Olen vihdoinkin keksinyt karppi-aamiaisen...
...joka sopii itselleni. Ihanaa!
En ole tiukan linjan hiilarivälttelijä, mutta halusin keksiä vaihtoehtoja ainaiselle leivän puputtamiselle. Jogurtit ja rahkat eivät yksin pitäneet nälkää ja kananmunien liiasta syömisestä tuli ähky ja ällötys. Kasvistenkin määrä tuppasi jäämään pieneksi.
Aloin sitten pilkkomaan 3-4 krt viikossa kasan kasviksia tulevien aamujen varalle ja pidän niitä rasiassa jääkaapissa. Paprikaa, kesäkurpitsaa, kesäsipulia, ohutta kaaliraastetta, porkkanatikkuja. Niitä sitten käytän aamulla pikaisesti pannulla ja saatan paistaa sivuun yhden kananmunan. Valmiin annoksen pinnalle heittelen fetakuutioita, pähkinöitä, tai mitä nyt sattuukin olemaan. Ai että on helppoa ja täyttävää! Pitää itselläni nälän pitkälle iltapäivään.
Tällä on menty nyt muutama viikko, mutta uusiakin reseptejä ja vinkkejä olisi kiva kuulla. Mitä te muut vähähiilariset syötte aamuisin?
Kommentit (12)
Niin ja siis annos on ISO, tässä ei tosiaan millään parilla porkkananpalalla mennä. :-) Ap
Muuten hyvä, mutta töissä ei ole kuin mikro. Toki voi tehdä edellisenä iltana, mutta kasviksista tulee pahoja mikrossa. Minä teen munakasta eri täytteillä (lämmitän hetken mikrossa) ja jotain tuoretta vihannesta, yleensä tomaattia, kylkeen. Mutta joo, alkaa kananmuna tökkimään.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:04"]
Helppoa, ok...
[/quote]
No, minulle tämä on riittävän helppo. Kasvikset kypsyvät samalla, kun laitan kahvia yms. Siihen ei yli viittä minuuttia mene. Pilkkomaan en kyllä jaksaisi ruveta aamutuimaan.
Tykkään muutenkin käyttää aamiaisen syömiseen riittävästi aikaa. Luen rauhassa uutisia, juon kahvia ja pikkuhiljaa heräilen. :)
Ap
Porkkanassa on kasviksista varmaan eniten hiilareita. Oletko laskenut paljonko tosta annoksesta tulee?
Minä teen munakkaiden lisäksi karppilettuja (manteli- ja kookosjauhoja) sekä smoothieita, joissa on esim. pinaattia, porkkanaa, avokadoa ja marjoja.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:10"]
Porkkanassa on kasviksista varmaan eniten hiilareita. Oletko laskenut paljonko tosta annoksesta tulee?
[/quote]
En ole, eikä se tuolla tarkkuudella kiinnostakaan. Porkkanaa on muiden kasvisten joukossa vain vähän, enkä välttele hiilareita niin orjallisesti. Lähinnä haluan päästä eroon liiasta leivän/viljojen syömisestä. Ap
Mikä vika pekonissa ja munissa? Voita aimo klöntti kylkeen.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 14:39"]Mikä vika pekonissa ja munissa? Voita aimo klöntti kylkeen.
[/quote]
Eivät ainakaan mulle uppoa päivästä toiseen, yök. Itse syön aamulla aika samaa ruokaa, kuin muulloinkin. Vihanneksia ja protskua.
[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:08"]Muuten hyvä, mutta töissä ei ole kuin mikro. Toki voi tehdä edellisenä iltana, mutta kasviksista tulee pahoja mikrossa. Minä teen munakasta eri täytteillä (lämmitän hetken mikrossa) ja jotain tuoretta vihannesta, yleensä tomaattia, kylkeen. Mutta joo, alkaa kananmuna tökkimään.
[/quote]
Vihannekset voi kypsentää uunissa, grillissä tai pannulla etukäteen ja lämmittää myöhemmin mikrossa. Toimii ihan hyvin.
Kannattaa hei käydä myös etsimässä inspistä Karkkipäivä-blogin Sannin resepteistä. Siellä on yleensä aika tarkkaan laskettu hiilarit. :)
Helppoa, ok...