Lastenvaunut rappukäytävässä – poliisi puuttui asiaan
Katsopa miten nopeasti ne roihuaa, jutussa video
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1433203281992.html
Helsinkiläisperhe sai poliisilta oudon soiton rapussa säilytettyjen lastenvaunujen vuoksi, kertoo Helsingin Sanomat.
Perheen äidin Tiina Tikanderin mukaan yllättävässä puhelussa kysyttiin, säilyttääkö perhe lastenvaunuja rappukäytävässä.
– Mieheni myönsi asian, minkä jälkeen hämmentyneen oloinen poliisi kiitti tiedosta ja lopetti puhelun", hän kertoo HS:lle.
Lehden mukaan perheen naapuri oli tehnyt isännöitsijän kautta ilmoituksen poliisille. Perheelle ei koitunut asiasta seuraamuksia.
Mieheni myönsi asian, minkä jälkeen hämmentyneen oloinen poliisi kiitti tiedosta ja lopetti puhelun.
Tikanderit asuvat yli 70 vuotta vanhassa töölöläistalossa, jonka suunnittelussa ei ole otettu lastenrattaita huomioon. Vaunuille olisi säilytystila, mutta se sijaitsee hankalassa paikassa.
– Olisi pitänyt kulkea todella jyrkät portaat alas vauva kainalossa ja toivoa, ettei isompi lapsi tule perässä, Tiina Tikander kertoo HS:lle.
Porraskäytävässä säilyttäminen on lainvastaista
Lastenvaunujen säilyttäminen porraskäytävässä on laitonta, sillä uloskäytävät ja niihin johtavat reitit täytyy pitää esteettöminä. Kulkuväylällä olevat tavarat voivat olla paloturvallisuusriski.
Helsingin pelastuslaitoksen mukaan lastenvaunuja sytytetään vuosittain palamaan. Yllä olevalla Suomen Palopäällystöliiton videolla näkyy, kuinka nopeasti vaunupalo etenee ja kuinka tilanteessa tulee toimia.
Kiinteistöliiton päälakimies Kristel Pynnönen arvioi HS:lle, että lain noudattamatta jättäminen tuntuisi olevan ”aika yleistä”. Hänen mukaansa vaunuja pitäisi lain mukaan säilyttää ulkona, jos muuta paikkaa ei ole.
Pynnösen mukaan taloyhtiöt voisivat kuitenkin remontoida jonkin rakennuksesta löytyvän tilan varastoksi. Eräs yhtiö osti hänen mukaansa osakkaalta autotallin, josta tehtiin varasto.
– Kyllä talosta yleensä jotain tiloja löytyy, Pynnönen kommentoi lehdelle.
Tukkivatko lastenrattaat sinun rappukäytäväsi? Onko vaunuille järjestetty järkevää säilytyspaikkaa? Kommentoi alla.
Kommentit (78)
Itse olin 15 vuotta sitten tuore äiti uudessa taloyhtiössä.
Jätin vaunuja rappusten alle, sillä oletuksella, ettei ne siellä ole kenenkään tiellä.
Naapuri sitten kertoi, että se oli tulipaloriskin takia. Ja opasti, että naapurirapussa on varasto rattaita varten..
Suunsa kun avaa ja
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:07"]
Kyllä on ihan sairaaksi mennyt. Minä asun puurakenteisessa omakotitalossa ja minulla on ainoaan sisäänkäyntiin johtavassa eteisessä helvetin iso sohva. Kas kun ei ole joku paloviskaali tullut sitäkin määräämään poistettavaksi jonkun uhkasakon nojalla. Mut vaikka tuliskin, niin sohva pysyy.
[/quote]
Psykologinen defenssi iski tällä elämäm koululiasella päälle. Söpöä uhoa!
Kyse oli kerrostaloista, ei omakotitaloista.
Ebaysta tilailee pienen putelin "skunkkisuihketta" ja aina ohimennen suihkauttaa kärryihin, niin loppuu käytävällä säilytys aika vikkelästi.
Jos aikoo hankkia lapsia tai on siinä iässä että se on luultavaa, niin EI KANNATTA MUUTTAA HISSITTÖMÄÄN TALOON!
Onko tämä vaikea ymmärtää? Muttaku ei, on pakko päästä sinne punavuoreen vanhaan taloon, ku siellä on joskus ollu kakluuni! SWIDDU.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:33"]
Kuka vittu niitä vaunuja sytyttä tuleen en oo kertaakaan kuullut! Hysterian lietsontaa! Nyt kaikki kukkahattutäti-ja setät ihan kauhuissaan.... Kyllä nyt soitan poliisin ! Saatanan tunarit!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:16"]
Kyllä on ihan sairaaksi mennyt. Minä asun puurakenteisessa omakotitalossa ja minulla on ainoaan sisäänkäyntiin johtavassa eteisessä helvetin iso sohva. Kas kun ei ole joku paloviskaali tullut sitäkin määräämään poistettavaksi jonkun uhkasakon nojalla. Mut vaikka tuliskin, niin sohva pysyy.
[/quote]
[/quote]
Pidätkö mua aivan idioottina? Tajusin kyllä että kyse on kerrostalosta, mutta sinä et näemmä sitä, että aivan samanlainen poistumistie tuo minun eteiseni on kuin kerrostalon rappukäytäväkin. Palan ennen kuoliaaksi tänne kämppääni, ennenkö raijaan ruota sohvaa mihinkään tuosta.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:20"]
[/quote]
[/quote]
Pidätkö mua aivan idioottina? Tajusin kyllä että kyse on kerrostalosta, mutta sinä et näemmä sitä, että aivan samanlainen poistumistie tuo minun eteiseni on kuin kerrostalon rappukäytäväkin. Palan ennen kuoliaaksi tänne kämppääni, ennenkö raijaan ruota sohvaa mihinkään tuosta.
[/quote]
No idioottinahan sinua täytyy pitää, jos vertaat omakotitaloa kerrostaloon poistumisteiden osalta. Ikkunasta ja parvekkeelta on mulla 20m matkaa asfalttiin, omakotitalosta selviää murtuneilla nilkoilla vaikka ne lakisääteiset palotikkaatkin olisi jättänyt hankkimatta.
...paitsi että eihän poliisi mitään puuttunut! Soitti ja kysyi asiasta ja that's it!
Taloyhtiöt pitäisi velvottaa järjestämään vaunuille esteetön varasto. Muuten homma ei millään korjaannu.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:42"]Ei tässä kukaan ole vaunuja sytyttämässä tuleen, vaan jos kerrostalossa jossain syttyy tulipalo ja ihmiset pitää saada äkkiä ulos, on ne vaunut käytävässä tiellä. Ja juu "ei ne yhdet vaunut siinä mitään haittaa", mutta jos yhdet vaunut sallitaan käytävässä, niin pitää sallia toiset, kolmannet jne. Käytävä ei ole varasto. [/quote] Kyynel!
[/quote]
Kyynel, kyynel, senkin itsekäs pullamössö. Tuliko mieleen, että joidenkin ihmisten on vaikea liikkua rappukäytävässä joka on täynnä asukkaiden tavaroita? Esim. pyörätuolilla voi olla hieman vaikea liikkua, kun oven edessä on jääkaappipakastin tai ne saatanan lastenvaunut.
Ne säännöt on olemassa ihan syystä.
[/quote]
Kyynel!
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:17"]Ebaysta tilailee pienen putelin "skunkkisuihketta" ja aina ohimennen suihkauttaa kärryihin, niin loppuu käytävällä säilytys aika vikkelästi.
[/quote]
Ebaysta hankkii haulikon ja jysättää sua pari kertaa otsaa! Johan loppuu suihkuttelu!
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 11:38"]Me saatiin just lupa isännöitsijältä pitää vaunuja rappukäytävässä rappujen alla. Kysyttiin siis, missä vaunuja voi pitää. Laitonta on, joten kait tämä on sitten isännöitsijän vastuulla, jos joku tuikkaa tuleen, kun antoi luvan. En aio raahata vaunuja kolmanteen kerrokseen, kun ei ole hissiä. Jotain varastoa ajattelin, mutta sellaista ei kait ole. Onneksi on vain väliaikainen kämppä ennen omakotitaloa.
[/quote]
Jollain sentään järki päässä !
[/quote]
Meillä toimii samalla lailla. Yhtiöt pitäisi velvoittaa rakentamaan vaunuille säilytystilat, ennen kuin voidaan vaatia niiden säilyttämistä siellä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Katsos, on eri asia, että tukit oman poistumistiesi, kuin että tukit kaikkien muiden poistumistiet.
Kaikenlisäksi oman eteisen ja yleisen rappukäytävän välillä on aika iso ero.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No idioottinahan sinua täytyy pitää, jos vertaat omakotitaloa kerrostaloon poistumisteiden osalta. Ikkunasta ja parvekkeelta on mulla 20m matkaa asfalttiin, omakotitalosta selviää murtuneilla nilkoilla vaikka ne lakisääteiset palotikkaatkin olisi jättänyt hankkimatta.
[/quote]
Urpo muuta sitten omakotitaloon niin voit hyppiä ikkunasta kun ovetkin on keksitty!
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:20"] [quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:16"] [quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:07"] Kyllä on ihan sairaaksi mennyt. Minä asun puurakenteisessa omakotitalossa ja minulla on ainoaan sisäänkäyntiin johtavassa eteisessä helvetin iso sohva. Kas kun ei ole joku paloviskaali tullut sitäkin määräämään poistettavaksi jonkun uhkasakon nojalla. Mut vaikka tuliskin, niin sohva pysyy. [/quote] Psykologinen defenssi iski tällä elämäm koululiasella päälle. Söpöä uhoa! Kyse oli kerrostaloista, ei omakotitaloista. [/quote] Pidätkö mua aivan idioottina? Tajusin kyllä että kyse on kerrostalosta, mutta sinä et näemmä sitä, että aivan samanlainen poistumistie tuo minun eteiseni on kuin kerrostalon rappukäytäväkin. Palan ennen kuoliaaksi tänne kämppääni, ennenkö raijaan ruota sohvaa mihinkään tuosta. [/quote] No idioottinahan sinua täytyy pitää, jos vertaat omakotitaloa kerrostaloon poistumisteiden osalta. Ikkunasta ja parvekkeelta on mulla 20m matkaa asfalttiin, omakotitalosta selviää murtuneilla nilkoilla vaikka ne lakisääteiset palotikkaatkin olisi jättänyt hankkimatta. [/quote] Urpo muuta sitten omakotitaloon niin voit hyppiä ikkunasta kun ovetkin on keksitty!
[/quote]
Ei voi mennä ovesta, kun mammat tukkii käytävät niillä lastenvaunuilla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä, pidän sinua idioottina.
Omakotitalossa vaarannat ainoastaan itsesi, etkä edes kovin pahasti koska olet tietoinen sohvasta. Kerrostao on taas eri juttu, siellä on paljon ihmisiä yhtä ainoaa uloskäyntiä kohden.
Ja tuo lapsellinen uhoamisesi on jotain joka saa minut kiitolliseksi että en ole töissä asiakaspalvelualalla, siellä riittä kaltaisiasi naurettavia pellejä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:20"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä, pidän sinua idioottina.
Omakotitalossa vaarannat ainoastaan itsesi, etkä edes kovin pahasti koska olet tietoinen sohvasta. Kerrostao on taas eri juttu, siellä on paljon ihmisiä yhtä ainoaa uloskäyntiä kohden.
Ja tuo lapsellinen uhoamisesi on jotain joka saa minut kiitolliseksi että en ole töissä asiakaspalvelualalla, siellä riittä kaltaisiasi naurettavia pellejä.
[/quote]
Kerrostao ??? Bandakarhun maja?
Itse paloturvallisuuslaki ei kyllä muuten sano, että rapussa tai kellarissa ei sais säilyttää mitään. Se sanoo, että asukkaiden pitää päästä poistumaan esteettä 😊 Pelastuslaitos vaan haluaa tulkita lain ilmeisesti niin, että vaatimus koskisi heidän sisäänpääsyä. Lain kohdat, joissa puhutaan uloskäytävistä ja kulkureiteistä, koskee asukkaiden ulospääsyä ja sisätiloja.
Palomiesten pääsyä koskevat säädökset on laissa nimellä ”pelastustie” (eikä uloskäytävä tai kulkuväylä). Pelastustie tarkoittaa ”hälytysajoneuvoille tarkoitettuja ajoteitä ja kulkuyhteyksiä”. Eli sille lain asettamat säädökset koskee vain ulkotiloja.
Tarkalleen laki sanoo seuraavaa:
On huolehdittava, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä ja muutenkin sellaisessa kunnossa, että niitä voidaan käyttää turvallisesti ja tehokkaasti. Uloskäytävillä sekä ullakoiden, kellarien ja varastojen kulkureiteillä ei saa säilyttää tavaraa.
Uloskäytävä tarkoittaa ulos johtavaa ovea tai tilaa, jonka kautta turvallinen poistuminen on palon sattuessa mahdollista. Kulkureitti tarkoittaa kulkukelpoista reittiä joka talon sopesta johonkin uloskäytävään.
Eipä löydy yhtään tuomioistuimen päätöstä tästä asiasta googlettamalla. Moni säilytystila on syvennys, joka ei ole kulkureitillä.
Lähteet:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110379#L3P10
https://www.finlex.fi/data/normit/37126/E1_2011-fi.pdf
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 15:51"][quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 14:16"]
Pitää olla kyllä aika saamaton ihminen joka ei saa aikaiseksi viedä vaunuja esim. ulko-ovelta viereiseen ulkoväline/lastenvaunuvarastoon. Tällaisia oli kun asuin vuokralla kerrostalossa, otti vähän aivoon joskus se laiskuus. Joku kun olisi tuikannut ne tuleen niin siinä olisi tullut jokaiseen asuntoon savuvahingot, pahimmassa tapauksessa koko omaisuus pilalla ja savumyrkytykseen olisi voinut moni kuollakin.
Tuntuu muutenkin että aika monet lapsiperheistä on sellaisia että he ajattelevat että heidän pitää saada kaikessa erityisoikeuksia, kuten jättää kamansa levälleen rappukäytäviin ja päästä kulkemaan ilmaiseksi jne., vaikuttavat muutenkin olevan vähän saamattomia pitämään kotejansa ja pihojansa siisteinä tai eivät paljon panosta edes lasten kasvatukseen..
Rappukäytävät ei ole mitään yleisiä varastoja, jos yhdelle sallitaan kamojen säilytys niin voihan sinne toinenkin viedä vaikka grillin ja nojatuolin sitten. Se vaan menee niin, että samat säännöt kaikille.
Mielestäni jokaisessa taloyhtiössä voisi ilmoittaa isännöitsijälle tuollaisista vaaratilanteiden aiheuttajista ja jos asukas jatkaisi toimintaansa eikä suostuisi viemään vaunuja varastoon tms., voisi sitten antaa varoitukset ja vaikka häätää lopulta. Samoin voisi tehdä kuin muillekin häiriköille, varsinkin jos vielä uhataan toisten turvallisuutta.
[/quote]
Tässä kerrostalossa, jossa asun vuokralla, annetaan ilmoitus, että tavarat on vietävä käytäviltä, oli se sitten porraskäytävä tai vintinkäytävä, pois päivään x mennessä, tai ne heitetään surutta roskiin, vaikka sitten kolmen tonnin emmaljungat ja maastopyörät. Samoin säännöllisesti pitää merkitä pyörävaraston pyörille omistajat ja merkkaamattomat taas roskiin.
[/quote]
Meillä sama paitsi että sen päivän jälkeen ei tapahdu mitään. Vaunuvarasto (joka muutenkin pikkiriikkinen) niin täynnä ikivanhoja rattaidenrotiskoja, sitga-keikkoja ja muuta epäoleellista ettei sinne mahdu käytössä olevia rattaita ollenkaan ja polkupyörävarasto täynnä pyöränraatoja joista eräs fiksailija ottaa osia. Innolla odottelin että jes, nyt saadaan varastot tyhjiksi ja käyttöön. Niin paskanmarjat!!!! Pari roskaa oli heti oven vierestä otettu lattialta mutta ei muuta....