Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kun nuori, joka kotona ei tee mitään, muuttaa omaan asuntoon

Vierailija
03.06.2015 |

Niin onko edessä katastrofi vai alkaako hommat luistaa paremmin? Millasia kokemuksia?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 01:33"]

Tekee nuoret vanhemmilla asuessaankin. Teillä vain on idioottimaiset standardit ja nuorten pitäisi tehdä kotityöt teidän perustelemattoman aikataulunne mukaan. Omassa kämpässä pystyvät tekemään kotihommat sitten, kun omaan päivään sopii. Kokemusta itselläni hullusta äidistä, jonka luona en "tehnyt mitään" ja pari vuotta omassa asunnossa on ollut täysin siistiä. Olin jopa silloin nuorempana lukion ohella siivoamassa töissä, enkä kuulemma edes olisi osannut siivota.

[/quote]

Totta. Turhaan alapeukutettu.

Vierailija
2/36 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojat on tehneet kotona aina jotain pientä, mutta omissa kämpissä ovat laiskoja muuten, mutta pyykkihuollon hoitavat hyvin. Eli meillä päinvastoin. Joskus saavat "siivouskohtauksia". 

Vierailija
4/36 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun asuin äitini luona, niin olin laiska siivoomaan. Sama jatkuu vieläkin. Tosin ruokaa oon tehny itelleni jostain 14v asti. Joku kysyi, et mistä nuori saa asunnon ja millä maksaa vuokran. Omalla kohdalla isä auttoi ensimmäisen kämpän takuuvuokran kanssa, koska muuten en olisi päässyt muuttamaan. Kelasta saa asumistukea ja sossusta toimeentulotukea. 

Ennenku joku tulee (jos tulee) valittamaan sossupummille että hanki töitä, niin pitää sanoo että ei se oo niin helppoo. Hakemuksia pistetty ja haastatteluissa käyty, mutta kun ei nappaa niin ei nappaa. 

Vierailija
5/36 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinkoalapeukku 22, sori!

Vierailija
6/36 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:04"]Alkaa luistaa! Kummasti ne pitää huolta omasta asunnostaan ja muutenkin asioistaan.

Ja kun muistelen, niin enpä minä itsekään nuorena kotona mitään tehnyt.
[/quote]

Ihan sama minulla. En tehnyt kotona mitään. Mutta näin kuinka kotia hoidetaan. Hyvin opin.
Omat teinit tekee jotain kotona. Melko vähän. Mutta kyllä he oppivat. Enkä minä siihen enää voi puuttua

Vierailija
7/36 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkaa samaa sottalinjaansa. Ryhdistäytyy joskus.
Päätin etten siivoa tms hänen puolestaan. Vieraskoreus tyttöystävää kohtaan on ehkä vähän saanut ryhtiä. Opetellut laittamaan ruokaa, kyselee ohjeita. Soittaa ja kysyy missä. Asteessa pyykki pestään jne.
Onneksi en ole siivousfriikki ja sekaanne lapsen asioihin.

Vierailija
8/36 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla meni vuosia. Astiat tiski altaassa keräsi limasen pinnan kun en jaksanut tiskata niitä. Osa piti heittää pois. kerran kuorin perunat ja kuoret oli altaassa viikko kausia, hyi! Kahvin purut keräsi keittimessä oranssin pinnan kun oli kofeiinitabletteja kahvin,tilalla. Aivan hirveä kämppä ekan vuoden ja yli. Näin siinä käy kun kotona ei tarvi,mitää tehdä. N30

Vierailija
9/36 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä alkanut siivoamaan omilleni muutettuani. Edelleen aika laiska siinä hommassa.

Vierailija
10/36 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä muutamat M-alkuiset nimimerkit voisivat muuttaa kirjaimensa P-alkuisiksi. Mutta kyllä usein asiat alkavat sujumaan omaan asuntoon muutettua, eikä kukaan kiellä kysymästä asioita osaavammilta.

Vierailija
11/36 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3

Vierailija
12/36 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku vinkki teille, joiden teinit eivät siivoa edes omaa huonettaan: Minä siivoan myös lastenhuoneet, jos eivät itse viitsi. Mutta se tarkoittaa sitä, että siivoan sen oman mieleni mukaiseksi. Mikä on mielestäni roskaa, lähtee roskiin vaikka se olisikin teinille kallisarvoinen muisto jostain. Itse en säilyttele mitään pelkän sentimentaalisen arvon perusteella. Kahta kertaa en ole tarvinnut kenenkään yli kymmenvuotiaan  huonetta siivota. Pikkulapsiaikana surutta heitin kaikki askartelut ja piirrokset (säilytin parhaimmat koristelemaani laatikkoon, jokaiselle omansa ja annoin laatikon 10-v synttäreillä lapselle itselleen muistoksi kastelahjojen ja vauvakuvien kera säilyttettäväksi) surutta roskiin, kuten myös Kinder-munayllätykset yms. krääsän joita pakostakin kertyy lapsille. Kivikokoelmat, rihkamat, keskenjääneet käsityöt yms. ovat pysyvästi kadonneet kodistamme. Nykyäänkään huoneiden ei tarvitse olla tiptop, mutta inhimillisen siisti kuitenkin.

Tietysti asiaa auttaa se, että lapset ovat olleet mukana kotitöissä jo aivan pienestä, ovat oppineet omasta ja mieheni esimerkistä siisteyden ja siivoamisen merkityksen sekä ovat itse saaneet valita huonekalunsa ja sisustuksen huoneisiinsa. Mitään aikatauluja meillä ei siivoamisen suhteen ole koskaan ollut, vaan perussiisteyttä ylläpidetään jatkuvasti.

Teinitkin osaavat pestä pyykkiä omatoimisesti tarpeen mukaan. Joskus on ollut likaisena juuri se vaate, jonka olisi tarvinnut. Riittää kun olen sanonut, että kannattaisikohan sitten ennakoida paremmin ja pestä pyykkiä useammin. Itsekin siis osallistun pyykkihuoltoon, mutta en hae kenenkään huoneesta likapyykkikorista vaatteita. Pesen vain niitä, jotka ovat kodinhoitohuoneessa.

Tavallaan, kun puolihuolimattomasti opastaa lapsetkin näkemään sotkun ja siivoustarpeen, niin hekin oppivat automaattisesti viemään roskat roskiksen täytyttyä, tyhjentämään tiskikoneen ohjelman loputtua, imuroimaan hiekkaisen lattian, hakemaan lähikaupasta maitoa juotuaan viimeisen purkin loppuun (meillä on keittiössä pieni hätävararahasto juuri tällaisia tilanteita varten)... Ilman, että siitä tarvitsee erikseen huomauttaa.

Itse olen kasvanut siistissä kodissa ja siistissä kodissa haluan edelleen asua. Olen aika varma, että lapsenikin jatkavat siisteyttä omissa kodeissaan sitten aikanaan. Mutta heidän omat kodithan ne ovat silloin ja jos tuntuu kotoisammalla elää sotkussa, niin eihän se meidän vanhempien elämää häiritse. Ainakaan sotku ei silloin johdu osaamattomuudesta tai uusavuttomuudesta, vaan omasta valinnasta.

Terkuin, 17-, 16-, 14-, 14- ja 12-vuotiaiden äiti (kaksostytöt ja 3 poikaa)

Vierailija
13/36 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tytär nyt 22v ja jatkaa possuilua. Välillä saa siivouspuuskan ..

Vierailija
14/36 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa luistaa! Kummasti ne pitää huolta omasta asunnostaan ja muutenkin asioistaan.

Ja kun muistelen, niin enpä minä itsekään nuorena kotona mitään tehnyt.

Vierailija
15/36 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa luistaa. Näin kävi ainakin minulle.

Vierailija
16/36 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin nuorena kotona asuessani todella laiska siivoamaan jne, mutta omaan kotiin muutettua tämä kämppä ei ole ollut sirkuksena muutamaa päivää pidempään

Vierailija
17/36 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kuulla. Meillä tuo yksi ei tosiaan tee mitään ja huonekin hurjassa kunnossa. On jo 18v, että voisi periaatteessa muuttaa omaan. Tosin rahallisesti en tiedä pärjätäänkö. Mutta muutenkin hankalaa yhteiselo ni voisikohan asiat muuttua..

Vierailija
18/36 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 17 vuotiaana kotoa, kolme vuotta paskan keskellä, tiskit tiskaamatta, vetelin tupakkaa sisällä ja join kaljaa, huudatin musiikkia ja melkein joka yö vaihtui muija sängyssä... Se oli elämää se.. t m25

Vierailija
19/36 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asunu nyt viimevuodesta lähtien omassa kämpässä. Mutsi käy onneksi siivoo mun läävään kerran viikossa kun en jaksa krapulassa siivota. Olen siis aina joko krapulassa tai kännissä. Nyt tosin pienessä hiprakassa vaan.
M-96

Vierailija
20/36 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:07"]Hyvä kuulla. Meillä tuo yksi ei tosiaan tee mitään ja huonekin hurjassa kunnossa. On jo 18v, että voisi periaatteessa muuttaa omaan. Tosin rahallisesti en tiedä pärjätäänkö. Mutta muutenkin hankalaa yhteiselo ni voisikohan asiat muuttua..
[/quote]

Pärjätäänkö? Miten sinun pärjäämisesi nuoren muutosta on kiinni? Jos ajattelit asunnonkin sille kustantaa niin ei tule lapsi pärjäämään elämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä