillä kaikelle tavaralle on määritelty oma paikka. Jos tavaralle ei ole ns. järkevää säilytyspaikkaa, täytyy jostain luopua, jotta tilaa syntyy ja kaaosta ei synny. Hetken harmittaa vanhoista asioista luopuminen, mutta toisaalta uusi kiva asia korvaa sen. Jos uusi asia ei ole kiva, miksi säilyttää sitä alkuunkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi