Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-80 luvulla oli ihan normaalia että naapurista käytiin lainaamassa kahvia, munia, jauhoja, jne

Vierailija
30.01.2022 |

No eihän sillon kaupat ollu aina auki, miten nykyään käytkö lainaamassa naapurista ?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan sunnuntaiaamuna varhain ennen kauppojen aukeamista tulisi mieleen, jos kahvi olisi loppu, että voisi lainata kahvia yhden keittimellisen tarpeiksi - mutta eihän sunnuntaiaamuna voi häiritä naapureita. Joten en lainaisi.

Prisma aukeaa kuudelta,ei tarvi änkee naapuriin,juu,sunnuntaina!

Vierailija
62/73 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tässä naapureina 2 perhettä joiden kanssa autetaan toisiamme. Useamman kerran oon lahjoittanut esim kahvia tarpeeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla lainasin kerrostalossa hyvältä naapurilta ja hän myös minulta, nykyään en enää omakotialueella.

Vierailija
64/73 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meiltä on kauppaan 200 m. Kauppa auki 24/7. Silti lainataan, rivitalossa asutaan. Ainakin kananmunia, tomusokeria, suodatinpusseja, korppujauhoa on lainattu. Ihan normaalia on.

Olet varas jos et korvaa niitä ja maksat ne kuin ostaisit kaupasta. Älä varasta moses. Jos kauppaan ei älyä mennä silloin kun ne on auki niin pitää maksaa ne tuotteet naapurille kuin kaupassa maksetaan. Sehän on toisen köyhdyttämistä.

Vierailija
65/73 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulisia hiiliä pään kun syö kristityltä varastettua ruokaa ilmaiseksi. Ei edes puhelinta voi käyttää jos ei maksa ei toisen vaatteita. Palauta astiat mitä lainasit.

Vierailija
66/73 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin muuten juuri samaa eilen! Ennen oli matalampi kynnys naapuriin ja oltiin enemmän tuttuja. Ei myöskään oltu niin materian perään, että olisi tiukasti pidetty kirjaa, ettei vaan jää lainattu asia maksamatta takaisin. Nykyään on luokkarajat tiukkoja eikä haluta olla tekemisissä muun kuin oman sosiaaliluokan kanssa. Varmaankin omassa lapsuudessa äiti välillä lainasi saman talon tutuille rouville ja tutuilta rouvilta jotain elintarviketta.

Ennen oli mielestäni normaalia pyytää muuttoapua, lastenhoitoa tai kyytiä ilman rahallista korvausta. Autettiin toinen toista, se kuka kerkesi, ja harvoin yksi joutui hyväksikäytetyksi ja jäi itse ilman apua, kun joku aina pääsi. Nykyään kaikesta, ihan kaikesta pitää saada jotain, kaikki on asenteellinen että minä en kyllä ilman maksua tämmöistä...

yhteisöllisyys on katoamassa. en usko että se tarpeena on mihinkään katoamassa, mutta itsenikin on tosi vaikea lähestyä oman talon väkeä. asun vuokralla enkä ole tietoinen taloyhtiön jutuista ehkä siellä on enemmän yhteisiä asioita asukkailla? olisi kiva pitää edes kevättalkoot ja haravoida pihaa yhdessä tai grillata ulkosalla kun tuossa on pieni muurattu grilli.

Katot jonkun helpostilähestyttävän kämppänsä omistajan ja kyselet siltä talkoista yms. Tai voithan kysyä vuokranantajaltakin, että minkälainen historia taloyhtiöllä on yhteisen tekemisen suhteen jos hän sattuisi tietämään. Monissa paikoissa ne talkoot ovat (järjestetty tyhmään aikaan ja) pikkuhiljaa hiipuneet, kun ahkera sukupolvi alkaa eläköityä ja paikat eivät enää kestä samalla tavalla. Itse olin ennen sellainen talkoiden väistelijä, sitten aloin niissä hengailemaan, mutta sitten ympäriltä meni se muu porukka vanhuksille paremmin sopiviin asuntoihin tms. Nyt tuntuu, että meidän talo on profiloitunut sellaiseksi piipahduspaikaksi esim. taloa rakentaessa. Piipahtajissakin on hienoa porukkaa, mutta eivät he lähde rakentamaan mitään kummempia yhteisöllisyyskuvioita.

Vierailija
67/73 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tässä naapureina 2 perhettä joiden kanssa autetaan toisiamme. Useamman kerran oon lahjoittanut esim kahvia tarpeeseen.

Useamman kerran ne huijaa sulta ja jos on rahat vähissä ei juoda kahvia ennen kuin on varaa ostaa kaupasta. Leipä jonoon sitten. Varastamista sekin voinko ottaa pitkäkyntiset kysyy ja vie.

Vierailija
68/73 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tuli hygienia tietoisuus ja epäiltiin että mitä jos se naapuri nuolaisee sormia ennen kuin kaataa sokeria tai jauhoja kippoon ja sylkisormi osuu niihin tai pyyhkäisee nenää ja karva tippuu sieltä sinne

Vierailija
69/73 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, yksi naapuri oli tällainen, joka tuli kuoin kanssa lainailemaan sokeria tms.

Itse en muista ikinä lainailleeni kotitaloustarvikkeita. Jos ei ollut jauhoja riittävästi, leipominen siirtyi seuraavaan päivään.

70/73 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin. Miksi en? 

Vierailija
71/73 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä missä tuppukylässä olet asunut, mutta me emme koskaan tehneet noin eikä kukaan tullut meidän ovelle pyytämään yhtään mitään.

Vierailija
72/73 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei vieressä olis k-market auki iltamyöhään, miksipä ei?

Meistä on tullut parissa vuodessa tuttuja varmaan yli kolmanneksen kanssa tän kerrostalon asukkaista.

Ihan normaalia, et nuoret aikuiset lainaa multa vaikka työkaluja tai mummut pyytää avuksi pyykkituvalle.

Vierailija
73/73 |
30.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä talossa lainataan naapurilta vieläkin, jos tulee tarve. Työkaluja ja miestäni useimmin. Mies on kirvesmies ja osaa paljon, on myös voimaa. Niinpä naapurit usein kysyvät miestä lainaan. Aina on tullut takaisin. Usein viinipullon kera.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän