Voiko joku expertti vääntää mulle rautalangasta miksi en laihdu
Kahden ensimmäisen raskauden jälkeen lähti raskauskilot parissa viikossa, ilman yrittämistä.
Kolmannen jälkeen jouduin tekemään jo töitä asian kanssa.
Neljännessä raskaudessa kiloja tuli paljon enemmän kuin aiemmissa. Olin lähes sänkypotilaana 4 kuukautta. Sillä oli oma osuus asiaan, mutta ruokavaliokaan ei mikään paras ollut.
Nuorin lapsi täyttää nyt jo kolme vuotta ja minä jojoilen edelleen painon kanssa.
Tällä hetkellä painan 105 kiloa. Olen 172 cm pitkä. Tavoitteeni olisi päästä edes siihen 80 kiloon.
Syön päivittäin lähes samalla kaavalla.
Aamupalaksi 1 nocco (13kcal)
Lounaaksi 1 hetki salaatti (n. 250-330 kcal salaatista riippuen)
Ja kahvi kauramaidolla.
Päivälliseksi perus kotiruokaa. Esimerkiksi eilen kanaa ja riisiä sekä salaatti. Illalla en kaloreita laske, mutta annoskoko on mielestäni maltillinen. Eilen 1,5dl kanaa ja riisiä ja saman verran salaattia.
Iltapalaksi vielä 100g maitorahkaa ja 100g ananaspaloja.
Janojuomana on vesi. Joskus päivällisellä saatan juoda lasillisen piimää, useimmiten kuitenkin vettä.
Sitten liikuntaan. Teen joka päivä puolentunnin kahvakuulatreenin. Käyn 2 kertaa koirien kanssa lenkillä, yhteensä 8 kilometriä. Kerran viikossa käyn pelaamassa sulkapalloa tunnin verran. Lisäksi työni on suhteellisen raskasta. Kävelyä, seisomista ja painavien laatikoiden nostelua.
Herkuttelen todella harvoin ehkä kerran/kaksi kuukaudessa. Ja silloinkin syön ruissipsejä puolikkaan pussillisen (200kcal)
Esimerkiksi synttärijuhlissa, joita on aika harvoin syön myös maltillisesti herkkuja. Palan jotain suolaista ja pienen palan kakkua.
Pudotin tietoisesti kaloreita 3 kuukautta sitten koska isommalla kalorimäärällä en laihtunut. Mutta miksi paino ei putoa pienemmälläkään kalorimäärällä. En mielestäni pysty tästä enää ruuan määrää vähentämään tai olen jatkuvasti nälkäinen, jolloin tulee sorruttua helpommin syömään jotain roskaa.
Millä tavalla pitäisi liikunta- tai ruokailutottumuksia muuttaa, jotta pääsen tavoitteeseeni?
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
En ole expertti joten en osaa vastata. Suosittelen, että otat yhteyttä ravitsemusterapeuttiin, saatyksilöll7stä neuvontaa. Julkiselle puolelle tarvitset kai lääkärin lähetteen, yksityiselle voit varata ajan itse. Joskus työterveyshuollossakin voi päästä ravitsemusterapeutin vastaanotolle, lääkärin lähete kai sinnekin. Hyvä, että liikut! Pidä hyvää huolta itsestäsi, lastesi äidistä.
* saat yksilöllistä neuvontaa, sorry!
Expertti en ole minäkään, mutta kalorimääräsi kuulostaa aika alhaiselta. Voisiko se olla liiankin alhainen jolloin keho menee säästöliekille?
Ihan arvailuja vain.
Syöt liian vähän. Lisää aamupalalle jotain oikeata syötävää, puuro raejuustolla ja marjoilla tai smoothie tai kaura/ruisleipä leikkeleellä ja kasviksilla/ munakas kasviksilla/tuorepuuro . Ravintoterapeuttia suosittelen minäkin, saat yksilölliset ohjeet juuri sulle sopivat.
Ihan ensiksi jätä nuo nocot kauppaan, täyttä humpuukia.
Aamupalaksi....enpä jaksakaan alkaa kirjottamaan sulle ruokavaliota, varmaan ravitsemusterapeutti olisi nyt tarpeen. Olet aivan kuutamolla syömistesi suhteen, tai sanotaan syömättömyytesi.
Kannattaa olla yhteydessä VTT:hen tai lähimpään yliopistoon koska noilla spekseillä liikut jollain muullakin kuin ruuan kemiallisella energialla.
"Illalla en kaloreita laske"
Pudotit tietoisesti kaloreita mutta et laske pääaterian kaloreita? Miksiköhän?
En ole expertti joten en osaa vastata. Suosittelen, että otat yhteyttä ravitsemusterapeuttiin, saatyksilöll7stä neuvontaa. Julkiselle puolelle tarvitset kai lääkärin lähetteen, yksityiselle voit varata ajan itse. Joskus työterveyshuollossakin voi päästä ravitsemusterapeutin vastaanotolle, lääkärin lähete kai sinnekin. Hyvä, että liikut! Pidä hyvää huolta itsestäsi, lastesi äidistä.