Ekaa kertaa puistossa - Ei jäänyt hyvä maku suuhun :(
Olin tänään ensimmäistä kertaa puistossa vauvan kanssa. Hän on esikoiseni, joten minulla ei ollut aiempaa kokemusta "puistoilusta".
Löysin mukavan paikan puistosta johon asetuin vauvan kanssa. Ei mennyt kovinkaan kauaa kun joku äiti tuli juttelemaan. Ajattelin että kiva, saa ehkä jopa uusia äitikavereita. Ei, väärässä olin. Tämä äiti tuli juttelemaan koska olin kuulemma heidän paikallaan (Pieni nurmikkoalue jossa ei näkynyt kenenkään tavaroita). Kysyin vähän ihmeissäni onko täällä jotkut omat paikat johon tämä äiti totesi että kyllä oikeastaan ja luetteli mitkä paikat ovat varattuja. En viitsinyt jäädä kinastelemaan vaan vaihdoin paikkaa. Vähän tämän jälkeen toinen äiti tuli juttelemaan. Kyseli ensin minkä ikäinen vauvani on, jonka jälkeen kysyi mitä kaikkea osaa jo. Kerroin sitten että vauva osaa sitä tätä ja tota. Katsoi hetken, kunnes alkoi kysellä että siis mitä, eikö osaa vielä sitä tätä ja tota. Heidän "Maisa" kun osasi jo sen ja sen ikäisenä sitä ja tätä. Tokaisin vain että no, lapset kehittyvät eri tahtiin.
Kun olin menossa vauvan kanssa keinumaan tuli tämä ensimmäinen äiti sanomaan etten voi mennä keinumaan koska "Juuso" (Ilmeisesti jonkun hänen kaverinsa lapsi) on kohta tulossa puistoon ja hänellä tulee paha mieli jos joku on ehtinyt vallata keinun. Sanoin nätisti että tuskin vauva kovin kauaa keinuu, johon tämä äiti totesi että niin, mutta kun Juuso tulee ihan kohta eikä haluaisi että tämä ihan turhaan pahoittaa mielensä. Laitoin vauvan silti keinuun ja annoin tämän keinua hetken.
Ei jäänyt kovin hyvä mieli puistoilusta :(. Jotenkin tuntui että olin kokoajan tiellä vaikka kyseessä oli yleinen puisto. No ehkä ensikerralla parempi tuuri, jos tässä nyt enää samaan puistoon uskaltaa mennä :(.
Kommentit (35)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 15:22"]
Järkyttävää. Onko oikeasti tuollaista?
[/quote]
Tota se nimenomaan on. Ulkoillaan suosiolla omassa pihassa ja läheisellä kyläkoulun pihalla sen ollessa kiinni, noihin puistoihin tai perhekerhoihin en tunge vaikka maksettaisiin. Ihan sekoa sakkia.
Ehdottomasti menet uudelleen ja lähestyt näissä paikanvaraus- ym. asioissa puiston henkilökuntaa. He voivat ystävällisesti laittaa lappusta tai tietoa Facebookiin kautta miten puistossa toimitaan. Enpä ole ennen tuollaisista törkimyksistä kuullut, joten hienoisesti haiskahtaa keksityltä tarinalta..
No ei tämä ole totta :D ei puistoissa voi varailla paikkoja tai keinuja. Ei missään oikeasti voi olla tuollaista. Äidit ovat yleensä ihan mukavia toisilleen :)
Moni epäilee tätä provoksi, jota en ihmettele yhtään. Itsekin epäilisin jos ei olisi sattunut omalle kohdalle.
Olen aina luullut että puistot ovat kivoja paikkoja tavata muita lapsia ja äitejä. En olisi voinut kuvitellakaan että siellä tuollaista käytöstä olisi joutunut kohtaamaan.
En tiedä ovatko nämä muut äidit käyneet tuossa puistossa sen verran kauan että heillä vain alkaa olla tosi vakiintuneet tavat puistoilun suhteen, kuten nuo omat paikat yms.
Joku ihmetteli miksi en sanonut vastaan. Suurin syy oli se etten viitsinyt alkaa kiistelemään. En tykkää asettua vastakkain typerien asioiden takia, mielummin annan olla.
Olen miettinyt sitäkin että oliko tuo äitien käytös iästäni johtuvaa (olen 22v, nuo äidit oli 30-40v) mutta vaikea sanoa. ap
Antaa tuollaisten valittaa. Ei sillä mitään erityisoikeuksia puistoon ole.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 15:22"]
[/quote]
Tota se nimenomaan on. Ulkoillaan suosiolla omassa pihassa ja läheisellä kyläkoulun pihalla sen ollessa kiinni, noihin puistoihin tai perhekerhoihin en tunge vaikka maksettaisiin. Ihan sekoa sakkia.
[/quote]
Hui! Kuulostaa aika kamalalle! Onneksi täällä on mukavat ryhmät perhekerhoissa sekä yleisissä puistossa. Ei varmaan oma pääni kestäisi tuollaista. Ja lapset jäävät vähälle seuralle ikäistensä kanssa :/
[/quote]
Täällä onneksi päiväkerho oli ihan kiva, tosin vanhemmilla sielläkin kuppikuntia eivätkä halua tutustua uusiin perheisiin, mutta lapsilla kivaa leikkiä keskenään.
Nyt lapsi on lähdössä eskariin ja toivon että vähän paremmalla onnella myös kuppikuntien suhteen.
En käsitä miksi ihmeessä alistuit noihin "sääntöihin"? Itse olisin rauhallisena ollut siinä missä olen, ja vienyt vauvan keinumaan jos keinu on vapaa, ja olisin vaan sanonut mussuttajille että puistoissa ei ole mitään virallista paikanvaraussysteemiä.
Jos toimintani takia jäisin ulkopuoliseksi jostain kuppikunnasta, eipä haittaisi, koska en noin ahdasmieliseen kuppikuntaan tahtoisi edes kuulua.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 15:24"]
No ei tämä ole totta :D ei puistoissa voi varailla paikkoja tai keinuja. Ei missään oikeasti voi olla tuollaista. Äidit ovat yleensä ihan mukavia toisilleen :)
[/quote]
Juu, huono provo, ei jatkoon
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 15:26"]
Porvoossa ihan normipäivä!
[/quote]
Johtuu siitä että oot paremman näköinen tai nuorempi kuin ko mammat.
Ollaan satoja kertoja käyty puistoissa, ikinä ei meille tuollaista ole käynyt. Ainoa harmillinen juttu on jos toinen lapsi tulee lapseni iholle, lapsi kun vierastaa eikä tykkää tuollaisesta. Mutta se ei ole kenenkään vika, toiset lapset ovat uteliaampia, ja heidän äitinsä aina kyllä käskee omat lapsensa pois kun huomaavat ettei lapseni tykkää.
Mä kyllä uskon että näin vois käydä. Joillain äideillä joko menee nuppi ihan sekaisin sen lapsen syntymän jälkeen tai sitten niissä on elänyt sekopää sisällä jo kauan ja sitten pääsevät toteuttamaan itseään äitiyden kautta. Itse en oo uskaltautunut puistoon kun äiti-vauvakerhot ja muskarit yms. on jo olleet vähän traumatisoivia. Oon vielä aina nuorimmasta päästä (21-vuotias), niin mua karsastetaan senkin takia noissa äitipiireissä. En uskalla mennä taas pahoittamaan mieltäni.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 15:26"]
Porvoossa ihan normipäivä!
[/quote]
Ja pienillä paikkakunnilla ihan arkipäivää. Valitettavasti.