Teinkö oikein? Otin 10-vuotiaalta laitteet pois
Ja sanoin, että saa ne takaisin sitten kun on sopinut kaverin kanssa tekemistä tälle päivälle. Haluaisi olla vain kotona laitteiden kanssa, mutta minun mielestä pitää tehdä muutakin.
Miten teidän muut saman ikäiset pojat?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Pakko lapsille laittaa rajoja etteivät ihan juutu kotiin.
No, olisikohan ap pitänyt herätä vähän aikaisemmin? Asia ei yhdessä yössä muutu, jos vuosiin ei ole mitään vaadittu.
Mistä päättelet että olen herännyt vasta nyt?
Lapsi hoitaa koulunsa kiitettävästi ja käy harrastuksissa arkena. On ihana poika kaikin puolin. Viikonloppuna pelaisi mielellään vaan jos häntä ei muuhun patistella.
Jos hoitaa kaiken tarvittavan, koulun ja harrastukset arkena, miksi ei saisi pelata viikonloppuna hyvällä omalla tunnolla? Minun silmiini rankaiset lasta siitä, että hoitaa arjen hyvin ottamalla pois ilon (vapauden pelata) viikonloppuvapaista.
t. itsekin 10-vuotiaasta pelannut, nykyisin jo 32v vakityössä oleva normaali nainen ja äiti, joka edelleen pelaa vapaa-aikansa
p.s. Kavereita minulla ei kyllä ole monia, mutta tarpeeksi, etten ole yksinäinen enkä erakko. Työkavereista saan normaaliolosuhteissa tarpeeksi ihmiskontaktia, että viikonloppuna ei tarvitse muuta kuin lapset ja miehen - ja sitä omaa aikaa, vaikka sitten pelaamiseen.
Ruutujen ottaminen pois, myös itseltä, on aina oikein. Teet siinä väärin, että annat ne takaisin.
Tosiasiassa kukaan ei tarvitsisi muuta kuin puhelimen, jolla ei voi tehdä muuta kuin soittaa ja tekstata.
Vierailija kirjoitti:
No joo. Oli huono aloitus minulta ja tyhmää tulla kyselemään. Tällaisesta lyhytsanaisesta kerronnastani vedetään sellaisia johtopäätöksiä, etten vietä lapseni kanssa aikaa, esimerkiksi. Voin kertoa, että vietän paljonkin, vaikkei minun oikeasti tarvitsisi uskotella teille mitään. Ajattelen kuitenkin, että 10-vuotias tarvitsee myös ikäistään seuraa. Olisin halunnut vaihtaa ajatuksia tasavertaisesti toisten vanhempien kanssa, mutta se ei nyt näytä onnistuvan täällä.
Poistun nyt. Hyvää viikonloppua kaikille ja vähän enemmän positiivisuutta!
Ap
Hänellä ei ole koulussa ja harrastuksessa ikäistään seuraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
No, olisikohan ap pitänyt herätä vähän aikaisemmin? Asia ei yhdessä yössä muutu, jos vuosiin ei ole mitään vaadittu.
Lapsi hoitaa koulunsa kiitettävästi ja käy harrastuksissa arkena. On ihana poika kaikin puolin. Viikonloppuna pelaisi mielellään vaan jos häntä ei muuhun patistella.
Entä sitten? Eikö lapsella saa olla omaa aikaa esim levätä ja ihan vaan olla?
Kuulkaas! Olin kerran luennolla,nuorisoon liittyen. Luennoitsija kertoi että oli jossain nuorisotalolla vanhempien ja nuorten tapaaminen. Siellä tehtiin kysely:mitä haluat tehdä nuoresi kanssa/vanhempiesi kanssa. Noo vanhemmat luetteli kaikkea kivaa,hyvää jos ei kuuta taivaalta.
Arvatkaas mitä nuorten papereissa luki. Juu ei lukenut. "pelattas pihalla sählyä/pipolätkää,katottas leffaa yhdessä,soiteltais yhdessä,tehtäs pizzaa,mentäs uimaan,pelattas lautapelejä... Eli ei mitään ihmeellistä,pelkkää yhdessäoloa!
Antakaa niille lapsillenne aikaa,ja kattokaa missä ja milloin rajoitatte. turha rajoitus aiheuttaa vaan kapinaa.
Se yhdessä tekeminen,vaikka se ois tiskikoneen tyhjennystä,sitä se arki on. Ei sitä voi sitte ykskaks vaan tempasta,"kun et niin...otan laitteet pois..."
(ei ollut siis APlle vastaus vaan yleensä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Jatästä sitten kiittelit mielivallalta.
Teit väärin!!
Fiksumpaa olis sopia päivittäinen ruutuaika etukäteen, eikä tolleen yllättäin. Pelisäännöt selviksi kaikille.
Mun lapsi on saanut aina viikonloppuna vaikka koko päivän pelata. Ahdistavimpia asioita omassa lapsuudessani oli juuri tuollainen patistelu. Jo sanana ahdistava, ja se että joku jolla on valta järjestää kaikki ja luoda puitteet elämälle, ahdistavasti PATISTELEE armoillaan olevaa toimimaan eri tavalla. Painostavaa ja stressaavaa.
Koulua ja jaksamista ajatellen on todella iso asia että vapaa-ajalla saa oikeasti olla rennosti ja rauhassa ja ilman kelloa vaikka pelata. Mitään vahinkoa ei siitä ole että lapsi pötköttää vaikka yhden kokonaisen päivän ja pelailee sopivia pelejä ja katselee ohjelmia. Viikonloppuna voi sitten toisena päivänä käydä ulkona ja puuhailla kotihommia. Henkisesti jättää tosi pahat jäljet että kun olisi kaikki puitteet lepoon ja omaehtoiseen hengailuun, mukavuusalueellaan rentoileva vanhempi jankkaa ulosmenosta ja liikkumisesta vaikka valmiiksi on oltu menossa ekaluokkalaista myöten 7-8h päivässä. Oma lapsi ulkoilee joka iltapäivä kavereiden kanssa ip-kerhon myötä jopa viisi tuntia. Todellakin annan olla aivan rauhassa viikonloppuna. Kukaan ei jaksa olla aktiivinen joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
No joo. Oli huono aloitus minulta ja tyhmää tulla kyselemään. Tällaisesta lyhytsanaisesta kerronnastani vedetään sellaisia johtopäätöksiä, etten vietä lapseni kanssa aikaa, esimerkiksi. Voin kertoa, että vietän paljonkin, vaikkei minun oikeasti tarvitsisi uskotella teille mitään. Ajattelen kuitenkin, että 10-vuotias tarvitsee myös ikäistään seuraa. Olisin halunnut vaihtaa ajatuksia tasavertaisesti toisten vanhempien kanssa, mutta se ei nyt näytä onnistuvan täällä.
Poistun nyt. Hyvää viikonloppua kaikille ja vähän enemmän positiivisuutta!
Ap
Enemmän positiivisuutta ja vähemmän mielivaltaisuutta Sinulle!
Tilanne olisi pitänyt hoitaa jo alunperin niin, ettei lapsi ole koko päivää laitteilla. Lapsi olisi pitänyt opettaa jo nuorempana niin, että laitteilla ollaan tietty aika päivästä. Miksi ette ole jo pienenä harrastaneet yhdessä? Käyneet hiihtolenkeillä, pyöräilemässä, retkillä. Entä lapsen omat harrastukset ja pihalla pelailut kavereiden kanssa?
Aika huonohan tuo tyyli "kaikki tai ei mitään" on.
Teillä kaikilla on eri ohjeet. Ei ole mahdillista, että Ap pystyy kuuntelemaan teitä kaikkia. Aplle sanoisin, että jatkossa lempeämpiä keinoja. Olen kylläkin sitä mieltä, että laitteilla koko päivän ei ole todellakaan hyvä juttu, vaikka joku täällä sanoo, että lapsen pitää niin antaa olla. Aikuisen tehtävä on laittaa rajat, mutta lempeästi. Mutta varmasti teit oikein, ettet anna olla lapsen koko päivän laitteilla vaan vaadit myös sosiaalisuutta ja aktiivisuutta. Laitteiden parissa vietetty aika ei ole luultavasti mitenkään rentouttavaa edes.
Lasten ruutuaikaa pitää todellakin rajoittaa! Terveisin lastenpsykiatrit
Meillä poika 11v hoitaa koulun hyvin ja harrastaa aktiivisesti neljä kertaa viikossa. Saa olla iltaisin ja viikonloppuisin koneella ja välillä surettaa ja pelottaa, kun ei ole kavereita mutta eilenkin lähti ihan yllättäen luistelemaan kahdeksi tunniksi yksin ja oli löytänyt pelikavereita puolitutuista, niin oli jääkiekkoakin pelannut. Yritän luottaa, vähän,patistella mutta silti antaa tilaa. Aika näyttää, kuinka väärässä olen.