Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Abiturientti Miina lukee kirjoista ja netistä, millaista 18-vuotiaan elämän pitäisi olla"

Vierailija
30.01.2022 |

Omalla tyttärelläni samanlaista. Nuoruus menee ruudun ääressä. Muut kertovat miten lukiovuodet ovat olleet elämän parasta aikaa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2804df15-f338-4bd8-bab5-eb933ca473d4

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ”elämän pitäisi olla”? Elämä on sellaista kuin se on: elämää.

Vierailija
22/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku oikeasti alistunut niin pahasti ettei käy esim kotibileissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ei meillä ollut leirikoulua kuin alakoulussa viimeksi.. Missä ihmeen maailmassa te elätte, jos kuvittelette, että lukiolaiset käy leirikouluissa, ramppaa museoissa ja teattereissa? Hyvä jos joku tutustumiskäynti takana… Ja parempi niin, minä mieluummin opiskelin tunnilla kuin menin väkisin katsomaan taide-elokuvan, josta vielä piti kirjoittaa arvostelu juonesta. Hyvä etten nukahtanut siinä leffassa koko ajan…

Ihan kuule eletään nykymaailmassa ja nykyopintosuunnitelmassa, johon kuuluu museokäyntejä, taidenäyttelyitä, teatteria yms. Tai siis kuuluisi, mutta niihin ei ole nyt päässyt.

Vierailija
24/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä ole mitään ongelmaa, koska Kyllähän sosiaaliset nuoret pystyvät tapailemaan toisiaan koronasta riippumatta. Kavereiden kanssa voi käydä ostoksilla, syömässä päivällä, kahvitella toisen kämpillä tai viettää yhdessä elokuvailtaa. Ei kukaan tule pois heittämään, jos vaikka maskittomana menee kahvioon istumaan päivällä. Lisäksi toissa päivänä oli hesarissa artikkeli,että seksitaudit ovat lievässä nousussa korona-aikana, joten kyllä sen romantiikan nälän pystyy myös täyttämään esimerkiksi Tinderillä. Omat lukunsa sitten on oikeasti kaverittomat ja yksinäiset nuoret, mutta eipä heidän tilansa ole ennenkään tavallista kansaa kiinnostanut.

Vierailija
25/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni on musiikkilukiossa, jossa normaalisti olisi kuoroilla ja orkestereilla kilpailuja ja matkoja ja muita esiintymisiä. Nämä on kaikki peruttu tai ollut "etänä", joka on sekin melko lailla yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
26/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy kyllä sääliksi kaikkia toisen asteen opiskelijoita kuin myös tässä parin vuoden sisään aloittaneita korkeakouluopiskelijoitakin. Penkkarit, lakkiaiset, fuksiaiset ynnä muut koulujen tapahtumat jäävät kokematta.

Itse en ollut mikään menevä ja bilettävä nuori vaan tykkäsin viettää aikaa omien harrastusteni parissa ennemmin kuin juoksisin baareissa. Mm. abiristeilynkin jätin aikoinaan väliin, mutta en koe että olisin jäänyt jostain paitsi.

Vierailija
27/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia köyhän lapsen elämää. Kaikkea on, mutta mihinkään ei saa koskea.

Köyhäkin on pystynyt viettämään aikaa kavereiden kanssa. Nykylukiolaiset eivät tapaa toisiaan missään. Nuorisotilatkin on kiinni.

lol! Minkä kavereiden? "Kaverit" kun haluavat elokuviin, jätskille, kahville jne., joihin köyhällä ei ole varaa. Ei kukaan halua olla köyhän kanssa kaveri.

Vierailija
28/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ei meillä ollut leirikoulua kuin alakoulussa viimeksi.. Missä ihmeen maailmassa te elätte, jos kuvittelette, että lukiolaiset käy leirikouluissa, ramppaa museoissa ja teattereissa? Hyvä jos joku tutustumiskäynti takana… Ja parempi niin, minä mieluummin opiskelin tunnilla kuin menin väkisin katsomaan taide-elokuvan, josta vielä piti kirjoittaa arvostelu juonesta. Hyvä etten nukahtanut siinä leffassa koko ajan…

Lukion opetussuunnitelmassa on jo se että ihan jo oppitunneilla käydään mahdollisimman paljon ulkomaailmassa.

Ja ainakin Helsingin lukioissa on valtavasti erilaisia leirimatkoja eri puolille.

Esikoiseni kävi jo yläkoulussakin kerran Pietarissa, kerran Italiassa ja kaksi kertaa Englannissa.

Juuri tätä tarkoitin "normaaleilla nuorilla". Ei minun nuoruudessani (2000-l alussa) käyty Pietarissa tai Italiassa luokkaretkillä. Jotkut erityisryhmät ehkä pystyivät tällaisia järjestämään halukkaille, mutta ei köyhillä ollut missään tapauksessa varaa ulkomaille lähteä. Nyt korona-aikana puhuttaessa nuorista ollaan huolissaan, kuinka nämä ns.etuoikeutetut nuoret eivät pääse ulkomaille, baarittelemaan aamu viiteen isolla porukalla, mutta unohdetetaan ettei sen nuoruuden tuollaista pidäkään olla ja todella isolle osalle se ei koskaan ole ollutkaan. Mutta nyt kun tämä mahdollisuus otetaan pois pieneltä eliitiltä niin kaikilla on paniikki.

Vierailija
29/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuule eletään nykymaailmassa ja nykyopintosuunnitelmassa, johon kuuluu museokäyntejä, taidenäyttelyitä, teatteria yms. Tai siis kuuluisi, mutta niihin ei ole nyt päässyt.

Kyllä meillä oli lukiossa opintoretkiä museoihin tai tapahtumiin. Leirikoulukin oli, jolloin käytiin Italiassa.

Vierailija
30/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet lukiolaiset olivat jo ennen koronaa yksin ruudun ääressä. Koronalla on ollut selvä tasa-arvoistava vaikutus.

Kaikille tasapuolisesti yksinäisyyden aiheuttamia mt-ongelmia? Se on hyvä asia?

Kyllä, se on hyvä asia. Näin kotona lellityt kultalusikka suussa syntyneet lapset saavat edes vähän ongelmia elämäänsä ja puntit ovat enemmän tasan. Eivät läheskään tasan, mutta vähän se tasoittaa.

-eri

Vierailija
31/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukion opetussuunnitelmassa on jo se että ihan jo oppitunneilla käydään mahdollisimman paljon ulkomaailmassa.

Ja ainakin Helsingin lukioissa on valtavasti erilaisia leirimatkoja eri puolille.

Esikoiseni kävi jo yläkoulussakin kerran Pietarissa, kerran Italiassa ja kaksi kertaa Englannissa.

Juuri tätä tarkoitin "normaaleilla nuorilla". Ei minun nuoruudessani (2000-l alussa) käyty Pietarissa tai Italiassa luokkaretkillä. Jotkut erityisryhmät ehkä pystyivät tällaisia järjestämään halukkaille, mutta ei köyhillä ollut missään tapauksessa varaa ulkomaille lähteä. Nyt korona-aikana puhuttaessa nuorista ollaan huolissaan, kuinka nämä ns.etuoikeutetut nuoret eivät pääse ulkomaille, baarittelemaan aamu viiteen isolla porukalla, mutta unohdetetaan ettei sen nuoruuden tuollaista pidäkään olla ja todella isolle osalle se ei koskaan ole ollutkaan. Mutta nyt kun tämä mahdollisuus otetaan pois pieneltä eliitiltä niin kaikilla on paniikki.

Sain hellyttäviä neuvoja varakkaammilta kavereiltani yläasteella: Kun itkeä tirautat, niin kyllä äitisi ostaa sinulle konserttilipun ja pääset meidän kanssa. Näin me teemme. Pääset ihan varmasti lomamatkalle meidän mukaan ulkomaille, kun lupaat äidillesi, että keskiarvosi on vähintään kasi. Tällainen sopimus meillä on ja siksi jaksan lukea kokeisiin.

No, eipä ne kyyneleet seteleiksi muutu, eikä koenumerot rahaksi tai lentolipuiksi, mutta kiva, että heidän perheessä toimi...

Vierailija
32/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lukiossa 1988-91, ei meillä ollut yhtään ainoaa matkaa mihinkään, eikä tehty mitään yhdessä muutenkaan. Kova puurtaminen oli, mutta ei kukaan valittanut. Jos ei jaksanut lukea, sai nelosia, ja lopulta jäi luokalle. Silloin ei ollut tällaista uhriutumismentaliteettia vielä keksitty.

Vierailija
33/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ”elämän pitäisi olla”? Elämä on sellaista kuin se on: elämää.

Niinpä. Nämä ”elämän pitäisi olla” -tyypit suorittavat valmiin ulkoa annetun käsikirjoituksen mukaista elämää, jossa ei pysähdytä kertaakaan miettimään että ihan oikeastiko nyt pitäisi olla näin vai voisiko olla jotenkin muutenkin.

Vierailija
34/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin lukiossa 1988-91, ei meillä ollut yhtään ainoaa matkaa mihinkään, eikä tehty mitään yhdessä muutenkaan. Kova puurtaminen oli, mutta ei kukaan valittanut. Jos ei jaksanut lukea, sai nelosia, ja lopulta jäi luokalle. Silloin ei ollut tällaista uhriutumismentaliteettia vielä keksitty.

Ja sen jälkeen on opetussuunnitelma ja kaikki muukin muuttuneet moneen kertaan.

Silloin oli penkkarit, vanhat, abiristeilyt ja kavereita pystyi näkemään ihan normaalisti.

Ja se itse lukio oli noin puolet kevyempi kuin tämä nykyinen. Ja ainakin puolet pienempi.

Vierailija
35/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tuolla puhutaan baareista mitään? Tai etuoikeuksista?

Normaalit nuoret käyvät nykyään leirimatkoilla, koska kouluilla on ystävyyskouluja ja kv hankkeita.

Vierailija
36/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki matkat, retket, vanhojen tanssit, penkkarit, risteilyt, bileet, joulujuhlat, kevätjuhlat, vapputapahtuma jne. on peruttu mun lapsen lukiossa. Ei ole ollut yhtään mitään muuta kun peruspuurtamista.

Mitkä matkat ja retket? Varmaan rikkaiden lukioiden juttuja tuollaiset. Ei meillä ollut mitään matkoja. Ala-asteella käytiin Kiasmassa, muuta retkeä en koulun kanssa muista.

Vierailija
37/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki matkat, retket, vanhojen tanssit, penkkarit, risteilyt, bileet, joulujuhlat, kevätjuhlat, vapputapahtuma jne. on peruttu mun lapsen lukiossa. Ei ole ollut yhtään mitään muuta kun peruspuurtamista.

Mitkä matkat ja retket? Varmaan rikkaiden lukioiden juttuja tuollaiset. Ei meillä ollut mitään matkoja. Ala-asteella käytiin Kiasmassa, muuta retkeä en koulun kanssa muista.

Nyt puhutaan NYKYHETKESTÄ ja nykyisestä lopsista, ei sinun muisteloistasi.

Vierailija
38/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin lukiosta vuonna 2010. Ei siitä niin kauaa ole aikaa. Vai onko lukio muuttunut paljonkin siitä?

Vierailija
39/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin lukiosta vuonna 2010. Ei siitä niin kauaa ole aikaa. Vai onko lukio muuttunut paljonkin siitä?

Sen jälkeen on tullut jo ainakin kaksi uutta opetussuunnitelmaa.

Vierailija
40/71 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko sitten entisaikaan ollut koululla jotenkin tärkeämpi rooli nuorten elämässä, mutta jo omana lukioaikanani  yli 10v sitten sinne mentiin tunnille ja sitten kotiin, ei muuta. Lukion muuttuminen aikanaan luokattomaksi on varmasti vaikuttanut siihen. 

Esim mikä tahansa tyylivalinta sai äidiltäni kysymyksen "kehtaatko mennä kouluun tuon näköisenä" ikäänkuin koulu olisi jokin paikka johon mennään koreilemaan ja esiintymään, vaikka todellisuudessa sinne mentiin tukka nutturalla verkkarit jalassa siksi muutamaksi tunniksi ja loppu elämä oli yleensä muualla. Kävin myös suht suurta lukiota (800 oppilasta) joten joukkoon hukkui hyvin vaivattomasti.

Itselläni kaikki kaverit olivat joko yläasteajoilta, tai harrastuksista ja niiden lukiotovereiden kanssa oltiin lähinnä hyvänpäiväntuttuja, ja juteltiin vain koulussa. Joskus sattui samasta lukiosta joku samoihin bileisiin, jos sattuivat olemaan jonkun mun oman kaverin kavereita, mutta siinä oli mun "lukiokaverit". 

Toki korona-aikana vapaa-ajan viihdykkeet ja harrastukset ovat myös katkolla, eli ei käy nykynuoria kateeksi, mutta mitkään "vapputapahtumat" eivät kyllä kiinnostaneet lukiolaisia edes omina kouluaikoinani.