PEF-mittari. Puhallanko oikein?
Saako PEF-seurannassa puhaltaa siten, että kun puhaltaa niin ottaa lihakset avuksi, jolloin selkä ei pysy suorassa vaan yläkroppa liikkuu puhalluksen yhteydessä eteenpäin. Saan palajon parempia tuloksia jos puhallan noin. Eli sisäänhengityksessä vedä itseäni taaksepäin ja uloshengityksessä työnnyn eteenpäin kuin Sepe Susi :D Jos pyrin pysymään paikoillani selkä suorana, niin tulee aika huonoja tuloksia.
Kommentit (2)
Nykyisin taidetaan muutenkin ohjeistaa puhaltamaan seisten. Mun ainakin on pitänyt nyt viimeiset pari vuotta puhaltaa seisten. Ja olen pysynyt paikallani koko ajan, eikä ole lääkäreiltä tai hoitajilta mitään korjaavaa kommenttia tullut. Spirossa vähän meinasi tulla kallistusta eteenpäin, koska en ollut tehnyt sitä testiä lapsuuden jälkeen, ei tullut "selkärangasta" sitä tekniikkaa siis. Enkä mä ainakaan edes ehtisi tehdä isoa heijausliikettä pef-puhalluksen aikana. :D
Eli paikallaan pitää pysyä ja puhalluksen pitää olla lyhyehkö ja ytimekäs. :) Kannattaa tehdä alusta asti puhallukset oikein, jotta on parempaa vertailupohjaa sitten, jos arvot lähtevät laskuun tai nousuun.
Mielestäni ei saa. Ainakin kaikissa testeissä piti istua selkä suorana ja puhaltaa tuettuun laitteeseen, jolloin ei voinut kallistua taakse eikä eteen (sairaalatestit). Kotitestissä sitten noudatin aivan samaa ohjetta eli selkä suorana istuen. Tämän takia olen sitä mieltä, että ei saa. Muistan myös, että PEF-mittarin perehdytyksesä hoitaja korjasi asentoani monta kertaa, joten enköhän yritellyt jotain samaa kuin sinä.
Sataprosenttisen varma en tästä kuitenkaan ole.