Raakamaidon käyttäjät
Heippa! Kertokaahan kokemuksia raakamaidosta. Minkä ikäisille lapsille annatte? Herkulliset reseptit on tervetulleita? Ja informaatiota terveyshyödyistä. Mitä hyötyjä olette kokeneet? Vaikuttaako vastustuskykyyn? Onko esim. Siitepölyallergiat yms lieveentyneet?
Huom. Terveyshaitoista en tarvitse informaatiota. Suomen terveysviranomaistaho pitää huolen negatiivisilla puheillaan siitä.
Ostin tänää ensimmäistä kertaa ja aion ruveta käyttämään. Lapsetkin maistoi hiukan. 3 vuotias tykkäs ja 8 vuotias sanoi, että yök maistuu lehmän kakkalle :-)
Kommentit (21)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:18"]
Vanhemmillani oli lypsykarjaa ja suvussa myös parilla muulla ja tunnen useita muita maidontuottajia ja en ole ikinä kuullut kenenkään sairastuneen eheciin. Olen myös itse juonut raakamaitoa jo yli kolmekymmentä vuotta ja vielä henki pihisee.
[/quote]
Kai sä sentään ymmärrät lukemasi asiat? TILALLA voi huoletta juoda, kaupasta ostetuissa on enempi vaaraa.. Ei säily tilalta kauppaan asti hyvänä.
EHEC ja HUS ovat ikäviä kun osuvat kohdalle. Näitä epidemioita on Suomessakin ajoittain. Turussa esimerkiksi muutama vuosi sitten. Tehohoito ja dialyysi on iso hinta kaikista mahdollisista raakamaidon terveyshyödyistä.
EHEC ja HUS on oikeasti ihan hauskoja juttuja. Kenen oikeastaan tarvitsee pissata.
Olen lukenut netistä kaikki negatiiviset jutut raakamaidosta ja aloitukseen laitoinkin sen, että terveyshaityoja en halua lukea.
EHEC kauhuilijoille tiedoksi, että jenkeissä ehecin saa hampurilaispihveistä. Ehec eviää siksi, kun lehmille syötetään maissia yms. Lehmänsuolistolle sopimattomia ruokia tehotuotannon vuoksi. Siksi ehec ja muut haitalliset bakteerit pääsee leviämään lehmässä. On eri asia juoda luomu tilojen maitoa, jossa kehmä syö sille luontaista ravintoa.
Raakamaito kestää kotiin saakka, jos sen kuljettaa kylmässä alle 4 asteessa. Minä kuljetan maidon kotiinkylmälaukussa tai autojääkaapissa.
T: ap
P.s EHEC kauhuilijoiden kannattaa katsoa se jenkkidokumentti, miten tulevaisuudessa tullaan sairastumaan nimenomaan lihan likaisestä käsittelystä, kun ihminen saa jonkun kamalan bakteerin. Raakamaidossahan on maitohappibakteereja yms, jotka lisää ihmisen vastustuskykyä juuri em. Bakteereja vastaan
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 20:01"]
Olen lukenut netistä kaikki negatiiviset jutut raakamaidosta ja aloitukseen laitoinkin sen, että terveyshaityoja en halua lukea. EHEC kauhuilijoille tiedoksi, että jenkeissä ehecin saa hampurilaispihveistä. Ehec eviää siksi, kun lehmille syötetään maissia yms. Lehmänsuolistolle sopimattomia ruokia tehotuotannon vuoksi. Siksi ehec ja muut haitalliset bakteerit pääsee leviämään lehmässä. On eri asia juoda luomu tilojen maitoa, jossa kehmä syö sille luontaista ravintoa. Raakamaito kestää kotiin saakka, jos sen kuljettaa kylmässä alle 4 asteessa. Minä kuljetan maidon kotiinkylmälaukussa tai autojääkaapissa. T: ap P.s EHEC kauhuilijoiden kannattaa katsoa se jenkkidokumentti, miten tulevaisuudessa tullaan sairastumaan nimenomaan lihan likaisestä käsittelystä, kun ihminen saa jonkun kamalan bakteerin. Raakamaidossahan on maitohappibakteereja yms, jotka lisää ihmisen vastustuskykyä juuri em. Bakteereja vastaan
[/quote]
Olen nähnyt ihan tosielämässä raakamaidosta EHEC:in saaneita. Ei ole mikään etäinen uhkakuva. Eikä muuten tuon jälkeen paljon raakamaito houkuta.
Vanhemmillani oli lypsykarjaa ja suvussa myös parilla muulla ja tunnen useita muita maidontuottajia ja en ole ikinä kuullut kenenkään sairastuneen eheciin. Olen myös itse juonut raakamaitoa jo yli kolmekymmentä vuotta ja vielä henki pihisee.
Käytän kunne nuo meijerit lakkaavat homogenisoimasta maitoa. Se ei sovi suurelle osalle suomalaisia ja kuvittelevat heillä olevan laktoosi-intoleranssin.
Minun laktoosi-intoleranssi meni ohi samalla kun sain oikeaa maitoa, enkä sitä käsiteltyä pa**kaa.
Pastöroinnin hyfväksyisin kyllä.
Valio teki hetken Hilja maitoa, mutta kun ihmiset oppivat ostamaan sitä, muutettiinkin se luomumaidoksi ja hinta myös.
Join kerran kun maatalossa vieraillessa tuli tilaisuus. Voi jummijammi niitä mahanväänteitä ja oksentelua sen jälkeen :D en ala yleistämään kuitenkaan, ei kait se ole yllätys että tottumaton elimistö menee sekaisin.
Saako Suomesta homogenoimatonta maitoa? Muuta kuin raakamaitoa?
Ap
Mua vähän harmittaa sekin, kun kaikki tuotteet on nykyään laktoosittomia. Haluaisin ostaa mahd. Vähän käsiteltyjä tuotteita. Meillä, kun ei kellään ole laktoosivaivaa perheessä.
Raakamaitoa haluan siis juoda juuri sen maitohappobakteerien vuoksi. En näe järkeä siinä, että maito tuhotaan ja maitohappobakteerit syödään purkista. Vaikka onhan bisnes sekin :(
Ap
Meillä juotu runsaat 5 vuotta, nuorin lapsi oli 6v. kun ruvettiin käyttämään sitä. Hyviä puolia on hinta, maku ja käsittelemättömyys. Käytän kerman vielä erikseen. Kaikenlaiseen ruoanlaittoon käytän ja sopii myös monille laktoosi-intolerantikoille.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:19"]Saako Suomesta homogenoimatonta maitoa? Muuta kuin raakamaitoa?
Ap
[/quote]
Kaupan luomumaito on homogenoimatonta.
Olen maatalon tyttö ja olen ikäni kotona juonut sitä käsittelemätöntä maitoa. Omille lapsille olen juottanut sitä samalla lailla, kun mummolassa käydään. Siinä iässä, kun kotona ovat kaupan tavallista maitoakin alkaneet juomaan. En tiedä hyödyistä, enkä haitoista, kun se on niin normaalia meille.
Vai kokemuksia... lapsi joutui tehohoitoon ja kärsii koko ikänsä munuaisten vajaatoiminnasta. Mahdollisesti elinsiirtojonooon joskus.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:58"]
Vai kokemuksia... lapsi joutui tehohoitoon ja kärsii koko ikänsä munuaisten vajaatoiminnasta. Mahdollisesti elinsiirtojonooon joskus.
[/quote]
Tuskinpa maidon takia.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 17:58"]
[/quote]
Tuskinpa maidon takia.
[/quote]
No senpä juuri. EHEC:in aiheuttama hemolyyttis-ureeminen syndrooma. Raakamaitoahan voi huoletta juoda siellä TILALLA.
Säilytystähän se ei kestä kaupan hyllylle saakka ja jossakin siinä matkan varrella muuttuu vaaralliseksi.
Meidän perhe on juonut suoraan tilalta haettua maitoa nyt vuodesta -97 saakka. Lapsille olen antanut samaa maitoa noin vuoden iästä lähtien. Emme ole sairastaneet sen kummemmin ja varsinkaan maidon takia. Koulussa osa lapsistamme juo maitoa, osa sanoo kaupan maitoa pahanmakuiseksi. Meillä ei kaikkien maha siedä kaupan maitoa. Itse olin yli kymmenen vuotta ilman maitoa kunnes sain tilamaitoa eikä maha kipuile.
Käytämme maitoa juomana ja ruuan laitossa sekä leivonnassa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 21:18"]
[/quote]
Ei eheciä aiemmin tunnistettu, isäni veli kuoli lapsena "epämääräiseen ripulisairauteen". Olivat maitotilallisia.