Kyllästyttää äiitini ilottomuus
Kun hänelle soittaa niin se masentunut huokailu ja hiljaisuus ja ilottomuus ja puhumattomuus siellä langan toisessa päässä, argh!!. Äänikin on niin hiljainen että sitä tuskin kuulee. Ja ne päivän tapahtumat: pesin pyykkiä. Oma mieliala laskee sekunneissa sadasta nollaan ja miinuksen puolelle. Omasta mielestään ei ole masentunut tai mitään, kaikki on hyvin jne.
Kommentit (27)
Samaa meillä. Ollut siis jo lapsuudestani lähtien. Marttyyriutta, valitusta, syyllistämistä ja ilottomuutta. Jos nykyään soitan hänelle tiedän taatusti saavani pahan mielen soiton jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:27"]
Onko äitisi eläkeläinen? Jotkut heistä junnaavat paikallaan ja päivän kohokohta on lähikaupassa käynti. Elämässä ei tapahdu juuri mitään ja sitten toistellaan päivästä toiseen samoja asioita. Näin muutaman tuntemani eläkeläisen kohdalla.
[/quote]
Noinhan se menee työssäkäyvilläkin: käydään joka päivä työpaikalla siiretelemässä papereita ja näpyttelemässä tietokonetta, tai myymässä kaljaa tai kiinnittämässä hiustenpidennyksiä. Puhutaan joka päivä samat jutut. Tai ollaan kotona ja tehdään av:lle joka päivä samat avaukset samoista aiheista moneen kertaan.
[/quote]
Jaa, ei meillä vaan noin ole.
[/quote]
No mitäs tosifiksua ja uuttaerilaista keksitte joka päivälle? Sellaista mitä ei ole kukaan koskaan ennen maailmassa tehnyt?
[/quote]
No ei varmaan mitään sellaista mitä kukaan ei ole koskaan ennen tehnyt mutta kyllä meillä puhutaan muustakin kuin pyykinpesusta. Ajateleville ihmisilleä tulee uusia ajatuksia kun tehdään juttuja, harrastetaan, matkustetaan, luetaan ja katsotaan elokuvia. Niitä ajatuksia sitten vaihdetaan. On siinä ero pyykkijuttuihin.
Mitenkähän sen sinne lekurille sitten saisi kun ei hän ole suostunut 20 vuoteen käymään millään lääkärillä? Ei mene lääkärille valittamiensa astmaoireiden takia eikä silmälääkäriin vaikka ikänsä puolesta olisi hyvä käydä. Olen luovuttanut, en enää ehdota enkä painosta lääkäriin, olkoon menemättä jos niin haluaa. Ennen olin huolestunut, nykyään kyllästyttää vaan.
[/quote]
Niin ja lisään vielä että ihmettelen sitä miten lääkärille meno voi aikuiselle olla niin kamalaa. Onko sitte pelkoa siitä että jotain tosiaan löytyy, en tiedä mutta luulisi noilla oireilla haluavan itsekin käydä lääkärissä. Ihan älyttömiä tilanteita ollut näistä lääkäriehdotuksista, äiti suuttuu totaalisesti jos ehdottaa että mene lääkäriin niin saat oikeat lääkkeet noihin oireisiin. Hän ei lääkäriin mene piste. Mulla taas ei ole resursseja siepata ketään ja pakottaa lääkäriin.
Kylläpä täällä tyttäret mielensäpahoittaa, jos elämä ei olekaan vaahtokarkkeja, pariisimatkoja tai karkkikulho leffan parissa :)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:33"]
Kylläpä täällä tyttäret mielensäpahoittaa, jos elämä ei olekaan vaahtokarkkeja, pariisimatkoja tai karkkikulho leffan parissa :)
[/quote]
Aha, ikävä kuulla että sulla on noin. Itse olen tyytyväinen omaan elämääni.
Mä voisin vaihtaa tuon hiljaisen äidin omaan äitiini joka aina alkaa puhelimessa valittamaan kuinka kurjaa hänen elämä on. Kaikki on aina kaikkien muiden syytä ja työvuorotkin on huonot. Jos kehtaat sanoa siihen mitään, esittää positiivisia puolia tai olla sanomatta mitään, niin sitten saa viestin perään, että minäkin olen ihan perseestä. :D
Mistä sä tiedät miksi äitisi elämä on ilotonta? Tee jotain saadaksesi siihen iloa, äläkä pilkkaa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:09"]
Onko äitisi eläkeläinen? Jotkut heistä junnaavat paikallaan ja päivän kohokohta on lähikaupassa käynti. Elämässä ei tapahdu juuri mitään ja sitten toistellaan päivästä toiseen samoja asioita. Näin muutaman tuntemani eläkeläisen kohdalla.
[/quote]
Noinhan se menee työssäkäyvilläkin: käydään joka päivä työpaikalla siiretelemässä papereita ja näpyttelemässä tietokonetta, tai myymässä kaljaa tai kiinnittämässä hiustenpidennyksiä. Puhutaan joka päivä samat jutut. Tai ollaan kotona ja tehdään av:lle joka päivä samat avaukset samoista aiheista moneen kertaan.
[/quote]
[/quote]
No mitäs tosifiksua ja uuttaerilaista keksitte joka päivälle? Sellaista mitä ei ole kukaan koskaan ennen maailmassa tehnyt?
[/quote]
No ei varmaan mitään sellaista mitä kukaan ei ole koskaan ennen tehnyt mutta kyllä meillä puhutaan muustakin kuin pyykinpesusta. Ajateleville ihmisilleä tulee uusia ajatuksia kun tehdään juttuja, harrastetaan, matkustetaan, luetaan ja katsotaan elokuvia. Niitä ajatuksia sitten vaihdetaan. On siinä ero pyykkijuttuihin.
[/quote]
Heideggerin syväfilosofiasta puhuminenkin on saman puhumista, jos sitä tekee joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 16:13"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Heideggerin syväfilosofiasta puhuminenkin on saman puhumista, jos sitä tekee joka päivä.
[/quote]
Me ei puhuta samoista asioista joka päivä. Tuliko riittävän nyt selvästi?
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 15:44"]
Mistä sä tiedät miksi äitisi elämä on ilotonta? Tee jotain saadaksesi siihen iloa, äläkä pilkkaa.
[/quote]
Joo, siis se vikahan on tietysti minussa...
Yritetty on, mikään ei kelpaa. Lahjat on huonoja, tapahtumiin ei halua lähteä tai sitten aina viime tingassa peruuttaa kaiken koska ei nyt huvita tai ihmiset on sitä ja tätä tai väärä kuun asento, puheenaiheet ei kelpaa, jos soitan jostain asiasta minkä nimenomaan ajattelen ilahduttavan häntä niin pieleen menee. Olenpa huono sukulainen.
Äitini 80-vee valittaa, vinkuu, huokailee ja takertuu. Mitä enemmän hän sitä tekee, sitä vähemmän haluan soittaa hänelle.
Hän pelaa täysin alkeellista peliä meidän eri sisarustemme välillä, eli lähettelee kauttarantain-viestejä "ei ole ullakaan soitellut, ei ole mitään kuulunut" toiselle sisarukselle, jonka sitten pitäisi soittaa tälle "ullalle" ja patistaa tätä soittamaan muorille.
Hän itse ei soita. En minä ossaa ja jos sulla on kiire niin et sinä kerkiä puhumaan on selitys. Sanoin että jos en ehdi juuri silloin puhumaan, niin mä sanon se sulle niinkuin vaikka sanon omalle ukolleni ja sitten soitellaan paremmalla ajalla myöhemmin.
Siellä se istuu ja huokailee. Kuitenkin sillä on aktiivinen ystäväporukka, jotka vierailee toisillaan ja tekevät retkiä naapurikuntiin ja jonnekin konsertteihin ym. Käyvät elokuvissa tai jossain nuorisoseurantalon yhteiskhyvä-juhlissa ja missämilloinkin.
Kuitenkin omille lapsilleen kehtaa ja viitsii esittää yksinäistä ja surkeaa unohdettua muoria. Tämä taktiikka toimii meidän kohdalla käänteisesti. Ihan niinkuin aikoinaan isäukon kanssa. Mitä enemmän vinguntaa, sitä harvempaa yhteydenottoa.
Hiljainen äiti olis kanssa kiva. ;)
Meillä paasaa kaikkien sukulaisten asioista, muistaen toki aina välissä haukkua meidät lapset. Eikä asioiden tarvitse olla todellisia, hän vain uskoo näin olevan, niin silloin se on faktaa.
Mikään asia ei koskaan ole hyvin, lapsetkin kasvatetaan väärin. Onneksi hän tekee niinkuin itse haluaa, oli kyse mistä tahansa.
Ihan joka keskustelussa. Mitään positiivista ei voi kertoa, kun kaikesta löytyy heti ne negatiiviset puolet. Tärkeistä asioista ei voi äidilleni puhua, kun ne levitetään heti puolelle kaupunkia...
[/quote]
Tarviiko tuohon olla eläkeläinen? :)
Jotkut on sellaisia että he eivät ole innoissaan mistään, eivät iloitse mistään, kaikki on ihan sama. Olen töissä törmännyt näihin henkilöihin ja he vaikuttavat niin tylsiltä ihmiseltä ettei mitään rajaa. Eivät kai he silti mitään masentuneita ole, ovat vaan vissiin liian passiivisia ja cooleja nauttiakseen mistään täysin rinnoin.
Yleensä masentunut ei itse tajua tilannettaan. Kannattaa käydä lekurilla.
Mitenkähän sen sinne lekurille sitten saisi kun ei hän ole suostunut 20 vuoteen käymään millään lääkärillä? Ei mene lääkärille valittamiensa astmaoireiden takia eikä silmälääkäriin vaikka ikänsä puolesta olisi hyvä käydä. Olen luovuttanut, en enää ehdota enkä painosta lääkäriin, olkoon menemättä jos niin haluaa. Ennen olin huolestunut, nykyään kyllästyttää vaan.
Ja mun puolestani voitte miinuspeukuttaa vielä lisääkin.
Tai sitten äitikulta vaan yrittää saada huomiota ja/tai syyllistää lastaan, joka ei soittele eikä käy kylässä äidin mielestä tarpeeksi usein. Esim. minun äitini (80+ reippaasti) valittaa koko ajan yksinäisyyttään, vaikka on monenlaisissa harrastuksissa mukana, käy kokkina ja muissa järkkärihommissa sotaveteraanien, marttojen, eläkeläisten, seurakunnan jne. tilaisuuksissa, on seurakunnan ystävätoiminnassa, pitää virikekerhoja, laulaa kuorossa, hoitaa taloyhtiön kaikkien asiat ja viljelee pientilalla kaikki juurekset, vihannekset, hedelmät ja marjat. Silti jatkuva valitus.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mitäs tosifiksua itse keksit? Nytkin notkut av:lla ja seuraavaksi valitat ja huokailet joka asiasta tyttärellesi? Ps. itse olen lomalla enkä suostu kuuntelemaan eläkeläisten ulinoita yhtään.