Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help! Onko normaali 5-vuotiaan reaktio uuteen äitipuoleen ? =(

Vierailija
02.06.2015 |

Niin, meidän tyttö on alkanu oireilemaan sen jälkeen kun isänsä muutti yhteen (hyvin nopeella aikataululla) uuden naisensa kanssa.

Mun ja eksän erosta on pari vuotta ja eron jälkeen lapsi ei oireillu, ja tapaamiset sujui hyvin.

Nyt on alkanu olemaan omituisesti itsetuhoinen - puree omia käsiään suuttuessaan tosi kovaa, niin että välillä veri lentää =( Ja repii omia hiuksiaan. Saa myös ihan pikkuasioista hirveitä raivareita, ihan ku ois uhmaikä alkanu uudestaan 8paitsi sillon ei ollu noin paha).

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipaa enemmän huomioimista?

Vierailija
2/9 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole normaalia satuttaa itseään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jutellut lapsen kanssa? Vaikka illalla kun peittelet, menetkin ihan kokonaan lapsen viereen  juttelemaan niitä näitä ja ohjaat lopulta keskustelua siihen, miltä tuntuu nyt kun isän luokse on muuttanut toinen nainen. Jutelkaa peloista, odotuksista, tuntemuksista. Ole ymmärtäväinen mutta myös selkeästi aikuisten puolella. Kerro, että isä rakastaa silti että se ei ole muuttunut mihinkään. Tietäähän lapsen isä myös tytön käyttäytymisestä ja oireilusta? Kehota isää juttelemaan huolella näistä samoista asioista ja vaikka viettämään jonkun okein kivan isä-tytär -päivän.

Jos näistä ei ole apua, ottaisin yhteyttä neuvolaan ja kertoisin huoleni. Sieltä osataan auttaa eteenpäin.

Vierailija
4/9 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 13:30"]Kaipaa enemmän huomioimista?
[/quote]
Mulle tuli sama mieleen.

Vierailija
5/9 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen hetkellinen taantuminen isossa elämänmuutoksessa on tavallista.

kuitenkin, olisin huolissani siitä että hän satuttaa itseään. Juttele neuvolassa tai nuvolapsykologin kanssa niin ei tarvi yksin murehtia.

Rauhoittakaa arkea ja viettäkää paljon aikaa yhdessä. Luonnossa, metsässä oleskelu laskee lapsen stressitasoa. Minusta kuulostaa siltä, että hän on tosi stressaantunut tilanteesta.

Joskus lapsi voi myös oireilla vanhempiensa tunteita. Älä loukkaanu, mutta miltä sinusta tuntuu tämä uusi tilanne? Oletko siitä vihainen tai suruissasi? Saat olla kumpaa tahansa tai molempia. Sinua itseäsikin voisi auttaa keskustelu ammattilaisen kanssa.

Vierailija
6/9 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi päättelet että käytöksen muutos liittyy juuri äitipuoleen?

Vierailija
7/9 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten itse suhtaudut uuteen puolisoon?

Vierailija
8/9 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No päättelen siitä että liittyy äitipuoleen koska tää käytös alkoi melkein heti silloin kun äitipuoli muutti isän luo. Itse suhtaudun häneen ihan neutraalisti, ei mulla ole mitään mielipidettä kun en ole koko ihmistä ikinä edes tavannut. Ja eksällä oli aiempi naisystävä jonka kans ei tosin muuttanu yhteen mut muuten oli tekemisissä ja lapsi tapas tätä naista ja tykkäsi hänestä kovasti ja nainen oli lapselle kiva. Tästä uudesta välittyy ettei tykkää (mm tapaamisia koittaa perua) ja ilmeisesti lapsikin sen vaistoaa. Sanoi että se nainen on tosi kova komentamaan. Ja tottakai oon jutellu tytön kans ja hän sanoo ettei se nainen tykkää hänestä eikä hän siitä. ap

Vierailija
9/9 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on selvästi ahdistunut. Äitipuoli saattaa olla hitveä jäntä kohtaan ja lapsinoireilee näin. Itsetuhoisesti, koska ei tiedä onko itse syyllinen pahaan oloonsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä