Itä- ja Länsi-Helsinki eriytyneet vahvasti.
Vielä 80-luvulla ei samanlaista eroa ollut. Nyt on totaalinen kulttuurishokki joutua joskus asioimaan Itä-Helsingissä, kun Munkin seudulla viettää aikansa pääasiallisesti.
Munkkivuoren ostarilla suurin osa ihmisistä on siistejä, "yläluokkaisen" oloisia. Toki mukaan mahtuu epäsosiaalistakin ainesta, mutta ehdottomana vähemmistönä.
Sen sijaa Itiksen porukka on mustalaista, suomalaisperäistä pahimman laadun alkkista ja huumehörhöä, kaapukansaa ja muuten vain mielenterveysongelmaisen näköistä syrjäytynyttä hiihtäjää.
Kuta kuinkin normaalin näköinen ihminen on poikkeus, hänkin usein Lidl-verkkareissa kulkeva ylilihava perheenäiti, jonka pentu mussuttaa sipsejä rattaissa.
Huoh! Kaamea paikka! Jos mieltä masentaa, niin eikun Itiksessä käymään, niin ymmärtää miten etuoikeutettu on.
Kommentit (107)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:25"]Ai nää avaukset on siis jotain pelastamisyrityksiä? Itse toin hyvätuloisen takamukseni tänne itään, silloin vielä erittäin huonomaiselle alueelle ja näin tein asialle jotain konkreettista. Laitoin myös kantasuomalaiset lapseni täällä parjattuun kouluun, koska en koe white flightia järkeväksi. Taistelen myös asuinalueeni stereotypioita vastaan mm. täällä.
Niin miten sä siis autat Itää, josta olet niin huolissasi? Parjaamalla netissä? Kiitti jeesistä, mutta älä auta enää.
[/quote]
Minä en laitaisi lapsiani maksumiehiksi, vaan haluan heille parhaat mahdolliset lähtökohdat. Minusta ei löydy tuollaista epäitsekästä maailmanparantajan idealismia. Moni vähäosainen varmasti tekee kuten minä eli pyrkii parhaaseen, johon pystyy.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:53"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:45"] [quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:42"]Miksi näin paljon Itis aloituksia? Mahdoit totta tosiaan saada pahemmanlaatuisen trauman siellä käydessäsi :D [/quote] Miksi ihmeessä Itä-Helsingissä asuvilla on niin vahvat defenssit päällä? Olen sen toisen ketjun ap ja tämä on jonkun muun aloittama ketju, ehkä oman ketjuni takia. [/quote] Johtunee siitä, että on aika tylsää lukea kärjistyksiä ja valheita omasta asuinalueesta. Oma kotiseutuni idässä on yhteisöllinen, kylämäinen ja jopa keskiluokkaistunut lintukoto. Kolme viikkoa sitten metroon osui sekaisin oleva narkkari: kaikki matkustajat vaunussa kauhistuivat ja päivittelivät tilannetta. Koska se on oikeasti aika harvinainen ja pelottava tilanne ihan meille idän ihmisillekin. [/quote] Salli mun nauraa. Asun Itä-Helsingissä ja ainakin kerran kuussa samaan metrovaunuun eksyy sekaisin oleva äänekäs päihteiden väärinkäyttäjä.
[/quote]
Naura vaan. Ihan vapaasti. Itse matkustan metrolla 14-20 kertaa viikossa ja viimeisen seitsemän vuoden aikana tapaamani äänekkäät narkkarit jäävät alle kymmeneen. Toista se oli, kun asuin juna-aseman läheisyydessä ja käytin junia. Onko joku syy siihen, miksi sinun kokemuksesi olisi aluetta määrittelevämpi kuin minun?
[/quote]
En ole tuo, jolta kysyt. Mutta miksi luulet, että hyvin monilla on täysin erilaisia kokemuksia tuosta alueesta?
[/quote]
Mistä alueesta? Kyse on kulkuneuvosta. Vai meinaatko, että mahdolliset sekopäät liikkuvat kahden aseman väliä? Ja miten niin hyvin monilla? Tässä ketjussa kaksi sanoo asuneensa idässä ja kohdanneensa jatkuvasti narkkareita. Kaksi sanoo asuvansa idässä ja kohtaavansa narkkareita erittäin harvoin. Kaksi (?) kertoo käyneensä Itiksessä ja traumatisoituneensa iäksi.
[/quote]
Ok, huomaan, että sulla on hyvin tunnepitoinen suhtautuminen asiaan. Olin itse hyvin neutraalilla asenteella liikkeellä. Mitä olen huomannut, niin ei ole kahden ihmisen mielipiteestä kyse. Kyllä itäistä Helsinkiä on morkattu jo pidempään. Ja tuokin miten suhtaudut noihin ihmisten kokemuksiin, oletat ja kärjistät aika paljon asioita, joita ei ole sanottu.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:41"]
Täytyy olla oikeasti sokea jos ei ole muka nähnyt idässä 7 vuodessa kuin muutaman narkkarin.... Olisi ainakin kiinnostavaa tietää missä kyseinen kirjoittaja asuu. Harvaanasutussa Laajasalossa, josta autoilee keskustaan töihin? Tervemenoa vaan Itäkeskukseen, Myllypuroon, Kontulaan tai Mellunmäkeen. Vuosaaren linjakaan ei niin siistiä aluettakaan ole ettei siellä narkkeja notkuisi.
[/quote]
Luepa uudestaan: Itse matkustan metrolla 14-20 kertaa viikossa ja viimeisen seitsemän vuoden aikana tapaamani äänekkäät narkkarit jäävät alle kymmeneen.
Kyse oli metrosta ja äänekkäistä narkkareista. Ei niitä työmatka-aikoihin metrossa kauheasti näy. Omalla asuinalueellani (yksi mainitsemistasi) olen nähnyt kolme selkeästi huumeiden vaikutuksen alla olevaa ihmistä. Oli ikävää.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:41"]
Vielä 80-luvulla ei samanlaista eroa ollut. Nyt on totaalinen kulttuurishokki joutua joskus asioimaan Itä-Helsingissä, kun Munkin seudulla viettää aikansa pääasiallisesti.
Munkkivuoren ostarilla suurin osa ihmisistä on siistejä, "yläluokkaisen" oloisia. Toki mukaan mahtuu epäsosiaalistakin ainesta, mutta ehdottomana vähemmistönä.
Sen sijaa Itiksen porukka on mustalaista, suomalaisperäistä pahimman laadun alkkista ja huumehörhöä, kaapukansaa ja muuten vain mielenterveysongelmaisen näköistä syrjäytynyttä hiihtäjää.
Kuta kuinkin normaalin näköinen ihminen on poikkeus, hänkin usein Lidl-verkkareissa kulkeva ylilihava perheenäiti, jonka pentu mussuttaa sipsejä rattaissa.
Huoh! Kaamea paikka! Jos mieltä masentaa, niin eikun Itiksessä käymään, niin ymmärtää miten etuoikeutettu on.
[/quote] oletko käynyt muualla kun itiksessä. Käypä Kulosaaressa, Tammisalossa, Herttoniemenrannassa, Herttoniemessä, Vartiokylässä, Vartioharjussa, Tammisalossa, Marjaniemessä, Vuosaaressa johon kuuluu Aurinkolahti, Ramsinniemi, Rastila omakotialueineen rivitaloineen, vanha Vuosaari, Mustavuori, Uutela.
[/quote]
Omakotitaloalueista huolimatta suurimmalle osalle itä-helsinkiläisistä kerrostalolähiössä asuminen on arkea ja suurin osa itä-helsinkiläisistä on pienituloisia. Kyllä kaikki varmasti ovat tietoisia, että sieltä löytyy niitä kivoja alueitakin kuten vaikka Marjaniemi. Suurin osa itä-helsinkiläisistä kuitenkin asuu niissä kerrostalokolosseissa. Vartiokylästä en ostaisi omakotitaloa alueella asuneena. Vaikka oma asunto olisi miten kiva, niin silti ympäristönsä kanssa joutuu olemaan tekemisissä heti kun jättään sen oman idyllisen omakotitalo alueensa...
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:31"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:53"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:45"] [quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:42"]Miksi näin paljon Itis aloituksia? Mahdoit totta tosiaan saada pahemmanlaatuisen trauman siellä käydessäsi :D [/quote] Miksi ihmeessä Itä-Helsingissä asuvilla on niin vahvat defenssit päällä? Olen sen toisen ketjun ap ja tämä on jonkun muun aloittama ketju, ehkä oman ketjuni takia. [/quote] Johtunee siitä, että on aika tylsää lukea kärjistyksiä ja valheita omasta asuinalueesta. Oma kotiseutuni idässä on yhteisöllinen, kylämäinen ja jopa keskiluokkaistunut lintukoto. Kolme viikkoa sitten metroon osui sekaisin oleva narkkari: kaikki matkustajat vaunussa kauhistuivat ja päivittelivät tilannetta. Koska se on oikeasti aika harvinainen ja pelottava tilanne ihan meille idän ihmisillekin. [/quote] Salli mun nauraa. Asun Itä-Helsingissä ja ainakin kerran kuussa samaan metrovaunuun eksyy sekaisin oleva äänekäs päihteiden väärinkäyttäjä.
[/quote]
Naura vaan. Ihan vapaasti. Itse matkustan metrolla 14-20 kertaa viikossa ja viimeisen seitsemän vuoden aikana tapaamani äänekkäät narkkarit jäävät alle kymmeneen. Toista se oli, kun asuin juna-aseman läheisyydessä ja käytin junia. Onko joku syy siihen, miksi sinun kokemuksesi olisi aluetta määrittelevämpi kuin minun?
[/quote]
En ole tuo, jolta kysyt. Mutta miksi luulet, että hyvin monilla on täysin erilaisia kokemuksia tuosta alueesta?
[/quote]
Mistä alueesta? Kyse on kulkuneuvosta. Vai meinaatko, että mahdolliset sekopäät liikkuvat kahden aseman väliä? Ja miten niin hyvin monilla? Tässä ketjussa kaksi sanoo asuneensa idässä ja kohdanneensa jatkuvasti narkkareita. Kaksi sanoo asuvansa idässä ja kohtaavansa narkkareita erittäin harvoin. Kaksi (?) kertoo käyneensä Itiksessä ja traumatisoituneensa iäksi.
[/quote]
Ok, huomaan, että sulla on hyvin tunnepitoinen suhtautuminen asiaan. Olin itse hyvin neutraalilla asenteella liikkeellä. Mitä olen huomannut, niin ei ole kahden ihmisen mielipiteestä kyse. Kyllä itäistä Helsinkiä on morkattu jo pidempään. Ja tuokin miten suhtaudut noihin ihmisten kokemuksiin, oletat ja kärjistät aika paljon asioita, joita ei ole sanottu.
[/quote]
No tällaiseen mukapsykologin höpinään en jaksa lähteä. :)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:47"]
[/quote] oletko käynyt muualla kun itiksessä. Käypä Kulosaaressa, Tammisalossa, Herttoniemenrannassa, Herttoniemessä, Vartiokylässä, Vartioharjussa, Tammisalossa, Marjaniemessä, Vuosaaressa johon kuuluu Aurinkolahti, Ramsinniemi, Rastila omakotialueineen rivitaloineen, vanha Vuosaari, Mustavuori, Uutela.
[/quote]
Omakotitaloalueista huolimatta suurimmalle osalle itä-helsinkiläisistä kerrostalolähiössä asuminen on arkea ja suurin osa itä-helsinkiläisistä on pienituloisia. Kyllä kaikki varmasti ovat tietoisia, että sieltä löytyy niitä kivoja alueitakin kuten vaikka Marjaniemi. Suurin osa itä-helsinkiläisistä kuitenkin asuu niissä kerrostalokolosseissa. Vartiokylästä en ostaisi omakotitaloa alueella asuneena. Vaikka oma asunto olisi miten kiva, niin silti ympäristönsä kanssa joutuu olemaan tekemisissä heti kun jättään sen oman idyllisen omakotitalo alueensa...
[/quote]
Ethän sinä edes osaa kirjoittaa itähelsinkiläistä oikein. Mene muualle provoilemaan.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:57"]Köyhissä osissa Helsinkiä sairastetaan yhä enemmän.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1432781655975
[/quote]
Ja sitten jos lukee tekstin ja kattoo taulukot: Eniten sairastavissa alueissa on yhtä paljon itää, länttä ja itäistä kantakaupunkia. Ja kaikkein eniten pohjoista..
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:47"]
[/quote]
[/quote]
Ethän sinä edes osaa kirjoittaa itähelsinkiläistä oikein. Mene muualle provoilemaan.
[/quote]
En ilmeisesti osaa kirjoittaa oikein, mutta olen kyllä asunut.
itä-helsinkiläinen omakotitalo alue :D :D :D
Siinäpä meillä sivistynyt länsihelsinkiläinen omakotitaloasuja. Olen järkyttynyt kirjoitustaidottomuudestasi.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:30"]
Olisi joskus kiva tietää missä nämä Helsingin eri alueista avauksia tekevät ihmiset asuvat ja mistä heidän kokemuksensa kumpuavat. Ap:kin olisi voinut laittaa kotipaikkakuntansa edes summittaisesti viestiinsä.
Helsingissä asuu n. 650.000 ihmistä, se on Suomen kaupingeista suurin. Siitä seuraa, että tänne mahtuu enemmän kulttuureja, elämäntapoja, ongelmia, etuja, ideoita, yhteiskuntaluokkia, etnisiä ryhmiä kuin esim. 25.000 asukkaan paikkakunnalle. Julkisessa liikenteessä pörrää sekakäyttäjiä, kyllä, mutta enemmän niissä näkee älypuhelimia ja tabletteja klähmiviä matkustajia, tai hyvään romaaniin uppoutuneita ihmisiä.
Kun Stadissa asuu, kun on täällä syntynyt, täällä osaa olla järkyttymättä. Itä-Helsinki on valtava alue, joka ulottuu Kulosaaresta Sipoon metsiin. Mitäköhän Itä-Helsinkiä ap tarkoittaa? Olen itse Herttoniemestä kotoisin, olen asunut Munkkiniemessä, Kannelmäessä, Puotilassa, Hietalahdenrannassa, Pihlajamäessä (ja Vaasassa ja Tampereella). Nykyään asun Arabiassa.
Länsi-Helsingistä mulle tulee mieleen Munkka ja Munkkivuori. Jäkimmäisestä ei ole mitään havaintoa, mutta Munkassa tiedän asuvan runsaasti tasaisen varakkaita eläkeläisiä. Ei kauhean eloisaa? Munkkiniemessä on myös yksi Helsingin parhaista ruokaravintoloista, Solnan Grilli. Puotilan ostarilla taas on viskinharrastajien suosima Pikkulintu. Monenlaisia paikkoja löytyy monilta Stadin kulmilta.
Mulle tylsimmät stadin kaupunginosat ovat esim. Maris (itä-helsinkiä!), Kuusisaari, Lehtisaari ja Ullanlinna. Ei niin mitään elämää. Vaikka ollaan kaupungissa on pakko omistaa auto, että pääsisi kauppaan. Illalla kaduilla ei ole muuta elämä kuin joku satunnainen ihminen ja hänen bichon frisèensä. Monet pitää sellaiste elämästä, eikä se ole minulta pois.
Lehtisaaressa on sentään Didrichsenin taidemuseo.
Tykkään asua kaupungissa, nähdä kaduilla muunkinlaista elämää kuin oma, aika poroporvarillinen arkeni. Kaupunkilaisena osaan liikkua kaupungissa ja lukea tilanteita. En pelkää ihmisiä, jotka ovat erilaisia kuin minä vain siksi, että he ovat erilaisia kuin minä. Se, että viihdyn Helsingissä ei ole pois keneltäkään, joka ei halua täällä elää.
Ihan yleisesti elämänlaadun parantamiseksi kannattaisi kuitenkin purkaa asenteitaan vähän pienemmiksi kappaleiksi, kuten "mitä tarkoitan Itä-Helsingillä". Olisi myös keskustelun sujumiseksi kiva, jos aloittaja vähän avaisi omia asenteitaan eikä vain toistaisi usein tietämättömyyteen ja kokemattomuuteen perustuvia klisheitä. Kiitos.
PS
Jonkun takavuosien tutkimuksen mukaan (HS kk-liite) Pieksamäellä asuivat Suomen sairaimmat, onnettomimmat ja masentuneimmat ihmiset. Sitten taas länsirannikon ruotsinkielisissä kunnissa oltiin terveitä, yhteisöllisiä, elettiin pitkä ja hyvä elämä. Mitä johtopäätöksiä tuosta voi vetää?
[/quote]
Jos haluaa tehdä oikeasti päteviä johtopäätöksiä asiasta, niin siihen tarvinnee hiukkasen enemmän tietoa kuin kahden kunnan tiedot.
Mistä huippukouluista nämä yhdyssanavajaat tulevat haukkumaan itähelsinkiläisiä alueita ja ihmisiä?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:50"]
Siinäpä meillä sivistynyt länsihelsinkiläinen omakotitaloasuja. Olen järkyttynyt kirjoitustaidottomuudestasi.
[/quote]
Ilmeisesti kalikka kalahti kun pitää tarttua epäolennaisuuksiin. Alkuperäinen äidinkieleni ei ole suomenkieli, mutta olen kyllä siitä huolimatta korkeakoulussa opiskellut. En muuten asu omakotitalossa länsi-helsingissä. Olenko jossain näin väittänyt?
Hankkikaa elämä ja lopettakaa nämä täysin turhat ja todella hölmöt jutut.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:25"]Ai nää avaukset on siis jotain pelastamisyrityksiä? Itse toin hyvätuloisen takamukseni tänne itään, silloin vielä erittäin huonomaiselle alueelle ja näin tein asialle jotain konkreettista. Laitoin myös kantasuomalaiset lapseni täällä parjattuun kouluun, koska en koe white flightia järkeväksi. Taistelen myös asuinalueeni stereotypioita vastaan mm. täällä. Niin miten sä siis autat Itää, josta olet niin huolissasi? Parjaamalla netissä? Kiitti jeesistä, mutta älä auta enää. [/quote] Minä en laitaisi lapsiani maksumiehiksi, vaan haluan heille parhaat mahdolliset lähtökohdat. Minusta ei löydy tuollaista epäitsekästä maailmanparantajan idealismia. Moni vähäosainen varmasti tekee kuten minä eli pyrkii parhaaseen, johon pystyy.
[/quote]
Miksi oletat, että he maksavat jotain? He saavat hyvää opetusta hyvässä koulussa (tästä muuten tuntemani "hyvän" alueen koulun rehtori on kanssani samaa mieltä: koulu ja opettajakunta ovat erittäin hyvät ja poikkeuksellisen pysyvät), heillä on paljon mukavia ystäviä, meidän asuinaikanamme ei ole tapahtunut mitään pahaa asuinalueella. Lisäksi he oppivat paljon erilaisuudesta ja heillä on kavereita erilaisilla taustoilla. Itse maksoin sen verran, että luovuin ennakkoluuloistani.
Itä on tunnetusti huonompaa aluetta, jossa asuu köyhiä
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:43"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:25"]Ai nää avaukset on siis jotain pelastamisyrityksiä? Itse toin hyvätuloisen takamukseni tänne itään, silloin vielä erittäin huonomaiselle alueelle ja näin tein asialle jotain konkreettista. Laitoin myös kantasuomalaiset lapseni täällä parjattuun kouluun, koska en koe white flightia järkeväksi. Taistelen myös asuinalueeni stereotypioita vastaan mm. täällä. Niin miten sä siis autat Itää, josta olet niin huolissasi? Parjaamalla netissä? Kiitti jeesistä, mutta älä auta enää. [/quote] Minä en laitaisi lapsiani maksumiehiksi, vaan haluan heille parhaat mahdolliset lähtökohdat. Minusta ei löydy tuollaista epäitsekästä maailmanparantajan idealismia. Moni vähäosainen varmasti tekee kuten minä eli pyrkii parhaaseen, johon pystyy.
[/quote]
Miksi oletat, että he maksavat jotain? He saavat hyvää opetusta hyvässä koulussa (tästä muuten tuntemani "hyvän" alueen koulun rehtori on kanssani samaa mieltä: koulu ja opettajakunta ovat erittäin hyvät ja poikkeuksellisen pysyvät), heillä on paljon mukavia ystäviä, meidän asuinaikanamme ei ole tapahtunut mitään pahaa asuinalueella. Lisäksi he oppivat paljon erilaisuudesta ja heillä on kavereita erilaisilla taustoilla. Itse maksoin sen verran, että luovuin ennakkoluuloistani.
[/quote]
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/pystyyko-koulu-kotouttamaan-maahanmuuttajat/
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:55"]
Itä on tunnetusti huonompaa aluetta, jossa asuu köyhiä
[/quote]
Ai! Ok.
Täytyy olla oikeasti sokea jos ei ole muka nähnyt idässä 7 vuodessa kuin muutaman narkkarin.... Olisi ainakin kiinnostavaa tietää missä kyseinen kirjoittaja asuu. Harvaanasutussa Laajasalossa, josta autoilee keskustaan töihin? Tervemenoa vaan Itäkeskukseen, Myllypuroon, Kontulaan tai Mellunmäkeen. Vuosaaren linjakaan ei niin siistiä aluettakaan ole ettei siellä narkkeja notkuisi.
[/quote]
Näin juuri, MISSÄÄN kaupungissa ei varmaan näe 7 vuodessa vain muutamaa narkkaria, vaikka liikkuisi vain klo 8-18 välisenä aikana ja katsois vaan suoraan eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 10:50"]
[/quote]
Ilmeisesti kalikka kalahti kun pitää tarttua epäolennaisuuksiin. Alkuperäinen äidinkieleni ei ole suomenkieli, mutta olen kyllä siitä huolimatta korkeakoulussa opiskellut. En muuten asu omakotitalossa länsi-helsingissä. Olenko jossain näin väittänyt?
[/quote]
Tämähän on nimenomaan olennaista! Olen käynyt itähelsinkiläisen koulun ja saanut siellä niin hyvää opetusta, että en tee typeriä yhdyssanavirheitä kuten sinä. Olisit sinäkin vain ollut ennakkoluuloton ja osallistunut opetukseen meillä. :D
No minä asuin ennen meren rannassa Laajasalossa ja nyt asun Marjaniemessä. Ei kamalasti ole narkkeja näkynyt! Toimistolla Länsi-Helsingissä sitten kyllä, ryöstivätpä sen jo kerran.