Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Abiturientti Miina lukee kirjoista ja netistä, millaista 18-vuotiaan elämän pitäisi olla"

Vierailija
30.01.2022 |

Omalla tyttärelläni samanlaista. Nuoruus menee ruudun ääressä. Muut kertovat miten lukiovuodet ovat olleet elämän parasta aikaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2804df15-f338-4bd8-bab5-eb933ca473d4

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavia ja säälittäviä täällä nämä katkerat ”no ei ollut mullakaan kavereita ja bileitä/saavatpahan kokea miltä tuntuu olla syrjäytynyt” ym. surkea mongerrus, kyllä näkee että monilla vielä katkeruus painaa omasta nuoruudesta. Nyt halutaan levittää omaa kurjuutta tän hetken nuorille. Eipä teillä kateellisilla ja saamattomilla katkeroilla tule ikinä elämäss hyvin menemään, ei tolla asenteella ja persoonalla.

Sinä et nyt tajunnut edes, että kysymys on siitä, että yhteiskunta tai media ei nosta näitä ongelmia esiin normaaliaikana. Ongelma olisi pitänyt korjata jo kauan ennen koronaa, koska se on ollut iäti olemassa. So on noteerattu ongelmaksi vasta nyt kun se koskettaa myös eliittiä. Eliitti alkoi parkumaan. Lisäksi on naurettavaa väittää, että hallitus olisi määrännyt rajoitukset kostoksi omasta syrjäytymisestään :D

Sinä olet yksinäinen koska olet vastenmielinen.

Minä en olekaan yksinäinen :)

Vierailija
62/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki matkat, retket, vanhojen tanssit, penkkarit, risteilyt, bileet, joulujuhlat, kevätjuhlat, vapputapahtuma jne. on peruttu mun lapsen lukiossa. Ei ole ollut yhtään mitään muuta kun peruspuurtamista.

Mitkä matkat ja retket? Varmaan rikkaiden lukioiden juttuja tuollaiset. Ei meillä ollut mitään matkoja. Ala-asteella käytiin Kiasmassa, muuta retkeä en koulun kanssa muista.

Nyt puhutaan NYKYHETKESTÄ ja nykyisestä lopsista, ei sinun muisteloistasi.

Mitenkä lopsin muutos parantaa köyhien perheiden asemaa tässä asiassa? Vaikka siellä lukisikin, että "Antiikin syventävällä historian kurssilla toteutamme matkan Kreikkaan" niin ei koulu voi tällaista vaatia oppilaalta. Vaikka opettaja itse lähettäisi viestiä perheelle, että olisi kaikkien hyvä osallistua, niin ei perheen tilille ilmesty ylimääräistä tonnia. Kuitenkin jokaisella on myös oltava mahdollisuus käydä kurssi ilman osallistumista retkeen.

Kunta maksaa ne retket, museot, teatterit yms. on ilmaisia. Ei oppilailta mitään maksuja peritä. Herää tähän päivään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulla on samanikäinen tytär itselläni, joka nytkin on liesuamassa jossain poikakaverinsa kanssa. Opiskelee, mutta vaihtoi lukion toiseen opiskepaikkaan, kun lukio kävi liian rankaksi.

Tiedän että oma tytär on riekkunut baareissakin sen jälkeen kun viime vuonna tuli täysi-ikäiseksi. En tietenkään katso hyvällä että semmosissa korona-aikoina käy, mutta minkä teen, en voi tuon ikästä patteriinkaan kahlita. Rokotukset on otettu ja maskia käyttää oppilaitoksessaan ja kaupoissa. Mutta minusta elää ihan ikäisensä elämää muutoin, ei se tuon kummallisempaa ilman pandemiaakaan olisi.

Vierailija
64/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan omia valintoja milloin lapsia tekee. Turha alkaa yhteiskuntaa syyttelemään valinnoista joita olette itse tehneet. Itse tein lapset ajoissa ja ihan normaalin lapsuuden ja nuoruuden saivat. Ei tarvinnut luopua mistään. Sama kuin ammatinvalinnassa. Me toiset vain osaamme valita sen työllistävän alan samaan aikaan kun te muut luette kaikkea tyhmää, joka ei työllistä. Noh, toiset vaan osaavat tehdä oikeita valintoja elämässään ja toiset eivät.

Vierailija
65/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan omia valintoja milloin lapsia tekee. Turha alkaa yhteiskuntaa syyttelemään valinnoista joita olette itse tehneet. Itse tein lapset ajoissa ja ihan normaalin lapsuuden ja nuoruuden saivat. Ei tarvinnut luopua mistään. Sama kuin ammatinvalinnassa. Me toiset vain osaamme valita sen työllistävän alan samaan aikaan kun te muut luette kaikkea tyhmää, joka ei työllistä. Noh, toiset vaan osaavat tehdä oikeita valintoja elämässään ja toiset eivät.

Mitenköhän ne Miinan vanhemmat olisi 19 vuotta sitten tienneet että tulee kotona?

Vierailija
66/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki matkat, retket, vanhojen tanssit, penkkarit, risteilyt, bileet, joulujuhlat, kevätjuhlat, vapputapahtuma jne. on peruttu mun lapsen lukiossa. Ei ole ollut yhtään mitään muuta kun peruspuurtamista.

Mitkä matkat ja retket? Varmaan rikkaiden lukioiden juttuja tuollaiset. Ei meillä ollut mitään matkoja. Ala-asteella käytiin Kiasmassa, muuta retkeä en koulun kanssa muista.

Mitenkä lopsin muutos parantaa köyhien perheiden asemaa tässä asiassa? Vaikka siellä lukisikin, että "Antiikin syventävällä historian kurssilla toteutamme matkan Kreikkaan" niin ei koulu voi tällaista vaatia oppilaalta. Vaikka opettaja itse lähettäisi viestiä perheelle, että olisi kaikkien hyvä osallistua, niin ei perheen tilille ilmesty ylimääräistä tonnia. Kuitenkin jokaisella on myös oltava mahdollisuus käydä kurssi ilman osallistumista retkeen.

Kunta maksaa ne retket, museot, teatterit yms. on ilmaisia. Ei oppilailta mitään maksuja peritä. Herää tähän päivään.

No ei todellakaan maksa, etenkään jos kyseessä on suurempi tapahtuma kuin käynti lähi museossa :D kyllä opiskelijoilta vaaditaan rahallista panostusta jopa kotimaan matkoihin. Yksi tapa on tosin myydä jotain tuotteita perheelle (esimerkiksi keksejä), mutta tällöinkin opiskelija maksaa sen omalla palkalla.

Vierailija
67/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan maksa, etenkään jos kyseessä on suurempi tapahtuma kuin käynti lähi museossa :D kyllä opiskelijoilta vaaditaan rahallista panostusta jopa kotimaan matkoihin. Yksi tapa on tosin myydä jotain tuotteita perheelle (esimerkiksi keksejä), mutta tällöinkin opiskelija maksaa sen omalla palkalla.

Mun lapseni on molemmat käyneet mm Kiinassa ilman minkäänlaista omaa panostusta.

Vierailija
68/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle yläaste ja lukioaika eivät olleet mitenkään elämän parasta. Vasta yliopistossa sain nauttia nuoruudesta. Olisin ollut ikionnellinen, jos yläaste ja lukio olisivat olleet etänä. 

Vierailija
69/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle yläaste ja lukioaika eivät olleet mitenkään elämän parasta. Vasta yliopistossa sain nauttia nuoruudesta. Olisin ollut ikionnellinen, jos yläaste ja lukio olisivat olleet etänä. 

Myös tämä Miina piti enemmän etäopetuksesta. Sehän tässä ei ole pointti.

Vierailija
70/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän ne Miinan vanhemmat olisi 19 vuotta sitten tienneet että tulee kotona?

Samalla tavalla kun me viisaat tiedämme mikä ala työllistää 5 vuoden kuluttua. Älä ole tyhmä!

Vierailija
71/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on vähän surullista, jos jollekin aikuiselle joku lukioaika on ollut elämän parasta aikaa.