Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako sektion halutessaan?

Vierailija
31.01.2022 |

Oma syyni sektioon olisi puhtaasti pinnallinen (en halua, että pipari repeää tai tulee tulevaisuudessa jotain pidätysvaikeuksia). Oon myös vielä nuori, joten en halua, että synnytys vaikuttaa seksielämääni.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätysvaikeuder ovat melko yleisiä myös sektiolla synnyttäneillä. Mut kyllä sen yleensä saa halutessaan.

Vanhemmiten kaikilla jotka ei treenaa lantionpohjaa. Oisko ollut jo 50-vuotialla yhdentekevää onko synnyttänyt vai ei, ongelmia alkaa tulla jos ei pidä lihaksista huolta.

Äkilliset pidätysongelnat koskevat toki vain alateitse synnyttäneitä.

No ei tuo ikä ja lantionpohjatreenikään täysin yksi yhteen mene. Mulla ei ole pidätysongelmia ollenkaan, vaikka oon ollut laiska treenaamaan, ja synnytys oli aikoinaan erittäin vaikea. Ikää yli 50v.

Vierailija
22/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kukaan ei voi pakottaa sinua synnyttämään alateitse. Suunnitellun sektion saa niin halutessaan. Joudut kyllä käydä perustelemassa kantaasi muistaakseni rv 36 asti pelkopolilla.

Omakohtaista kokemusta minulla on kahdesta alatiesynnytyksestä, ja yhdestä suunnitellusta sektiosta.

Eka synnytys kesti kaikenkaikkiaan 34h, ponnistusvaihe 40min. Sairaalassa olin tästä 7h, kokoajan altaassa. Halusin lääkkeettömän luomusynnytyksen, ja ponnistaa veteen, koska se tutkitusti vähentää repeämien mahdollisuutta. No, ponnistinkin kontillani sängyllä. Lopputulos: yksi pinnallinen tikki, joka suli pois tyyliin muutamassa päivässä. Ei mitään ihmeempiä ongelmia ulostsmisessa yms sellaisessa. Seksiäkin oli noin 4 viikon kuluttua synnytyksestä. Lantionpohjanlihaksista olen pitänyt huolta koko ikäni, joten eipä tuo synnytyskään mitenkään "löysentönyt" paikkoja. Eikä niin kuulukaan tapahtua!!! Tietty jos tulee pahoja repeämiä, toipumisessa voi mennä aikaa ja esim pidötysvaikeuksua voi jäädä. Tässä minulla vaikutti varmasti tuo vesi, synnytys asento ja urheilullisuuteni, että vältyin mm. Imukupin käytöltä ja muilta toimenpiteiltä, jotka lisää repeämien riskiä.

Toinen synnytys meni suht samoin, tosin kesti vain 10h, ei yhtään repeämää. Seksielämä pautui 3 viikon kuluttua.

Kolmas synnytys oli suunniteltu sektio, vauvan perätila takua. En uskaltanut synnyttää alateitse isoa (4,2kg) perätilavauvaa. Olisin joutunut ponnistamaan vauvan puoli-istuvassa asennossa sängyllä jalat telineissä, enkä olisi päässyt veteen. En tiennyt, kestäisikö sellaista. No, sektiosta toipuminen vei kaikkiaan 6kk. Sektiosta laitettu epiduraali aiheutti tuntikausia jatkuneen päänsäryn. Sitten tuli kohtu tulehdus. Sitten Haava tulehtui, jokin hermo (?) meni poikki, niin etten tunne mitään vasemman alavatsan kohdalta. Vaikeuttaa esim urheilua.

En kadu sektiosta, mutta toipuminen oli huomattavasti hankalempaa kuin kummastakaan alatiesynnytyksestä yhteensä. Ai niin, sektioarpi ON myös ruma, ja seksielämä palasi sektion jälkeen vasta noin 8kk. Eli "pinnallisia" haittavaikutuksia voi esiintyä sektionkin jälkeen!!!

N33

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nuo teidän miehenne käy painamassa meitä lapsettomia samalla itkien, kuinka tunnoton ja löysä oman puolison alapää nykyään on. No, toivottavasti on sen arvoista, tuo lisääntyminen nimittäin. 😄

Vierailija
24/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitä lapsettomia? Siis käykö, 23, sua pane massa joku väs sykkä isukki ja kiihot taako sua puheet vaimon löy sästä pil destä? 🤣 te velat annatte itsestänne päivä päivältä paremman kuvan 😂

Vierailija
25/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten nuo teidän miehenne käy painamassa meitä lapsettomia samalla itkien, kuinka tunnoton ja löysä oman puolison alapää nykyään on. No, toivottavasti on sen arvoista, tuo lisääntyminen nimittäin. 😄

Ja sinä uskot?

Vierailija
26/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidätysvaikeuder ovat melko yleisiä myös sektiolla synnyttäneillä. Mut kyllä sen yleensä saa halutessaan.

Vanhemmiten kaikilla jotka ei treenaa lantionpohjaa. Oisko ollut jo 50-vuotialla yhdentekevää onko synnyttänyt vai ei, ongelmia alkaa tulla jos ei pidä lihaksista huolta.

Niin jos oikein huono tuuri käy. Normaalistihan terveille, nuorille naisille ei jää synnytyksestä pidätysvaikeuksia. Syöksysynnytys voi käynnistyä vaikka rv 36, joten suunniteltua sektiota ei voida luvata. Riski synnyttämään joutumisesta on kyllä aina kun raskaaksi hankkiutuu. Sektiohaava taas voi huonolla tuurilla vaikka revähtää auki ja uudelleenompelut aiheuttavat yleensä kipeämpiä kiinnikkeitä niin, että viimeistään se heijastuu kyllä seksiin. Toki jos parisuhteeseen on ollenkaan sitouduttu vakaassa mielessä, hetken aikaa ilman vaginaalista penetraarioseksiä tai ylipäänsä seksiä yleensä pärjää terveydellisistä syistä. Aika moni tekijä vaikuttaa ihanteellisimpaan synnytystapaan sen seksinkin kannalta kuten toivottu lapsiluku, äidin ikä, kunto, kudostyyppi, lapsen mitat, tarjonta, synnyttäjän mielenterveys, mahdolliset perussairaudet...

30% alateitse synnyttäneistä kärsii virtsanrkailusta. Ulosteinkotenssi harvinaisempaa.

Joo no yli 50% synnyttäjistä on yli 30-vuotiaita ja ylipainoisia.

Minä olin kumpaakin (tosin vain lievästi ylipainoinen, BMI juuri siinä 25-26 rajalla), eikä mitään pidätysvaivoja. Uudelleen raskaaksi tulin 7kk esikoisen syntymästä, eikä ole edes raskausaikana lirahtanut, ei ekassa eikä tokassa raskaudessa, vaikka en täysin ehtinyt toipua synnytyksestä ennen uutta raskautta ja lantio/lonkka/nivuset on nyt sen takia kovilla.

Alapää toimii myös, ainoastaan episiotomiasta jäi epämääräinen lovi, kun tikit repesivät ennen aikojaan, josta juttelin taannoin miehen kanssa, eikä hän ollut edes huomannut(!) koko asiaa, vaikka olin kyllä maininnut siitä aiemminkin. Oli vissiin iloisesti unohtanut? Mutta tuon loven takia meni vähän pidempään toipumiseen, kun sitä vanhaa haavaa tuntui aina hiertävän, mutta toisaalta imettäessä alakerta oli muutenkin kuin hiekkasahara ja olisi hiertänyt ilmankin sitä. Vasta kun kuukautiset tuli takaisin siinä 5kk kohdalla, alkoi alakerran kosteustasapaino olla normaali ja lakkasi hiertämästä. Seksiä muuten harrastettiin heti jälkitarkastuksen jälkeen. Pelkäsin kuollakseni mitä siitä tulee ja heitin hermostuneesti läppää patongin heiluttamisesta autotallissa, mutta ei ollut (miehen mielestä) mitään vikaa, eikä itseenkään sattunut kun löträsi tarpeeksi liukkaria.

Joo, kyllähän se lovi itseä edelleen vähän ärsyttää, mutta eipä tuo käyttöä haittaa - ei itsellä eikä kumppanilla. Lantionpohjalihaksia en treenannut ennen enkä jälkeen synnytyksen ja silti palauduin; kuten sanoin, mies ei huomaa eroa entiseen.

Vierailija
27/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin jos oikein huono tuuri käy. Normaalistihan terveille, nuorille naisille ei jää synnytyksestä pidätysvaikeuksia. Syöksysynnytys voi käynnistyä vaikka rv 36, joten suunniteltua sektiota ei voida luvata. Riski synnyttämään joutumisesta on kyllä aina kun raskaaksi hankkiutuu. Sektiohaava taas voi huonolla tuurilla vaikka revähtää auki ja uudelleenompelut aiheuttavat yleensä kipeämpiä kiinnikkeitä niin, että viimeistään se heijastuu kyllä seksiin. Toki jos parisuhteeseen on ollenkaan sitouduttu vakaassa mielessä, hetken aikaa ilman vaginaalista penetraarioseksiä tai ylipäänsä seksiä yleensä pärjää terveydellisistä syistä. Aika moni tekijä vaikuttaa ihanteellisimpaan synnytystapaan sen seksinkin kannalta kuten toivottu lapsiluku, äidin ikä, kunto, kudostyyppi, lapsen mitat, tarjonta, synnyttäjän mielenterveys, mahdolliset perussairaudet...

30% alateitse synnyttäneistä kärsii virtsanrkailusta. Ulosteinkotenssi harvinaisempaa.

Minä olin kumpaakin (tosin vain lievästi ylipainoinen, BMI juuri siinä 25-26 rajalla), eikä mitään pidätysvaivoja. Uudelleen raskaaksi tulin 7kk esikoisen syntymästä, eikä ole edes raskausaikana lirahtanut, ei ekassa eikä tokassa raskaudessa, vaikka en täysin ehtinyt toipua synnytyksestä ennen uutta raskautta ja lantio/lonkka/nivuset on nyt sen takia kovilla.

Alapää toimii myös, ainoastaan episiotomiasta jäi epämääräinen lovi, kun tikit repesivät ennen aikojaan, josta juttelin taannoin miehen kanssa, eikä hän ollut edes huomannut(!) koko asiaa, vaikka olin kyllä maininnut siitä aiemminkin. Oli vissiin iloisesti unohtanut? Mutta tuon loven takia meni vähän pidempään toipumiseen, kun sitä vanhaa haavaa tuntui aina hiertävän, mutta toisaalta imettäessä alakerta oli muutenkin kuin hiekkasahara ja olisi hiertänyt ilmankin sitä. Vasta kun kuukautiset tuli takaisin siinä 5kk kohdalla, alkoi alakerran kosteustasapaino olla normaali ja lakkasi hiertämästä. Seksiä muuten harrastettiin heti jälkitarkastuksen jälkeen. Pelkäsin kuollakseni mitä siitä tulee ja heitin hermostuneesti läppää patongin heiluttamisesta autotallissa, mutta ei ollut (miehen mielestä) mitään vikaa, eikä itseenkään sattunut kun löträsi tarpeeksi liukkaria.

Joo, kyllähän se lovi itseä edelleen vähän ärsyttää, mutta eipä tuo käyttöä haittaa - ei itsellä eikä kumppanilla. Lantionpohjalihaksia en treenannut ennen enkä jälkeen synnytyksen ja silti palauduin; kuten sanoin, mies ei huomaa eroa entiseen.

Lisään myös, että eppariarpea lukuun ottamatta ei mitään repeämiä ja olin siinä kuuluisassa puoli-istuvassa asennossa, jota aina parjataan, mutta kun epiduraali vei toisesta jalasta tunnon ja kylkiasento tuntui siltä kuin sitä toista jalkaa olisi sahattu pituussuunnassa, ei jäänyt muita jäljelle.

Vierailija
28/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks hankkiuduit raskaaksi. Ei sun pil lus oo mikään maailman napa, jonka pitäisi säilyä muuttumattomana. Varsinkin, kun nuorena aloitit seksielämän ja haluat lapsia. Sektiot voisi lopettaa. Ottakaa vaan teioistanne 18 vuotta, ja valitkaa semmoinen mies, joka on messissä.

Vierailija
29/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo alapäässä vaurioita tai pidätysvaikeuksia. Onneksi synnytin alakautta molemmat lapset niin ei jäänyt mitään pysyviä merkkejä synnytyksestä kehoon niin kuin sektiosta jää.

Vierailija
30/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ei pääse magneettiin, kun se on kallis, mutta turhamaisia vi tunkantotelineitä sektioidaan, jotta niiden alapää pysyisi hyvänä

Tiedoksi, ei se pysy.

Kudostyyppi vaikuttaa ja jo pelkkä raskaus hormoneineen löystyttää lantion ja alapään valmistaututumaan synnytykseen ..

Vierailija
31/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sellainen kusipää pettäisi vaikkei vaimo olisikaan synnyttänyt. Ei mun mielestä oo mikään kehumisen aihe jos joku varattu haluaa sua panna. Et selvästikään kelpaa mihinkään muuhun kuin seksiin.

Vierailija
32/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektioiduilla on yleensä vuosia raskauden jälkeen vielä pehmeä vatsa, ja erkaantuneet vatsalihakset.

Ylipainoa ja pissa karkailee. Huono kunto.

Vierailija
33/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei munkaan mies kuulemma ole huomannut enkä itsekään huomaa eroa entiseen. Edes vaginismista en ole päässyt lopullisesti eroon kolmen alatiesynnytyksen jälkeen. Lihasten hallinta oli heikompaa heti synnytysten jälkeen, mutta on se kyllä sektiosynnyttäjilläkin. Kohtu on kuitenkin raskauden lopulla jäätävän kokoinen ja hormonit pehmentävät kudoksia tulevasta synnytystavasta riippumatta. Pissavahinkoja ei kuitenkaan tullut. Osalle tulee raskauksista ja synnytyksistä enemmän vaivoja, mutta niitä voi kuntouttaa ja korjata julkisella ja yksityisellä. On hyvin harvinaista, ettei tänä päivänä kuntoutus auta mikäli lähtötilanne on ollut ok tai edes sinnepäin. Sitä kun vaan katsoo prisma-kansaa niin osa ei saa itseään näkemään mitään vaivaa ja se selittääkin miksi niin yllättävän moni kärsii lukuisista vaivoista: kun niin moni mieluummin kärsii kuin kantaa itsestään vastuuta.

Vierailija
34/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten sinun kannattaa synnyttää jossain muussa maassa kuin Suomessa. Ulkomailla saa rahalla.

Mun puoliksi ulkomaalainen opiskelukaveri sai sektion ilman mitään syytä. Hän on siis naimisissa suomalaisen miehen kanssa. 

Ja ihan Naistenklinikalla synnytti. Ei myöskään maksanut toimenpiteestä mitään.

Suomessa ei ole ilmaista synnytystä. Kaverillesi hänen laskunsa maksoi mies tai Kela.

En tiedä mikä on tämänhetkinen tilanne, mutta minun synnytyksistäni maksoi kaupunki 3 päivää sairaalassa olosta, sen ylimenevän osan joutui maksamaan itse.

Vierailija
35/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaisi sektion? Itse pelkäsin sektiota, koska olin monessa mielessä riskiryhmää. Onneksi vauva mahtui alateitse.

Vierailija
36/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten sinun kannattaa synnyttää jossain muussa maassa kuin Suomessa. Ulkomailla saa rahalla.

Mun puoliksi ulkomaalainen opiskelukaveri sai sektion ilman mitään syytä. Hän on siis naimisissa suomalaisen miehen kanssa. 

Ja ihan Naistenklinikalla synnytti. Ei myöskään maksanut toimenpiteestä mitään.

Suomessa ei ole ilmaista synnytystä. Kaverillesi hänen laskunsa maksoi mies tai Kela.

Niin mutta maksu on joku muutaman kympin potilasmaksu per sairaalavuorokausi eikä sektion hinta joka esim Briteissä olisi yksityisellä noin £10k ja USA:ssa $20K jos ei mitään komplikaatioita.

T: ulkomailla yksityisesti synnyttänyt

Vierailija
37/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan haluaisi sektion? Itse pelkäsin sektiota, koska olin monessa mielessä riskiryhmää. Onneksi vauva mahtui alateitse.

Turvallisempi vauvalle

Vierailija
38/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö, ei kiinnikkeet vaikuta mitenkään s ksiin. Ruma arpi voi tulla, jos haava aukeaa, mutta sekin harvinaista eikä edes vaikuta niihin sisäisiin kiinnikkeisiin.

T. Monta lantion alueen leikkausta takana

Joku lantionalueen tähystys on vähän eri kuin keisarileikkaus raskaanaolevalle ja komplikaatiot päälle.

Ahaa? No sellaisista ei nyt ollut kyse. Kiinnikkeitä löytyy monen AVOleikkauksen jäljiltä. Ja s ksiin eivät tosiaan mitenkään vaikuta.

Sektiot ovat itseasiassa olleet helpoimpia toipumisen kannalta kaikista leikkauksista.

Vierailija
39/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sektioiduilla on yleensä vuosia raskauden jälkeen vielä pehmeä vatsa, ja erkaantuneet vatsalihakset.

Ylipainoa ja pissa karkailee. Huono kunto.

Eli ilmeisesti kuulut heihin kun noin hyvin olet perillä asiasta?

Vierailija
40/56 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoaahan se lapsiperheellisyys sisältöä elämään. Ei tarvitse ukkomiehiä nolona vehdata, kun on muuta tekemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi