Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Differentiaalilaskennan osaava 9v

Vierailija
30.01.2022 |

Mulla on 9v poika joka osaa lukiomatikkaa mukaanlukien differentiaalilaskennan. Mistä näin matemaattisesti lahjakas lapsi saa vertaistukea ja kavereita?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/11 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hän myös autisti, jos ei itse löydä matemaattisesti lahjakkaita kavereita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha.

Mulla on matemaattisesti hyvin lahjakas lapsi. Kavereita on paljon, eikä lahjakkuuteen tarvita mitään vertaistukea.

Koulujärjestelyt ovat olleet oma juttunsa, mutta niillä ei ole mitään tekemistä noiden mainitsemiesi kanssa.

Vierailija
4/11 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hän myös autisti, jos ei itse löydä matemaattisesti lahjakkaita kavereita?

On.

Vierailija
5/11 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha.

Mulla on matemaattisesti hyvin lahjakas lapsi. Kavereita on paljon, eikä lahjakkuuteen tarvita mitään vertaistukea.

Koulujärjestelyt ovat olleet oma juttunsa, mutta niillä ei ole mitään tekemistä noiden mainitsemiesi kanssa.

Tuskinpa on. Kyllä lahjakkaatkin kaipaavat vertaistukea

Vierailija
6/11 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haha.

Tuskinpa on. Kyllä lahjakkaatkin kaipaavat vertaistukea

On hyvä tuntea muös muita matemaattis-luonnontieteellisesti lahjakkaita ja päästä toteuttamaan itseään, mutta se on aivan eri asia kuin ”tarvita vertaistukea”.

Lahjakkuus itsessään ei ole mitenkään traumaattinen kokemus tms, vaikka tavallisen peruskoulun kanssa toimiminen turhauttavaa onkin.

Lapseni parhaat ystävät ovat ”tavallisia” koulussa hyvin menestyviä. Yhteiset asiat heillä ihan muissa kiinnostuksen kohteissa kuin luonnontieteissä.

Ystävyys ei vaadi samankaltaisuutta, vielä paljon heterogeenisempi on laaja kaveripiiri.

Lahjakkuus (edes erityis-) ei myöskään sulje pois sosiaalisuutta.

Vierailija
7/11 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras mitä voit tehdä lahjakkaan lapsen hyväksi:

- tue itsetuntoa muista syistä kun lahjakkuudestaan

- lakkaa hössöttämästä siitä, miten lahjakas hän on

- älä kehu muiden kuullen jatkuvasti

- keskity tarjoamaan tavallista ja tasapainoista elämää

- kannusta tekemiseen, yrittämiseen, ahkeruuteen

- liiku hänen kanssaan paljon luonnossa

Anna siis lapsen kasvaa ja kypsyä. Lahjakkaasta kasvaa helposti alisuoriutuja, jolla on huono itsetunto, ja jota kadehditaan tai jonka halutaan nähdä epäonnistuvan. Hän yhdistää arvonsa ihmisenä tuohon lahjakkuuden osa-alueeesen ja siinä kehittymiseen. Tässä maailmassa pärjää parhaiten tasapainoinen ja yritteliäs tavis kuin huippulahjakas hössotetty.

Vierailija
8/11 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei emä koskaan itse osaa, vaan täällä on tasaisin väliajoin lapsillalesoiluketuja. Muistan myös omasta lapsuudestani sen myötähäpeän kun emät lesoilivat toisilleen meillä lapsilla 🙄

Vierailija
9/11 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras mitä voit tehdä lahjakkaan lapsen hyväksi:

- tue itsetuntoa muista syistä kun lahjakkuudestaan

- lakkaa hössöttämästä siitä, miten lahjakas hän on

- älä kehu muiden kuullen jatkuvasti

- keskity tarjoamaan tavallista ja tasapainoista elämää

- kannusta tekemiseen, yrittämiseen, ahkeruuteen

- liiku hänen kanssaan paljon luonnossa

Anna siis lapsen kasvaa ja kypsyä. Lahjakkaasta kasvaa helposti alisuoriutuja, jolla on huono itsetunto, ja jota kadehditaan tai jonka halutaan nähdä epäonnistuvan. Hän yhdistää arvonsa ihmisenä tuohon lahjakkuuden osa-alueeesen ja siinä kehittymiseen. Tässä maailmassa pärjää parhaiten tasapainoinen ja yritteliäs tavis kuin huippulahjakas hössotetty.

Lahjakkuus herättää kateutta, vaikka lapsi ei tiedostaisi sitä itse. Jos vanhempi ei suhtaudu hössöttävän ihailevasti, löytyy opettajat ja muut aikuiset. Lahjakasta ei valitettavasti voi täysin suojella siltä hössötykseltä ja huomiolta.

Vierailija
10/11 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo osaaminen tarkoittaa? Osaako katsoa mallista derivoinnin, vai ymmärtääkö oikeasti ajatuksen?

Tiedän että erityislahjakkaita ihmisiä on, niitä jotka suorittavat yliopiston kun muut peruskoulun. Eli ap:n lapsi voi olla tällainen! Mikä ettei.

Mietin vain että oma lapseni pystyisi kyllä just mallitekemiseen, mutta ymmärtäminen eri. Toisaalta saattaisi tajuta ajatuksen muutoksen vaihtelevasta nopeudesta kyllä.

Vierailija
11/11 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asuinpaikkakunnasta. Jos ei ole mitään, niin netistä.