Minkälaista on ekan ja tokan luokan musiikinopetus?
Kysyn, koska lapsi on mulla menossa ekalle ja haettiin musiikkiopistoon kitaratunneille. Sinne lapsi ei päässyt, mutta pääsisi opetukseen, jossa tutustutaan eri instrumentteihin - sähkökitara, rummut, piano. Mietin, että kannattaako tuosta maksaa, kun koulussakin varmaan tutustutaan soittimiin. Vai onko se enemmän sellaista laulelua? Valaiskaa te ystävällisesti mua :)
Kommentit (8)
Riippuu siitä kuka opettaa.Jos on musan aineenopettaja,voi olla monipuolista ja hyvää opetusta.Jos taas on musaan erikoistunut luokanope,voi olla hyvää tai todella huonoa.
T.musaope
Ajattelin, että on ainakin hyvä merkki, että luokanopettaja osasi soittaa pianoa.
Meillä ainakin oli ihan vaan bongolrummuilla rummuttelua ja kapuloiden soittoa. Sitten kolmosella alettiin tutustua juuri näihin hienompiin soittimiin. Sinuna maksaisin opetuksesta!:)
Meillä ainakin oli ihan vaan bongolrummuilla rummuttelua ja kapuloiden soittoa. Sitten kolmosella alettiin tutustua juuri näihin hienompiin soittimiin. Sinuna maksaisin opetuksesta!:)
Mulla ei ollut koko ala asteen aikana muuta kuin laulua ja nokkahuilun soittoa... Pari kertaa sai pianoa käydä soittamassa mutta ei siinäkään mitään opetusta ollut.
T: alakoulunsa Kangasalla käynyt
Todennäköisesti musiikinopettajana on OKL:n käynyt luokanopettaja, jolla siis mitä suurimmalla todennäköisyydellä ei ole erityisosaamista tuon pianon lisäksi muista soittimista. Eikä välttämättä ole musiikkipedagogian opintoja lainkaan, siis sitä enempää mitä pakollisena luokanopettajankoulutukseen kuuluu. Harvoissa kouluissa on vielä ensimmäisellä luokalla musiikin aineenopettaja opettamassa musiikkia, monissa kunnissa vasta yläasteella. Joten sinuna käyttäisin ehdottomasti hyödyksi tuon mahdollisuuden ja veisin lapsen tuonne soitinvalmennukseen (vai mikä se tarjottu vaihtoehto nyt onkaan).
T: Muusikko ja musiikin varhaiskasvattaja, joka kouluttaa itseään musiikin aineopettajaksi
Olen luokanopettaja ja olen soittanut koko ikäni. Ensin pianoa ja sitten orkesterisoitinta. Ainakin meidän opttajainhuoneessa suurin osa soittaa jotain. Ei OKL:ssa opeteta soittamaan. Pianotunneilla käydään, mutta se on lähinnä pakkopullaa.
Musiikinopetus alaluokilla on todellakin opettajasta kiinni. Ei siellä kuitenkaan ole mahdollista mitään instrumenttia oppia kunnolla soittamaan. Paitsi ehkä nokkahuilua.
Suosittelen musikkiopiston soitinvalmennusta eli vaikka ei heti pääse sisään voi harjoitella silti soittamaan ja pyrkiä seuraavana vuonna. Oman lapsen kohdalla ei suositeltu tokaluokalla kitaraa musiikkiopistossa, koska kitara on liian isokokoinen soitin. Otti harmonikan ja se oli ok valinta ja pääsi sisään sillä. Eiköhän koulun musiikkiopisto ole lauleskelua. Ei siellä mitään syvällistä musiikkikasvatusta alakoulussa saa, olen sivusta seurannut oman lapsen kohdalla.