Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hoitajille maksetuista palkoista ei medioissa anneta oikeata, todellista kuvaa?

Vierailija
29.01.2022 |

Miksi maksetuista palkoista ei medioissa anneta oikeata, todellista kuvaa, ovathan työntekijät eri-ikäisiä? Olen juuri läheiselleni joutunut järjestämään kotiin hoivaa mm. palkkaamalla lähihoitajan puolipäivätyöhön. Maksan hänelle enemmän kuin listatuntipalkan ikälisineen, plus lauantai-ja pyhälisät, joten kuukaisipalkaksi saan ihan eri luvun kuin mitä mediassa on ilmoitettu, 2200€/kk. Kokonaispalkastahan on kyse.

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat riippuvat työtehtävästä ja työnimikkeestä. Kun on monia -hoitaja päätteisiä työaloja.

Ja se, että maksat yhdelle hoitajalle enemmän ei tarkoita sitä, että kaikki saavat sitä palkkaa.

Vierailija
2/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lisät kun vaihtelee... Peruspalkka on se mikä pysyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen bensa-asemanhoitaja, saan yli 3500€/kk.

Ihan höpöä että hoitajilla olis huono palkka.

Vierailija
4/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisät, erityisesti yölisä, ovat hyvitystä hankalista työajoista.

Vierailija
5/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siksi saat eri luvun kun maksat yli listahinnan?

No shit scherlock...

Vierailija
6/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisät ovat nimensä mukaisesti haittalisiä epämukavista työajoista.

Vierailija
7/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat yöpäiväkodissa, tunnen oloni humalaiseksi 60% valveillaoloajasta, en muista monet syntymäpäivät, juhlat, valvojaiset, koulunpäättäjäiset ym ym olen missannut.

Nämä korvataan minulle lisillä. Ymmärrätkö? Ei ole kyse palkasta.

Vierailija
8/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina pitäisi vertailla sitä peruspalkkaa ilman lisiä. Ei niitä muuten voi vertailla mitenkään järkevästi.

Vierailija
9/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisät, erityisesti yölisä, ovat hyvitystä hankalista työajoista.

Mutta ne ovat myös ansiotuloa, ne ovat osa palkkaa, ne ovat palkanlisiä. Ne lasketaan muillakin aloilla kokonaisansioihin. Hoitajat vertaavat aina palkkojaan paperityöläisiin tai sellunkeittäjiin jotka myös tekevät vuorotyötä ja joiden kokonaisansioihin lasketaan myös palkanlisät. Ei se niin mene että vertailussa sh:t käyttävät peruspalkkaa ja muilla lasketaan kokonaisansio.

Vierailija
10/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös päivätyötä tekeviä. Siihen tulee päälle korkeintaan kokemuslisä.

Vierailija
11/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni ovat yöpäiväkodissa, tunnen oloni humalaiseksi 60% valveillaoloajasta, en muista monet syntymäpäivät, juhlat, valvojaiset, koulunpäättäjäiset ym ym olen missannut.

Kyllä ne lasketaan veronalaiseen kokonaisansioon. Ymmärrätkö?

Vierailija
12/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajilla on hyvät palkat mutta ihmisillä on pakkomielle tuhlata rahaa kaikkeen turhaan niin onko se ihme että mikään ei riitä ja kuvittelevat olevansa oikeutettu tienamaan verovaroista yhtäpaljon kun yksityisellä puolella josta ne verovarat kerätään

Vierailija
13/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän hoitaja saa suoraan käteen sitä summaa minkä maksat.

Vierailija
14/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun palkkani nousi, kun vaihdoin kaupasta hoitoalalle. En valuta. Työkin on kevyempää.

Vierailija
15/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö paikkansa, että attendolla aloituspalkka lähihoitajalla on noin 1935€?

Vierailija
16/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö paikkansa, että attendolla aloituspalkka lähihoitajalla on noin 1935€?

Tarkista TES:istä. Yksityispuolen TES:in mukaiset palkat ovat huonompia. Käteeni osui juuri palkkanauha kesältä 2007, jolloin sairaanhoitajan peruspalkka Helsingin kaupungilla on ollut 1985 euroa 😓

Vierailija
17/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajat ovat keskimääräistä suomalaista paremmin ansaitsevia. Sairaanhoitajan keskiansio on yli 3 120 euroa kuussa, jolla ohittaa 54 prosenttia suomalaisista.

https://www.kuntatyonantajalehti.fi/2018/4/sairaanhoitajat-keskituloisi…

Vierailija
18/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma onkin usein juuri se, että palkasta puhutaan käytännössä aina kaikkien lisien kanssa. Silloin hoitajilla on ihan kohtuullinen palkka, vaikkakin nostaa hieman voisi.

Todella moni hoitaja ei saa lisiä, koska on päivätöissä. Älkääkä sanoko, että vaihda vuorotöihin. Kaikille se ei ole mahdollista elämäntilanteen vuoksi, tai vuorotöitä ei ole tarjolla. Lisäksi jonkun ne päivätyötkin on tehtävä.

Edellinen kuukausipalkkani oli 1963€ kuukaudessa. Eli nettona 1550€.

Nykyisellä bensan hinnalla bensaan meni tuosta 250€/kk, että pääsin töihin.

Vaihdoin alaa.

Vierailija
19/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma onkin usein juuri se, että palkasta puhutaan käytännössä aina kaikkien lisien kanssa. Silloin hoitajilla on ihan kohtuullinen palkka, vaikkakin nostaa hieman voisi.

Todella moni hoitaja ei saa lisiä, koska on päivätöissä. Älkääkä sanoko, että vaihda vuorotöihin. Kaikille se ei ole mahdollista elämäntilanteen vuoksi, tai vuorotöitä ei ole tarjolla. Lisäksi jonkun ne päivätyötkin on tehtävä.

Edellinen kuukausipalkkani oli 1963€ kuukaudessa. Eli nettona 1550€.

Nykyisellä bensan hinnalla bensaan meni tuosta 250€/kk, että pääsin töihin.

Vaihdoin alaa.

Juuri tätä varten on tilastotieteissä olemassa mediaani. Sairaanhoitajien mediaanipalkka on yli 3100e kuussa, joka tarkoittaa että puolet sairaanhoitajista tienaa enemmän kuin tämän summan ja puolet vähemmän.

Suomalaisten kokoaikaisten työntekijöiden mediaanipalkka on muuten melko tasan saman verran kuin sairaanhoitajien kuukausipalkka. Eli sairaanhoitajilla ei ole missään nimessä huonot palkat muihin verrattuna.

Vierailija
20/45 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedosta.

Tein susta lasun, 40% valveillaolostasi olet meinaan krapulanoloinen.

Säälin lapsiasi.