Sveitsissä naisten eläköitymisikä on 64 ja miesten 65 - nyt ensimmäinen tapaus jossa mies vaihtoi sukupuolensa naiseksi, jotta eläköityisi vuotta aikaisemmin
Kommentit (5)
Mä pomppisin sukupuolesta toiseen aina miten vaan kannattaisi! Tosin naisilla on nykyään kaikki edut joten ei juuri vaihtaa kannata.
Tuossa tapauksessahan ero ei ole suuri, mutta joissain maissa on paljon enemmänkin eroa. Naiset ovat lasten vuoksi usein muutenkin takamatkalla eläkkeissä ja vaikkei eläkekertymään vuosi vaikuttaisi, onhan se myös vuosi enemmän palkkakertymää, jos on pidempään töissä.
Oman kokemuksen mukaan naiset ovat kuusikymppisinä parempikuntoisia, skarpimpia ja terveempiä. Onhan heillä elinvuosiakin edessä paljon miehiä enemmmän. Kummallinen systeemi siis.
Itse pyrin kyllä eläköitymään heti kun omat säästöt siihen riittävät.
Pitäisikö se olla niin että miehet pääsisi eläkkeelle noin 8 vuotta aikaisemmin koska naiset elävät miehiä pidempään?
Tai sitten miesten pitäisi maksaa eläkemaksuja vähemmän kuin naisten?
Nykyinen eläkejärjestelmä ei ole tasa-arvoinen ja miehiä syrjitään siinä.
Vierailija kirjoitti:
Mä pomppisin sukupuolesta toiseen aina miten vaan kannattaisi! Tosin naisilla on nykyään kaikki edut joten ei juuri vaihtaa kannata.
Joo kaikki edut, kuten:
-kuka tahansa tuntematon mies voi syrjäisellä tiellä ra/iskata ja tehdä naisen tahtomattaan raskaaksi, tartuttaa sp-tauteja tai ta/ppaa lopuksi
-elinikäinen vammautuminen/kuolema raskaudesta
-työnantajien sorsinta koska mahdollinen raskaus tulevaisuudessa
-naisten pukuhuoneet, vessat ja urheilu hävitetään transnaisten toimesta
jne.
Last year, the Swiss Parliament amended its civil code and civil status ordinance to cut through red tape and enable citizens to change their names and genders more easily. That legislation took effect on January 1st, 2022. Following the passage of those amendments, the task of legally changing one's gender was made so simple that all it takes is a 10-minute phone interview and a one-time fee of about 75 Swiss Francs.