Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä a2 kielelle lukiossa?

Vierailija
02.06.2015 |

Poikani on lukenut yläasteella a2 saksaa. Hän on saanut siitä numeroksi 8. Toisaalta tuntuu, että koska poika on hirveä hyvä matemaattisissa aineissa, niin luultavasti hän ottaa pitkän matikan ja muitakin luonnontieteen aineita. Meneekö mitenkä rankaksi, jos poika jatkaa saksaa a2 kielenä? Helpottaisiko jos sen vaihtaisi lukiossa alkavaan saksaan? Voisiko sen sitten kirjoittaakin? Vai voisiko sen vaihtaa siihen saksaan mikä on alkanut joillain kasilla. Onko se nykyään nimeltään b-kieli?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pitkä matikka, a2 saksa ja fysiikka. Myös ruotsista kaikki kurssit ja kirjoitin sekä tietenkin englanti. Siihen olisi vielä helposti mennyt kemiakin.

Vierailija
2/14 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata ainakaan alusta aloittaa. Ei ne luonnontieteet niin erityisen vaativia ja aikaavieviä ole, jos on lahjoja sillä alalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sen sit lukea pitkänä ja kirjoittaa lyhyempänä?

Vierailija
4/14 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
5/14 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 00:29"]Voiko sen sit lukea pitkänä ja kirjoittaa lyhyempänä?
[/quote]

Voi. Itse luin A2-ranskaa, mutta laaduttoman opetuksen vuoksi en halunnut kirjoittaa sitä pitkänä. Kirjoitin siis C-ranskan.

Ehkä pojan kannattaa alkuun jatkaa saksaa pitkänä kielenä, ja vaihtaa lyhyeen tai jättää kesken jos tuntuu liian raskaalta. Mahdotonta kahden pitkän kielen, pitkän matikan yms. yhdistäminen ei kuitenkaan ole, elleivät kurssit sitten mene koko ajan päällekkäin.

Vierailija
6/14 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän poikasi osaa itse päättää mitä tekee

Vierailija
7/14 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsista toinen luki pitkää matikkaa ja fyssaa kirjoitti pitkän enkun ja normaaliruotsin lisäksi pitkän saksan (taisi saada C:n vaikka kaikki muut oli L & E). 

Toinen luki lyhyttä matikkaa (mikä meni sekin huonosti) ja aloitti espanjan (mitä ei oppinut ollenkaan eikä kirjoittanut sitä) ja kirjoitti pitkän enkun lisäksi pitkänä luetun ruotsin lyhyenä (oli siis lukenut pitkän ruotsin, mutta kirjoitti sen normaalin eikä sekään mennyt hyvin).

Lapset on vaan niin erilaisia.

Vierailija
8/14 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:17"]

Meidän lapsista toinen luki pitkää matikkaa ja fyssaa kirjoitti pitkän enkun ja normaaliruotsin lisäksi pitkän saksan (taisi saada C:n vaikka kaikki muut oli L & E). 

Toinen luki lyhyttä matikkaa (mikä meni sekin huonosti) ja aloitti espanjan (mitä ei oppinut ollenkaan eikä kirjoittanut sitä) ja kirjoitti pitkän enkun lisäksi pitkänä luetun ruotsin lyhyenä (oli siis lukenut pitkän ruotsin, mutta kirjoitti sen normaalin eikä sekään mennyt hyvin).

[/quote]

Haittaako tuo huonosti kirjoittaminen jotenkin jatko-opintoihin pääsyä? Haittaako esimerkiksi, jos kokonaisarvosana laskee? Itse olen ollut liian hyvä koulussa aikanani ja ajat olivat silloin aivan erit eli oli esimerkiksi reaali.

Vierailija
9/14 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:24"]

[/quote]

Haittaako tuo huonosti kirjoittaminen jotenkin jatko-opintoihin pääsyä? Haittaako esimerkiksi, jos kokonaisarvosana laskee? Itse olen ollut liian hyvä koulussa aikanani ja ajat olivat silloin aivan erit eli oli esimerkiksi reaali.

[/quote] Tekniseen yliopistoon pääsee suoraan jos on kirjoittanut pitkästä matematiikasta laudaturin ja fykestä. Lääkikseen pääsykokeet mutta Hgissä saa viidestä laudaturista 45 pinnaa eli ruotsi, enkku, pitkä matematiikka, äikkä, fyke tai kemia tai biologia niistä laudatur siis lähtöpisteet eli suurinpiirtein pitää olla rivi LLLEE, tai LLLLL tai LLEEE

Vierailija
10/14 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 14:53"]

Poikani on lukenut yläasteella a2 saksaa. Hän on saanut siitä numeroksi 8. Toisaalta tuntuu, että koska poika on hirveä hyvä matemaattisissa aineissa, niin luultavasti hän ottaa pitkän matikan ja muitakin luonnontieteen aineita. Meneekö mitenkä rankaksi, jos poika jatkaa saksaa a2 kielenä? Helpottaisiko jos sen vaihtaisi lukiossa alkavaan saksaan? Voisiko sen sitten kirjoittaakin? Vai voisiko sen vaihtaa siihen saksaan mikä on alkanut joillain kasilla. Onko se nykyään nimeltään b-kieli?

[/quote] mikäli hyvä matematiikassa niin se pitkänä lisäksi syventävät kemia, fyke ja biologia ja kieliksi riittää enkku, ruotsi ja saksa.

Vierailija
11/14 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:33"]

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:24"]

[/quote]

[/quote] Tekniseen yliopistoon pääsee suoraan jos on kirjoittanut pitkästä matematiikasta laudaturin ja fykestä. Lääkikseen pääsykokeet mutta Hgissä saa viidestä laudaturista 45 pinnaa eli ruotsi, enkku, pitkä matematiikka, äikkä, fyke tai kemia tai biologia niistä laudatur siis lähtöpisteet eli suurinpiirtein pitää olla rivi LLLEE, tai LLLLL tai LLEEE

[/quote] kielet pitkät

Vierailija
12/14 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän ei enää anneta yleisarvosanaa, joten siitä ei kannata huolehtia. Joillain aloilla hyvä yo-todistus toki mahdollistaa sisäänpääsyn yhteispistekiintiössä, jolloin pääsykokeessa ei tarvitse onnistua ihan yhtä hyvin. Esim. itse olisin päässyt haluamalleni alalle, vaikka olisin saanut pääsykokeesta vain juuri ja juuri hyväksytyn pistemäärän (40/100), koska sain hyvät lähtöpisteet. Pääsykoekiintiössä sisäänpääsyn raja oli 82/100.

Ammattikorkeissa katsotaan yo-todistuksen lisäksi lukion päättötodistuksen keskiarvoa. Siellä siis huonosti menneen ylimääräisen pitkän kielen kursseista voi olla haittaa enemmänkin.

Vierailija
13/14 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:39"]

Nykyäänhän ei enää anneta yleisarvosanaa, joten siitä ei kannata huolehtia. Joillain aloilla hyvä yo-todistus toki mahdollistaa sisäänpääsyn yhteispistekiintiössä, jolloin pääsykokeessa ei tarvitse onnistua ihan yhtä hyvin. Esim. itse olisin päässyt haluamalleni alalle, vaikka olisin saanut pääsykokeesta vain juuri ja juuri hyväksytyn pistemäärän (40/100), koska sain hyvät lähtöpisteet. Pääsykoekiintiössä sisäänpääsyn raja oli 82/100. Ammattikorkeissa katsotaan yo-todistuksen lisäksi lukion päättötodistuksen keskiarvoa. Siellä siis huonosti menneen ylimääräisen pitkän kielen kursseista voi olla haittaa enemmänkin.

[/quote] ainakin meidän lapsen todistuksessa yleisarvosana laudatur

Vierailija
14/14 |
05.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="05.06.2015 klo 11:39"]

Nykyäänhän ei enää anneta yleisarvosanaa, joten siitä ei kannata huolehtia. Joillain aloilla hyvä yo-todistus toki mahdollistaa sisäänpääsyn yhteispistekiintiössä, jolloin pääsykokeessa ei tarvitse onnistua ihan yhtä hyvin. Esim. itse olisin päässyt haluamalleni alalle, vaikka olisin saanut pääsykokeesta vain juuri ja juuri hyväksytyn pistemäärän (40/100), koska sain hyvät lähtöpisteet. Pääsykoekiintiössä sisäänpääsyn raja oli 82/100. Ammattikorkeissa katsotaan yo-todistuksen lisäksi lukion päättötodistuksen keskiarvoa. Siellä siis huonosti menneen ylimääräisen pitkän kielen kursseista voi olla haittaa enemmänkin.

[/quote] ainakin meidän lapsen todistuksessa yleisarvosana laudatur
[/quote]

Ei mulla vaan ole. Helppohan se on toki itse laskea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi