Onko luuseri, jos 41-vuotiaana on ollut vain yhdessä työpaikassa?
Kommentit (23)
Ei tietenkään ole.
Jos on saanut vakituisen työpaikan ja suht,koht, viihtyy työssään, tuohan on mitä parhain tilanne.
Esimerkiksi monet opettajat hakevat joihinkin pienehköihin kuntiin töihin, ja pääsevät sinne.
Jos aviopuolisolle myös löytyy töitä alueelta tai ainakin läheisestä kaupungista, niin se ihanteellinen tilanne.
Toisin kuin voi ikänsä kantakaupungissa elämänsä viettäneistä ihmisistä tuntua, jotka eivät milloinkaan, eivät edes opiskeluaikoinaan ole asuneet eivätkä olleet kesätöissä muilla seuduilla eivätkä olleet vaihto-oppilaina ulkomailla.
Eivätkä ole edes yliopisto-aikoinaan olleet vaikkapa vieraan kielen opiskelua varten ulkomailla kesän. Niin tälläisillä ns. tynnyrissä eläneillä ihmisillä on valtavat ennakkoluulot kaikkia muutoksia ja paikkakunnan vaihtoja suhteen.
Itse olen opettaja, joka sain vakituisen paikan maaseudulta. Myös poikaystäväni alkoi hakea töitä lähiseudulta. Ja se suurin elämämme lottovoitto oli se, että hän sai työpaikan it-alalta läheisestä kaupungista.
Perustimme perheen maaseutu maisemiin. Nyt vuosien jälkeen meillä on kaksi lasta ja omakotitalo. Velkaa ja maksuja on, mutta koskaan milloinkaan ei ole mieleen tullut, että täältä muuttaisimme jonnekin muualle.
Meistä on upeaa, että lapseet saavat kasvaa turvallisessa ympäristössä ja käydä koulunsa täällä.
Maaseutu yhteistöt ovat vankkoja, harrastuksia on, ja nuorin lapsemme käy läheisessä kaupungissa omassa harratuksessaan kerran viikossa.
Tämä alue on niin suuri, että koulu tulee säilymään myös jatkossa, joten taatusti minulla töitä riittää.
Meillä on kaikilla sukset, on moottorikelkka, ostamme aurauspalvelut seudulla olevalta urakoitsijalta. Olemme tiivisti integroituneet tähän yhteisöön.
Ja todella olen 41 v. Aiemmin olin opiskeluaikana kesätöissä vaikka missä hommissa.
Valmistumisen jälkeen, olin sijaisena eri kouluissa suuressa kaupungeissa.
En koskaan, en missään olosuhteissa vaihtaisi tätä elämää enkä tätä työpaikkaani mihinkään muuhun.
Eikä edes tarvitse, sillä kunta jossa töissä olen on liitetty läheiseen kaupunkiin, jotta jos koulut joskus täältä loppuisivat, siirtyisin vain työskentelemään kaupungin muihin kouluihin, mutta edelleen rakas kotimme olisia omalla tontillamme maaseudun rauhassa.
Entä jos on ollut aina samassa työpaikassa, mutta eri tehtävissä? Eli tehnyt muutamaa eri hommaa ja tätä kautta ollut vaihtelua?
Mä oon samaikäinen ja nyt ollut samalla työnantajalla 7v 4:ssä eri tehtävässä, eli aloitin alhaalta ja tähdännyt ylöspäin (iso työnantaja). Enkä halua vaihtaa. Että ei samalla työnantajalla oleminen mitään paikalleen jumahtamista tarkoita. Toisaalta, jos pitää työstään niin ei sitä tehtävää tarvitse vaihtaa. Et mielestäni ole mikään luuseri.