Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada mummo uskomaan, ettei saa julkaista lasten kuvia somessa?

Vierailija
28.01.2022 |

Meillä on mummo-ongelma. Hän julkaisee aina someen lapsiemme kuvia ilman lupaa. Asiasta on monesti keskusteltu, mutta ei näe toiminnassaan mitään väärää. Nyt ei saakaan ottaa lapsista kuvia emmekä niitä hänelle lähetä ja tästä on kauhea sota päällä.

Mieheni työnkuvan takia meillä on salaiset tiedot, emmekä itse julkaise lapsista mitään kuvia, emme edes ole somessa. Muilta sukulaisilta olen saanut tietää tämän vuoden alussa, että mummo näitä kuvia julkaisee ja hänellä on vieläpä julkinen tili, että kaikki ne kuvat voivat nähdä. Kuvateksteinä on aina sellaisia asioita, joista meidät tunnistaa.

On julkaissut laidasta laitaan niitä kuvia, vaipanvaihdoista, pottailuista, suihkussa ja uimassa olevista lapsista, ruokapöydässä, nukkuvista, leikkivistä, ihan kaikista tilanteista. Aina kun niitä kuvia on ottanut, olemme sanoneet että ei sitten laita niitä minnekään tai lähetä kellekään ja aina on sanonut ettei tietenkään.

Olen saanut kuvat ilmiantamalla poistatettua alastonkuvat, mutta monta kuvaa siellä vielä on. Mummo ei niitä suostu poistamaan. Miten ihmeessä tämän asian saisi taottua mummon kalloon? On puhuttu nätisti, rumasti, pyydetty, selitetty ja jopa aneltu, mutta ei auta, ne ovat kuulemma hänen kuviaan ja hän saa lapsenlapsistaan kuvia julkaista jos haluaa.

Mielestäni lasten vanhempien ei ylipäätään tarvitse selitellä miksi kuvia ei saa julkaista jos eivät niitä tahdo julkaistavan, mutta erityisesti tällaisessa tilanteessa, kun kyseessä on perheemme turvallisuus, asia on sietämätön. Saako niitä kuvia mitenkään sieltä poistettua?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pyytäisin lakimiestä kirjoittamaan mummolle paperikirjeen, jossa hän kertoo lapsen oikeudesta ja henkilötietolaista yms. Lapsella on korostunut yksityisyydensuoja, ja tämä on munmon tajuttava.

Jos ei tajua niin rikosilmoitus.

Henkilötietolain mukaan jokaisella ihmisellä on oikeus yksityisyyteen. Tällöin lähtökohdaksi muodostuu se, ettei kuvaa saa julkaista ilman kuvassa esiintyvän lapsen lupaa. Jos lapsi on niin pieni, että hän ei voi itse arvioida, haluaako kuvansa julkaistavan vaiko ei, kuvaa ei tulisi julkaista.

-Minilex-

Vierailija
22/26 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kuvaa  koskaan lastasi  jos ei niitä saa katsoa. Taas  oikein isopaska miinä  keuhkoomassa. Ei olis niitälapsi  joseeii  ei olis ensin mummoa, hohlä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolle on siis kerrottu ehdot tapaamiselle, hyvä juttu. Jos ei usko, niin ei tuossa auta, kun pitää tapaamiset tauolla niin kauan kunnes hän päättää hyväksyä asian. Jos ei hyväksy, niin tapaamiset ei ala, hänen valintansa. Kannattaa ottaa itsekin etäisyyttä ihmiseen, jos ei jaksa kuunnella hänen itkujaan. Hän tietää nyt ilmeisesti, miten saa tilanteeseen muutoksen, jos niin haluaa

Vierailija
24/26 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, meilläkin lasten kummit laittavat kuvia facebookkiin kuulemma...

Vierailija
25/26 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole annettu kuvia mutta enemmän ärsyttää tapa lörpöttää asioitamme. Ja vielä niin että kertoillaan täysin keksittyjä juttuja ummet ja lammet.

Vierailija
26/26 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano mummolle että ei saa tavata lapsia enää ollenkaan jos ei pidä heitä pois somesta. Lapsi ei voi antaa asiasta suostumusta ja vanhemmat päättävät nämä asiat, ei isovanhemmat. Jos ei usko niin katkaisisin tylysti välit. Nykyään on kaikenlaisia varamummopalveluitakin olemassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän