En pääse inssistä läpi surettaa tosi paljon :(
Olen yrittänyt läpäistä inssin 4 kertaa.
Kun ajan ajo opettajani kanssa asiat sujuu hyvin. Osaan omatoimisesti ajaa ja pärjään liikenteessä. Ajo opettajani on sanonut jo monta kertaa "Sinä osaat ajaa sinun pitäisi kyllä päästä jo näillä taidoilla inssi läpi."
Hallitsen auton käsittelyn minulla on hyvä ja itsevarma olo kun ajan ajotunnilla autoa. MUTTA heti kun tulee inssi eteen syke nousee, ahdistun, kurkkua kuristaa. Jännittää, pelottaa. Keskittyminen herpaantuu ja on todella kovat paineet inssin aikana. Joten aina teen jonkun virheen kun olen niin paniikissa. Surettaa ja itken koska tiedän että osaan ajaa ja haluan ajaa mutta inssissä vaikutan siltä kun en olisi ikinä auton rattiin koskenutkaan.
Miten ihmeessä selvitä inssi tilanne niin että ei jännitä tai panikoi liikaa?
Miten teidän inssit meni?
Olisiko jollain antaa inssiin jotain hyviä vinkkejä? Kiitos!
Kommentit (22)
Tärkeintä on kun istut siihen kuskin penkille. Kuuntele mitä se inssi sanoo ja seuraa nopusrajoituksia. Kaistan vaihtoja ja vilkun käyttöä. Ihminen se inssikin on. Älä jännää kyllä sen kortin saat .
Minulla meni päinvastoin, olin ihan hermona aina open kanssa, ope ei luottanut yhtään ajotaitoihini vaan määräsi 2 lisätuntia ennen inssiä ja katsastusaseman pihalle jäi lannistuneena pudistelemaan päätään.
Sain vielä autooni sen tutkinnon vastaanottajan jota pidettiin yleisesti kaupungin ankarimpana. Mutta kappas, sain vaan ohjeet minne pitäisi ajaa ja kerrankin oli rento olo ratissa kun sain itse tehdä kaikki päätökset ja seurata itsenäisesti liikennettä. Ainoa mihin meinasi kössähtää oli se kun liikennevaloissa oli niin rento olo että katselin vaan taivasta enkä tajunnut että valo oli jo vihreä. :D Ekalla läpi.
Eipä tuossa muu kuin koittaisi vaan ottaa rauhallisesti ja itsevarmasti, ei esim. haittaa vaikka ryhmittyisi väärin sitten vaan ajetaan eri reittiä. Kaikki äkkinäinen hutilointi on vaarallista.
Tutkinnon vastaanottajatkin voivat olla niin erinlaisia.
Koita kuvitella se ope siihen viereen istumaan ja ajattele että tärkeintä ei ole päästä läpi vaan ajaa turvallisesti sääntöjen mukaan.
Kyllä sinä vielä läpi pääset! Inssi on vain yksi hetki koko sinun elämästäsi. Muistan kyllä miten itseäkin jännitti. Mutta nyt näin 10 vuotta myöhemmin on helpotus ajatella inssi hetkeä siitä on kauan aikaa ja tulipa sekin koettua.
Mun mielestä kaikki ne ketkä ei pääse inssistä ekalla kerralla läpi ei saisi saada korttia
Mitä virheitä teet, kun et pääse läpi?
Jännittäminen pitäisi ensiksi saada haltuun. Auttaisiko joku läheinen takapenkille istumaan? Mielikuvaharjoittelu, psykologilla käynti, automaattivaihteinen auto?
Ehkä sinua ei ole tarkoitettu liikenteen sekaan sekoilemaan. Toisaalta hyvä niin, tarpeeks näkee kenelle ei ois ikinä pitäny korttia myöntää.
Kyllä siellä liikenteessä pitää pärjätä kaikissa tilanteissa eli ihan syystä sinut on hylätty.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinua ei ole tarkoitettu liikenteen sekaan sekoilemaan. Toisaalta hyvä niin, tarpeeks näkee kenelle ei ois ikinä pitäny korttia myöntää.
Jep. Ne ovat yleensä miespuolisia ja niillä on vähän vanhempi bemari tai muu takavetoinen auto.
Osaat ajaa hyvin ajotunneilla ja ajo opettajasikin on sitä mieltä että sinun pitäisi päästä jo inssi läpi taidoillasi. Mutta sitten inssissä sekoilet ja teet virheitä paniikissa? Ymmärsinkö oikein? Tyttäreni oli samanlainen kun ajokorttia suoritti. Katsoimme tyttären kanssa netistä erinlaisia inssi videoita. Kävin myös tyttäreni kanssa ajamassa samoja reittejä mitä oli inssissä ajanut. Juttelimme paljon asiasta ja tsemppasin hirveästi tytärtäni. Kyllä se sitten läpi pääsi vaikka siihen muutama inssi kerta tarvittiin. Nyt jo kokenut ja hyvä turvallinen kuski.
Suomessa 90% ei vi..... osaa ajaa autoa. Taas äsken todistettu Turun keskustassa, vi.... mitä mongo......... .
Niin ja nythän sitä inssin kestoakin pidennettiin ja on tullut pakolliseksi maantieajo inssissä. Todella ärsyttävää.
Sain kortin 18 vuotta sitten vasta neljännelle yrityksellä. Joka kerta oli sama tutkinnon vastaanottaja ja siinä oppi jo häntä tuntemaankin. Pientä vitsailua oli jo toisella kerralla, että rahalla selviää kaikesta. Neljännellä yrityksellä, kun mokasin taas pahasti, sanoin antavani 500€ jos päästää minut läpi. Ei vastannut mitään ja ajettiin ajo loppuun. Perillä otti setelit kädestäni ja kertoi suorituksen menneen läpi. Ajan lähes 30000 km vuodessa enkä yhtään kolaria en ole ajanut.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja nythän sitä inssin kestoakin pidennettiin ja on tullut pakolliseksi maantieajo inssissä. Todella ärsyttävää.
Turvallisuus ennen kaikkea
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikki ne ketkä ei pääse inssistä ekalla kerralla läpi ei saisi saada korttia
No jaa. Minä sain läpi toisella yrittämällä enkä ole yhtään pientäkään kolaria, suuremmista mälleistä puhumattakaan, sen jälkeen ajanut, ja ainoat sakotkin ovat pari pysäköintisakkoa 80-luvulla. Ajokorttini sain toukokuussa 1984 ja koko ajan sen jälkeen autoa ajanut.
Miettikää niitä jotka ovat siinä ohjelmassa "suomen surkein kuski" Miten he ovat saaneet ajokortin?!?!
Ajokorttijärjestelmä on täysi vitsi. Joissakin EU-maissa ajokortin saa reilulla 100€.
Tuttu fiilis. Mutta tarpeeksi monta kertaa kun inssissä kävi niin alkoi olla jo niin tuttua puuhaa ja tiesi mitä tuleman pitää joten joka kerralla itselläni ainakin jännitys väheni.