Suomessa ei saa menestyä. Eikä varsinkaan kannata kertoa siitä.
Sukulainen kysyi minkälaisen todistuksen lapseni sai. Kerroin että hyvän todistuksen ja sai stipendin. Sitten alkoi vähättely : "stipendejä ei saa hyvät oppilaat ja sellaiset jotka tasaisesti hyviä" "oliko lapsesi luokalla sellaisia joilla meni oikeasti koulu todella hyvin?" jne. Lapsellani on mennyt oikeasti koulu tosi hyvin ja nyt vihdoinkin sai siitä myös koulun puolelta tunnustuksen. Olin tosi iloinen, samoin lapsi. Miksi sitten pitää kysyä jos ei kestä kuulla että jollakin on mennyt hyvin? Tuli tosi kurja olo asiasta.. :(
Kommentit (29)
Ei millään pahalla, mutta menestys on jotain ihan muuta kun hyvä todistus ja stipendi. Menestystä ja pärjäämistä mitataan ihan erimittareilla, kun suoritumisella oppivelvollisuudesta!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:29"]
Jotain kun näkee paljon niin siihen turtuu! Facebook oli la täynnä näitä vanhempia, joille lapsi on oman egon jatko(sinä et toki ole sellainen) Kuinka monta päivtystä te näitte, että lapsella keskiarvo 5 ja stipendiä ei tullut :D Oma kehu vaan haisee nykyään likaa. Älä ota henkilökohtaisesti!
Niin ja onnea hyvästä todistuksesta ja stipendistä!
Kiitos!
En ole kailottanut asiaa kenellekään. Itse hän kysyi ja kerroin sitten. Ja miksei sukulaiselle voisi kertoa kysymättäkin, mutta ei ole ollut tapana. Ja ei ole oman egon jatke. Mutta olin tosi iloinen tietysti. Tuli vaan tuollaisesta vähättelystä tosi paha mieli :( AP
[/quote]
Ei tuttavasi ihan väärässä ole. Ennen lapset ja nuoret joutuivat näkemään vaivaakin tämän menestymisen eteen, nyt annetaan hyviä numeroita yms. ettei kenellekään tule pahamieli. Kuten nyt tuli monelle pojan vanhemmalle. Kuinka epäreilusti poikia kohdellaan kouluissa.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:31"]
Ei millään pahalla, mutta menestys on jotain ihan muuta kun hyvä todistus ja stipendi. Menestystä ja pärjäämistä mitataan ihan erimittareilla, kun suoritumisella oppivelvollisuudesta!
[/quote]
Jaa, lapsilla vai? Millähän sitä lapsilla mitataan sitten?
[/quote]Mittailtaisiinko kuitenkin vain niitä ihmisiä, jotka haluavat olla mitattavina.
Jotain kun näkee paljon niin siihen turtuu! Facebook oli la täynnä näitä vanhempia, joille lapsi on oman egon jatko(sinä et toki ole sellainen) Kuinka monta päivtystä te näitte, että lapsella keskiarvo 5 ja stipendiä ei tullut :D Oma kehu vaan haisee nykyään likaa. Älä ota henkilökohtaisesti!
[/quote]
t: elämäm koulu?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:33"]
[/quote]
Jaa, lapsilla vai? Millähän sitä lapsilla mitataan sitten?
[/quote]
Ei millään!!!
Minun mielestäni on vain hyvä juttu, jos tuttavien lapsilla menee koulu hyvin. Sillä sun tuttavalla tais olla vaan huono asenne, sen ei kannattais kysellä tuollaista, jos kerta suhtautuu noin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:32"]
Kiitos!
En ole kailottanut asiaa kenellekään. Itse hän kysyi ja kerroin sitten. Ja miksei sukulaiselle voisi kertoa kysymättäkin, mutta ei ole ollut tapana. Ja ei ole oman egon jatke. Mutta olin tosi iloinen tietysti. Tuli vaan tuollaisesta vähättelystä tosi paha mieli :( AP
[/quote]
[/quote]
Oletko nyt ihan tosissasi?! Sinulle tuli tosi pahamieli, kun joku ei ylistänyt SINUN lasta vaan sanoi mielipiteensä asiasta. Luulisi jo sinun iässä tietävän, että erilainen mielipide ei ole uhka!
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:25"]
Sukulainen kysyi minkälaisen todistuksen lapseni sai. Kerroin että hyvän todistuksen ja sai stipendin. Sitten alkoi vähättely : "stipendejä ei saa hyvät oppilaat ja sellaiset jotka tasaisesti hyviä" "oliko lapsesi luokalla sellaisia joilla meni oikeasti koulu todella hyvin?" jne. Lapsellani on mennyt oikeasti koulu tosi hyvin ja nyt vihdoinkin sai siitä myös koulun puolelta tunnustuksen. Olin tosi iloinen, samoin lapsi. Miksi sitten pitää kysyä jos ei kestä kuulla että jollakin on mennyt hyvin? Tuli tosi kurja olo asiasta.. :(
[/quote]
Johtuu suomalaisten patologisesta laiskuudesta ja kateellisuudesta. Kun itse ei jaksanut nähdä yhtään vaivaa menestyksen eteen, niin koitetaan sitten lannistaa muutkin, etteivät hekään menestyisi, eivät edes peruskoulussa. Kyseessä on ns. LUUSERIASENNE ja monilla se on kroonisesti päällä. Varsinaiset menestyjät kannustavat muitakin ponnistelemaan menestyksen eteen.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:32"]
Kiitos!
[/quote]
[/quote]
Oletko nyt ihan tosissasi?! Sinulle tuli tosi pahamieli, kun joku ei ylistänyt SINUN lasta vaan sanoi mielipiteensä asiasta. Luulisi jo sinun iässä tietävän, että erilainen mielipide ei ole uhka!
[/quote]
Täs sulle mielipide: painu vittuun "hyvine" mielipiteinesi :)
t: sivustaseuraaja
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:33"]Ei tuttavasi ihan väärässä ole. Ennen lapset ja nuoret joutuivat näkemään vaivaakin tämän menestymisen eteen, nyt annetaan hyviä numeroita yms. ettei kenellekään tule pahamieli. Kuten nyt tuli monelle pojan vanhemmalle. Kuinka epäreilusti poikia kohdellaan kouluissa.
[/quote]
Voiko olla, että ennen lapset eivät tehneet päivittäin niin paljoa kotitehtäviä kuin nykyään?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:42"]
Minun mielestäni on vain hyvä juttu, jos tuttavien lapsilla menee koulu hyvin. Sillä sun tuttavalla tais olla vaan huono asenne, sen ei kannattais kysellä tuollaista, jos kerta suhtautuu noin.
[/quote]
Sitäpä minäkin! Jos joku on minulle kertonut oman lapsensa menestyksestä tai muusta, niin olen onnitellut. En oikein ymmärrä että vaikka kuinka olisi kateellinen niin eikö nyt sen verran voi hillitä itseään että sanoisi jotain positiivista. Ja mutisi sitten jollekin muulle ne ilkeydet. Niin, ja miksi tosiaan kysyä jos ei kestä kuulla sitä että jollakin on mennyt hyvin.. AP
Koska ylepily on moukkamaista. Menestys kun on myös kyse ihan onnesta. Jotkut raataa niska limassa menestyäkseen ja toiset saa kaiken ilman mitään panosta
Sanojan puutteellisuuden piikkiin!
En jatka enää tätä keskustelua. Tein aloituksen kun halusin jonnekin avautua asiasta kun tuntui niin kurjalta. Vaikka itse tiedän, että oli ihan hieno saavutus, niin silti vähän kyllä harmitti sukulaisen asenne. Ei siis uskonut edes että oli saanut tosiaan stipendin sen takia että oli hyvin menestynyt. Vaan hän tietää että sellaiset ei saa, vaan huonot vaan saa ja hyvät jää ilman. Kyse ei ollut kiristipendistä, tiedät itse että niitä saa huonommatkin. Tosi epäkohteliasta ja töykeää. Tosin loppujenlopuksi ei hirveästi yllättänyt. Jos joskus on kuullut jonku lapsen olevan tosi hyvä jossain niin on kova kiire mollaamaan ja haukkumaan tätä lasta joka asiassa. Ihan kamala tyyli kyllä :(((
Päätin sitten että kenellekään muulle ei asiasta enää kerrota, vaikka kysyisi. Vastauksena vaan "ihan hyvin". AP
Ehkä kysymys oli ihan vaan small talkia, koska niin kuuluu kysyä! Tuskin kysyjää ihan oikeasti kiinnosti lapsesi todistus. Jos mielensä pahoittaa helposti kannattaa opetella vastaamaan jotain ympäri pyöreää...
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:47"]Koska ylepily on moukkamaista. Menestys kun on myös kyse ihan onnesta. Jotkut raataa niska limassa menestyäkseen ja toiset saa kaiken ilman mitään panosta
[/quote]
Tulee mieleen kun yläasteella muutan poika oli sitä mieltä, että tytöille annetaan epäreilusti paremmat numerot. Minä ja moni muu tyttö teimme päivittäin varmaan yli tunnin läksyjä ja luimme kokeisiin hyvin huolellisesti. en usko että ne valittajat käyttivät yhtään niin paljoa aikaa koulutöihin ja syyttivät sitten opettajia epäreilusta kohtelusta. Ehkä hekin olivat mielestään ahkeria ja käyttivät sen 30min. Joka päivä läksyihin. Monet ihmiset voivat raataa niska limassa, vaikket sitä tietäisikään. Tosin tuo nyt ei ehkä ollut kaikkein sopivin esimerkki.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 13:25"]
[/quote]
Johtuu suomalaisten patologisesta laiskuudesta ja kateellisuudesta. Kun itse ei jaksanut nähdä yhtään vaivaa menestyksen eteen, niin koitetaan sitten lannistaa muutkin, etteivät hekään menestyisi, eivät edes peruskoulussa. Kyseessä on ns. LUUSERIASENNE ja monilla se on kroonisesti päällä. Varsinaiset menestyjät kannustavat muitakin ponnistelemaan menestyksen eteen.
[/quote]
Juuri näin. Suomalaiset ovat HELVETIN kateellisia. Toki se vituttaa kun Jonne-Irmeli vetele vitosia ja naapurin muksu kymppejä.