YLE perjantai ja alkoholi Simo Frangen
Miten simo frangen voi olla noin sokea itselleen?
Juo 30 annosta alkoholia viikossa, 10 annosta kerrallaan ja toteaa pokkana TV:ssä ettei kukaan läheinen ole koskaan ollut huolissaan ?
Nyt on kyllä defenssien defenssi tässä.
Ylen jutusta :
Simo Frangén juo jopa kolmesti viikossa suuria annoksia
Jaksossa vieraana nähdään myös maisteri Simo Frangén, joka käyttää alkoholia varsin reippaasti. Omien sanojensa mukaan hän on lähivuosina juonut 1–3 kertaa viikossa, ja kerrallaan hän juo noin 7 puolen litran tuoppia.
– On hyvä, että ihmiset löytävät oman juomatahtinsa tai juomattomuustahtinsa. He, jotka eivät ole löytäneet itselleen sopivaa tapaa juoda, saattavat tehdä itselleen ja lähipiirilleen vahinkoa, Simo sanoo.
Simo huomauttaa, että hän on aina hoitanut asiansa ja pärjännyt elämässä. Ei ole näkynyt merkkejä siitä, että alkoholi olisi ongelma – eikä hänen alkoholinkäytöstään kukaan lähipiirissä ole koskaan huolestunut. ”
7 puolen litran tuoppia on yli 10 annosta alkoholia. Se 3 kertaa viikossa. Huhhuh. Ennenaikaiseen hautaan tuo vie. Fakta kun on, että alkoholi on maksamyrkky. Lisäksi vaurioittaa aivoja, heikentää unenlaatua ja vaikuttaa sitä kautta kognitiivisiin kykyihin sekä fyysisiin vaivoihin esim.sydämessä..
Kyllä ne läheiset Simo huolissaan on, ja surullisia puolestasi.
Kommentit (111)
Opiskelijabileissä sitä päiviteltävää vasta riittäisikin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Simon juominen on täällä Simoa tuntemattomille hirveä ongelma, jos kerran se sitä ei ole Simolle ja hänen läheisilleen?
Itse en Simoa henkilökohtaisesti tunne, mutta olen hänen kanssaan useasti työssäni jutellut hänen ollessaan niin maistissa, kuin selvimpäinkin ja aina hän on käyttäytytynyt yhtä hillitysti ja sivistyneesti.
Jos se juominen sitten joskus tulee aiheuttamaan hänelle terveydellisiä haittoja, niin itse hän siitä vastaa. Verojakin on maksanut usemmankin mamman edestä, joten kyllä hän omat mahdolliset hoitonsakin on jo moneen kertaan maksanut.
Yleensä tuollainen alkoholimäärä näkyy jo jossain, 10 alkoholiannosta aiheuttaa jo ihan kunnon krapulan ja väsymyksen seuravalle päivälle. Ja jos vielä toistuu useita kertoja viikossa, niin aivan varmasti ero vähempään kulutukseen on iso.
Toisille aiheuttaa, toisille ei. Itselleni aiheuttaa hitonmoisen kankkusen, jolloin veto on poissa pari päivää. Tunnen myös muutaman ihmisen jolle isompikaan määrä ei aiheuta minkäänlaista krapulaa. Ihmiset on yksilöitä krapulankin suhteen.
Juuri krapulan takia pitää olla kokonaan juomatta tai juoda kokoajan. On se niin totaalinen päihde.
Minä juon 8 annosta viikossa, mitä pidetään suht kohtuukulutuksena. Mutta olen silti alkoholisti. On siis psyykkinen riippuvuus asiaan. Frangenin määrät kuulostavat hirveiltä.
Siitähän se sanontakin tulee: "ryyppää ihan simona..."
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut mielenkiintoista kuulla vastaus kysymykseen: pystyisitkö olemaan vaikkapa vuoden ottamatta alkoholia?
Tämä kysymys jakaa ihmiset kolmeen ryhmään: 1) Ne, jotka pystyvät ja siksi ei sinällään ole syytä pitää mitään juomattomuusjaksoja. Niitä tulee ihan luonnostaan ilman mitään päätöksiäkin 2) Ne, jotka eivät pysty, mutta itse vilpittömästi uskovat kuuluvansa ryhmään nro yksi. Näitä on Suomessa varmaan ainakin pari miljoonaa "kohtuukäyttäjää". 3) Ne, jotka tietävät ja myöntävät, etteivät pysty eivätkä halua.
Tämä nykyajan touhu jossa kaikilla on pakko olla ongelma, jos joku keksii niin sanoa, on aivan naurettavaa.
Paljon on nyt ollut näitä "alkoholi oli minulle ongelma, ja raitistuminen on ollut elämäni paras päätös".
Tuossa kalskahtaa selkeästi se kaipuu mitä siihen alkoholin käyttöön edelleen on. Kielletään itseltä asia x, olkoot alkoholi, tietty ruoka-aine, mikä tahansa, jopa velana oleminen/lasten teko käyt tähän, ja sitten tullaan toitottelemaan miten hienoa se elämä nyt vasta onkin!!! Itse olen jo iällä, ja olen monituisia kertoja itekin jättänyt joko pakosta tai omasta huvistani jotain elämästäni pois. Mikään automaatio ei ole kertaakaan ollut se että nyt olisi elämä niin paljon parempaa, eikä ole koskaan tullut mieleenkään alkaa osoittelemaan muita ja kohkaamaan heille miten heidänkin pitäisi nyt tehdä kuten minä. Kuulostaa jo ajatuksena täysin joltain lahkolaisuudelta. Löydetään jesse, ja kohta ollaan joka käänteessä tuputtamassa muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nykyajan touhu jossa kaikilla on pakko olla ongelma, jos joku keksii niin sanoa, on aivan naurettavaa.
Paljon on nyt ollut näitä "alkoholi oli minulle ongelma, ja raitistuminen on ollut elämäni paras päätös".
Tuossa kalskahtaa selkeästi se kaipuu mitä siihen alkoholin käyttöön edelleen on. Kielletään itseltä asia x, olkoot alkoholi, tietty ruoka-aine, mikä tahansa, jopa velana oleminen/lasten teko käyt tähän, ja sitten tullaan toitottelemaan miten hienoa se elämä nyt vasta onkin!!! Itse olen jo iällä, ja olen monituisia kertoja itekin jättänyt joko pakosta tai omasta huvistani jotain elämästäni pois. Mikään automaatio ei ole kertaakaan ollut se että nyt olisi elämä niin paljon parempaa, eikä ole koskaan tullut mieleenkään alkaa osoittelemaan muita ja kohkaamaan heille miten heidänkin pitäisi nyt tehdä kuten minä. Kuulostaa jo ajatuksena täysin joltain lahkolaisuudelta. Löydetään jesse, ja kohta ollaan joka käänteessä tuputtamassa muillekin.
Raitistuneet alkoholistit/narkit tai uskoontulleet ovat kovia julistamaan raittiuden autuutta. Kun asia on jo tasapainossa itsensänsä kanssa, voi suhtautua neutraalimmin muiden valintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi ollut mielenkiintoista kuulla vastaus kysymykseen: pystyisitkö olemaan vaikkapa vuoden ottamatta alkoholia?
Tuo on niin typerä kysymys, siksi sitä on typerää kysyä.
Pystytkö olemaan vuoden ilman alushousuja?
Pystytkö olemaan vuoden ilman vissyvettä?
pystytkö olemaan vuoden ilman liharuokaa?
Kyllä noihin kaikkiin pystyy, mutta minkä ihmeen takia kenenkään pitäisi olla vuosi tekemättä jotain siksi että sinusta se olisi mielenkiintoista?? Ihmisen, jolla onglemia ei ole, ja elämä rullaa niin kuin itse sen haluaakin rullata, ei ole mitään järkeä lähteä todistelemaan tuntemattomille vauvislaisille että kyllä joo, minäpä nyt näytän ettei ole alko-ongelmaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Simon juominen on täällä Simoa tuntemattomille hirveä ongelma, jos kerran se sitä ei ole Simolle ja hänen läheisilleen?
Itse en Simoa henkilökohtaisesti tunne, mutta olen hänen kanssaan useasti työssäni jutellut hänen ollessaan niin maistissa, kuin selvimpäinkin ja aina hän on käyttäytytynyt yhtä hillitysti ja sivistyneesti.
Jos se juominen sitten joskus tulee aiheuttamaan hänelle terveydellisiä haittoja, niin itse hän siitä vastaa. Verojakin on maksanut usemmankin mamman edestä, joten kyllä hän omat mahdolliset hoitonsakin on jo moneen kertaan maksanut.
Yleensä tuollainen alkoholimäärä näkyy jo jossain, 10 alkoholiannosta aiheuttaa jo ihan kunnon krapulan ja väsymyksen seuravalle päivälle. Ja jos vielä toistuu useita kertoja viikossa, niin aivan varmasti ero vähempään kulutukseen on iso. Kai tämä keskustelu käsittelee jo laajemmin alkoholin aiheuttamia ongelmia, ei pelkästään Frangenia. Ihminen harvoin näkee itseään objektiivisesti.
Mistä tähän nyt on tullut tuo 10 annosta kun hän sanoi, että hän juo 7 isoa tuoppia KEPPANAA (ei koskaan väkeviä) kerralla ja keskimäärin 1-3 kertaa viikossa käy kapakassa. Ei siis käy joka viikko kolmea kertaa baarissa. Hän oli käynyt pelaamassa tuonakin päivänä tennistä, ei varmaan kovin monen alkoholistin laji?
Olen nähnyt Simon usein kantaterassillaan kesällä enkä koskaan näkyvästi humalassa. Äänessä hän on kyllä yleensä mutta niitä juttuja on ihan kiva kuunnella. Hän on todellakin aina iloinen ja hyvällä tuulella, ihan samanlainen kuin on selvin päinkin.
Ohjelma oli juontajalta kyllä pohjanoteeraus, oli vaivaannuttavaa katsoa kun hän tankkasi tilastojaan paperista.
Vierailija kirjoitti:
Siitähän se sanontakin tulee: "ryyppää ihan simona..."
Voi se tulla simolaisten kansallispeli mätkystäkin. Se kuulostaa humalaisten keksimältä peliltä. Useampi henkilö, mieluiten koko joukkue yhtä lukuunottamatta menee lainapeiton alle. Sitten yksi lyö halolla jotain päähän. Jos arvaa oikein ketä löi niin pääsee vuorostaan peiton alle.
T. simoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tuollainen alkoholimäärä näkyy jo jossain, 10 alkoholiannosta aiheuttaa jo ihan kunnon krapulan ja väsymyksen seuravalle päivälle. Ja jos vielä toistuu useita kertoja viikossa, niin aivan varmasti ero vähempään kulutukseen on iso. Kai tämä keskustelu käsittelee jo laajemmin alkoholin aiheuttamia ongelmia, ei pelkästään Frangenia. Ihminen harvoin näkee itseään objektiivisesti.
Mistä tähän nyt on tullut tuo 10 annosta kun hän sanoi, että hän juo 7 isoa tuoppia KEPPANAA (ei koskaan väkeviä) kerralla ja keskimäärin 1-3 kertaa viikossa käy kapakassa. Ei siis käy joka viikko kolmea kertaa baarissa. Hän oli käynyt pelaamassa tuonakin päivänä tennistä, ei varmaan kovin monen alkoholistin laji?
Olen nähnyt Simon usein kantaterassillaan kesällä enkä koskaan näkyvästi humalassa. Äänessä hän on kyllä yleensä mutta niitä juttuja on ihan kiva kuunnella. Hän on todellakin aina iloinen ja hyvällä tuulella, ihan samanlainen kuin on selvin päinkin.
Ohjelma oli juontajalta kyllä pohjanoteeraus, oli vaivaannuttavaa katsoa kun hän tankkasi tilastojaan paperista.
7 puolen litran tuoppia vastaa kymmentä annosta.
Täytyy myöntää, että vähän huolestuin Simosta, kun katsoin tuota keskustelua.
Olikohan joku alun perin haastateltavaksi kutsuttu peruuttanut tulonsa ja tilalle otettu Frangén? Kuvitteliko joku, että Frangénista irtoaisi Janne Ahosen tapaan julkinen avautuminen alkoholismista? Haastateltava oli valittu väärin sitä tarvetta ajatellen ja tuloksena oli jokseenkin nollahaastattelu.
Epäterveellistä se kuitenkin on, vaikka ei aiheuttaisi sen kummempia alkoholiongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija<br />
kirjoitti:Olisi ollut mielenkiintoista kuulla vastaus kysymykseen: pystyisitkö olemaan vaikkapa vuoden ottamatta alkoholia?
Tämä kysymys jakaa ihmiset kolmeen ryhmään: 1) Ne, jotka pystyvät ja siksi ei sinällään ole syytä pitää mitään juomattomuusjaksoja. Niitä tulee ihan luonnostaan ilman mitään päätöksiäkin 2) Ne, jotka eivät pysty, mutta itse vilpittömästi uskovat kuuluvansa ryhmään nro yksi. Näitä on Suomessa varmaan ainakin pari miljoonaa "kohtuukäyttäjää". 3) Ne, jotka tietävät ja myöntävät, etteivät pysty eivätkä halua.
Viiltävä kysymys ja siihen suorastaan kirvelevän rehellinen vastaus: kuulun ehdottomasti ryhmään nro 3.
Kokonainen vuosi ilman mitään juomaa? Vuosi? Kesä, syksyn sateet, joululoma, talvi, kevät , koko vuoden ympäri. Herran jestas, ei mitään mahdollisuuksia.
Tasan 7 tai 8 päivää kun olen, niin se on hyvin ja tuskin 35 vuoteen montaa kertaa pidempään olen ollutkaan.
Toki määrät kerralla ei ole noita simon vetoja, mutta erilaiset juomat kyllä kuuluu elämääni.
Olen löytänyt alkoholin uudestaan. Pitkään olin juomatta tai join vaan pieniä määriä. Nyt olen juonut paljon enemmän ehkä juuri saman verran kuin Simo ja elämänlaatu on parantunut. Tapaan ihmisiä enemmän ja koen olevani onnellinen. Krapulaa ei tule 7 tuopista ollenkaan ja siten ei vaikuta mihinkään. En juurikaan humallu tuosta vaan muutun sosiaalisemmaksi osittain siksi, että myös muut muuttuu. Urheilen melkein joka päivä ja alkoholin kulutus ei näy mitenkään naamassa tai kropassa.
Siksi en pidä Simon juomaa määrää mitenkään alkoholismina
Vierailija kirjoitti:
Epäterveellistä se kuitenkin on, vaikka ei aiheuttaisi sen kummempia alkoholiongelmia.
Millä perusteella? Jos ei liho niin tuskin mitään muuta terveysvaivaa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisitkö itse pitämään porkkanaa perseessä vuoden ajan? Pystyisit mutta se olisi epämiellyttävää😄
Toisille aiheuttaa, toisille ei. Itselleni aiheuttaa hitonmoisen kankkusen, jolloin veto on poissa pari päivää. Tunnen myös muutaman ihmisen jolle isompikaan määrä ei aiheuta minkäänlaista krapulaa. Ihmiset on yksilöitä krapulankin suhteen.