Lapsen kasvattaminen sukupuolineutraalisti, miten onnistuu?
Ja ei, minulla ei ole lapsia. Mutta olen aina miettinyt että kuinka lapsen voi kasvattaa ns. neutraalisti, kun tytön ja pojan välillä on niin selkeitä eroja jo ihan luonnostaankin. Esimerkiksi leikkiminen, tytöt leikkii luontaisesti rauhallisemmin ja miten sen nyt sanoisi, "hillitymmin", huolehtivat nukeista yms. Pojat taas leikkivät rajummin, otteet ovat jo pienestä saakka kovat ja karskit, nuket on lähinnä heittelyä varten. Nämä huomiot perustuvat siis omiin näkemyksiini ja huomioihini (olen hoitanut aina todella paljon lapsia, joten "näköalaa" on mielestäni riittämiin).
Te jotka kasvatatte neutraalisti, millä tavoin tämä luontainen toiminta näkyy lapsen leikeissä, leikkiikö esim. poika nukeilla tai tyttö autoilla ihan tosissaan. Hoivaako poika nukkea samoin kun tytöt luontaisesti tekee. (itse olen nähnyt kun poika leikkii nukeilla, ja sellainen nukesta huolehtiminen uupui täysin, ja nukkea riepoteltiin leikin yhteydessä).
Mielenkiinnosta sis kyselen että miten tuollainen kasvatus käytännössä toimii? :)
Kommentit (8)
Lapsi valitsee sen leikin mikä on mielenkiintoisin. Jos lapsen valinnanvaraa rajoitetaan osoittamalla mitkä asiat ovat häneltä hyväksyttyjä sukupuolen perusteella, hän valitsee niistä mielenkiintoisimman (eikä se välttämättä ole se mikä häntä oikeasti kiinnostaisi) tai lakkaa kokonaan leikkimästä. Mieti vaikka omaa lapsuuttasi, taatusti olet luonnostasi rikkonut rajoja.
Hyvä muistisääntö: jos leluun tarvitaan tietynmuotoiset genitaalit, se EI ole lasten lelu.
Ap on aivan oikeassa siinä, että lapsilla on luontaisia taipumuksia leikkeihin oman sukupuolensa mukaan. Tämä ilmenee jo aivan pienillä lapsilla.
Toki kaikkien lasten tulee antaa leikkiä sellaisilla leluilla, joihin he osoittavat kiinnostusta. Ei saa olla olemassa poikien ja tyttöjen leluja, eikä tätä tule lapsille edes esittää.
Sulla on nyt sellainen käsitys "sukupuolineutraalista kasvatuksesta", että sen tarkoituksena on pakottaa lapsi johonkin tiettyyn muottiin, vaikka sen tarkoituksena onkin oikeasti välttää niitä muotteja. Tämä tarkoittaa käytännön tasolla sitä, että lapselle ei tarjoilla asioita tai evätä niitä perustuen johonkin sukupuoleen liittyvään oletukseen - "tytöt eivät leiki autoilla", "pojat eivät leiki nukeilla", "tytöt eivät leiki fyysisesti rajuja leikkejä", "pojat eivät hoivaa". Se tarkoittaa myös sitä, että lapsen käytöksessä ei huomioida vain sukupuolistereotypioita toteuttavia käyttäytymismalleja - "kylläpäs Matti tekee hommia niin kuin äijä", "kylläpäs Maija hoivaa niin ihanasti tuota nukkkea" - vaan palautetta ja huomiota lapsen käytöksestä nämä mallit unohtaen.
Mulla on kaksi poikaa, 1- ja 4-vuotiaat, enkä kyllä voi sanoa, että vanhemman lapseni otteet olisivat "kovat ja karskit", vaanhän hoitaa mielellään sekä nukkeja että pikkuveljeään. Minä itse muuten (olen siis nainen) lapsena inhosin nukkeja.
Yhden tytön ja kahden pojan äitinä en tajua sukupuolineutraaliutta. En osaa näkemystäni hirveästi perustella, mutta pidän sukupuolineutraaliutta aika teoreettisena näkökulmana.
Sekä fysiologisesti että biologisesti miehet ja naiset ovat erilaisia (esim aivojen rakenne on erilainen ja se aiheuttaa kaikenlaista), enkä tajua miksi sitä pitäisi vastustaa sukupuolineutraaliudella. Eri sukupuolille jakautuneet biologiset tehtävät aiheuttavat ainakin sosiaalisia, henkisiä, psykologisia ja kulttuurisia seurauksia. Kaksi sukupuolta ja heidän eri tapansa hahmottaa todellisuutta tuottaa dynamiikkaa ja kaikenlaista muuta virkeyttä elämään.
Kulttuuriset asiat ovat vaikeampi kysympi. Naisten ja tyttöjen arvottaminen iän, ulkonäön, painon perusteella, sen perusteella mikä "arvo" tytöllä tai naisella on "miesmarkkinoilla" on mielestäni surullinen ja ahdistava asia. Samoin on se, että ihmisen normi on 25-55-vuotias, heteroseksuaalinen, kristillisessä kulttuurissa kasvanut, valkoihoinen mies.
Sukupuolineutraalius ei lisää sukupuolten välistä tasa-arvoa yhteiskunnassa, tai ainakin mun on vaikea nähdä miten se voisi sen tehdä.
Ratkaisu ei ole sukupuolineutraalius, vaan pikemminkin sekä tyttöjen että poikien minäkuvan vahvistaminen, heidän rohkaisemisensa, suvaitsevaisuuden tukeminen, sukuolten välisten erojen (esim palkkaerot, perhepoliittiset valinnat) yhteiskunnallinen tasoittaminen ja sukupuolten välisistä eroista nauttiminen.
Kiva, jos tähän ketjuun vastaisivat vakaumukselliset sukupuolineitraaliutta kannattavat ihmiset. Itse en tunne ainuttakaan ja tämä on mulle tällaista yksityisajattelua.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 14:28"]
Yhden tytön ja kahden pojan äitinä en tajua sukupuolineutraaliutta. En osaa näkemystäni hirveästi perustella, mutta pidän sukupuolineutraaliutta aika teoreettisena näkökulmana.
Sekä fysiologisesti että biologisesti miehet ja naiset ovat erilaisia (esim aivojen rakenne on erilainen ja se aiheuttaa kaikenlaista), enkä tajua miksi sitä pitäisi vastustaa sukupuolineutraaliudella. Eri sukupuolille jakautuneet biologiset tehtävät aiheuttavat ainakin sosiaalisia, henkisiä, psykologisia ja kulttuurisia seurauksia. Kaksi sukupuolta ja heidän eri tapansa hahmottaa todellisuutta tuottaa dynamiikkaa ja kaikenlaista muuta virkeyttä elämään.
Kulttuuriset asiat ovat vaikeampi kysympi. Naisten ja tyttöjen arvottaminen iän, ulkonäön, painon perusteella, sen perusteella mikä "arvo" tytöllä tai naisella on "miesmarkkinoilla" on mielestäni surullinen ja ahdistava asia. Samoin on se, että ihmisen normi on 25-55-vuotias, heteroseksuaalinen, kristillisessä kulttuurissa kasvanut, valkoihoinen mies.
Sukupuolineutraalius ei lisää sukupuolten välistä tasa-arvoa yhteiskunnassa, tai ainakin mun on vaikea nähdä miten se voisi sen tehdä.
Ratkaisu ei ole sukupuolineutraalius, vaan pikemminkin sekä tyttöjen että poikien minäkuvan vahvistaminen, heidän rohkaisemisensa, suvaitsevaisuuden tukeminen, sukuolten välisten erojen (esim palkkaerot, perhepoliittiset valinnat) yhteiskunnallinen tasoittaminen ja sukupuolten välisistä eroista nauttiminen.
Kiva, jos tähän ketjuun vastaisivat vakaumukselliset sukupuolineitraaliutta kannattavat ihmiset. Itse en tunne ainuttakaan ja tämä on mulle tällaista yksityisajattelua.
[/quote]
Sukupuolineutraalin kasvatuksen tarkoituksena on olla tuputtamatta lapselle, miten kuuluu olla tyttö, poika, nainen tai mies. Jos/kun biologiset erot ovat olemassa, tämä kasvatushan juuri tukee sitä, että lapset saavat luonnollisesti olla sitä mitä ovat.
6
SukupuoliSENSITIIVINEN kasvatus onnistuu sillä että antaa helvetin hyvät eväät elämään lapselleen: kivenkovan itsetunnon, että uskaltaa olla oma ihana itsensä. Sillä itse voimme antaa lapsemme olla lapsia ja yksilöitä, mutta he tulevat väistämättä kohtaamaan kodin ulkopuolella vallitsevat asenteet jotka pyrkivät näkemään heidät vain sukupuolena.
Kannattaa niitä lapsia hiukan paimentaa oikeisiin muotteihin. Ainakin Salkkarit jättää katsomatta. Muuten ne lapset tuhlaavat parinvalinnan kannalta tärkeitä vuosia johonkin turhaan metroseksuaalihumppaan ja unohtuu lapsenlapsien tekeminen.
Kasvatus toimii siten, että lapsi saa leikkiä sellaisilla leluilla kuin itse haluaa ja siten kuin itse haluaa, ilman että ohjattaisiin johonkin riehumis- tai hoivaamismuottiin.