Punaisten hiusten periytyminen
Moikka! Olen alkanut miettiä otsikon kysymystä, eli miten tuo punainen hiusten väri periytyy? Minulla on maantien väriset hiukset mutta miehellä on varsinkin parrassa selkeä punaisen väri. Jos me saadaan lapsia, mikä on todennäköisyys saada punapäisiä muksuja? :D
Kommentit (20)
Hahhah, just se luku jota toivoinkin! :D -ap
Ite oon miettiny samaa. Minulla on ruskeat hiukset niinkuin miehelläni mutta hänellä on punainen parta ja suvussaan jonkin verran punapäitä. Äidilläni on punainen tukka. Olisi kiva saada punapäinen lapsonen :)
Aika suuri varsinkin jos teette useampia lapsia ja väriä on geeneissäsi, mutta en tiedä todennäköisyyslukuja. Mun mummoni oli punapää, hänen äitinsä oli punapää, samoin isäni, minä ja poikani. Esim. äitini tummatukkainen, ja siskoni punapää. Isän sisaren pää on tumma ja puoliso myös, lapset ja lastenlapset tummatukkaisia.
Meillä ei ole kummallakaan punaista päässä tai parrassa, mutta lapsilla on todella vahvan punaiset hiukset. En tiedä mistä periytyy, ei ainakaan kummankaan lähisuvusta.
Onneksi lapset muistuttavat muuten isäänsä, ettei ala lähipiiri epäillä :)
4, minustakin olisi ihanaa kun saisi punapäisen lapsen :D miehen suvussa sitä punaista on jonkun verran, esim miehen mummolla ja veljellä on punaista väriä myös hiuksissa. Ja 6, aika jännä! :D mistä lie sitten periytynyt, mutta hyvä että ulkonäkö täsmää vanhempiin niin ei tarvitse kuunnella kettuilua :D
Miehen mummo oli punapää, miehen tukanväri on maantienharmaa mutta parta punertava. Kun tyttäremme syntyi oli hän selkeästi punertavatukkainen, nyt väri alkaa taittumaan vaaleampaan.
Minun pojalla oli syntyessään porkkananpunainen vauvatukka. Myöhemmin muuttui vaaleaksi. Isä oli punapää, minä lapsena vaalea.
Äiteen mummo oli punahiuksinen, samoin äiteen eno. Meitä on kolme mukulaa ja vain mulla on porkkana
pää ja pisamat:) Joskus aikoinaan mua kiusattiin siitä, mutta nyt vanhenpana 30.senä oon ylpeä vähemmistöön kuuluva ja eipä vastaan tulijoilla ole kuin positiivista kommenttia.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 14:42"]Tulee tämmönen lapsi: http://beardcoach.com/wp-content/uploads/2013/01/Bombur1.jpeg
[/quote]
Vittu mä hajosin :'D
Olin lapsena punapää, vanhempana hiukset tummeni (punertavan) ruskeiksi. Äidin puolen suvusta se jostain periytyy. Aikuisia punapäitä ei meidän suvusta löydy, mutta punatukkaisia lapsia tupsahtelee joka sukupolvessa. Selkeää logiikkaa tuossa ei tunnu olevan. Äidilläni on aina ollut ruskea tukka, lapsena punapäisen tätini lapsista taas kukaan ei ole perinyt äidiltään väriä.
Mitenhän, jos isä on tummatukkainen ja ruskeasilmäinen ja äiti vaalea/punapigmenttinen..Kumpi periytyy todennäköisemmin?
Punainen voi loikata sukupolven ylikin. Vaarini oli ihan porkkanapää (tai oli siis nuorena ollut, minä tunsin hänet vain vanhana harmaantuneena). Hänen kolme lastaan olivat kaikki tummatukkaisia, ei yhtään punaisen vivahdusta (tukan väri periytyi heille äidiltä).
Mutta vaarin lapsenlapsista kaikki pojat ovat samanlaisia punatukkia ja punapartoja. Tytöille (minullekaan) väri ei periytynyt.
Mulla on punertava tukka ja miehellä punertava parta. Meidän kolmesta lapsesta yhdellä on maantienharmaa, yhdellä ihan vaalea ja yhdellä punainen tukka.
Mulla on punainen tukka+pisamat+valkoinen iho, miehelläni tumma maantienharmaa tukka+normaalia tummempi iho ja kaikki 3 lastamme ovat hiuksiltaan todella tummia (melkein mustia) ja heillä myös hieman normaalia tummempi iho. Minun suvussani vain isoisomummollani ja serkullani on punainen tukka, muut ovat melkein mustahiuksisia vaikka osalla myös maantienväriset hiukset. Miehen suvussa kaikki ovat todella tummia niin hiuksiltaan kuin iholtaankin. Harmi ettei lapsista yksikään perinyt punaisia hiuksia, on ne niin kauniit :/ Aika useinhan se menee niin että tumma dominoi vaaleita geenejä mutta usein kuitenkin punapäisyys siirtyy eteenpäin.
Suvussa voi olla piilevänä punatukkageeniä, kelle tahansa voi tulla punahiuksinen lapsi. Oma tukka oli todella punainen pienempänä, nykyään tummempi ruskeanpunainen. Vanhemmilla ja isovanhemilla ei ollut punaisia hiuksia, äidin tädillä oli. Siskolla on vaalea tukka ja hänen miehellä myös, heidän lapsella on punainen. Ainakin meidän suvussa punaiset hiukset näköjään periytyy kummasti hyppien.:-D
Yksinkertaisesti ilmaistuna punaiset hiukset tulevat resessiivisestä geenistä eli toisin sanoen vaativat kyseisen geenin tulevan sekä isältä että äidiltä. Punahiuksisuus kulkee piilevänä juuri niin, että ihmisillä on punahiuksisuusgeeni perittynä vain toiselta vanhemmalta, jolloin ilmiasu (=hiusten väri) on joku muu. Sen takia punainen väri näyttää hyppäävän esimerkiksi muutaman sukupolven yli. Tosiasiassa geenit kulkevat tietenkin joka sukupolvessa, mutta eivät tuota punaista väriä, jos kumppaniltakin ei löydy samaa geeniä jälkeläiselle. Vasta siinä sukupolvessa, jossa kumppaniltakin voi periytyä punahiuksisuusgeeni lapselle, napsahtaa lapsen tukkaan punainen väri.
Itse olen punahiuksinen (kaikki karvat on punaisia) ja mies on tummahiuksinen. Hänelläkin on muutama pisama. Kaikki neljä lastamme ovat olleet vaaleahiuksisia ja nyt maantienvärisiä.
99,80 %