Herutatko itsellesi glooriaa Facebookissa?
Taas tuli vastaan tällainen ällötys: Joku kehuskelee julkisella postauksella Facessa, miten on antanut 50 senttiä kaupan kassalla pikkupojalle, joka ei muuten olisi saanut äidilleen lahjaa. Oi kuinka kaikki olikaan olleet niiin surullisia, poika katsonut kyynelsilmin, kassatäti ollut murheellinen, lahja niin tyylikäs. Ja sitten tämä postauksen tekijä oli karauttanut paikalle ja ojrntanut sen 50 senttiä ja kaikki oli pelastunut. Nyt jakaa tätä juttua julkisena somessa ihan vaan kun ei voi unohtaa millään niitä surusilmiä, koko maailmalle on siis kerrottava, ei edes pelkät omat kaverit riitä. Ja hups vaan, "yllättävänä" bonuksena kaikki tykkää postauksesta hullun lailla.
Milloin tässä maassa on tullut ei-noloksi kehuskella pitkin poikin pienimmälläkin avulla, jota on toiselle ihmiselle antanut?
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 08:17"]
Mua vieläkin ketuttaa kun löysin kerran monta päivää kateissa olleen koiran ja onnistuin vielä saamaan sen (kovalla työllä) kiinnikin. Sain koiraa hakemaan tulleelta omistajalta vain hätäisen kiitoksen, enkä yhtään julkisuutta. Voi harmi etten tajunnut laittaa juttua facebookiin!
[/quote]
Niin. Olisit nyt sentään kuvannut sen koiran ja omistajan jälleennäkemisen. Räps, räps ja kaikki todisteet Facebookiin, kaikille avoimena jakona.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 08:51"]
Onko kirjoitus nähtävissä jossain?
[/quote]
Ite näin esn, kun kaksi Face-kaveria oli tykännyt. Siinä vaiheessa oli jo parikyttuhatta tykkääjää. Julkinen jako.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 09:13"]
Minua ensin ärsytti tuo itsensä nostattaminen, mutta ajattelin asian niin, että jos tuo kannustaa pinnallisia ihmisiä pinnallisessa maailmassa pysähtymään ja olemaan sen sekuntin mukava kanssaeläjälle, niin antaa palaa. Mun ei onneksi ole pakko lukea, usein en luekaan ja onneksi itse voin auttaa ilman, että tarvitsen satoja kiitoksia, tykkäyksiä, jakoja ja ylistystä. Mutta silti, se on hyvä jos kannustaa hyviin asioihin. Asia eri sitten ne jotka liiottelee/jopa valehtelee näitä, niitäkin on.
[/quote]
Tuosta kirjoituksesta paistoi läpi nolostuttavan selvästi, että tässä kerätään itselle sädekehää. Ylisanoja oli vaikka kuinka, missä kaameassa epätoivossa kaikki oli, kunnes kirjoittaja saapui paikalle pelastamaan päivän. Ihan eri asia kuin vaan kavereille mainita, että autoinpa yhtä pikkujäbää paiskaamalla kolikon.
No just. Nyt tämä 50 sentin lahjoittaja on jo Ylen uutissivullakin. http://yle.fi/uutiset/50_sentin_apu_sai_ruusuja_ostaneen_pojan_kyyneliin__hellyttava_tarina_leviaa_somessa/8040685
Mihin tästä maailmasta on hävinnyt sydämen sivistys? Meuhkataan ympäri somea ja uutisia, kuinka on autettu pikkukolikolla jotain poikaa, julistetaan ympäriinsä, miten tämä on ollut tippa silmässä ja nyt vielä "hyväntekijä" haluaa lapsen tavatakin. Ilmeisesti jotta saisi vielä tämän omaisiltakin jotain kiusaantuneita kiittelyitä toiminnalleen.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:06"]No just. Nyt tämä 50 sentin lahjoittaja on jo Ylen uutissivullakin. http://yle.fi/uutiset/50_sentin_apu_sai_ruusuja_ostaneen_pojan_kyyneliin__hellyttava_tarina_leviaa_somessa/8040685
Mihin tästä maailmasta on hävinnyt sydämen sivistys? Meuhkataan ympäri somea ja uutisia, kuinka on autettu pikkukolikolla jotain poikaa, julistetaan ympäriinsä, miten tämä on ollut tippa silmässä ja nyt vielä "hyväntekijä" haluaa lapsen tavatakin. Ilmeisesti jotta saisi vielä tämän omaisiltakin jotain kiusaantuneita kiittelyitä toiminnalleen.
[/quote]
Ei haloo!!! Aivan kuin tuo olis ainoa laatuaan. Tosi moni ihminen antaa lapselle kassalla puuttuvan lantin. Ei tuo nyt niin iso juttu ole. Munkin lapselle on annettu ja itse olen antanut tuntemattomalle lapselle.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:06"]No just. Nyt tämä 50 sentin lahjoittaja on jo Ylen uutissivullakin. http://yle.fi/uutiset/50_sentin_apu_sai_ruusuja_ostaneen_pojan_kyyneliin__hellyttava_tarina_leviaa_somessa/8040685
[/quote]
Ei haloo!!! Aivan kuin tuo olis ainoa laatuaan. Tosi moni ihminen antaa lapselle kassalla puuttuvan lantin. Ei tuo nyt niin iso juttu ole. Munkin lapselle on annettu ja itse olen antanut tuntemattomalle lapselle.
[/quote]
Laita nyt etsintäkuulutus someen: "Hei sinä lapsi, jolle annoin 50 senttiä K-kaupan kassalla vuonna X. Ota yhteyttä, niin saat jäätelöä. Laitan meidän kohtaamisesta sitten jutun nettiin. Saavu paikalle mahdollisimman liikuttavan näköisenä."
Itseäni karmisi äitinä jos joku lastani auttanut haluaisi nähdä lastani uudelleen ja levittäisi asiaa somessa? Jotenkin karmivaa. Jos auttaja haluaisi rahansa takaisin niin se on ok, mutta että lastani nähdä uudelleen? Ei.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:06"]No just. Nyt tämä 50 sentin lahjoittaja on jo Ylen uutissivullakin. http://yle.fi/uutiset/50_sentin_apu_sai_ruusuja_ostaneen_pojan_kyyneliin__hellyttava_tarina_leviaa_somessa/8040685
[/quote]
[/quote]
Laita nyt etsintäkuulutus someen: "Hei sinä lapsi, jolle annoin 50 senttiä K-kaupan kassalla vuonna X. Ota yhteyttä, niin saat jäätelöä. Laitan meidän kohtaamisesta sitten jutun nettiin. Saavu paikalle mahdollisimman liikuttavan näköisenä."
[/quote]
Hyvä idea. Mäki pääsen sit varmaan uutisiin. Haluaisin mielellään myös jonkin mitalin.
Toihan on ihan normaalia, että heitetään joku kolikko kassalla sitä tarvitsevalle. Ite heitin kerran yhdelle pultsarille, osti maitoo ja muuta. En päivittäny faceen miten se toivotteli mulle siunausta ja mitälie.
Hohhoijaa!
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 08:06"]En. Olen itsekin maksanut tuntemattoman ostoksia enkä ole kertonut asiasta kenellekään
[/quote]
Vahinkoalapeukku, sori.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:06"]No just. Nyt tämä 50 sentin lahjoittaja on jo Ylen uutissivullakin. http://yle.fi/uutiset/50_sentin_apu_sai_ruusuja_ostaneen_pojan_kyyneliin__hellyttava_tarina_leviaa_somessa/8040685
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hyvä idea. Mäki pääsen sit varmaan uutisiin. Haluaisin mielellään myös jonkin mitalin.
[/quote]
Eiköhän Niinistö vois sen järjestää. Joku hyväntekijämitali hengenpelastuspalkinnon rinnalle. Ehkä jopa vuoden hyväntekijä. (Tosin jos olet mies, niin saatat saada vuoden namusetäpalkinnon.)
Minäpä annoin spugelle 20 senttiä kun sen rahat ei riittänyt jäätelöön. Missä mun gloooria
Mä sain kerran eräältä naiselta 10 senttiä seutulippua varten, kun multa puuttui juuri sen verran eikä sillä asemalla ollut nostoautomaattia.
Sekä tälle tuntemattomalle naiselle että minulle jäi hyvä mieli, mutta olisin kyllä kokenut todella outona, jos olisin myöhemmin lukenut tästä facebookista.
Pääsen niin paljon vähemmällä kun en ole ikinä mihinkään someen liittynyt. Täsätä palstasta kun vielä onnistuisin vierrottautumaan.
Voi helvetti. Tää on kyl joku nykypäivän juttu. Täysin arkipäiväinen juttu ja tällaisen numeron tehnyt. Ja vielä itsestään.
Luin jutun, joka oli mielestäni NOLO.
Noloa omakehua vaivaisen 50 sentin vuoksi.
Herttaista, että auttoi, mutta mekastus oli naurettavaa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:26"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 20:06"]No just. Nyt tämä 50 sentin lahjoittaja on jo Ylen uutissivullakin. http://yle.fi/uutiset/50_sentin_apu_sai_ruusuja_ostaneen_pojan_kyyneliin__hellyttava_tarina_leviaa_somessa/8040685
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eiköhän Niinistö vois sen järjestää. Joku hyväntekijämitali hengenpelastuspalkinnon rinnalle. Ehkä jopa vuoden hyväntekijä. (Tosin jos olet mies, niin saatat saada vuoden namusetäpalkinnon.)
[/quote]
:D Hyvä huomio miehestä. Olen nainen joten vuoden hyväntekijä -palkinto mulle nyt heti kun olen joskus auttanut lasta!!!!!
Voi tsiisus tätä maailmaa ja ihmisten itsekeskeisyyttä...
Voi poikaparka, ei tainnut tajutakkaan millaiseen myllytykseen joutuu kun ottaa vieraalta tädiltä 50 senttiä... Nyt pitäisi lähteä jätskille ja varmana YLE:n kuvaustiimikin karauttaa paikalle ja tekee hyväntekijästä dokkarin.
Mäkin olen antanut kassalla puuttuvia senttejä ihmisille. Se on ihan normaalia toisen huomioonottamista. Kerrain annoin jopa mamulle, vaikka äänestän persuja. ; D
Myös minua on joskus autettu bussissa (kun en muistanut, että lipun hinta oli noussut).
Auttamisesta tulee hyvä mieli molemmille osapuolille. Mutta tuo lehtijuttu on ehkä vähän liiottelua.
Tykkään näistä jutuista silloin, kun niitä kirjoittaa satunnainen silminnäkijä inspiraationa muille, mutta se, että tarinan sankari itse raapustaa kyseisen jutun ja kehottaa vielä jakamaan sitä, on kyllä noloa.