Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eskarilaisilla valmiit porukat, joihin ei mahdu.Mistä kavereita?

Vierailija
04.06.2015 |

Asumme alueella, jossa perheet ovat toisilleen tuttuja jo vuosikymmenten takaa. Sosiaalinen ja reipas lapsi tutustuu tosi helposti perheiden lapsiin, mutta ei pääse porukkaan, koska kaikilla on vanhempien kautta kaveripiirit valmiina, eikä näillä vanhemmilla ole aikaa tai halua tutustua muihin ihmisiin. Nytkin on kesäloma ja lapsi vaan nysvää kotona ja marisee tylsyyttä. Kaikki kerhot ja mll:t aikanaan koluttu ja niissä sama juttu. 

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsessasi on jotain vikaa jos kavereita ei ole.

Vierailija
2/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksit lapsesi kanssa tekemistä!? Koulun alkaessa saa sitten kavereita, ainakin meillä näin. En viitsinyt "hyppiä" aikuisten varpaille, vaan odottelin rauhassa että lapsi saa itse kavereita. Nyt onkin sitten suosittu kaveripiirissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi tutustuu helposti muihin lapsiin, niin miksi hän ei vain mene hakemaan muita lapsia? Uskoisin, että lähes aina varmasti löytyy kaveri kenen kanssa olla. Sitä kautta sitä pääsee mukaan porukoihin ellei sitten muut lapset ole ihan törppöjä.

Olen vähän huomannut sellaista lapsissa, että jos lapsi itse ei hae ketään ulos, ei ne muutkaan tule hakemaan. Vähän ikään kuin vuoroin vieraissa. ;-)

Vierailija
4/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

höpö höpö. Jos lapsesi on mukavaa seuraa ja tekin aikuisena siedettäviä, ei ole mitään ongelmia.

Vierailija
5/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottaa jo valmiiks tämä kun tutustumisessa kaikki oli toisilleen tuttuja. Meidän lapsi ei mahtunut lähikouluun vaan menee kauemmas missä kaikki asuu samalla alueella. Sitten täytyisi vaihtaa eri kouluun tähän lähelle jossa kaikki ekaluokkalset ovat jo olleet samassa eskarissa. Harmi että toisilla on paremmat lähtökohdat kuin toisilla.

Vierailija
6/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä se lapsi ulos tutustumaan ympäristöön ja seudun muihin lapsiin. Ei siihen vanhempia enää tuossa iässä tarvita 24/7 ohjaamaan ja säätelemään!

Vierailija
7/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:02"]

Mua pelottaa jo valmiiks tämä kun tutustumisessa kaikki oli toisilleen tuttuja. Meidän lapsi ei mahtunut lähikouluun vaan menee kauemmas missä kaikki asuu samalla alueella. Sitten täytyisi vaihtaa eri kouluun tähän lähelle jossa kaikki ekaluokkalset ovat jo olleet samassa eskarissa. Harmi että toisilla on paremmat lähtökohdat kuin toisilla.

[/quote]

Lapset tutustuu toisiinsa niin paljon helpommin. Älä nyt hyvä ihminen omia pelkojasi ainakaan lapsellesi periytä!

Vierailija
8/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:03"]

Heitä se lapsi ulos tutustumaan ympäristöön ja seudun muihin lapsiin. Ei siihen vanhempia enää tuossa iässä tarvita 24/7 ohjaamaan ja säätelemään!

[/quote]

Itse asiassa kuusivuotiasta ei tosiaan voi lähettää vielä yksikseen seikkailemaan kilometritolkulla.

Vierailija
9/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös tilanne, että lapsi aloittaa koulun josta ei tunne ketään. Mekin ollaan juuri muutettu alueelle, jossa ihmiset on tunteneet toisensa vauvasta asti ja heidän lapsensa on tunteneet toisensa vauvasta asti, ja ovat melko usein sukuakin. Lähes kaikkien naapureiden vanhemmat tai lapset ja lapsenlapset asuvat tässä lähellä, alle viiden kilometrin säteellä. Kyllä ne kaveripiirit silloin vaan on erilaiset, tiiviimmät, kuin alueilla joille jokainen on muuttanut muualta.

Vierailija
10/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:04"]

[/quote]

Itse asiassa kuusivuotiasta ei tosiaan voi lähettää vielä yksikseen seikkailemaan kilometritolkulla.

[/quote]

Anteeksi...unohtui sana lähiympäristöön. 

Vierailija
11/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu niitä muita lapsia teille leikkimään

Vierailija
12/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku harrastus kuvioihin, sieltä saa kavereita ja on sitten joku tuttu koulussakin. Esim. futikseen pallokouluun tai johonkin sirkusjuttuun tai muuhun sellaiseen. Kutsu kavereita käymään teillä tai pyydä joku kaveri vaikka elokuviin tai uimaan kaveriksi. Onko jotain päiväleirejä, urheilukouluja tms. teillä päin?  Kesäloma on vähän hankalaa aikaa, kun kaikilla on lomareissuja, mummolareissuja, erilaisia hoitojärjestelyjä, jos vanhemmat töissä jne. Kyllä se syksyllä siitä lutviutuu.

Vierailija
13/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy eskarista/koulusta onko tulossa muita uusia, muualta muuttaneita. Sit sellaisen kanssa vaan kimppaan.

Ei muuten lapsesi taida kuitenkaan olla kovin taitava sosiaalisesti, jos marisee yksin kotona, ettei ole tekemistä eikä pääse porukoihin mukaan. Todella sosiaalisesti taitava saa ja hakee ne kaverit vaikka kiven kolosta, niin kuin oma kuopukseni. Esikoinen onkin sitten ihan eri maata. En sano nyt haukkuakseni vaan totean vaan asian, että ehkä sittenkään ei ole niin sosiaalinen eikä osaa itse hakeutua leikkiporukoihin oikealla tavalla.

Vierailija
14/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:07"]

Meillä myös tilanne, että lapsi aloittaa koulun josta ei tunne ketään. Mekin ollaan juuri muutettu alueelle, jossa ihmiset on tunteneet toisensa vauvasta asti ja heidän lapsensa on tunteneet toisensa vauvasta asti, ja ovat melko usein sukuakin. Lähes kaikkien naapureiden vanhemmat tai lapset ja lapsenlapset asuvat tässä lähellä, alle viiden kilometrin säteellä. Kyllä ne kaveripiirit silloin vaan on erilaiset, tiiviimmät, kuin alueilla joille jokainen on muuttanut muualta.

[/quote]

Olisitte muuttaneet muualle.

Vierailija
15/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Kilometritolkulla?! Se on vanhemmilla peiliin katsomisen paikka, jos muita ei kilometrien säteellä ole. Mutta kai sitä sentään kuusivuotiaan voi jo lähiympäristöön tutustua ilman vanhempia, jos rajat ja säännöt vaan sovitaan.

Ehkä sitä on vikaa teissäkin, jos lapsi sisällä yksin nysvää. Jos puitteet vaan on sellaiset, että lapsen voi yksin ulos päästää tutustumaan muihin. Jos lapsi ei tähän valmis ole niin hänen pitääkin vähän vielä kypsyä ja sosiaalistensuhteiden aika ei vielä ole.

Vierailija
16/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:02"]

[/quote]

Lapset tutustuu toisiinsa niin paljon helpommin. Älä nyt hyvä ihminen omia pelkojasi ainakaan lapsellesi periytä!

[/quote]

Yritän  olla periyttämättä ja puhun positiivisesti asiasta, nytkin lapsi juuri selitti että kun hän saa uudet kaverit eskarista niin voiko ne tulla sitten heti kylään.  olisihan se kiva, mutta koska lapset asuvat niin kaukana toisistaan eivät he automaattisesti leiki samoilla pihoilla vaan on äideistä kiinni kuskataanko lasta leikkimään.. itse vaihdoin koulua ala asteella kolme kertaa, sain uusia kavereita vaikka ujo olinkin, raskasta se oli joka kerta ja vielläkin tuntuu jopa työelämässä etten kuulu porukkaan.

Vierailija
17/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on kyllä outoa. Meilläkin on tiiviit porukat, mutta tapana on että kun uusia muuttaa niin oikein erityisesti pyydetään mukaan ja näytetään leikkipaikat jne. Sehän on ihan törkeää käytöstä jos ei naapuruston uutta lasta oteta mukaan. Jos meillä olisi tuollainen tilanne niin varmaankin menisin lapsen kanssa ulkoilemaan silloin kun on muidenkin vanhempia, ja siinä sitten tutustuttaisiin. Eihän kukaan voi olla niin juntti ettei kehottaisi omia lapsiaan ottamaan uutta lasta mukaan porukkaan. 

Vierailija
18/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 13:11"]

Kysy eskarista/koulusta onko tulossa muita uusia, muualta muuttaneita. Sit sellaisen kanssa vaan kimppaan.

Ei muuten lapsesi taida kuitenkaan olla kovin taitava sosiaalisesti, jos marisee yksin kotona, ettei ole tekemistä eikä pääse porukoihin mukaan. Todella sosiaalisesti taitava saa ja hakee ne kaverit vaikka kiven kolosta, niin kuin oma kuopukseni. Esikoinen onkin sitten ihan eri maata. En sano nyt haukkuakseni vaan totean vaan asian, että ehkä sittenkään ei ole niin sosiaalinen eikä osaa itse hakeutua leikkiporukoihin oikealla tavalla.

[/quote]

Onko sosiaalisesti taitava sinusta sellainen joka kaivaa itselleen kavereita kivenkoloista. Minusta sosiaalisesti taitava on empaattinen, toisten tunteita huomioon ottava, reilu, mukava,  ystävällinen, kohtelias...

Jos  asuu vaikka omakotitaloalueella jossa naapuritaloissa ei asu samanikäisiä niin mistä lapsen pitäisi kaverit kaivaa..kyllä se vaatii äidiltä aktiivisuutta viedä lasta paikkoihin jossa voi kavereita löytää. Joillain alueilla voi tosiaan olla hyvinkin tiiviit äiti äiti suhteet jotka hankaloittavat lasten tutustumista.

Vierailija
19/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sosiaalisesti taitavalla tarkoitin tässä yhteydessä juuri sitä, että etsii ja löytää ne kaverit ilman aikuisten apuakin ja on suosittu kaveri siellä, mihin meneekin. En tiedä onko hänellä nyt kaikki nuo kertomasi ominaisuudet mutta on itsekin muutettu uudelle asuinalueelle ja meillä tuo ekaluokkalainen leikkii ja pelailee oman ikäistensä kavereiden lisäksi esim. kolmos- ja nelosluokkalaisten kanssa eli isoveljen kavereiden kanssa, on kavereita koulusta, vanhasta eskarista, naapurustosta, harrastuksista. Ja ei mene vain niin päin, että oma tenava tyrkyttäisi seuraansa muille ja tunkisi väkisin seuraan vaan porukkaa lappaa ovella hakemassa häntä leikkimään. Sitä kaveriporukkaa on minun mielestä ihan liikaakin, itse kun en ole samalla tavalla sosiaalisesti taitava eikä minulla itselläni ole laajaa kaveripiiriä enkä tykkää, jos on jatkuvasti kavereita käymässä. Onneksi leikkivät nyt pääosin pihalla...

Vierailija
20/21 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhemmat muuttaa alueelle, jossa ei ole samanikäisiä lapsia? Kai se nyt on yksi tärkein valintakriteeri eli muutetaan alueelle, jossa on lapsille kavereita ja jossa koulu järkevän mittaisen ja turvallisen matkan päässä ja lapset menee naapuruston kanssa samaan eskariin ja kouluun. Itse ainakin on uudella paikkakunnalla talo näin etsitty, ei missään nimessä olisi muutettu sellaiseen paikkaan, missä ei muita lapsia ja joutuu kuljettamaan lasta kouluun johonkin kauas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi